Denfeld III
-
- Berichten: 3450
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Denfeld III
Dat is dit
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 2684
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Denfeld III
Omg... Dat ik die nog niet heb zeg...
Inderdaad maakt het het buigen van de flexrail een heel stuk makkelijker. Ik ben nu altijd moeilijk aan het doen om het een beetje netjes te krijgen...
Je zet er gewoon 1 aan het begin? en buig de flex dan voorzichtig in de jusite vorm en monteert de 2e aan het einde. Binnenkort maar eens bestellen! Tnx!!


Je zet er gewoon 1 aan het begin? en buig de flex dan voorzichtig in de jusite vorm en monteert de 2e aan het einde. Binnenkort maar eens bestellen! Tnx!!

Re: Denfeld III
@Rob
Yep dat ben ik (lang niet gesproken...gechat! als ik kijk op jouw blog lig je meestal al in bed!). Ik weet dat jij jouw ICE hebt laten aanpassen door SB Modellbau. Wij hebben het lang geleden ook daarover gehad op jouw blog. Jij hebt inmiddels meerdere locs zelf omgebouwd. Dat wil ik ook gaan doen, maar ik wil eerst dat uitproberen op een Brawa loc die kaduk is. De Tee motor overweeg ik dus op te sturen naar hen want ik word er moedeloos van, dat ding is niet vooruit te branden. Ik ben echter wel benieuwd wat de ervaringen van mensen die een Tee RaM hebben na een langere periode van gebruik na ombouw door SB modellbau.
@Wouter, inderdaad is dit eigenlijk een ´Must Have´ bij het leggen van flexrail.
Greetz Jeroen.
-
- Berichten: 3450
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Denfeld III
Jeroen,
Ik heb hetzelfde probleem gehad met de RAM. Er zit nu een Mashima in en die rijdt buitengewoon. Ombouw is een eitje als je een poelii trekker hebt.
Hij komt van GM&S en dan bij motoren de 10X24 MHK kiezen. Sindsdien geen enkel probleem meer met de Ram incl binneb verlichting.
Hij heeft ook de poelitrekker en kost ca 10 Euro, de motor ca 24. Is dus een fractie als bij SB
Ik heb hetzelfde probleem gehad met de RAM. Er zit nu een Mashima in en die rijdt buitengewoon. Ombouw is een eitje als je een poelii trekker hebt.
Hij komt van GM&S en dan bij motoren de 10X24 MHK kiezen. Sindsdien geen enkel probleem meer met de Ram incl binneb verlichting.
Hij heeft ook de poelitrekker en kost ca 10 Euro, de motor ca 24. Is dus een fractie als bij SB
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Denfeld III
He Rob,
Super! Ik ga dat dus doen! Ik neem aan dat ik deze motor (10X24 MHK) ook voor andere N-locs kan gebruiken? Ik wil dus ook een Brawa loc ombouwen en ook mijn Minitrix Cargo loc begint te kuren. Ik dacht dat jij Maxon gebruikt, of ben je nu overgestapt naar deze?
Van een Poelietrekker had ik nog nooit gehoord... Ik kan em ook niet vinden op de GM&S site.... Ik zal hen gewoon een berichtje sturen. Ik was zo en zo van plan een bestelling te plaatsen bij hun, zodat ik het evt bij Eurospoor kan ophalen.
Thanks, Jeroen.
Super! Ik ga dat dus doen! Ik neem aan dat ik deze motor (10X24 MHK) ook voor andere N-locs kan gebruiken? Ik wil dus ook een Brawa loc ombouwen en ook mijn Minitrix Cargo loc begint te kuren. Ik dacht dat jij Maxon gebruikt, of ben je nu overgestapt naar deze?
Van een Poelietrekker had ik nog nooit gehoord... Ik kan em ook niet vinden op de GM&S site.... Ik zal hen gewoon een berichtje sturen. Ik was zo en zo van plan een bestelling te plaatsen bij hun, zodat ik het evt bij Eurospoor kan ophalen.
Thanks, Jeroen.
-
- Berichten: 3450
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Denfeld III
Je moet dat vlieg- en tandwiel van de as halen en dat doe je het best met een Polietrekker. GM&S heeft dat ff via de mail vragen
Je moet naar de lengte van de motor kijken Jeroen. Die 24 staat voor de lengte en je moet de houder van de motor ook gebruiken maar het wijst zich vanzelf
Ja afgestapt van Maxxon valt wel mee maar scheelt de helft in prijs
Je moet naar de lengte van de motor kijken Jeroen. Die 24 staat voor de lengte en je moet de houder van de motor ook gebruiken maar het wijst zich vanzelf
Ja afgestapt van Maxxon valt wel mee maar scheelt de helft in prijs
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Denfeld III
Rob, Thanks
Ik ga morgen ff de motoren opmeten en een bestelling plaatsen. Ik laat uiteraard nog wel weten in dit draadje over de ombouw.
Groet, Jeroen
Ik ga morgen ff de motoren opmeten en een bestelling plaatsen. Ik laat uiteraard nog wel weten in dit draadje over de ombouw.
Groet, Jeroen
Re: Denfeld III
Ik ben hier wel benieuwd naar. Kun je wat foto's plaatsen als het zover is? (ook van die poelitrekker, zegt me helemaal niets...)
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
- Berichten: 3450
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Denfeld III
Steven,
met een poelietrekker kan je dus een wiel van een as af trekken. zonder dat je beschadigingen krijgt

met een poelietrekker kan je dus een wiel van een as af trekken. zonder dat je beschadigingen krijgt

Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Denfeld III
Hallo weer de volgende update.
@ Wouter een plaatje van de slijpschijf komt in de volgende post, nog ff geduld
Naar aanleiding van Rob´s tips heb ik bij Piet Peetoom de bovenstaande poelietrekker en motoren besteld. komend weekend tijdens Eurospoor maar ff ophalen. Uiteraard later meerrrr.....
Deze keer een grote post met veel plaatjes. Dit zijn nog steeds de werkzaamheden van de maand mei. Ik heb in die maand veel gedaan,
De baan gaat verder via de vensterbank naar de keerlusmodule. Deze komt deels onder een kastje te staan.

Eerst heb ik met karton een mal gemaakt.



Even kijken of de rails wel daarop past. De binnenbocht zal ongeveer R2 zijn. Deze is overigens voor een latere uitbreiding, deze ga ik nu niet vastleggen.
Tja, dit is het beeld bij mij tijdens papadag, Ik probeer wat aan de baan te doen terwijl de meiden aan het donderjagen zijn…

Daarna de met de mal van karton de module uitegzaagd.

Dan maar weer even kijken of alles nog past

Daarna ga ik de banen voor de rails uitzagen. Bijkomende uitdaging van deze module is dat de rails zal moeten stijgen en dalen.


Nu kijken of alles past

Blokjes opmeten en zagen voor het stijgen/dalen en weer kijken of het past


Nu maar de rails leggen. Omdat ik hier geen plek heb voor een aandrijving onder rails en omdat ik nog wat wissels van Minitrix heb, ga ik deze maar gebruiken. De wissel is nodig voor een toekomstige uitbreiding.

Maar hoe maak je een Mintrix wissel vast aan Peco 55 rails? Heel simpel Haal de trix railasjes van de wissel, en vervang deze met Peco lasjes. Ik gebruik een tangetje om de lasjes er op te drukken.


Als je het goed doet, zitten de railstaven exact even hoog.
Daarna heb ik eerst het moeilijkste stuk rails geplakt.

Dit stuk is wel wat steil, maar het gaat net,
Daarna de rest van de rails geplakt.

Zo, de volgende post volgt snel…
Greetz, Jeroen
@ Wouter een plaatje van de slijpschijf komt in de volgende post, nog ff geduld

Naar aanleiding van Rob´s tips heb ik bij Piet Peetoom de bovenstaande poelietrekker en motoren besteld. komend weekend tijdens Eurospoor maar ff ophalen. Uiteraard later meerrrr.....
Deze keer een grote post met veel plaatjes. Dit zijn nog steeds de werkzaamheden van de maand mei. Ik heb in die maand veel gedaan,
De baan gaat verder via de vensterbank naar de keerlusmodule. Deze komt deels onder een kastje te staan.

Eerst heb ik met karton een mal gemaakt.



Even kijken of de rails wel daarop past. De binnenbocht zal ongeveer R2 zijn. Deze is overigens voor een latere uitbreiding, deze ga ik nu niet vastleggen.
Tja, dit is het beeld bij mij tijdens papadag, Ik probeer wat aan de baan te doen terwijl de meiden aan het donderjagen zijn…

Daarna de met de mal van karton de module uitegzaagd.

Dan maar weer even kijken of alles nog past

Daarna ga ik de banen voor de rails uitzagen. Bijkomende uitdaging van deze module is dat de rails zal moeten stijgen en dalen.


Nu kijken of alles past

Blokjes opmeten en zagen voor het stijgen/dalen en weer kijken of het past


Nu maar de rails leggen. Omdat ik hier geen plek heb voor een aandrijving onder rails en omdat ik nog wat wissels van Minitrix heb, ga ik deze maar gebruiken. De wissel is nodig voor een toekomstige uitbreiding.

Maar hoe maak je een Mintrix wissel vast aan Peco 55 rails? Heel simpel Haal de trix railasjes van de wissel, en vervang deze met Peco lasjes. Ik gebruik een tangetje om de lasjes er op te drukken.


Als je het goed doet, zitten de railstaven exact even hoog.
Daarna heb ik eerst het moeilijkste stuk rails geplakt.

Dit stuk is wel wat steil, maar het gaat net,
Daarna de rest van de rails geplakt.

Zo, de volgende post volgt snel…
Greetz, Jeroen
-
- Berichten: 4128
- Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
- Locatie: Veghel
Re: Denfeld III
Hoi Jeroen,
Dat komt bekend voor op papadag het donderjagen van de kids.
Als je een beetje pech hebt,is er weer een protentieele bouwdag naar de knopen.
Maar ik zou ze toch niet willen missen,zondag met mijn zoon naar Eurospoor.
Je moet toch een beetje zorgen voor opvolging voor de baan.
Bouw ze!!!
Gr Chris
Dat komt bekend voor op papadag het donderjagen van de kids.
Als je een beetje pech hebt,is er weer een protentieele bouwdag naar de knopen.

Maar ik zou ze toch niet willen missen,zondag met mijn zoon naar Eurospoor.
Je moet toch een beetje zorgen voor opvolging voor de baan.

Bouw ze!!!
Gr Chris
Gr Chris
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Re: Denfeld III
Hahaha!
Ja, eigenlijk is het ook een bouwdag, en helemaal geen papadag
Helaas is de werkelijkheid anders, de meestal ga ik toch andere dingen doen met de dames (beetje zoals die Mac reclame waarbij de vader met meisjesdingen aan het doen is).
Naar Eurospoor met de dames lijkt we heel leuk. Mijn vriendin heb ik na al die jaren nog niet over kunnen halen... Overigens ben ik wel afgelopen zondag met mijn jongste dochter (2,5 jaar) naar Railz geweest. Zij vond het top, vooral Tomas de Trein die op bezoek was. Na een uurtje was ze het wel zat...
Greetz, Jeroen.
Ja, eigenlijk is het ook een bouwdag, en helemaal geen papadag

Helaas is de werkelijkheid anders, de meestal ga ik toch andere dingen doen met de dames (beetje zoals die Mac reclame waarbij de vader met meisjesdingen aan het doen is).
Naar Eurospoor met de dames lijkt we heel leuk. Mijn vriendin heb ik na al die jaren nog niet over kunnen halen... Overigens ben ik wel afgelopen zondag met mijn jongste dochter (2,5 jaar) naar Railz geweest. Zij vond het top, vooral Tomas de Trein die op bezoek was. Na een uurtje was ze het wel zat...
Greetz, Jeroen.
-
- Berichten: 4128
- Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
- Locatie: Veghel
Re: Denfeld III
Hoi Jeroen,
Mijn vriendin vindt ook helemaal niets aan,daarom blijft ze zondag thuis met onze dochter.
Onze zoon is bijna 6 jaar dus ik ga er wel vanuit dat hij het langer leuk vindt da een uurtje.
Althans dat hoop ik maar.
Gr Chris
Mijn vriendin vindt ook helemaal niets aan,daarom blijft ze zondag thuis met onze dochter.
Onze zoon is bijna 6 jaar dus ik ga er wel vanuit dat hij het langer leuk vindt da een uurtje.
Althans dat hoop ik maar.

Gr Chris
Gr Chris
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Re: Denfeld III
Het volgende deel van het verslag Snel he?
We gaan verder met wat testwerk en het koppelen van de modules.
Eerst maar even testen of de rails wel goed ligt. Ik gebruik hier een aantal rijtuigen en wagons waar ik de meeste problemen mee heb tijdens het rijden.

Ook uiteraard ff checken of de ruimte wel hoog genoeg is…

Ok, tijd om de overgang van de modules te maken. Ik doe het weer zoals altijd. Een stukje hout zagen, deze op de overgang plakken, tussen de houtjes wat ruimte overlaten. Aan de onderkant een scharnier gemonteerd. Dan de boel vastlijmen en goed laten drogen.

Speciaal voor Wouter -> Daarna met de Dremel en de dunste slijpschijf van Proxon de boel doorslijpen.

Dan ziet het er zo uit.

Losgehaald:

Nadat de overgang is gemaakt, leg ik de rest van de rails.



Grappig, op de foto zie je dat de rails niet helemaal recht loopt. Dit deel is wat gehaast gemaakt…. Ach het valt niet echt op (wel dus op de foto)
Zo, eindelijk kan ik weer gaan rijden!! Maar eerst uiteraard alle draden, ultieme keerlus e.d. aansluiten. Daar heb ik geen foto´s van.
Later volgt weer een update, maar dat zal denk ik wel een weekje ofzo duren. Overigens is het een update over een onderwerp waar afgelopen weken discussie over is geweest op dit forum... Bergen maken met... papier maché!!
Eerst morgen ff naar Eurospoor. Ik heb er zin in! Wellicht tot morgen.
Greetz, Jeroen.

We gaan verder met wat testwerk en het koppelen van de modules.
Eerst maar even testen of de rails wel goed ligt. Ik gebruik hier een aantal rijtuigen en wagons waar ik de meeste problemen mee heb tijdens het rijden.

Ook uiteraard ff checken of de ruimte wel hoog genoeg is…

Ok, tijd om de overgang van de modules te maken. Ik doe het weer zoals altijd. Een stukje hout zagen, deze op de overgang plakken, tussen de houtjes wat ruimte overlaten. Aan de onderkant een scharnier gemonteerd. Dan de boel vastlijmen en goed laten drogen.

Speciaal voor Wouter -> Daarna met de Dremel en de dunste slijpschijf van Proxon de boel doorslijpen.

Dan ziet het er zo uit.

Losgehaald:

Nadat de overgang is gemaakt, leg ik de rest van de rails.



Grappig, op de foto zie je dat de rails niet helemaal recht loopt. Dit deel is wat gehaast gemaakt…. Ach het valt niet echt op (wel dus op de foto)
Zo, eindelijk kan ik weer gaan rijden!! Maar eerst uiteraard alle draden, ultieme keerlus e.d. aansluiten. Daar heb ik geen foto´s van.
Later volgt weer een update, maar dat zal denk ik wel een weekje ofzo duren. Overigens is het een update over een onderwerp waar afgelopen weken discussie over is geweest op dit forum... Bergen maken met... papier maché!!
Eerst morgen ff naar Eurospoor. Ik heb er zin in! Wellicht tot morgen.
Greetz, Jeroen.
-
- Berichten: 4128
- Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
- Locatie: Veghel
Re: Denfeld III
Hallo Jeroen,
Je gaat als een speer op eht moment,dan zijn de kids braaf.
Gr Chris
Je gaat als een speer op eht moment,dan zijn de kids braaf.

Gr Chris
Gr Chris
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Re: Denfeld III
Chris,
valt mee hoor, deze foto´s zijn nog van mei. daarna is het wat minder snel gegaan aan de baan, behalve rijden met treinen icm koploper, ook erg leuk. Wel nog aan de slag gegaan met het maken van de berg. verslag komt weer later.
Greetz, Jeroen.
valt mee hoor, deze foto´s zijn nog van mei. daarna is het wat minder snel gegaan aan de baan, behalve rijden met treinen icm koploper, ook erg leuk. Wel nog aan de slag gegaan met het maken van de berg. verslag komt weer later.
Greetz, Jeroen.
Re: Denfeld III
Voordat ik verder ga met het verslag van de bouw van de baan, eerst maar even een foto/film verslagje van mijn eerste motorombouw. Ik wil dus mijn Minitrix Tee Ram ombouwen vanwege de belabberde trekkracht. Om te oefenen ga ik eerst een Brawa BR216 locje onder handen nemen. Van de BR216 is de motor overleden. Op advies van Rob “Fantasia” Fongers een poelietrekker en Mashima motoren gekocht bij GM&S.
Dus eerst maar de loc uit elkaar gehaald en de motoren vergeleken:

Daarna met de Poelietrekker het wormwiel van de as halen. Maarrrr helaas, het asje zit te diep in het wormwiel…

Dus uit de spijker kist iets gezocht van vergelijkbare dikte om te gebruiken als verlengstuk:

Stukje afnippen en deze in de wormwiel stoppen als verlengstuk:

En jawel, het is gelukt de wormwielen kwamen eenvoudig van de as af met de poelie.

Bij gebrek aan een bankschroef het locje met McGuyver tape aan mijn werkplankje vastgeplakt:

Nog ff kijken hoeveel eruit moet worden gefreesd:

En gaan!

Kijk het past.

Vervolgens draadjes aan de motor gesoldeerd en…

Toen was de accu van de camera leeg.. dus ja.. geen foto´s meer. Eigenlijk zijn de volgende stappen eenvoudig, namelijk de motor in het chassis leggen en de draadjes aan de motoraansluiting van de print solderen. Ik heb de motor nu tijdelijk vastgetaped met,, jawel weer de McGuyver tape om eerst maar even de boel te testen. Later zal ik motor vastlijmen/kitten.
En dan de baan op ! Ik moet zeggen: geniaal ! Het locje heeft meer trekkracht dan dat ding ooit heeft gehad. Omdat het locje wat licht is, zal hij geen lange sleep de helix op kunnen trekken, maar een wagen of 4 a 5 gaat wel lukken.
Ik heb ook een filmpje gemaakt om te laten zien wat de rijeigenschappen zijn (na ijking uiteraard). Was gelijk een leuke oefening om Windows Movie Maker onder de knie te krijgen (eitje!). Je zal wel zien dat het beeld in elkaar gedrukt is, dat is omdat ik de conversie niet goed heb gedaan denk ik….
Filmpje (met bonus
): http://www.youtube.com/watch?v=s13fIHbHqkI
Na deze ervaring ga ik vol vertrouwen binnenkort met de Minitrix Tee Ram beginnen.
Rob, dank voor de tips!
Groet, Jeroen
Dus eerst maar de loc uit elkaar gehaald en de motoren vergeleken:

Daarna met de Poelietrekker het wormwiel van de as halen. Maarrrr helaas, het asje zit te diep in het wormwiel…

Dus uit de spijker kist iets gezocht van vergelijkbare dikte om te gebruiken als verlengstuk:

Stukje afnippen en deze in de wormwiel stoppen als verlengstuk:

En jawel, het is gelukt de wormwielen kwamen eenvoudig van de as af met de poelie.

Bij gebrek aan een bankschroef het locje met McGuyver tape aan mijn werkplankje vastgeplakt:

Nog ff kijken hoeveel eruit moet worden gefreesd:

En gaan!

Kijk het past.

Vervolgens draadjes aan de motor gesoldeerd en…

Toen was de accu van de camera leeg.. dus ja.. geen foto´s meer. Eigenlijk zijn de volgende stappen eenvoudig, namelijk de motor in het chassis leggen en de draadjes aan de motoraansluiting van de print solderen. Ik heb de motor nu tijdelijk vastgetaped met,, jawel weer de McGuyver tape om eerst maar even de boel te testen. Later zal ik motor vastlijmen/kitten.
En dan de baan op ! Ik moet zeggen: geniaal ! Het locje heeft meer trekkracht dan dat ding ooit heeft gehad. Omdat het locje wat licht is, zal hij geen lange sleep de helix op kunnen trekken, maar een wagen of 4 a 5 gaat wel lukken.
Ik heb ook een filmpje gemaakt om te laten zien wat de rijeigenschappen zijn (na ijking uiteraard). Was gelijk een leuke oefening om Windows Movie Maker onder de knie te krijgen (eitje!). Je zal wel zien dat het beeld in elkaar gedrukt is, dat is omdat ik de conversie niet goed heb gedaan denk ik….
Filmpje (met bonus

Na deze ervaring ga ik vol vertrouwen binnenkort met de Minitrix Tee Ram beginnen.
Rob, dank voor de tips!
Groet, Jeroen
Re: Denfeld III
Zijn die mashima motortjes dezelfde maat als die uit oude Minitrix stomers?
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
-
- Berichten: 3450
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Denfeld III
basicly yes,
Maschima heeft verschillende lengte maten welke als goed alternatief voor de originele motoren kan dienen
Maschima heeft verschillende lengte maten welke als goed alternatief voor de originele motoren kan dienen
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
-
- Berichten: 4128
- Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
- Locatie: Veghel
Re: Denfeld III
Alles wordt hier getuned by Denfeld Tuning.
Gr Chris


Gr Chris
Gr Chris
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Re: Denfeld III
Jeroen, bedankt voor dat ombouwverlag! Puik werk, en het werkt ook drempelverlagend voor mij. 

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Denfeld III
Michel, Thanks, het is leuk dat anderen er ook wat aan hebben.
Ik zag er eerst tegenop, maar eigenlijk is het weer een voorbeeld van: gewoon doen..
En uiteraard eerst kijken hoe anderen dat doen en luisteren naar hun tips. In dit geval veel gehad aan Rob zijn ombouwverslag op zijn site en dus ook zijn tips.
Ik zal voor de ombouw van de Tee Ram een apart draadje maken met het verslag omdat ik weet dat er veel hobbyisten zijn die dezelfde problemen hebben.
@chris
Groet, Jeroen.
Ik zag er eerst tegenop, maar eigenlijk is het weer een voorbeeld van: gewoon doen..
En uiteraard eerst kijken hoe anderen dat doen en luisteren naar hun tips. In dit geval veel gehad aan Rob zijn ombouwverslag op zijn site en dus ook zijn tips.
Ik zal voor de ombouw van de Tee Ram een apart draadje maken met het verslag omdat ik weet dat er veel hobbyisten zijn die dezelfde problemen hebben.
@chris

Groet, Jeroen.
Re: Denfeld III
Mooie ombouw. Kun je er geen antislipbandjes op zetten voor meer tractie?
Tip: Met Videospin van Pinnacle (gratis! alleen even registreren) kun je ook heel makkelijk videootjes aan elkaar knippen en plakken.
Tip: Met Videospin van Pinnacle (gratis! alleen even registreren) kun je ook heel makkelijk videootjes aan elkaar knippen en plakken.

Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: Denfeld III
Maarten, er zitten antieslipbandjes op. Het locje is heel licht, dat is de reden. Deze loc zal max 5 wagens krijgen, ik heb nog een BR150 in dezelfde uitrusting die wel een lange sleep krijgt.
Greetz, Jeroen
Greetz, Jeroen
Re: Denfeld III
Ja hoor, daar ben ik weer!
Met lekker veel (en overbodige) Foto’s! Het laden kan dus even duren!
Nu dat ik weer rondjes kan rijden, wordt het eindlijk tijd voor de scenery. Na de zomervakantie ben ik er mee begonnen (sep). De tussenliggende maanden (mei-aug) heb ik gebruikt om onderhoud aan de treinen te plegen en lekker te rijden.
Om de helix te verbergen, heb ik een berg gebouwd. Om de bereikbaarheid van de helix bij calamiteiten te vergroten, moet deze afneembaar zijn. En dus niet te zwaar. Ik weet dat op het forum veel discussie is geweest over de bouw van bergen en dat bouwen met papier mache vaak niet het gewenste resultaat geeft. Maar zo eigenwijs als ik ben heb ik ze dus wel met een soort super papier mache gebouwd. (ok, zo eigenwijs ben ik niet, de bouw van deze berg is al van voor de discussie hahaha!) Of ik nu weer hiervoor zou kiezen... kom ik nog op terug!
Eerst de berg maar gemaakt met materialen die ik nog thuis had liggen: karton, stokjes en gaas. Op de berg moet een chalet of gasthof komen, maar dat komt later. Verder komt er een beekje die uitkomt bij de brug van het lokaalspoor. De uitdaging van de berg is om het afneembare deel onzichtbaar te maken. Ook is de vorm een uitdaging, hij loopt steil omhoog vanwege de benodigde vrije ruimte voor de treinen van de helix.


Voor tunnelingang van het hoofdspoor gebruik ik een muur en portaal van Noch. De muur heb ik met een Fohn warm gemaakt en verbogen. De bedoeling was eigenlijk om deze portaal zef te maken, maar vanwege tijdgebrek toch besloten voor deze kant en klaar. Ik vind ze wel mooi! Voor het lokaalspoor gebruik ik ook een portaal van Noch. Het lokaalspoor loopt eng dicht langs de rand, maar dat is niet anders (compromis...). Ik ga hier later nog iets aan doen..Na het vastzetten van de basisvorm van de berg met gaas heb ik stevige keukenrol nat gemaakt met verdunde houtlijm. Dit is de basislaag van de berg. Zie de foto’s hieronder.









Op de site van H@ns, freebit heb ik een artikel gevonden van Prutbeton, een nieuwere vorm van Papier mache. http://www.freebit.nl/index.php?option= ... &Itemid=58
Dat leek me wel wat, dus daarmee aan de slag gegaan. Ik heb echter gebruik gemaakt van Keukenrol ipv goedkope grijze wc papier. Ok, eerst maar ff de boel maken:

Keukenrol erin

Behangplaksel

Water, houtlijm en zaagsel. Onlangs hebben we onze houten vloer laten schuren waar door ik 2 vuilniszakken fijn zaagsel over had. Ik heb een kleine plastic zak zaagsel over gehouden en de rest weggedaan (nu heeel veel spijt van!!!)

Met een oude mixer ff lekker mixen, en zie daar een lekkere smurrie.
En nu kan je de berg gaan boetseren. Wat een heerlijk werkje om te doen!!! Leuk hoor. Net of je weer op de kleuterschool zit. Doordat ik een keukenrol heb gebruikt blijft het een beetje “vezelig” . Het verschil met gips is dat het betonprut heel lang (dagen!) nog te berwerken is, je kan dus rustig je tijd nemen.


Ik denk dat het een goede week duurt voordat je het kan schilderen. Je moet dus wel geduld hebben. Voor is dat juist handig omdat toch niet elke daar aan de baan kan werken. Met 1 keukenrol heb ik ongeveer de halve berg kunnen opvullen. Overigens wel een leermomentje, het behangplaksel is gaan klonteren omdat ik het niet goed had gemengd... Hierdoor is de laag niet helemaal hard geworden, maar blijft wat zacht.



Nu maar eens kijken hoe het opdroogt.
Tussendoor ook nog even een remsectie ingekort naar het station. Dat is toch weer het mooie van met modules werken: je kan bijna niet bij deze plek. Maar nu kan ik dit deel gewoon uitemen en bewerken.

Binnenkort volgen er weer (veel) meer foto’s.
Groet, Jeroen
Met lekker veel (en overbodige) Foto’s! Het laden kan dus even duren!
Nu dat ik weer rondjes kan rijden, wordt het eindlijk tijd voor de scenery. Na de zomervakantie ben ik er mee begonnen (sep). De tussenliggende maanden (mei-aug) heb ik gebruikt om onderhoud aan de treinen te plegen en lekker te rijden.
Om de helix te verbergen, heb ik een berg gebouwd. Om de bereikbaarheid van de helix bij calamiteiten te vergroten, moet deze afneembaar zijn. En dus niet te zwaar. Ik weet dat op het forum veel discussie is geweest over de bouw van bergen en dat bouwen met papier mache vaak niet het gewenste resultaat geeft. Maar zo eigenwijs als ik ben heb ik ze dus wel met een soort super papier mache gebouwd. (ok, zo eigenwijs ben ik niet, de bouw van deze berg is al van voor de discussie hahaha!) Of ik nu weer hiervoor zou kiezen... kom ik nog op terug!
Eerst de berg maar gemaakt met materialen die ik nog thuis had liggen: karton, stokjes en gaas. Op de berg moet een chalet of gasthof komen, maar dat komt later. Verder komt er een beekje die uitkomt bij de brug van het lokaalspoor. De uitdaging van de berg is om het afneembare deel onzichtbaar te maken. Ook is de vorm een uitdaging, hij loopt steil omhoog vanwege de benodigde vrije ruimte voor de treinen van de helix.


Voor tunnelingang van het hoofdspoor gebruik ik een muur en portaal van Noch. De muur heb ik met een Fohn warm gemaakt en verbogen. De bedoeling was eigenlijk om deze portaal zef te maken, maar vanwege tijdgebrek toch besloten voor deze kant en klaar. Ik vind ze wel mooi! Voor het lokaalspoor gebruik ik ook een portaal van Noch. Het lokaalspoor loopt eng dicht langs de rand, maar dat is niet anders (compromis...). Ik ga hier later nog iets aan doen..Na het vastzetten van de basisvorm van de berg met gaas heb ik stevige keukenrol nat gemaakt met verdunde houtlijm. Dit is de basislaag van de berg. Zie de foto’s hieronder.









Op de site van H@ns, freebit heb ik een artikel gevonden van Prutbeton, een nieuwere vorm van Papier mache. http://www.freebit.nl/index.php?option= ... &Itemid=58
Dat leek me wel wat, dus daarmee aan de slag gegaan. Ik heb echter gebruik gemaakt van Keukenrol ipv goedkope grijze wc papier. Ok, eerst maar ff de boel maken:

Keukenrol erin

Behangplaksel

Water, houtlijm en zaagsel. Onlangs hebben we onze houten vloer laten schuren waar door ik 2 vuilniszakken fijn zaagsel over had. Ik heb een kleine plastic zak zaagsel over gehouden en de rest weggedaan (nu heeel veel spijt van!!!)

Met een oude mixer ff lekker mixen, en zie daar een lekkere smurrie.
En nu kan je de berg gaan boetseren. Wat een heerlijk werkje om te doen!!! Leuk hoor. Net of je weer op de kleuterschool zit. Doordat ik een keukenrol heb gebruikt blijft het een beetje “vezelig” . Het verschil met gips is dat het betonprut heel lang (dagen!) nog te berwerken is, je kan dus rustig je tijd nemen.


Ik denk dat het een goede week duurt voordat je het kan schilderen. Je moet dus wel geduld hebben. Voor is dat juist handig omdat toch niet elke daar aan de baan kan werken. Met 1 keukenrol heb ik ongeveer de halve berg kunnen opvullen. Overigens wel een leermomentje, het behangplaksel is gaan klonteren omdat ik het niet goed had gemengd... Hierdoor is de laag niet helemaal hard geworden, maar blijft wat zacht.



Nu maar eens kijken hoe het opdroogt.
Tussendoor ook nog even een remsectie ingekort naar het station. Dat is toch weer het mooie van met modules werken: je kan bijna niet bij deze plek. Maar nu kan ik dit deel gewoon uitemen en bewerken.

Binnenkort volgen er weer (veel) meer foto’s.
Groet, Jeroen