Van spoel naar servo
Van spoel naar servo
Hallo N-fans,
Tot op heden heb ik gewerkt met spoelen om wissels om te zetten. Hoofdzakelijk met die van Peco sinds ik overgestapt ben op code 55. Ik combineer dat met een Peco schakelaartje om het hartstuk om te polen. Ook heb ik in HO al wat ervaring opgedaan met het handmatig omzetten (zie http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=2&t=118854), maar ik heb totaal geen verstand van het omzetten van wissels met servo's. Ik begrijp dat het omzetten dan mooi langzaam gaat. Wat heb je daarvoor nodig? Moet ik dan ook met relais aan de slag?
Tot op heden heb ik gewerkt met spoelen om wissels om te zetten. Hoofdzakelijk met die van Peco sinds ik overgestapt ben op code 55. Ik combineer dat met een Peco schakelaartje om het hartstuk om te polen. Ook heb ik in HO al wat ervaring opgedaan met het handmatig omzetten (zie http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=2&t=118854), maar ik heb totaal geen verstand van het omzetten van wissels met servo's. Ik begrijp dat het omzetten dan mooi langzaam gaat. Wat heb je daarvoor nodig? Moet ik dan ook met relais aan de slag?
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
Re: Van spoel naar servo
Hoi Harry
Om te proberen zou ik de ServoSwitch willen adviseren
Hier zit alles bij en is heerlijk simpel, alles getackeld in een product zonder dat je raket geleerde moet zijn
En ik praat niet over een kosten baten verhaal, alleen gebruiksgemak, dat eerste mag ieder voor zichzelf uitmaken
Mvg,
Ad
Om te proberen zou ik de ServoSwitch willen adviseren
Hier zit alles bij en is heerlijk simpel, alles getackeld in een product zonder dat je raket geleerde moet zijn

En ik praat niet over een kosten baten verhaal, alleen gebruiksgemak, dat eerste mag ieder voor zichzelf uitmaken

Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Hoi Ad,
Dank voor je antwoord. Maar is dit niet voor digitale treinbesturing? Bij mij is alles nog analoog met schakelaartjes op een paneeltje aan de voorkant van mijn segmenten. De overstap naar digitaal zie ik mezelf nog niet maken.
Dank voor je antwoord. Maar is dit niet voor digitale treinbesturing? Bij mij is alles nog analoog met schakelaartjes op een paneeltje aan de voorkant van mijn segmenten. De overstap naar digitaal zie ik mezelf nog niet maken.
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
Harry,
Neem ff contact op met Martin Domburg,
die is bezig met een print voor analoge servo besturing,
welke binnenkort waarschijnlijk beschikbaar zal zijn.
mvg
Freddy
Neem ff contact op met Martin Domburg,
die is bezig met een print voor analoge servo besturing,
welke binnenkort waarschijnlijk beschikbaar zal zijn.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
- Elektronica/Commercieel
Hoi,
Daar ben ik inderdaad mee bezig. Komende beurs in Houten hoop ik de eerste versie te ontvangen. Ik heb deze samen met Vincent Bogers ontwikkeld en hopelijk hebben we er een vraag in de markt mee een antwoord gegeven.
Het betreft een print waarop je een stabiele voeding (gelijkspanning) aan sluit en via twee tuimelschakelaars servo's kan bedienen. Per print kan je 2 servo's aansturen en elke servo is gekoppeld aan een relais met twee wisselcontacten voor bijvoorbeeld een polarisatie of een terugmelding. Hier komt geen software of digitale decoder aan te pas. Enkel een voeding erop, de servo aansluiten en een tuimelschakelaar en je kan met drukknoppen de posities instellen.
Maar nogmaals, de eerste versie hopelijk zaterdag in Houten!!! De print zal € 24,95 gaan kosten en komt ook in een complete kit met 2 tuimelschakelaars, 2 servo's en de montage toebehoren voor € 39,95. (Voorlopige prijsindicatie)
Groetjes
Daar ben ik inderdaad mee bezig. Komende beurs in Houten hoop ik de eerste versie te ontvangen. Ik heb deze samen met Vincent Bogers ontwikkeld en hopelijk hebben we er een vraag in de markt mee een antwoord gegeven.
Het betreft een print waarop je een stabiele voeding (gelijkspanning) aan sluit en via twee tuimelschakelaars servo's kan bedienen. Per print kan je 2 servo's aansturen en elke servo is gekoppeld aan een relais met twee wisselcontacten voor bijvoorbeeld een polarisatie of een terugmelding. Hier komt geen software of digitale decoder aan te pas. Enkel een voeding erop, de servo aansluiten en een tuimelschakelaar en je kan met drukknoppen de posities instellen.
Maar nogmaals, de eerste versie hopelijk zaterdag in Houten!!! De print zal € 24,95 gaan kosten en komt ook in een complete kit met 2 tuimelschakelaars, 2 servo's en de montage toebehoren voor € 39,95. (Voorlopige prijsindicatie)
Groetjes
-
Is ook erg gaaf te doen inderdaad. Als je handig bent met computers dan is dat toch wel het ultieme!daniel schreef:Je kunt ook dit proberen: viewtopic.php?f=40&t=8491
Groetjes
-
Zo zijn er veel wegen die naar Rome leiden
Zolang je het pad maar neemt wat voor jou lekker loopt komt het goed

Martin, Daniel,
Hartelijk dank voor jullie reacties. Het plug-and-play gemak van Martin's nieuwe oplossing spreekt me wel aan. Maar het valt me wel een beetje tegen wat je allemaal nodig hebt. Ik heb ook eens naar een eerder draadje gekeken (viewtopic.php?f=18&t=4390) en het valt me bovendien op dat die servo's nogal snel en wat schokkerig bewegen. Ik heb vroeger wat ervaring opgedaan met de wisselmotoren van Bemo en dat gaat toch een stuk fraaier. En dat is ook: voeding via schakelaar aansluiten en klaar is Klara. Het is juist die langzame beweging die mij tot een eventuele overstap zouden bewegen. Ik zie in de modelbaantijdschriften ook regelmatig verwezen worden naar de Tortoise wisselmotor. Die doet er 3 seconden over. Heeft iemand hier ervaring mee? Of met de Cobalt wisselmotor?
Hartelijk dank voor jullie reacties. Het plug-and-play gemak van Martin's nieuwe oplossing spreekt me wel aan. Maar het valt me wel een beetje tegen wat je allemaal nodig hebt. Ik heb ook eens naar een eerder draadje gekeken (viewtopic.php?f=18&t=4390) en het valt me bovendien op dat die servo's nogal snel en wat schokkerig bewegen. Ik heb vroeger wat ervaring opgedaan met de wisselmotoren van Bemo en dat gaat toch een stuk fraaier. En dat is ook: voeding via schakelaar aansluiten en klaar is Klara. Het is juist die langzame beweging die mij tot een eventuele overstap zouden bewegen. Ik zie in de modelbaantijdschriften ook regelmatig verwezen worden naar de Tortoise wisselmotor. Die doet er 3 seconden over. Heeft iemand hier ervaring mee? Of met de Cobalt wisselmotor?
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
Mooi om te zien, maar is het ook praktisch bij handmatige bediening? Het zou voor mij niet zo handig zijn omdat ik wel eens vergat om tijdig wissels goed te zetten. Een snelle reddingsactie is dan misschien toch te laat.traiNiac schreef: Die doet er 3 seconden over.

Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Goed punt Maarten,
Maar het is bij mij niet bepaald druk op de boemelmodelbaan
Maar het is bij mij niet bepaald druk op de boemelmodelbaan

Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
-
Hallo Maarten,
Dan kan je misschien die motoren van Conrad eens kunnen proberen die zijn een stuk sneller.maarten schreef:Het zou voor mij niet zo handig zijn omdat ik wel eens vergat om tijdig wissels goed te zetten. Een snelle reddingsactie is dan misschien toch te laat.traiNiac schreef: Die doet er 3 seconden over.
Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran