De Citroën HY is een typische herkenbare verschijning die in heel veel banen te gebruiken is. Hij is namelijk van 1947 tot 1982 in productie geweest en je ziet ze zo af en toe nog steeds op straat, dus niet misplaatst in meerdere tijdperken.

Het modelletje ziet er van een afstand wel aardig uit maar als je wat beter gaat kijken ben je blij dat je er geen 5 euro of meer voor hebt betaald.

De voorkant is herkenbaar maar heeft wel wat werk nodig. De raamstijlen zijn wat dik, de neus is niet zo zuiver gegoten en de voorruiten lopen te ver door naar boven.

De achterkant is eigenlijk nog de grootste teleurstelling, die is niet weergegeven. Enkel de 2 deuruitzetters zijn weergegeven en ook nog eens te breed/grof. In het midden zit een lelijke knoest van het spuitgieten. Hier is dus eigenlijk het meeste werk aan de winkel.

Hier heb ik de neus al opgezuiverd met een scherp mesje en een nagel-polijst/vijltje. De ramen heb ik met een klein beetje modelbouwplamuur wat opgevuld en met sleutelvijl en wederom scherp mesje 2 nette raampjes gemaakt met de juiste hoogte. Dit is nog een model met de 2 losse voorruiten, tussen 1963 en 1969 is deze langzaamaan vervangen door één hele voorruit. Wil je een iets 'moderner' model dan haal je simpel het spijltje weg. Eigenlijk moet je dan ook de dubbele chevron te verkleinen maar dat is een detail wat maar weinigen zal opvallen.

De achterkant was wel erg simpel uitgevoerd, daar was het meeste te winnen. Het karakteristieke golfplaten profiel van de HY zit ook op de achterdeuren maar aangezien dat behoorlijk fijn is heb ik het mezelf makkelijk gemaakt en heb ik vlakke plaat gebruikt, namelijk 0,5 mm styreen. Het lijkt op de foto 1 mm of dikker maar het is echt maar 0,5 mm. Hier zie je een goede reden om de term 'afvalstukjes' uit je vocabulair te schrappen, iets is pas afval als je het echt niet meer kan gebruiken.

De HY heeft standaard onder 2 half hoge deuren en daarboven een naar boven scharnierende klep. Het uitzagen daarvan was nog een aardige klus. In eerste instantie heb ik het 'deurgat' met een scherp mes ingesneden. Dat hielp echter niets, ik kreeg er geen gat in. Toen de hoekjes ingeboord (0,5 mm maar dat is niet zo belangrijk) en de Dremel met diamantschijfje er bij gepakt (aanrader!). Toen zag ik pas dat de wanden aan de binnenkant taps lopen en ter hoogte van het dak bijna 2 mm dik zijn!

Wordt vervolgd.