Opzetje met een uitdaging.

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
D-Mon

Opzetje met een uitdaging.

Bericht door D-Mon »

Hallo

Omdat ik eigenlijk toch wel graag een baantje wil maken samen met mijn vriendin heb ik een poosje zitten broeden en zowaar met wintrack een baanplan uitgedacht.

Afbeelding

De witte baan is het maaiveld en leg ik vermoedelijk met piccolo rails. de grijze vlakken gaan onder de grond als soort schaduwstation. deze ga ik maken met allerhande flexrails die ik nog heb liggen.
De opzet met 3-weg wissels zijn echt een opzet. geen idee nog hoe dat er uit gaat zien.

Nu de uitdaging. Op deze korte baan gaat het grijze spoor nooit ver genoeg dalen als ik de magische 3% wil aanhouden.

Uiteraard kan ik nog een paar millimeter pakken door ook de gebogen wissel al lager te hebben, maar ik hoor hier graag jullie idee over.

p.s.
Voor de beeldvorming, dit gaat vermoedelijk een stukje spoor in het zwarte woud worden, met een houtzagerij die zijn afvoer heeft per spoor. Maar het thema zijn we nog niet helemaal over uit eerlijk gezegd.

Detlev

Re: Opzetje met een uitdaging.

Bericht door Detlev »

Gezien de lengte van je stations ga je ook nooit meer dan twee of drie wagonnetjes gebruiken dus is die 3% ook geen must. Zal een beetje spelen zijn maar ik denk dat 5% wel moet lukken met de meeste lokjes...

matthijskuiper

Bericht door matthijskuiper »

Je kan achter een schaduw station maken en kom je op die manier aan een rondje.

daarnaast zou je hier ook alleen een lijn van links naar rechts kunnen maken.

wat betrefd 3% je kan ook een tandrad baan maken om stijler te klimmen.

Wim

Bericht door Wim »

Grappig baantje en een net zo leuk thema..........
Ik ben benieuw naar de resultaten.

Gr Wim.

eercb

Bericht door eercb »

Leuk opzetje op weinig ruimte.

Het probleem van het snel dalen kun je wellicht opvangen door vanaf de wissel het maaiveldbaantje bovenlangs te laten lopen en de dalende baan binnenlangs, dan zal het elkaar pas bij de volgende bocht willen kruisen, of helemaal niet....

Probeer het maar eens, zeker als je met flexrails werkt en het een goederenbaantje in het bos is, zal de radius niet zo bijster belangrijk zijn.

Groet,

Eric
Bijlagen
aanpassing sporen
aanpassing sporen
baanplan-v1.png (86.24 KiB) 6962 keer bekeken

Kato, Z21, nieuwe baan bouwen.
http://www.friesemodelbaanclub.nl is mijn club!

Onderwerp starter
D-Mon

Bericht door D-Mon »

eercb schreef:Leuk opzetje op weinig ruimte.

Het probleem van het snel dalen kun je wellicht opvangen door vanaf de wissel het maaiveldbaantje bovenlangs te laten lopen en de dalende baan binnenlangs, dan zal het elkaar pas bij de volgende bocht willen kruisen, of helemaal niet....

Probeer het maar eens, zeker als je met flexrails werkt en het een goederenbaantje in het bos is, zal de radius niet zo bijster belangrijk zijn.

Groet,

Eric
Deze kant begin ik ook langs te denken.

vermoedelijk is het goed mogelijk de rail helemaal niet te laten kruizen.
Enige waar ik me nu nog een beetje zorgen om maak is dat de helling ook doorloopt in de bocht. hiermee maak ik denk ik wel wat extra frictie. Zou mijn fleischmann v212 zonder slipbandjes dat redden?

zal het zo even tekenen in wintrack om te zien of we op de zelfde lijn zitten

Zolderspoor

Bericht door Zolderspoor »

Kan je die witte rechte rails links en rechts er niet uithalen? Verandert niks aan de opzet en helling, maar maakt het wel mogelijk om het stationnetje gewoon zichtbaar te maken.
Als dat linkse spoortje dan doodloopt in een tunneltje - of nog beter onder een viaduct - lijkt het net of de lijn gewoon door loopt.
Voor reizigersvervoer zou je eventueel een railbus of een V100/212 met 1 a 2 zilverlingen kunnen laten pendelen. Steenslagperron tussen de beide voorste sporen, het stationsgebouwtje is net van de tafel af gevallen.

Onderwerp starter
D-Mon

Bericht door D-Mon »

Zolderspoor schreef:Kan je die witte rechte rails links en rechts er niet uithalen? Verandert niks aan de opzet en helling, maar maakt het wel mogelijk om het stationnetje gewoon zichtbaar te maken.
Als dat linkse spoortje dan doodloopt in een tunneltje - of nog beter onder een viaduct - lijkt het net of de lijn gewoon door loopt.
Voor reizigersvervoer zou je eventueel een railbus of een V100/212 met 1 a 2 zilverlingen kunnen laten pendelen. Steenslagperron tussen de beide voorste sporen, het stationsgebouwtje is net van de tafel af gevallen.

Railbus is opzich wel een leuk dingetje die er bij kan passen qua tijdperk, maar als ik jouw verhaal goed begrijp word het grijze stuk rails zichtbaar, dat was juist niet de bedoeling. Ik ben opzich ook (nog) niet opzoek naar personenvervoer
Maar na een ritje met ZLSM simpelveld -roermond afgelopen zomer...

@ eercb

Ja, zo'n soort plan werk ik nu inderdaad uit.

Onderwerp starter
D-Mon

Bericht door D-Mon »

Na een ochtendje spelen met wintrack.

Afbeelding
Het grijze 'onzichtbare' deel van de baan, hier kan ik treinen opstellen en de loc weer voor de wagons krijgen. (middelste spoor als omloop gebruiken)
Ik heb als hoogte 80mm gebruikt, onder normale omstandigheden is dat voldoende om er met de hand nog bij te kunnen.

Afbeelding

Boven de grond (geel) heb ik nu een spoor toegevoegd voor meer mogelijkheden op het stationnetje. Na wat onderzoeken blijkt de VT 98 (welke ik eigenlijk toch wel erg tof vind) te hebben gereden tot het jaar van mijn geboorte ('83) Dus dat lijkt me een mooi jaartal om mijn baan op te baseren :P

matthijskuiper

Bericht door matthijskuiper »

Tof plan zo, en met lekker hoge bomen, een berg helling en wat natuurschoon krijg je wel een erg leuk baantje.
Enige risico wat je kan lopen is dat je rijrichting niet helemaal gaat zoals je wil, maar dan heb je mogelijkheid om te keren.

Onderwerp starter
D-Mon

Bericht door D-Mon »

matthijskuiper schreef:Tof plan zo, en met lekker hoge bomen, een berg helling en wat natuurschoon krijg je wel een erg leuk baantje.
Enige risico wat je kan lopen is dat je rijrichting niet helemaal gaat zoals je wil, maar dan heb je mogelijkheid om te keren.

Jawel, er moet natuurlijk wel wat te spelen over blijven.

Onderwerp starter
D-Mon

Bericht door D-Mon »

Kleine aanpassing gemaakt in het schaduw stationnetje.

Deze lag ik aan met flexrails en R1 wissels van trix, roco of welk ander merk zich voor weinig aanbied (wel met aandrijving natuurlijk). Door de aanpassing die ik heb gemaakt kan ik nog een paar CM klim bij pakken wat ten goede komt aan het 'laag' houden van het stijgingspercentage. Deze is nu net geen 5%. Ik ga vanmiddag een kleine opstelling bouwen om te testen of mijn huidige v212 met wagonnetjes hier tegenop wil lopen.

Afbeelding

Zolderspoor

Het kopje in het wachtstation kan je eventueel nog wel beveiligen met een diode om te voorkomen dat de lok tegen het stootjuk klapt, maar even een heel gemeen vraagje: Hoe ga je in het ondergrondse wachtstation de lok afkoppelen?

Onderwerp starter
D-Mon

Bericht door D-Mon »

Zolderspoor schreef:Het kopje in het wachtstation kan je eventueel nog wel beveiligen met een diode om te voorkomen dat de lok tegen het stootjuk klapt, maar even een heel gemeen vraagje: Hoe ga je in het ondergrondse wachtstation de lok afkoppelen?
Diode is een heel goed idee als beveiliging. dankje!

Dat is geen gemeen vraagje hoor ;)

Ik heb nog 4 ontkoppelrails liggen van flm welke ik op het maaiveld ga verwerken.
Voor het schaduw ga ik op zoek naar 3 ontkoppelaars van trix (deze zijn namelijk korter).
Ik heb deze nog niet ingetekend omdat ik in wintrack daar de maten niet van heb.

p.s.
Ik zie net dat ik op het maaiveld ook nog geen ontkoppelrails heb getekend.

Onderwerp starter
D-Mon

Bericht door D-Mon »

Misschien toch maar kijken naar http://www.nproject.org/nl/modelspoor-s ... ouwen.html

Kost iets meer misschien, maar dan kan ik ze wel ook in de bocht leggen. en dat scheelt weer :D

Onderwerp starter
D-Mon

Bericht door D-Mon »

Juist getest of 5% te doen is met mijn huidige loc.

2 rongenwagens met totaal 50 gram aan batterijtjes is nog geen uitdaging.
Veel langer, groter of zwaarder wil ik toch niet op dit baantje.

Heb ook een minitrix railbusje gekocht. Deze zal binnenkort verschijnen en mag ik dan natuurlijk ook even testen.

Onderwerp starter
D-Mon

Bericht door D-Mon »

D-Mon schreef:
Heb ook een minitrix railbusje gekocht. Deze zal binnenkort verschijnen en mag ik dan natuurlijk ook even testen.

:cry:

Toch spijtig dat het railbusje niet tegen de helling (zelfs 3%) opkan. Power genoeg, maar de bandjes slippen als een malle..

3 oplossingen kan ik me bedenken.

1. deel railbus afkoppelen zodat ik met enkel de motorwagen rijden kan.
2. baanplan omgooien zodat ik geen klim heb
3. anti slip bandjes scoren voor deze trein.. Iemand een idee of minitrix 2980 ( VT 98.9/VS 98 ) kan worden uitgerust met anti slip bandjes?

iemand een ander idee?

Zolderspoor

Optie 1. De bijwagen (eigenlijk een stuurstandwagen) maakt deel uit van de rijstroomvoorziening. Afkoppelen betekent 50% minder rijstroomafname.
Optie 2. Kan ik niet over oordelen.
Optie 3. Lijkt me geen goed idee. ASB’s betekenen ook GEEN stroomafname.

Optie 4. Als het een gebruikte railbus is: Wielen en assen goed schoonmaken en controleren of ze geheel vrij lopen.
Optie 5. Motorwagen verzwaren.

Optie 6. Overgaan tot aankoop van een railbus van Arnold-n. Die van Fleischmann is geen optie. Dat is een model van enkelmotorige railbus waarachter alleen een bijwagen past. Kan je dus bij gebreke aan een stuurstandwagen niet mee pendelen. Beide merken hebben alleen stroomafname door de motorwagen, oude Arnold-n’s zijn zeer lawaaiig.

Overigens, zo’n soortgelijk Minitrix-exemplaar reed bij mij probleemloos een 3.40mtr lange helling van 4,4% op. Motorwagen achterop.

Plaats reactie