Ik had mezelf voorgenomen om in de wintermaanden eens lekker te gaan solderen. Nu de lente voor de deur staat er maar eens tijd voor gemaakt.
Allereerst eens alle onderdelen goed bekeken en gecontroleerd op volledigheid. Ook de bouwbeschrijving 3x doorgelezen alvorens onderdelen los te snijden. Gaat nog een leuk klusje worden, er is maar 1 tekening weergegeven en die is van de cabine, de rest moet slechts volgens een tekstuele uitleg in elkaar gefrommeld worden. Een uitdaging zullen we maar zeggen...
De onderdelen van het bouwpakket:

Stap 1: De body.
Eerst de drie onderdelen die de body van de locomotief vormen in elkaar gezet. Volgens de instructie moest dit gelijmd worden. Niet gedaan, eerst de onderdelen voorvertind op de zijden die tegen elkaar aankomen. Klein beetje soldeervloeistof gebruikt. Vervolgens de onderdelen op elkaar geklemd en vanuit het midden naar buiten toe ben ik stukje bij beetje de onderdelen gaan verhitten met de soldeerbout. Goed heet laten worden om beide onderdelen even heet te laten worden om beide onderdelen evenveel uit te laten zetten. Wanneer je dat niet doet zet het ene onderdeel meer uit dan het andere en als de boel dan weer afkoelt, krijg je bobbels doordat het ene onderdeel meer krimpt dan het andere.
Het dak zet ik er later pas op wanneer de bestuurderscabines aan de body vastgesoldeerd zijn.
Ene kant van de body:

En de andere kant:

Stap 2: De cabines
Nog eerst eens goed gekeken naar het enige plaatje in de hele bouwbeschrijving. Vervolgens de onderdelen losgesneden en de laatste braampjes afgevijld. Eerst het casco in elkaar gevouwen en de naden dicht/vastgesoldeerd. Klein beetje soldeervloeistof gebruikt.
De onderdelen voor de cabine:

Casco in elkaar gesoldeerd en alvast 1 zijpaneel vastgesoldeerd:

Vervolgens moeten de zijpanelen ertegenaan. Ook deze heb ik gesoldeerd in plaats van gelijmd. Eerst de kanten die tegen elkaar komen voorvertind en vervolgens van binnenuit met de soldeerbout de boel verhit.
Panelen en casco voorvertinnen:

Om er voor te zorgen dat de panelen niet verschuiven ten opzichte van het casco eerst een beetje (grof) vastzetten met een kloddertje soldeer.
Vastsolderen zijpanelen:

De naden even lekker grof volgezet met soldeer. Dit heb ik later weggevijld en met korrel 1000 gepolijst. Als laatste het "treeplankje" vastgesoldeerd.
Casco vanuit verschillende hoeken:

Al met al ben ik er al een flink aantal uren mee bezig geweest. Komende week meer updates. Nu weer verder met de modulebakken...