Zaunkönigs Bahn

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1151
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Zaunkönigs Bahn

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Vanmorgen eens twee meter spoor uitgelegd en daar de wagons opgezet voor de passagiersdienst en de "stammetjes" voor het goederenvervoer. Daar zijn dus opmerkelijke resultaten uitgekomen.
De maximale lengte bij de passagiersdienst is 120cm excl. locomotief.
De gemeten lengte van 20 eenheden met vier assen (of schamelwagen combinaties) is 240cm excl. locomotief (berekend), 20 wagons, dus een schamelwagen combinatie telt voor twee wagons, geeft een lengte van 180cm, excl. locomotief.
De gemeten lengte van 30 wagons met twee assen is 190cm excl. locomotief.

Daarmee weet ik dus wat ik aan lengte moet hebben om een dergelijke trein te kunnen ontvangen of klaar te zetten. Het eerder gegeven plaatjes is wat bijgewerkt, de maatvoering is 3,50mtr bij 1,05 mtr;

Afbeelding

Het bergdorp met de zagerij ook maar getekend;

Afbeelding

Met een enkele omloop in de fabriek (anderen gebruiken daar een berg voor) wordt de hoogte van het bergdorp 24cm. In het echt ongeveer 40mtr. Met een dubbele omloop als de fabriek hoog genoeg is 31cm, in het echt 50mtr.

Zo, nu maar weer verder met nadenken, puzzelen etc.

Groeten,
Joop


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1151
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Zaunkönigs Bahn

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Nog eens met het meetlint de kamer rond gegaan, heb ik het wel goed? Antwoord nee, de baan is 10cm te lang en aan de dak kant mag de baan 20cm breder zijn. Dus mijn zo ongeveer tekening aangepast;

Afbeelding

Ik heb nu ook een aansluiting voor train safe systeem ingetekend. Vind het wel een mooi systeem, maar wel duur. De inham voor in de baan links is voor de deur. Als de deur dicht is kan ik daar zo'n systeem aan de baan koppelen en de treinen de baan oprijden.

Het paradespoor is voor een deel nu dubbelbaans. Het voorste spoor is het spoortje naar het bergdorpje met houtzagerij. Het achterste spoor is een rondlopende baan in het schaduwstation, de wissels worden dan recht bereden.
Zit nog met een probleem van het uithaal spoor, moet daar nog op broeden.

Ben heftig aan het stoeien met XTrackCad, gaat allemaal maar niet vanzelf. Ik wil de baan gaan tekenen met Fleischmann rails en met Peco rails. Over de laatste heb ik al van alles lopen roepen, Peco heeft ook een aantal voordelen, nm dat het profiel diep ingebed is in de bielzen, dat geeft namelijk stabiliteit en de garantie dat de profielen recht en netjes aansluiten. De wisseltongenplaat kan minder massaal worden gemaakt door de kap te verwijderen. Het puntstuk is bij Fleischmann beter geautomatiseerd, alleen het stroomgeleidende puntstuk komt op de foto ook erg massaal over. Dan is de Peco weer mooier. Dus vandaar dat ik de baan in beide soorten ga tekenen. Zou zo maar kunnen dat het met Peco door de lengte niet lukt.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6108
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Zaunkönigs Bahn

Bericht door shoven »

Welke reeks van Fleischmann c.q. Peco overweeg je? Er zit nogal wat verschil tussen Flm Piccolo en de voormalige Roco rails. Ook bij Peco is er nog wel wat verschil tussen code 55 en code 80. Beide merken hebben korte (helaas ook scherpere) en langere wissels. De kortere zijn mogelijk een oplossing voor je ruimtegebrek. En bij code 80 kun je bijna alle merken door elkaar gebruiken.
Wat me nog niet helder is, is wat je bedoelt met de 'bodemplaat' onder de tongen bij Peco. Ik zie die niet, welk model/artikelnr gaat het dan om?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1151
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Zaunkönigs Bahn

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

shoven schreef:Welke reeks van Fleischmann c.q. Peco overweeg je? Er zit nogal wat verschil tussen Flm Piccolo en de voormalige Roco rails. Ook bij Peco is er nog wel wat verschil tussen code 55 en code 80. Beide merken hebben korte (helaas ook scherpere) en langere wissels. De kortere zijn mogelijk een oplossing voor je ruimtegebrek. En bij code 80 kun je bijna alle merken door elkaar gebruiken.
Ik wil de tekening maken voor Fleischmann Piccolo en voor voormalig Roco vanwege de wissel op 10 graden. Als ik voor Peco ga wordt het code 55 omdat dit meer overeenkomt met het 18 tons netwerk. Naarmate de snelheid van treinen is toegenomen is ook het railprofiel in hoogte toegenomen. Ook bij Peco de langere wissels.
shoven schreef:Wat me nog niet helder is, is wat je bedoelt met de 'bodemplaat' onder de tongen bij Peco. Ik zie die niet, welk model/artikelnr gaat het dan om?
Aan het einde van de tongen zit een "plaat" waarmee de tongen bijeen(?) worden gehouden met een veer en de hefboom om de tongen links of rechts met een wisselbediening uit te rusten. Over deze combinatie schijnt een plaatje te zitten die je eraf kunt halen. Ik heb het ook alleen maar van lezen. Ben nog op zoek naar een leverancier waar ik naar toe kan stappen in NL, dus geen internetshop. Dan kan ik het eens in mijn handen houden.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1470
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Zaunkönigs Bahn

Bericht door evo »

Hoi Joop,

Over de Peco wissels: het aandrijf plaatje wat op en neer gaat (als je dat bedoelt) is zover ik weet niet uitneembaar (nooit geprobeerd), maar met zorgvuldig ballasten is e.e.a. vrijwel onzichtbaar weg te werken.

Ik zie in je onderschrift dat je hoofdzakelijk stoomloks hebt, ook zag ik een paar berichtjes geleden dat je aan 20 wagons denkt. Houdt er wel rekening mee dat je dan erg voorzichtig met hellingen moet zijn. De meeste stomers zijn niet zulke trekpaarden in model, voor veel loks met tenderaandrijving en een relatief kleine/lichte tender gaat het licht uit bij een wagon of 10 op een helling van een procent of 2.

Verder ben je erg goed bezig met de planning. Ik heb ook XTrackCAD gebruikt, dus als je daar vragen over hebt, dan stuur maar een PM.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6108
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Zaunkönigs Bahn

Bericht door shoven »

Zaunkönigs Bahn schreef:
shoven schreef:Wat me nog niet helder is, is wat je bedoelt met de 'bodemplaat' onder de tongen bij Peco. Ik zie die niet, welk model/artikelnr gaat het dan om?
Aan het einde van de tongen zit een "plaat" waarmee de tongen bijeen(?) worden gehouden met een veer en de hefboom om de tongen links of rechts met een wisselbediening uit te rusten. Over deze combinatie schijnt een plaatje te zitten die je eraf kunt halen. Ik heb het ook alleen maar van lezen. Ben nog op zoek naar een leverancier waar ik naar toe kan stappen in NL, dus geen internetshop. Dan kan ik het eens in mijn handen houden.
Dat plaatje is maar klein en dient om het veertje dat de tongen tegen de railstaaf aandrukt op zijn plek te houden. Ik haal dat veertje er altijd uit (omdat ik servo's gebruik) en verwijder dan ook het plaatje. Dat kleine plaatje zie je overigens niet, het zit helemaal onder het plastic.
De tongen (de uiteinden daarvan) zitten vast op een "biels" die heen en weer beweegt en waar je de pen van de aandrijving door steekt (kan aan beide zijden). Eromheen zit idd wat extra bielswerk, maar als je een beetje handig ballast valt dat niet meer op.
Maar het eens in je handen houden verheldert een heleboel, goed idee.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1151
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Zaunkönigs Bahn

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

evo schreef:Ik zie in je onderschrift dat je hoofdzakelijk stoomloks hebt, ook zag ik een paar berichtjes geleden dat je aan 20 wagons denkt. Houdt er wel rekening mee dat je dan erg voorzichtig met hellingen moet zijn. De meeste stomers zijn niet zulke trekpaarden in model, voor veel loks met tenderaandrijving en een relatief kleine/lichte tender gaat het licht uit bij een wagon of 10 op een helling van een procent of 2.
"hoofdzakelijk"???, het zijn allemaal stomers, ik heb geen diesel of elektrisch. Voor het goederen verkeer heb ik de volgende locomotieven; BR 41, BR 52, BR 54, BR 85 (2x), BR 94, BR 95 (2x) en de BR 96. Alle deze locomotieven hebben wielbanden, enkelen zijn zelfs zwaar van gewicht. Uiteraard worden er proeven genomen. De afdaling naar het schaduwstation wordt 3%, moet even zien welke radius ik ga gebruiken, hoe groter de radius, hoe minder stijl. Je moet namelijk per omwenteling wel de hoogte van je materiaal (trein, rails, ondergrond, drager) overwinnen.

Het berglijntje wordt 5%, de kittel (DW8) heeft daar geen enkel probleem mee, pas bij 3 2-assige wagons gaat het niet of moeilijk. Zit dus te variëren tussen 3,5% en 5% om te zien wat betrouwbaar is. Zodra de tekeningen uitwijzen wat ik voor railmateriaal kan gebruiken om mijn idee om te zetten naar een tastbare baan wordt er nog getest met dat rail materiaal en de verschillende hoogten.

Mijn nieuwste aanwinst, ze staat er nog niet tussen, een BR 70, echt een schatje van een locomotief, heeft twee aangedreven assen zonder wielbanden. Op een vlakke baan zijn een paar wagonnetjes geen probleem. Een helling van 2% gaat net aan als er niet te veel achter hangt. Eens zien of ik het gewicht nog verder kan vergroten.
evo schreef:Verder ben je erg goed bezig met de planning. Ik heb ook XTrackCAD gebruikt, dus als je daar vragen over hebt, dan stuur maar een PM.
Dank je wel voor het compliment en ik houd je aanbod in gedachte.

Groeten,
Joop


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1151
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Zaunkönigs Bahn

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

shoven schreef:
Zaunkönigs Bahn schreef:
shoven schreef:Wat me nog niet helder is, is wat je bedoelt met de 'bodemplaat' onder de tongen bij Peco. Ik zie die niet, welk model/artikelnr gaat het dan om?
Aan het einde van de tongen zit een "plaat" waarmee de tongen bijeen(?) worden gehouden met een veer en de hefboom om de tongen links of rechts met een wisselbediening uit te rusten. Over deze combinatie schijnt een plaatje te zitten die je eraf kunt halen. Ik heb het ook alleen maar van lezen. Ben nog op zoek naar een leverancier waar ik naar toe kan stappen in NL, dus geen internetshop. Dan kan ik het eens in mijn handen houden.
Dat plaatje is maar klein en dient om het veertje dat de tongen tegen de railstaaf aandrukt op zijn plek te houden. Ik haal dat veertje er altijd uit (omdat ik servo's gebruik) en verwijder dan ook het plaatje. Dat kleine plaatje zie je overigens niet, het zit helemaal onder het plastic.
De tongen (de uiteinden daarvan) zitten vast op een "biels" die heen en weer beweegt en waar je de pen van de aandrijving door steekt (kan aan beide zijden). Eromheen zit idd wat extra bielswerk, maar als je een beetje handig ballast valt dat niet meer op.
Maar het eens in je handen houden verheldert een heleboel, goed idee.
Er zou een plaatje tussen de wisseltongen liggen, bovenop, dus niet onder het plastic. Dat plaatje zou je kunnen verwijderen. Als je dat doet ziet het geheel er minder massaal uit. Volgens een Engelse site kon dat. Ben nog aan het zoeken voor dat idee.

Groeten,
Joop


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Zaunkönigs Bahn

Bericht door Hookies »

Stijgingspercentages van 3,5 tot 5 procent? Waarom houd je je niet aan de 3 procent of minder die op alle fora al jarenlang geroepen wordt. Dat zegt men toch niet voor niets. Ik heb zelf een ronde spiraal met Flm piccolo rails radius 3 en 4 en dat gaat prima. Jij gebruikt geen bovenleiding en dus ook geen panto's, dus je kunt je stijgingspercentage nog veel lager maken.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1151
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Zaunkönigs Bahn

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Hookies schreef:Stijgingspercentages van 3,5 tot 5 procent? Waarom houd je je niet aan de 3 procent of minder die op alle fora al jarenlang geroepen wordt. Dat zegt men toch niet voor niets. Ik heb zelf een ronde spiraal met Flm piccolo rails radius 3 en 4 en dat gaat prima. Jij gebruikt geen bovenleiding en dus ook geen panto's, dus je kunt je stijgingspercentage nog veel lager maken.
Hoogte bergdorpje
Om een bergdorpje te kunnen imiteren moet je er dus voor zorgen dat het bergdorpje voldoende hoog ligt. Gegeven de ruimte zal ik een percentage van 3,5 tot 5 procent moeten aanhouden om dat realistisch te kunnen doen. Als ik maximaal 3 procent aanhoud komt het bergdorpje max. 12 cm hoger te liggen dan de baan zelf. Die hoogte is onvoldoende om een berglijntje aan te houden, in werkelijkheid zou men een stuk rots opblazen voor een weg naar boven. Dus ik moet meer centimeters overwinnen.

Lager stijgingspercentage?
Dat ik een nog lager stijgingspercentage kan gebruiken omdat ik geen materiaal met pantografen heb is een misvatting. Voor schaal N is het noodzakelijk dat je een hoogteverschil aanhoudt van 7cm. Flm Piccolo radius 3 is 396,4mm.
De omtrek wordt dan 2 x r x pi = 2 x 396,4 = 792,8 x pi = 792,8 x 3,14 = 2489,39mm. Hoogteverschil 7cm = 70mm gedeeld door 24,8939 (1 procent van 2489,39mm) = 2,8 procent. Het stijgingspercentage kan met Flm Piccolo radius r3 niet lager worden dan 2,8 procent wil je nog eventueel met de hand kunnen corrigeren. In de berekening is uitgegaan van dat het spoor een volledige boog doorloopt en onder het startpunt uitkomt.

Stijgingspercentage schaduwstation
Het stijgingspercentage van de baan naar het schaduwstation is mij nog niet bekend, het hangt te veel af van het gebruikte materiaal en wat ik kan doen. Als ik zonder problemen een spiraal neer kan leggen hangt het er van af waar het eindpunt ligt omdat ik rekening moet houden met die 7cm hoogteverschil. Doel is niet hoger uit te komen dan die 3 procent. Ik wil de volledige lengte van de baan benutten om die mee te nemen in mijn "spiraal".

Exploitatie berglijntje
Het berglijntje heeft als eindstation een bergstationnetje en een zagerij. De dienst naar het bergstationnetje is die van een paar passagiers. De DW8 (Kittel) is daar ruim voldoende voor. Eventueel moeten er nog wat goederen mee, zie daar een aangehangen goederenwagon. Als het reizigers aanbod meer is dan 36 personen kan er nog een rijtuig worden aangehangen voor nog eens ongeveer zo'n aantal reizigers. Dat is het hele treintje. De wagons bij de zagerij worden opgehaald door een van mijn "berggeiten". Ook dan is het aantal wagons zeer waarschijnlijk beperkt tot max. 6 stuks vanwege de lengte van de sporen bij het bergstationnetje en de zagerij. Dus een wat sterkere stijging dan 3 procent is in dit geval niet een onoverkomelijk probleem. Ik hoef er niet overheen met een goederentrein met 20 wagons of een D-reizigerstrein met 9 wagons.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1470
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Zaunkönigs Bahn

Bericht door evo »

waarom maak je geen "klimspiraal" (evt zelfs deels in het zicht) voor het spoor naar het bergdorpje? zelfs als je maar 1 omwenteling gebruikt kun je misschien al terug naar 2-3%. Er heeft wel eens een foto op dit forum gestaan van een echte spoorbaan ergens in Zwitserland geloof ik, waar dit ook toegepast werd.

Overigens heeft mijn helix een hoogte van 4.5cm per omwenteling. Ik weet niet hoe je aan 7cm komt, maar dat is echt niet nodig.

Mijn advies: ga absoluut niet hoger dan 3% maar liever nog 2%. Ik heb zelf een paar stukjes van 2.5% waar ik spijt van heb (mijn volgende baan wordt dus 0% :o )


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Zaunkönigs Bahn

Bericht door Hookies »

Van die 7 cm tussenruimte heb ik ook nog nooit gehoord. Ik ben benieuwd wie dat aangeeft als noodzaak. Ik heb, zoals gezegd, een ronde spiraal met een tussenruimte van iets van 5,5 cm (gemeten vanaf railstaaf tot onderkant volgend niveau) en daar kunnen al mijn treinen doorheen met panto's volledig uitgeklapt. Bij deze dan ook een foto als bewijs.

Afbeelding

Wil je toch meer ruimte dan kun je aan twee kanten een paar rechte stukken er tussen doen.

Ik dacht ook dat je met een spiraal naar je berglijn zou gaan. Beneden starten, tijdje onderweg, uit spiraal komen (de indruk wekken van een tunnel) en dan nog een stukje rechtdoor naar je bergstation.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1151
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Zaunkönigs Bahn

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

evo schreef:waarom maak je geen "klimspiraal" (evt zelfs deels in het zicht) voor het spoor naar het bergdorpje? zelfs als je maar 1 omwenteling gebruikt kun je misschien al terug naar 2-3%.

Heb ik, zie viewtopic.php?f=14&t=5668&start=18, tweede tekening van boven aan de linkerzijde. Het bergdorp spoortje loopt achter de achterwand langs en komt links ergens weer tevoorschijn, alleen dan duikt het spoortje de fabriek in en maakt in de fabriek een rondje (spiraal). Anderen gebruiken een berg om het te maskeren. Hoe hoog ik de fabriek kan ingaan is afhankelijk van de hoogte van het gebouw, kan de fabriek eventueel ook nog op een gematigde verhoging zetten, het is per slot in de bergen.
evo schreef:Er heeft wel eens een foto op dit forum gestaan van een echte spoorbaan ergens in Zwitserland geloof ik, waar dit ook toegepast werd.
Ik denk dat ik weet welke je bedoelt, ooit eens voorbij zien komen in rail away.
evo schreef:Overigens heeft mijn helix een hoogte van 4.5cm per omwenteling. Ik weet niet hoe je aan 7cm komt, maar dat is echt niet nodig.
Het staat in een boekje "Modelspoorwegen goed opgebouwd", bladzijde 73 uit de reeks "Kleine Modelbaan Serie" deel 6. Het is wel het totaal hé, dus niet alleen de ruimte tussen de "planken". Het is én ondergrond, én geluiddemping of kurk, rails en ruimte. Wellicht dat het minder kan als de ondergrond dunner is. Ik heb gerekend met totaal 1,5 cm. Daar komt de rails nog bovenop, Fleischmann Piccolo is totaal 4,1mm dik. Dus van de 7cm blijft nu nog 5cm over. NEM102 H4 waarde is 33mm., H5 37mm. Er kan inderdaad nog 1,5 cm vanaf voor het treintje, of je dan het nog kunt rechtzetten na een ontsporing weet ik niet. Je zou een centimer eraf kunnen halen, zit je op 6cm, tenzij je een dunnere drager (bodem) neemt.
evo schreef:Mijn advies: ga absoluut niet hoger dan 3% maar liever nog 2%. Ik heb zelf een paar stukjes van 2.5% waar ik spijt van heb (mijn volgende baan wordt dus 0% :o )
Dank voor het advies, maar ik ga echt niet over een nacht ijs om het maar zo te zeggen. De percentages worden in een proefbaan getest. Voor medespoorders, Arnold Rapido hanteerde de norm van 4% stijging voor al hun modellen en dat halen ze met de door Arnold genormeerde sleep aan wagons (achterin 1 Gleisanlagen Buch).

Groeten,
Joop


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1151
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Zaunkönigs Bahn

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Hookies schreef:Van die 7 cm tussenruimte heb ik ook nog nooit gehoord. Ik ben benieuwd wie dat aangeeft als noodzaak. Ik heb, zoals gezegd, een ronde spiraal met een tussenruimte van iets van 5,5 cm (gemeten vanaf railstaaf tot onderkant volgend niveau) en daar kunnen al mijn treinen doorheen met panto's volledig uitgeklapt. Bij deze dan ook een foto als bewijs.
Bij mij is het de totale ruimte inclusief ondergrond. Ben wel verbaasd over je antwoord en hoe je dan goed kunt uitkomen. Vanaf bovenkant rail zit ik met 7cm ook op 5,5cm, zie vorig antwoord.
Hookies schreef:Wil je toch meer ruimte dan kun je aan twee kanten een paar rechte stukken er tussen doen.
Ga de hele lengte van de baan gebruiken.
Hookies schreef:Ik dacht ook dat je met een spiraal naar je berglijn zou gaan. Beneden starten, tijdje onderweg, uit spiraal komen (de indruk wekken van een tunnel) en dan nog een stukje rechtdoor naar je bergstation.
Klopt, in de fabriek gaat het berglijntje via een spiraal achter de achterwand omhoog en komt vlak voor het bergstation uit de tunnel tevoorschijn. Zie antwoord hiervoor met de link voor de tekening.

Groeten
Joop


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1470
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Zaunkönigs Bahn

Bericht door evo »

Zaunkönigs Bahn schreef:Het staat in een boekje "Modelspoorwegen goed opgebouwd", bladzijde 73 uit de reeks "Kleine Modelbaan Serie" deel 6. Het is wel het totaal hé, dus niet alleen de ruimte tussen de "planken". Het is én ondergrond, én geluiddemping of kurk, rails en ruimte.
Ik heb het net even nagemeten, in mijn klimspriaal is het 4.6cm Dat is dus het minimum. Elke mm meer is een keuze, geen vereiste. Ik kan overal goed bij want de binnenkant van de spiraal is volledig open.
Zaunkönigs Bahn schreef:Arnold Rapido hanteerde de norm van 4% stijging voor al hun modellen en dat halen ze met de door Arnold genormeerde sleep aan wagons (achterin 1 Gleisanlagen Buch).
Oudere loks hebben minder problemen met hellingen, ze hebben meer metaal en minder plastic en ook geen tenderaandrijving. Veel modernere (vooral Fleischmann) loks komen een 4% helling echt niet op met meer dan een halve meter erachter. Mijn helix is 2-2.5% en gisteren heb ik nog een paar wagons van de Mtx BR64 af moeten halen omdat hij de helling niet op kwam: 3 2-assers is het maximum!

Maar goed, het is jouw baan ;)


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2956
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Zaunkönigs Bahn

Bericht door Maurits71 »

zonder bijdehand te doen, het is me al een paar keer op gevallen dat je iets aan neemt op basis van ergens iets gelezen, te kritiek op peco rails als een voorbeeld en dit dan als een feit direct aanneemt.

ik deel Evo en anderen hun mening, 2.5 % is al aan de hoge kant als je met wat langere treinen wil rijden, ook ik heb de ervaring dat de helft van mijn locs maar een met een paar wagons de helix omhoog trekken en die van mij is toch 120 x61 cm. Ik deel je mening eerst een proefopstelling bouwen, echter uit ervaring, die werkt perfect tot je klaar bent en je een nieuwe trein koopt.

sterkte :D

M.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Zaunkönigs Bahn

Bericht door Hookies »

Mijn spiraal is van mdf, 8 mm dik. Werkt prima en de locs hebben er geen moeite mee. Dat je dan zegt dat mijn antwoord jou verbaast, tja, wat moet ik daarmee. Je ziet het toch aan de foto dat de panto is uitgeklapt. Als jij alleen stomers gaat gebruiken, kun je rustig de ruimte wat minder hoog maken, zoals evo ook aangeeft. 1,5 cm voor het hout vind ik wel heel erg fors.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1151
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Zaunkönigs Bahn

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Maurits71 schreef:zonder bijdehand te doen, het is me al een paar keer op gevallen dat je iets aan neemt op basis van ergens iets gelezen, te kritiek op peco rails als een voorbeeld en dit dan als een feit direct aanneemt.

ik deel Evo en anderen hun mening, 2.5 % is al aan de hoge kant als je met wat langere treinen wil rijden, ook ik heb de ervaring dat de helft van mijn locs maar een met een paar wagons de helix omhoog trekken en die van mij is toch 120 x61 cm. Ik deel je mening eerst een proefopstelling bouwen, echter uit ervaring, die werkt perfect tot je klaar bent en je een nieuwe trein koopt.

sterkte :D

M.
Nogmaals bedankt voor de waarschuwing, nogmaals ik heb nog niet getest op de helix voor naar het schaduwstation, die is zelfs nog niet eens getekend, laat staan dat ik er aan heb zitten rekenen. Het enige wat ik nu gedaan heb is het spoortje naar het Bergdorpje in ruwe vormen neergezet om te zien "wat kan ik" en "wat moet ik". Er is intussen getest met allerlei materiaal, afgelopen woensdag is er en BR70 bijgekomen van Flm en dat schatje onderstreept jullie waarschuwingen, dus ik moet eerst die BR70 gaan verzwaren en dan weer eens gaan meten wat dan mogelijk is. Langste sleep in de passagiersdienst zijn drie wagonnetjes en dat is ook het maximum wat een DW8 (Kittel) in het echt kon meenemen, er is zelfs een waarde van 30T genoemd, dus in bepaalde gevallen zelfs twee wagonnetjes. Met de "berggeiten" heb ik geen probleem op het berglijntje, al getest op idiote waarden en een paar wagons. De bandjes doen dan hun werk en ook daar moet je reserve houden omdat bandjes in de loop van de tijd slapper om de wielen gaan zitten en dus gaan doorslippen. Ik test dus voordat ik een beslissing neem. Ik ben ook bijna compleet met het rijdend materiaal, er komt dus aan trekkend materiaal niks bij (ik heb nog een model op het oog, maar dan moet het echt stoppen en zit ik op 21 "zwarte rokende monsters"). Als ik er iets bij koop zal dat voor de verzameling zijn of te wel de vitrine, maar niet voor de baan.

Jammer dat ik geen kritiek mag hebben op Peco rail, er is echt wel het een en ander over te zeggen. Maar dat kun je ook over Minitrix of Roco rail, Fleischmann Piccolo rail ontbreekt momenteel in mijn verzameling.
Laatst gewijzigd door Zaunkönigs Bahn op 30 mar 2013 01:58, 6 keer totaal gewijzigd.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1151
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Zaunkönigs Bahn

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Hookies schreef:Mijn spiraal is van mdf, 8 mm dik. Werkt prima en de locs hebben er geen moeite mee. Dat je dan zegt dat mijn antwoord jou verbaast, tja, wat moet ik daarmee. Je ziet het toch aan de foto dat de panto is uitgeklapt. Als jij alleen stomers gaat gebruiken, kun je rustig de ruimte wat minder hoog maken, zoals evo ook aangeeft. 1,5 cm voor het hout vind ik wel heel erg fors.
Mensen, wel graag even lezen. Ik heb een totale dikte van 1,5cm voor een "mdf" bodem en daarbovenop een kurk laag of een andere geluiddempende laag. Zal een paar millimeters schelen, maar ik denk dat je er ook voor moet waken alles tot op de laatste millimeter nauwkeurig te berekenen. Beetje speling moet je hebben, het hoeft maar even tegen te zitten en je hebt een probleem. Ook al over gelezen op dit forum.

Groeten,
Joop


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1470
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Zaunkönigs Bahn

Bericht door evo »

Zaunkönigs Bahn schreef:Jammer dat ik geen kritiek mag hebben op Peco rail, er is echt wel het een en ander over te zeggen.
Van mij mag je overal kritiek over hebben, maar het zou wel mooi zijn als die kritiek op ervaring en/of een gedegen vergelijking met andere merken gebaseerd is.
Als je twijfels hebt over Peco, zou ik aanraden om te gaan praten met mensen die met meerdere merken gewerkt hebben, zodat ze de verschillen kunnen uitleggen, gebaseerd op leggen en gebruiken van de rails - wie weet kom je dan tot de conclusie dat een ander merk beter aansluit bij jouw eisen/wensen.
Zaunkönigs Bahn schreef:Ik heb een totale dikte van 1,5cm voor een "mdf" bodem en daarbovenop een kurk laag of een andere geluiddempende laag.
Het enige wat ik wilde zeggen is dat je gekozen hebt voor 15mm, je kunt ook voor minder gaan (en dus minder helling). Het nut van kurk is omstreden en 12mm MDF is ook overkill - zeker voor een helix.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Zaunkönigs Bahn

Bericht door Hookies »

Zaunkönigs Bahn schreef:Mensen, wel graag even lezen. Ik heb een totale dikte van 1,5cm voor een "mdf" bodem en daarbovenop een kurk laag of een andere geluiddempende laag. Zal een paar millimeters schelen, maar ik denk dat je er ook voor moet waken alles tot op de laatste millimeter nauwkeurig te berekenen. Beetje speling moet je hebben, het hoeft maar even tegen te zitten en je hebt een probleem. Ook al over gelezen op dit forum.

Groeten,
Joop
Joop,

We reageren alleen omdat we met je mee willen denken om je te behoeden voor mogelijke problemen waarmee ervaringsdeskundigen al te maken hebben gehad. Die blauwe geluiddempende laag is 2 of 3 mm, maar zelfs dan is 12 cm voor een houtlaag in een helix nog veel te veel. Probeer eens wat aan te nemen van mensen die in deze tijd met het materiaal werken in plaats van je te baseren op iets wat je ergens gelezen hebt en wat voor jou dan meteen wel de waarheid is. Tussenrukmte van 7 cm verplicht is onzin en je mening over Peco is ook alleen maar gestoeld op wat iemand ergens gezegd heeft. Zoals anderen al zeggen, veel mensen zijn juist overgestapt naar Peco omdat het mooier is en goed werkt. Ik heb zelf die overstap niet gemaakt en werk met Flm Piccolo. Geen echte problemen mee tot nu toe (ff afkloppen).


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3978
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Zaunkönigs Bahn

Bericht door Jeroen »

Tja,

Normaal reageer ik nooit op dit soort draadjes. Ben niet zo'n held met plannen en heb er ook niet veel verstand van. Eigenlijk wil ik maar één ding vragen, en dit aan de reageerders: waar maken jullie je zo druk om, boys? Hij komt er vanzelf wel achter, hoor.......er zijn namelijk wel meer voorbeelden op dit forum waar mensen het graag op hun eigen manier deden. Nou, kan toch? :roll:

Wel kan ik de starter, als ex-Fleischmann-rail gebruiker en huidig Peco-rail gebruiker praktisch op het hart drukken de zaak nog eens kritisch door te lichten. De mensen die hier reageren zijn toch wel van de ervaren kant. Kan best schelen als je nog in de 'papier-fase' zit. En als jij 15 mm MDF, of voor mijn part 40 centimeter gewapend beton als ondergrond voor je spiraal wil.....be my guest! Ik had bij Boppard 8 mm MDF, 5,5 cm tussenruimte en dat ging prima met uitgeklapte panto's. En niks geen ondergrond, want dat MDF dempt al genoeg.

Zo! Heb ik toch weer een duit in het zakje gedaan.... :lol:

Oja, en Evo: bij DU-Beksheim heb ik geen hellingen. Heeeeerlijk!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1151
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Zaunkönigs Bahn

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Jeetje, wat een commentaar. :o

Peco
Om maar bij Peco te beginnen, eigen onderzoek, niks van een ander of van horen zeggen. Daarmee wil ik niet zeggen dat ik niets van een ander wil aannemen. En verder, als je mijn plan bekijkt dan kun je wel raden dat daar veel rail materiaal en wissels in gaan zitten. Ongeacht welk merk, het gaat vele duizenden euro's kosten en dan ga je niet over een nacht ijs. Dus het is testen, testen en nog een keer testen.

Klimspiraal
De klimspiraal naar het schaduwstation zal een dalings/stijgingspercentage krijgen van ongeveer 2% (berekende waarde is 1,9%), kleiner kan niet omdat ik daar geen ruimte voor heb. Er is een afhankelijkheid tussen dalings/stijgings percentage en de cirkel die je gaat maken. De baan is op dat punt 1,05 cm breed, dus het ligt voor de hand om Flm r3-r4 (of gelijkwaardig ander merk) te nemen voor de cirkel. Ik weet ook nog niet of het enkelspoors of dubbelspoors moet worden. Enkelspoors is technisch gezien veel leuker om op te lossen. Het idee is om de lengte van de baan uit te nutten met de klimspiraal (de spiraal wordt dan een soort ovaal), alleen ik heb nog geen idee hoe dat gaat uitpakken mbt er nog bij kunnen. Het idee is verder om de trein op de rechte stukken te laten dalen en klimmen en op de bogen dat sterk te verminderen omdat de trein daar al weerstand van de boog ondervind. Alleen is deze oplossing technisch veel ingewikkelder en er zijn geen berekeningsschema's voor.

Ruimte tussen klimspiraal delen
Aan de hand van deze site http://encyclopedie.beneluxspoor.net/in ... imspiralen
kan ik terug gaan van 7 cm (mijn handen zijn nu ook niet meer piepklein) naar 5 cm inclusief drager. De drager wordt dan twee verlijmde 3mm multiplex planken (Door de bouw van mijn huis en type verwarming zou MDF wel eens te veel kunnen gaan werken. Ik heb namelijk luchtverwarming). Er blijft dan een tussenruimte over van 44,0mm, als je Flm materiaal gebruikt (ik noem het hier omdat ik daar de hoogte van weet) heeft de trein een ruimte van 39,9mm. Dit is nog steeds niet het minimum, er zou nog 5mm afkunnen, maar ik moet nog reserve houden omdat ik geen idee heb of er nog een laagje tussen moet en wat voor type rails ik ga gebruiken. Ik ben niet van plan achteraf de boel van bovenleiding te voorzien, dus het blijft stoom. Dit nu wetend kan ik terug naar de tekentafel voor het bergspoortje.

Bergstation/dorp
Wat is een aanvaardbare hoogte voor een realistische benadering van een bergstation?. Het moet namelijk geen heuveltje worden. Want daar hangt het geheel van af met het stijgings/dalings percentage.

40 centimeter gewapend beton
Gaat het niet worden, duurt veel te lang en ik krijg de percentages dan helemaal niet meer goed :lol:

Groeten,
Joop


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1151
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Zaunkönigs Bahn

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

evo schreef:
Zaunkönigs Bahn schreef:Arnold Rapido hanteerde de norm van 4% stijging voor al hun modellen en dat halen ze met de door Arnold genormeerde sleep aan wagons (achterin 1 Gleisanlagen Buch).
Oudere loks hebben minder problemen met hellingen, ze hebben meer metaal en minder plastic en ook geen tenderaandrijving. Veel modernere (vooral Fleischmann) loks komen een 4% helling echt niet op met meer dan een halve meter erachter. Mijn helix is 2-2.5% en gisteren heb ik nog een paar wagons van de Mtx BR64 af moeten halen omdat hij de helling niet op kwam: 3 2-assers is het maximum!
Ik moet met dit verhaal vooraf aantekenen dat ik geen spiraal heb. Wat ik gedaan heb is een doosje onder een zijde van de baan gezet. Dit komt ongeveer neer op een verhoging van 2,5cm over een lengte van 70cm. Omgerekend ongeveer 3,5%. Vervolgens heb ik mijn Mtx BR64 gepakt en er 11 wagonnetjes aangehangen waarvan 3 wagons 3 assig zijn uitgevoerd. De loc trekt dus 25 assen en dit komt aardig overeen met de werkelijkheid. Vlakke baan geen probleem. Doosje er onder gaat de loc moeilijk doen, de loc wringt zich letterlijk door de bocht. Daarbij heb ik waargenomen dat snelheid alles is. Door de regelaar terug te zetten gaat de loc langzamer rijden, maar heeft dan ook meer grip op de rails. Ook in het echt nam de snelheid van de BR64 op een helling behoorlijk af of halveerde zelfs. Dus langzamer rijden over een helling is eerder natuurgetrouwer dan andersom. Als de BR64 langzaam rijd gaat deze met 13 assen zonder problemen over de helling heen. Dat is veel meer dan jouw 3 2assers, dus probeer eens de snelheid te verminderen. Ik heb mijn BR64 verdigitaliseerd met een ESU decoder zonder daarbij iets uit de loc weg te halen op de smoorspoel en condensator na.

Zag nog een cd hoesje met blaadjes met cd's. Net zolang bladzijden toegevoegd tot ik een helling had die overeenkomt met wat je beschrijft. Alle 11 wagonnetjes er achter gehangen en de BR64 gaat met gereduceerde snelheid zonder pardon over de heuvel heen. De loc rijd dan omgerekend 21km/u. Met 39km/u nog geen verandering gezien, loc rijd over de heuvel, wel hoor je dat ie het moeilijk heeft, maar geen snelheidsverlies. Helling 6% en BR64 met 3 wagonnetjes met in totaal 7 assen geen probleem met ongeveer 40km/u.

PS Mijn oudste locs van Flm hadden al tenders met de aandrijving in de tender en die dateren van minimaal 25 jaar terug. Zo heb ik een losse tender van de BR50 die ik wil gaan misbruiken voor de DR07.1001, komt niet helemaal overeen met de werkelijkheid, maar ik kan geen kolenstof tender vinden. En ik vind het zonde om de SNCF 231e niet te gebruiken. De tender van deze loc is weg, geen idee wat er mee is gebeurd, maar te oordelen naar een bak met rotzooi is de motor ter ziele gegaan. Wat googelen gaf de oplossing van de DR07.1001. Het is een project, de loc rijd nog niet omdat ik weer het uiterste wil en dat is digitaal met geluid. Ik heb al 9mm speakers liggen, nu nog de SL76, maar kom er maar aan.

Groeten,
Joop


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1470
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Zaunkönigs Bahn

Bericht door evo »

Jeroen schreef:waar maken jullie je zo druk om, boys? Hij komt er vanzelf wel achter, hoor.......er zijn namelijk wel meer voorbeelden op dit forum waar mensen het graag op hun eigen manier deden. Nou, kan toch? :roll:
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Ik geef anderen het advies wat ik zelf graag gehad zou hebben voor ik m'n baan ging bouwen, maar waarschijnlijk zou ik toen ook te eigenwijs geweest zijn om het aan te nemen.... :mrgreen:
Ennuh, ja ik had toen ook een testopstellingkje waar een køf met een ertstrein van 2m erachter zonder problemen een 9% helling pakte - de praktijk is toch net weer iets anders...
Jeroen schreef:Oja, en Evo: bij DU-Beksheim heb ik geen hellingen. Heeeeerlijk!
Mijn volgende uitdaging wordt een bergbaan zonder hellingen: 0% FTW 8-)


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Plaats reactie