Baan van Steven

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Baan van Steven

Bericht door shoven »

Nou, het is zover hoor.
Ik ben begonnen met de bouw van mijn baan. Eindelijk een redelijk baanplan gemaakt.
Het afgelopen weekend ben ik begonnen met de klimspiraal.

Mijn oppervlakte is 325x122 cm. Het schaduwstation ligt zo'n 29 cm onder nivo 0 en wordt bereikt mbv een klimspiraal.
Een deel van de ruimte was nog in gebruik door mijn vrouw voor een grote puzzel, maar die besloot toch maar dat ik het beter kon gebruiken, dus nu heb ik er (linksonder) nog een stukje bij gekregen van 122x150. Dus kan ik er nog een uitbreiding aan maken.
Bijlagen
Baan11b mini.jpg
Baan11b mini.jpg (55.19 KiB) 38573 keer bekeken
Laatst gewijzigd door shoven op 09 jan 2010 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2260
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Baan Steven

Bericht door Hookies »

Ben benieuwd naar de eerste beelden van je werkzaamheden. Wat ga je trouwens uitbeelden (tijdperk, land, soort wagens)?

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Baan Steven

Bericht door shoven »

Ik ben gestart met de klimspiraal. Niet heel moeilijk, wel even goed over nadenken voordat je gaat zagen.
Hij overbrugt een slordige 29cm, zodat je voldoende ruimte hebt tussen niveau 0 en niveau -1. Stijgen/dalen gaat in 4 rondjes die een ellipsvorm hebben, dit om voldoende lengte per rondje te hebben om een goed stijgingspercentage te halen.
Tussen de niveaus van de klimspiraal zit zo'n 6,5 cm, ruim voldoende om met panto's omhoog te kunnen rijden. De rails is Flm Piccolo R1 en R2 (die is nu dus ook meteen op).

Het ding is gebouwd op 4 standaard 6mm MDF platen van 61x122 die in de juiste vorm zijn gezaagd, en het geheel is opgehangen aan 12 draadeinden M10 (met dank aan Rob F voor de werkbeschrijving op zijn site).
En zo ziet het eindresultaat eruit. De klimspiraal staat hier nog bovenop niveau 0 met wat tijdelijke aansluitingen voor DCC-signaal en wat opstelrails, dat bouwt makkelijker. Later verhuist hij naar zijn definitieve plekje.

Afbeelding
Klimspiraal met 2 treinen
Laatst gewijzigd door shoven op 03 nov 2009 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Baan Steven

Bericht door shoven »

Hookies schreef:Wat ga je trouwens uitbeelden (tijdperk, land, soort wagens)?
Het tijdperk is V, dat vind ik op dit moment het mooiste qua materieel. III heeft ook wel wat, maar misschien doe ik dat later als ik groot ben.
Er wordt vooral met goederentreinen gereden. Het spul wat ik heb rondrijden is vooral Duits (DB, RAG, MWB, Dispoloks) met een internationaal tintje.
Ik heb geen specifiek land in gedachten. Het zal wel wat heuvelig worden, dat geeft wat meer mogelijkheden met niveauverschillen.
Laatst gewijzigd door shoven op 03 nov 2009 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Baan Steven

Bericht door shoven »

Uiteraard heb ik tijdens de bouw continu getest of het werkte. Na de bouw van iedere laag een rondje met wat locs gereden.
Iedere laag heeft 2 aansluitingen op de DCC ringleiding, 8 in totaal dus. Lange rijtuigen kunnen elkaar prima passeren in de bochten.

Afbeelding
Aansluiting op de ringleiding


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Baan Steven

Bericht door shoven »

En dan moet er natuurlijk even gereden worden. Een Class 66 met een stammetje van 9 hete-oliewagens gaat zonder problemen omhoog en komt onderweg een Taurus met 8 klapdekselwagens tegen.
Wat meer beweging in dit filmpje. Beeld schokt een beetje, maar het is ook maar een simpel fototoestel waarmee ik film.

Afbeelding
Class 66 op weg naar hogere sferen


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Baan Steven

Bericht door Rob Fongers »

Hoi Steven,

Dat zit er mooi uit. Ga zo door ;) ;)

Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Baan Steven

Bericht door Saraan »

Hallo Steven,

Die helix ziet er echt goed uit. 3% lijkt me wat stijl, maar als je treinen vlot naar boven rijden, dan is dat natuurlijk prima. Maar betreffende je sporenplan, je opstelsporen in het station lijken me erg onhandig aangesloten op het hoofdspoor. Je moet op het hoofdspoor gaan rangeren, je moet tegenspoor gaan rijden,... Kortom, ik zou die aansluiting eens herbekijken zodat de sporen gemakkelijker vanuit het station bereikbaar zijn. De 2 scherpe knikken op de beide uiteinden van het station vind ik persoonlijk vrij storend. Ik zou die knik wegwerken en er zachte bogen van maken. Voor de rest een prima plan met lange rijbanen. Het is wel wat randen afrijden, maar als dat jou niet stoort, dan is dat natuurlijk geen probleem.

Ga zo door!
groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2260
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Baan Steven

Bericht door Hookies »

Prima helix en wel degelijk een prima filmpje hoor. Ik zie weinig schokken en zo oud is je toestelletje niet als je al zonder problemen 2 minuten kunt filmen (of heb je meteen een extra zware geheugenkaart erin gedaan).

Is die 6,5 cm tussenruimte een beetje goed te doen qua bereikbaarheid met je handen?

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7264
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Baan Steven

Bericht door Krab »

Hoi Steven ,
je bent al verder dan ik zit nog in de ontwerpfase .
Het filmpje vond ik zeer intressant ,kan er wat van afkijken .
Succes met het bouwen .

mvrg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Baan Steven

Bericht door Jos »

Ziet er goed uit hoor Steven!

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Jacob
Berichten: 181
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:12
Locatie: Wezep

Re: Baan Steven

Bericht door Jacob »

Hoi Steven,

Ziet erg mooi uit, waar leg je het schaduw station neer in de midden van de plaat of aan de rand?
persoonlijk zou ik hem aan de rand van de leggen zo heb ik het ook gedaan en kan je er heel gemakkelijk met de hand er bij.
voor de rest een leuk plan en succes met de bouw.


Mvg.
Jacob

Minitrix / Fleischmann / Roco
Multymous / LTD en Minitrixrails / S88XpressNetLI / Rosoft / koploper
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Baan Steven

Bericht door Rob Fongers »

Hee Steven,
shoven schreef:Uiteraard heb ik tijdens de bouw continu getest of het werkte. Na de bouw van iedere laag een rondje met wat locs gereden.
Iedere laag heeft 2 aansluitingen op de DCC ringleiding, 8 in totaal dus.
Heb je er ook nog detectie inzitten of is het één blok?

Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Baan Steven

Bericht door shoven »

R Fongers schreef:Heb je er ook nog detectie inzitten of is het één blok?
Het is nu 1 blok, maar het is vrij simpel er 2 of 4 blokken van te maken. Er is vrij veel rijlengte, en een lange trein past makkelijk op 1 laag. Ik heb nog niet zoveel treinen dat ik die ruimte nodig heb, mogelijk dat het later alsnog gebeurt. Het schaduwstation zal iets groter worden dan op de tekening.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Baan Steven

Bericht door shoven »

Jacob schreef:Ziet erg mooi uit, waar leg je het schaduw station neer in de midden van de plaat of aan de rand?
persoonlijk zou ik hem aan de rand van de leggen zo heb ik het ook gedaan en kan je er heel gemakkelijk met de hand er bij.
voor de rest een leuk plan en succes met de bouw.
Het schaduwstation komt aan de rand tegen de achterwand. Het zit dan niet in de weg om onder de baan te werken en je kunt er makkelijk bij als er wat mis gaat.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Baan Steven

Bericht door shoven »

Saraan schreef:Die helix ziet er echt goed uit. 3% lijkt me wat stijl, maar als je treinen vlot naar boven rijden, dan is dat natuurlijk prima. Maar betreffende je sporenplan, je opstelsporen in het station lijken me erg onhandig aangesloten op het hoofdspoor. Je moet op het hoofdspoor gaan rangeren, je moet tegenspoor gaan rijden,... Kortom, ik zou die aansluiting eens herbekijken zodat de sporen gemakkelijker vanuit het station bereikbaar zijn. De 2 scherpe knikken op de beide uiteinden van het station vind ik persoonlijk vrij storend. Ik zou die knik wegwerken en er zachte bogen van maken. Voor de rest een prima plan met lange rijbanen. Het is wel wat randen afrijden, maar als dat jou niet stoort, dan is dat natuurlijk geen probleem.
Hoi Michiel,

De stijging is iets minder geworden, ik ga plm. 70mm omhoog per omwenteling van 2760mm, dat komt neer op zo'n 2,5%. Voor de treinen geen probleem. Ik heb vooral getest met de Class 66 omdat die 2x6 wielen heeft (bochten) en geen anti-slipbandjes, dus in theorie het grootste struikelblok zou moeten zijn. Die gaat fluitend omhoog en omlaag.
De aansluitingen van het station gaan nog op de schop, je hebt daar een goed punt. Er klopt nog e.e.a. niet met de wissels en sporen. Ik heb nu ook wat extra ruimte gekregen, dus er kan ook wat meer. Die extra ruimte schept ook ruimte om R3/R4 bogen te gaan gebruiken ipv de stukjes R1/R2 die er nu nog hier en daar in zitten, bijvoorbeeld bij de uiteinden van het station. Mijn voorkeur is om in het zichtbare deel geen scherpe bochten te gebruiken.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Baan Steven

Bericht door shoven »

Hookies schreef:Prima helix en wel degelijk een prima filmpje hoor. Ik zie weinig schokken en zo oud is je toestelletje niet als je al zonder problemen 2 minuten kunt filmen (of heb je meteen een extra zware geheugenkaart erin gedaan).

Is die 6,5 cm tussenruimte een beetje goed te doen qua bereikbaarheid met je handen?
Hoi Martin,

Met 6,5cm heb je ruim voldoende tussenruimte. De helix heb ik gisteravond op zijn plek gehesen, en ik heb ervoor gezorgd er rondom bij te kunnen vanaf alle zijkanten. Uiteraard merk je dan meteen weer dat zaken toch niet op de plek pasten die je vooraf bedacht had en dat toch dat ene balkje in de weg zit en toch die ene plaat er effe uit moet, maar goed.
Volgende stap wordt het schaduwstation aansluiten. Dat wordt iets anders dan op het baanplan aangegeven, maar in essentie komt er uiteraard een lading opstelsporen met bijbehorende wisselstraten, en de lus aan het einde klap ik om zodat het geheel tegen de achterwand kan worden geplaatst.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2260
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Baan Steven

Bericht door Hookies »

Hoe ga je dan die extra blokken maken als alles al vastligt? Met die tussenruimte lijkt het me toch verdacht moeilijk om extra draadjes aan de rails te solderen voor bezetmelding en om rails door te zagen of hoe je ook die isolatie wilt maken?

Maar het ziet er in elk geval goed uit, zoals ik al eerder aangaf. Die tussenruimte van 6,5 cm geeft mij ook weer een beter beeld welke ruimte ik in mijn ronde spiraal met R3 en R4 bogen ga toepassen.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Baan Steven

Bericht door shoven »

Om te zagen heb ik een vrij kleine dremel-achtige zaag die er makkelijk tussen kan. En de soldeerbout is ook niet al te dik, dat lukt wel hoor. In 6,5 cm kun je aardig wat. Maar zoals gezegd heb ik daar nog geen plannen voor, ik heb nu 10 locs en op het huidige plan kan ik er aardig wat kwijt. Het schaduwstation maak ik zo dat er flink wat treinen kunnen staan (in de tekening is ruimte voor 6, maar het worden er waarschijnlijk een stuk of 10). Dus voorlopig kan ik vooruit.

De helix is by the way gebouwd met R1 en R2 en dat voldoet goed. R3/R4 is natuurlijk perfect, maar levert een grote helix op. Maar dat hou je toch als je het stijgingspercentage in de perken wilt houden en een redelijke tussenruimte wilt houden.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Baan Steven

Bericht door Rob Fongers »

Steven,

M.i. kan je nu beter al de scheidingen van bvb 1 per omwenteling maken en de draadjes aansluiten. Je kan er nu goed bij later wordt het gewoon Kl :o ten. En die sluit je gewoon aan op je bezetmelder, hoef je ze alleen nog maar om te prikken.
En kijk hier even is heel belangrijk als de sporen maar in een richting gebruikt worden kan je uit met virtuele bezetmelders en dat betekend dus nog maar 1 bezetmelder per blok, dus de stopmelder.

Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Baan Steven

Bericht door Jos »

shoven schreef: Die gaat fluitend omhoog en omlaag.
Superrealistisch hoor! In het echt gaan treinen ook vaak met een snerpende fluittoon door bochten heen. :mrgreen: :mrgreen:

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Baan Steven

Bericht door shoven »

Jos schreef:Superrealistisch hoor! In het echt gaan treinen ook vaak met een snerpende fluittoon door bochten heen. :mrgreen: :mrgreen:
Als die Class 66 te hard door de bocht gaat krijg je die geluiden ook als bonus. :twisted:


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Baan Steven

Bericht door shoven »

Tja, en toen zat het toch niet helemaal lekker. Het bleek dat twee treinen met lange passagiersrijtuigen elkaar toch konden raken als ze elkaar in de bocht tegenkwamen, en dat deden ze dus ook, ondanks dat ik de standaard afstanden uit de Flm geometrie had gebruikt... :evil:

Dat moest natuurlijk gefikst worden. Dus in de buitenbochten het lange rechte stuk verlengd met aan elke kant ruim 1 cm, en dat loste het probleem op. De treinen rijden nu in de bochten verder van elkaar af. Gelukkig paste dat nog op de plaat.
Maar elk nadeel heeft zijn voordeel. Omdat ik de bochten toch moest lossnijden had ik gelijk de gelegenheid om Rob zijn tip toe te passen en 2 extra blokken in de spiraal te maken. Even lossnijden, verlengen, sleufjes frezen en draadjes eraan bakken, alles weerteruglijmen en klaar is Klara! Maar goed, kostte toch een paar uurtjes.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Baan Steven

Bericht door Jos »

Hoi Steven,

Ik weet niet of je de ruimte hebt, maar je kunt de R1 bogen beter vervangen door R2, en dan de buitenste rechte stukken iets verlengen. Je langere rijtuigen zullen je dankbaar zijn.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

The Railroader
Berichten: 794
Lid geworden op: 11 sep 2009 22:20

Re: Baan Steven

Bericht door The Railroader »

Heel mooi allemaal, wie weet kan ik het nog eens komen bekijken?


Fred The Railroader
Plaats reactie