Puls te kort

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Lemland

Puls te kort

Bericht door Lemland »

Wij hebben een gaslantaren-schakeling. Die heeft een pulsje nodig (kort twee contacten sluiten) om aan te gaan en kort om uit te gaan. Dat kan met een gewone schakedecoder, zoals de viessmann 5213. Dan moet er kort 'aan' (groen) geschakeld worden en dan weer uit. Niet ideaal. Dus we dachten dat een magneetschakeldecoder (bijv de 5211) beter zou zijn, aangezien die zelf voor een korte sluiting tussen twee contacten zorgt.

Nu blijkt dat dat pulsje net te kort is qua tijd. Het moet contact moet blijkbaar net iets langer dicht zijn. Weet iemand een oplossing hiervoor? Iets dat langer schakelt maar niet continu? Of iets dat tussen de 5211 en de verbruiker moet? We hebben geen idee want geen helden als het gaat om elektronica (maar we zwoegen moedig verder :-) )

Boudewijn

Re: Puls te kort

Bericht door Boudewijn »

Zou dat met een tijdschakelaar van Viessmann 5207 niet kunnen ? Van 20 seconden tot 3 minuten instelbaar.

Groet,

Boudewijn

anne w

Bericht door anne w »

Ik weet niet of alle centrales het kunnen, maar ik ken er in ieder geval één waarbij je de bekrachtigingstijd kunt instellen, daarnaast denk ik dat computerprogramma's ook deze bekrachtigingstijd kunnen instellen.

Groet, Anne W

H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647

Onderwerp starter
Lemland

Bericht door Lemland »

@Boudewijn: goed idee, dat gaan we proberen! Dank.
@Anne: wij gebruiken eenvoudigweg een MobileStation en daar kan dat niet.

Groet,

Bart en Lem

Detlev

Bericht door Detlev »

Ik zit al jaren niet meer in de electro maar wellicht dat iemand anders dit kan aanvullen:
In principe moet je een condensator tussen de twee draden kunnen zetten waardoor het signaal langzamer afvalt. De precieze schaeling weet ik niet en waardes al helemaal niet meer (geen BINAS in de buurt) maar het werkt in principe identiek aan de ontflikker-schakelingen voor de treinverlichting.

anne w

Bericht door anne w »

De suggestie van Detlev is wellicht iets om verder over na te denken: zet een DC hulpspanning op de 5211 en kijk dan of je de puls kunt verlengen met een condensator en een regelbare weerstand, misschien ook nog een diode in serie met de uitgang van de 5211, wel eerst even meten wat er eigenlijk uitkomt.

Groet, Anne W

H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647

Onderwerp starter
Lemland

Bericht door Lemland »

Op zich goeie suggestie ware het niet dat de technische kennis en durf nog ontbreekt. Dus eerst maar even met een vertragingsmodule er achter. Die ga ik zaterdag installeren.

Onderwerp starter
Lemland

Bericht door Lemland »

De suggestie van Boudewijn heb ik geprobeerd en het werkt prima nu. Dank!

Boudewijn

Bericht door Boudewijn »

Okidoki, graag gedaan

groet,

Boudewijn

Plaats reactie