evo schreef:Ik zie in je onderschrift dat je hoofdzakelijk stoomloks hebt, ook zag ik een paar berichtjes geleden dat je aan 20 wagons denkt. Houdt er wel rekening mee dat je dan erg voorzichtig met hellingen moet zijn. De meeste stomers zijn niet zulke trekpaarden in model, voor veel loks met tenderaandrijving en een relatief kleine/lichte tender gaat het licht uit bij een wagon of 10 op een helling van een procent of 2.
"hoofdzakelijk"???, het zijn allemaal stomers, ik heb geen diesel of elektrisch. Voor het goederen verkeer heb ik de volgende locomotieven; BR 41, BR 52, BR 54, BR 85 (2x), BR 94, BR 95 (2x) en de BR 96. Alle deze locomotieven hebben wielbanden, enkelen zijn zelfs zwaar van gewicht. Uiteraard worden er proeven genomen. De afdaling naar het schaduwstation wordt 3%, moet even zien welke radius ik ga gebruiken, hoe groter de radius, hoe minder stijl. Je moet namelijk per omwenteling wel de hoogte van je materiaal (trein, rails, ondergrond, drager) overwinnen.
Het berglijntje wordt 5%, de kittel (DW8) heeft daar geen enkel probleem mee, pas bij 3 2-assige wagons gaat het niet of moeilijk. Zit dus te variëren tussen 3,5% en 5% om te zien wat betrouwbaar is. Zodra de tekeningen uitwijzen wat ik voor railmateriaal kan gebruiken om mijn idee om te zetten naar een tastbare baan wordt er nog getest met dat rail materiaal en de verschillende hoogten.
Mijn nieuwste aanwinst, ze staat er nog niet tussen, een BR 70, echt een schatje van een locomotief, heeft twee aangedreven assen zonder wielbanden. Op een vlakke baan zijn een paar wagonnetjes geen probleem. Een helling van 2% gaat net aan als er niet te veel achter hangt. Eens zien of ik het gewicht nog verder kan vergroten.
evo schreef:Verder ben je erg goed bezig met de planning. Ik heb ook XTrackCAD gebruikt, dus als je daar vragen over hebt, dan stuur maar een PM.
Dank je wel voor het compliment en ik houd je aanbod in gedachte.
Groeten,
Joop