Peco code 55 wissel loopt niet soepel na verwijderen veertje

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
george
Berichten: 100
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:53

Peco code 55 wissel loopt niet soepel na verwijderen veertje

Bericht door george »

Hallo,

Omdat ik mijn Peco code 55 wissels met een Tortoise wil bedienen, heb ik het veertje verwijderd. De Tortoise krijgt het wissel nu niet helemaal om, de tong blijft meestal op ca. 0,5mm afstand van de rail steken. Voor de stroomvoorziening geen probleem, het hartstuk heb ik voorzien van een eigen aansluiting. Maar voor een betrouwbare treinenloop is het wel een probleem. Zie bijgaande foto's, van de stand van de tongen na omzetten door de Tortoise, en na handmatig verder aanduwen.

Wanneer ik, zonder dat de Tortoise is geplaatst, de wissel met de hand omzet, voel ik op het laatste stukje een soort weerstand, en hoor je een licht schurend geluid. Wanneer je de stelbalk iets naar beneden duwt, loopt de boel wel soepel. Kennelijk zorgde het veertje daar ook voor (of het is zo sterk dat het daar gewoon doorheen drukt).

Het probleem doet zich voor met meer dan één wissel. Een beetje vet ertussen doen zou misschien kunnen helpen, maar dat lijkt me niet zo'n goed plan met het ook op aantrekken van vuil.

Heeft iemand hier ervaring mee, danwel een oplossing voor? Anders wordt het toch veertje terug en een PL-10W of een Seep eraan.

Afbeelding Afbeelding


Groeten,

George
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Peco code 55 wissel loopt niet soepel na verwijderen vee

Bericht door shoven »

Ik heb dit af en toe ook (Peco code 80 wissels).
Mijn wissels worden mbv servo's omgezet. In die gevallen stel ik de servo bij zodat hij iets verder doorduwt en dan gaat het weer goed. Het lijkt idd met wat weerstand te maken te hebben. Kun je je Tortoises niet wat verder laten duwen?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
george
Berichten: 100
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:53

Re: Peco code 55 wissel loopt niet soepel na verwijderen vee

Bericht door george »

De Tortoise duwt al tot het einde. Dat hoort ook zo, ze moeten in de eindstand ook onder spanning blijven staan om teruglopen te voorkomen.
Ik heb de boel al gedemonteerd, opnieuw gemeten en weer gemonteerd. Helaas zonder resultaat.


Groeten,

George
Gebruikersavatar

Dompie
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 mar 2009 14:47

Re: Peco code 55 wissel loopt niet soepel na verwijderen vee

Bericht door Dompie »

Het lijkt op de foto of de tong niet helemaal recht is en iets van de rails afbuigt bij de tong. Misschien heel brutaal een heeeeeeeeeeellllll klein beetje (terug) verbuigen??

Groetjes
Johan


Selectrix - Müt en FCC centrale - TrainController 9 Gold - eigen SX-hardware
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
george
Berichten: 100
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:53

Re: Peco code 55 wissel loopt niet soepel na verwijderen vee

Bericht door george »

De oplossing komt uit onverwachte hoek: de ondergrond, bestaande uit de bekende blauwe isolatieplaten. Ik heb de wissels vastgeschroefd, om ze te fixeren tot ze goed functioneren en dan gelijmd worden. Omdat de isolatieplaten zacht zijn, drukt het wissel er een heel klein beetje in. Fractie van een mm, maar net voldoende om extra wrijving te veroorzaken bij het omzetten van een wissel. Net teveel blijkbaar voor de Tortoise.
Ik heb nu wat materiaal onder de stelbalk weggesneden en het probleem is opgelost. Je blijft toch wel horen en voelen dat ie niet helemaal soepel loopt (zonder Tortoise, bij met de hand omzetten), maar de tongen eindigen nu wel tegen de rails aan.
Dit geeft wel aan dat de Tortoises weinig "reserve" kracht lijken te hebben. Hoe zit dat in vergelijking met servo's?


Groeten,

George

pp4trains
Berichten: 664
Lid geworden op: 20 feb 2011 17:38
Locatie: Zwolle

Re: Peco code 55 wissel loopt niet soepel na verwijderen vee

Bericht door pp4trains »

Je had ook de schroeven misschien iets minder vast kunnen schroeven :?:

Groeten,
Patrick


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Peco code 55 wissel loopt niet soepel na verwijderen vee

Bericht door Jos »

Pas op met schroeven op een inverende ondergrond. De kans dat je wissel krom (hol) trekt is groot. Ik spreek uit ervaring :evil:

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
george
Berichten: 100
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:53

Re: Peco code 55 wissel loopt niet soepel na verwijderen vee

Bericht door george »

Daar ben ik inmiddels helaas ook achter. Ik draai de schroeven net zo vast als nodig is om de boel niet te laten verschuiven.
Het voordeel van schroeven is wel dat je nog kunt corrigeren voordat je de boel definitief vast lijmt. Nadeel is dat de koppen het pinnetje onder de koppelingen raken. Proefrijden op geschroefde rails kan dan alleen met een loc die van z'n koppelingen is ontdaan (of met de Schienenbus...)


Groeten,

George
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Peco code 55 wissel loopt niet soepel na verwijderen vee

Bericht door shoven »

Ik rij ook op geschroefde rails (tot er geballast is) en dat is geen probleem. Ik draai de schroef tussen 2 bielzen in de rails en zorg dat hij er diep genoeg in gaat zodat de koppelingen de schroef niet raken. Rails vastlijmen doe ik niet meer, dat doet de ballast uiteindelijk wel voor me.
De Peco-wissels zet ik vast met spijkertjes (Trix railspijkers). Onderop de Peco-wissels zitten gaatjes voorgeboord (6 uit m'n hoofd), als je op die locatie er een spijkertje doorheen slaat is de wissel simpel vast te zetten. Werkt ook prima, ze zitten muurvast.

Over de servo's: ik stuur ze aan mbv ServoSwitch printjes, dat werkt prima. Je kunt de uitslag van de servo instellen zodat ze de wissel ver genoeg aandrukken. Ik begrijp van Martin D. dat een OC32 dat ook kan. Het is soms even pielen om hem goed ingesteld te krijgen, maar het komt altijd goed.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
george
Berichten: 100
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:53

Re: Peco code 55 wissel loopt niet soepel na verwijderen vee

Bericht door george »

Dat spijkeren was i.v.m. geluidsdemping nou net niet de bedoeling. Merk je verschil tussen de delen die wel en niet gespijkerd zijn?


Groeten,

George
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Peco code 55 wissel loopt niet soepel na verwijderen vee

Bericht door shoven »

Er is iets verschil tussen gespijkerd en geschroefd of gelijmd, maar dat is straks opgeheven als alles in de ballast zit.
Ik leg alles overigens direct op het hout, maatregelen voor geluiddemping leveren mij te weinig resultaat op voor te veel inspanning. Ik vind het geen issue.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
george
Berichten: 100
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:53

Re: Peco code 55 wissel loopt niet soepel na verwijderen vee

Bericht door george »

Ik ben nu bezig met een klein testbaantje, juist voor dit soort ervaringen, en om aansturing via Rocrail onder de knie te krijgen.
Ik zal eens kijken of ik nog ruimte heb voor een stukje spoor zonder isolatie eronder.


Groeten,

George
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
george
Berichten: 100
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:53

Re: Peco code 55 wissel loopt niet soepel na verwijderen vee

Bericht door george »

Oké, ik ben om. Met een servo en een ServoSwitch loop het wissel beter. Ik heb het gevoel dat de servo nauwkeuriger is dan de Tortoise (waar je niet beide eindpunten onafhankelijk kunt instellen), de tongen beter aandrukt (mogelijk ook door het dikkere verenstaal), iets minder lawaai maakt en een fors stuk kleiner is.
Jammer van de tijd die ik heb gestoken in het aanpassen van OpenDecoder, om er 16 Tortoises mee aan te kunnen sturen... :?


Groeten,

George
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Peco code 55 wissel loopt niet soepel na verwijderen vee

Bericht door Rob Fongers »

george schreef: Jammer van de tijd die ik heb gestoken in het aanpassen van OpenDecoder, om er 16 Tortoises mee aan te kunnen sturen... :?
Nee dat heet ervaring opdoen ;) ;)


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Plaats reactie