Eindelijk is hier dan een verslagje over het magnetisch ontkoppelen en koppelen op mijn modelbaan, Denfeld IV
Ik ben al een tijdje bezig om een betrouwbare manier te vinden om wagonnetjes te ontkoppelen en koppelen zonder gebruik te maken van die ontkoppel producten (bv Repa) die zo erg opvallen.
Uiteraard zijn er diverse opties, zoals bijvoorbeeld Krois koppelingen. Ik heb hier ook diverse van, het nadeel is dat deze dingen fragiel zijn (dunne draadjes, gevoelig,snel kapot) en aan de prijs. Maar je kan er toch ook hele leuke dingen mee doen, ik zal tzt hier ook een verslagje over maken.
Goed, mijn uitgangspunten voor dit projectje:
-minmaal 90% betrouwbaarheid (voor ontkoppelen EN koppelen)
-Niet in het zicht (dus geen lelijke ontkoppelaars)
-Relatief goedkoop en eenvoudig toe te passen
-Ook bruikbaar voor losse wagens (dus met weinig rolweerstand)
-Vol automatisch bedrijf, waarbij het progamma (koploper) zelf “willekeurig” de locs kiest (geen vaste routes)
Na wat zoektochten op het web kwam zag ik toepassingen met magetisch ontkoppelen. Hier ben ik verder mee gegaan. Tijdens mijn eerste experimenten heb ik de volgende manier toegepast wat op 1zu160 staat beschreven (http://www.1zu160.net/eigenbau/magnetis ... uppeln.php): een magneet onder baan en een stukje metaal (van Peco of een ijzerdraadje) aan de koppeling. De magneet trekt het metaal aan en de koppeling gaat omhoog. Alleen ik maak gebruik van een permanente magneet in plaats van een elektromagneet. Dat werkte leuk maar is helaas was de opstelling met permanente magneet niet betrouwbaar. Ik zou graag een elektromagneet willen maken omdat je dan de veldsterkte kan aanpassen, maar dat heb ik nog niet gedaan omdat het wat technisch inzicht nodig heeft (Ik wil dit nog wel een keer uitproberen)
Op een gegeven moment kwam ik ergens op het web een andere optie tegen, die tevens gebruik maakt van een magneet op de koppeling. Daar ben ik verder mee gegaan. Eerst maar wat een filmpje en foto´s. Mijn modulebaantje is (nog) klein en heeft maar weinig ruimte. De bedoeling is om een chemische overslag te maken waarbij een zeeer kort treintje binnenkomt rijden, wagon afkoppelt en omloopt. Daarna zal een loc de wagon weer aankoppelen.
Een fotoverslag:

Loc komt aanrijden vanaf de hoofdbaan en gaat naar de chemische overslag.

Richting het afkoppelspoor .

Bij binnenkomst draait de servo de magneet naar de baan en drukt de magneet de koppeling omhoog. Aan de andere zijde draait de magneet ook omhoog om het wagonnetje op zijn plek te houden (anders is er kans dat de wagon weg schiet). Tevens is de wagon klaar om te worden opgepikt.

Detailopname van de magneet onder de koppeling

De loc rijdt verder om om te lopen

Zo staat de wagon er dan bij.

De wagon is klaar om te worden opgepikt, dus een loc komt van de opstelplaats.

En aankoppelen maar. Ik gebruikte eerst geen aparte magneet waardoor regelmatig de wagon werd weggeduwd. Dit gaat heel goed.

Als de loc is gestopt (moet ik nog finetunen..) gaan beide magneten naar beneden zodat de koppeling naar beneden gaat. De trein kan vertrekken.

De trein gaat na sein velig weer de hoofdbaan op.

Zo ziet de onderkant er uit. De bedrading ziet er niet uit, deze zal ik tzt netter maken.... Links de ontkoppelmagneet .deze is groot om de betrouwbaarheid te vergroten en de wagon “vast” te houden. Hoe krachtiger hoe beter (geeft wel bijkomende uitdagingen mbt magnetisch veld). Rechts is de koppelmagneet.

Hier zie je bovenkant. Onder de rails zie je de magneten zitten. Op dat witte stukje karton zie je de magneet (2x2 mm) die met secondelijm onder de koppeling plak. Rechts is de koppelmagneet.
Ik heb ook een filmpje gemaakt (niet de beste kwaliteit en de locs rijden nog niet stabiel genoeg naar mijn zin, maar het gaat om het principe): http://youtu.be/zP1CHvcLIuQ
De magneten heb ik van Conrad, de kleine magneet kan je hier vinden:
https://www.conrad.nl/nl/ronde-magneet- ... 05780.html
De rechthoekige magneet hier:
https://www.conrad.nl/nl/ndfeb-magneten ... 03622.html
De resultaten zijn bemoedigend, ik zit nu op een redelijke betrouwbaarheid. Ik denk dat zo rond 3 op de 10 keer moet ingrijpen. De betrouwbaarheid moet dus hoger.
Verbeterpunten:
-Niet alle wagons werken helaas even goed. Bijvoorbeeld bij de Mintrix wagens blijkt koppeling op de ene kant enkele mirometers lager te zitten dan de andere kant, waardoor het afkoppelen soms fout gaat. Je moet dus proefondervindelijk vaststellen welke wagons het beste werkt.
-Het helpt om het veertje in de wagon die de koppeling naar beneden houd, iets te buigen. Niet teveel! Anders krijg je een averechts effect...
-Gebruik maken van de elektrische magneet zodat je zelf de sterkte kan aanpassen (iemand nog tips hoe ik dat handig kan doen?)
Je kan het nog beter zien met een Filmpje (niet de beste kwaliteit en de locs rijden nog niet stabiel genoeg naar mijn zin, maar het gaat om het principe):
Als je dit proces live wilt zien, dan kan dat ook! Kom dan naar de beurs in Zutphen op 21 en 22 december 2014 waar ik met mijn baantje sta.
Hier zijn nog een paar andere filmpjes met mogelijke toepassingen (met name met elektromagneten):
https://www.youtube.com/watch?v=GZUpiFj ... ZUpiFjN8gs
https://www.youtube.com/watch?v=sJiZaqy4MB4
http://www.myvideo.de/watch/3631157/Ent ... _von_unten
Dit is een optie met Servo (wel andere koppelingen gebruikt)
https://www.youtube.com/watch?v=QbALCTL9NEA
Als er nog vragen/opmerkingen/suggesties zijn, dan hoor ik het wel.
Greetz, Jerome