vochtaanslag / stoppen met roken / afleiding
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
vochtaanslag / stoppen met roken / afleiding
Hallo allemaal,
ik kom weer eens een specifiek probleem tegen.
Voor hen die mijn baanplan kennen begrijpen waar ik het over heb en voor hen die dat nog niet kennen verwijs ik naar de geinbaan.
Het gedeelte van mijn baan dat loopt over de verwarming en voor het grote raam langs valt het mij op dat de aldaar geprojecteerde rails ondanks dat er stevig over gereden wordt bovenmatig veel sneller vervuiling plaats vind.
Zou dit kunnen komen door uitstraling van kou of vocht/waterdamp/kilte wat van het glas afstraalt????
vast staat dat als ik mijn reinigingsblok erover haal het allemaal weer als een zonnetje loopt.
kennen jullie dat verschijnsel ook en wat hebben jullie daar eventueel aan gedaan.
ik kom weer eens een specifiek probleem tegen.
Voor hen die mijn baanplan kennen begrijpen waar ik het over heb en voor hen die dat nog niet kennen verwijs ik naar de geinbaan.
Het gedeelte van mijn baan dat loopt over de verwarming en voor het grote raam langs valt het mij op dat de aldaar geprojecteerde rails ondanks dat er stevig over gereden wordt bovenmatig veel sneller vervuiling plaats vind.
Zou dit kunnen komen door uitstraling van kou of vocht/waterdamp/kilte wat van het glas afstraalt????
vast staat dat als ik mijn reinigingsblok erover haal het allemaal weer als een zonnetje loopt.
kennen jullie dat verschijnsel ook en wat hebben jullie daar eventueel aan gedaan.
Laatst gewijzigd door janiegein op 24 dec 2013 15:17, 2 keer totaal gewijzigd.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: vochtaanslag
Jan,
Ik heb dit verschijnsel zelf niet, maar ik heb dan ook geen raam in de ruimte waar mijn baan ligt (grote overloop). Ik ben geen expert, maar wordt de ruimte voldoende geventileerd, of niet en worden de ramen aan de binnenzijde vochtig door condens? Als dat zo is, slaat het vocht ook neer op je rails met als resultaat corrosie. Je zou eens een hychrometer kunnen kopen voor een paar tientjes en die bij de gecorrodeerde rails zetten. Als de luchtvochtigheid meer dan 50% is, zou dat een verklaring kunnen zijn. Ventileren en stoken kan dan helpen, evt aangevuld met een vochtvreter.
In ieder geval zou ik beginnen met het meten van de luchtvochtigheid.
Ben
Ik heb dit verschijnsel zelf niet, maar ik heb dan ook geen raam in de ruimte waar mijn baan ligt (grote overloop). Ik ben geen expert, maar wordt de ruimte voldoende geventileerd, of niet en worden de ramen aan de binnenzijde vochtig door condens? Als dat zo is, slaat het vocht ook neer op je rails met als resultaat corrosie. Je zou eens een hychrometer kunnen kopen voor een paar tientjes en die bij de gecorrodeerde rails zetten. Als de luchtvochtigheid meer dan 50% is, zou dat een verklaring kunnen zijn. Ventileren en stoken kan dan helpen, evt aangevuld met een vochtvreter.
In ieder geval zou ik beginnen met het meten van de luchtvochtigheid.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: vochtaanslag
hoi Ben,
zo,n hygrometer zou een optie kunnen zijn maar ik denk niet dat dat het zal wezen omdat dan als het een vochtprobleem zou zijn zoals ik begrijp dat jij veronderstelt de totale baan zou zijn aangeslagen.
Het probleem zit echter alleen maar op het stuk wat over de verwarming loopt en voor het raam langs.
Dat is dus van mijn baanlengte van ongeveer zestig meter een stuk van ongeveer vier meter dus twee heen en twee terug.
nee het kan niet anders zijn dan uitstraling vanaf het raam en nee de ramen zijn niet beslagen en ja er wordt voldoende geventileerd en de gemiddelde temperatuur op de kamer is 20 graden.
hoop dat in later stadium als er en achtergrond op dat stuk baan wordt gerealiseerd dat dat stuk baan wat afgeschermd gaat worden voor die uitstraling maar dat zal de praktijk moeten leren.
zo,n hygrometer zou een optie kunnen zijn maar ik denk niet dat dat het zal wezen omdat dan als het een vochtprobleem zou zijn zoals ik begrijp dat jij veronderstelt de totale baan zou zijn aangeslagen.
Het probleem zit echter alleen maar op het stuk wat over de verwarming loopt en voor het raam langs.
Dat is dus van mijn baanlengte van ongeveer zestig meter een stuk van ongeveer vier meter dus twee heen en twee terug.
nee het kan niet anders zijn dan uitstraling vanaf het raam en nee de ramen zijn niet beslagen en ja er wordt voldoende geventileerd en de gemiddelde temperatuur op de kamer is 20 graden.
hoop dat in later stadium als er en achtergrond op dat stuk baan wordt gerealiseerd dat dat stuk baan wat afgeschermd gaat worden voor die uitstraling maar dat zal de praktijk moeten leren.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
- Locatie: Hart van Overijssel
Re: vochtaanslag
@Jan,
Een omgekeerde redenering is ook mogelijk, maar weet niet of dat van toepassing is op jouw baan: direct zonlicht, dat op de rails valt. Het UV-licht zorgt dan voor omzetting van allerlei stoffen in de lucht, die dan aanslaan op de relatief warme rails.
Indien direct zonlicht, kun je vrij snel uitproberen of dat de oorzaak is, door de directe zoninval weg te halen. Bijvoorbeeld door gematteerd plakplastic op het raam. Wel licht, maar geen zoninval (=geen UV).
Kijk ook maar in de rest van je huis: bij direct zonlicht meer verkleuring en meer aantrekken / neerslaan van vuil.
Groeten,
Barry
Een omgekeerde redenering is ook mogelijk, maar weet niet of dat van toepassing is op jouw baan: direct zonlicht, dat op de rails valt. Het UV-licht zorgt dan voor omzetting van allerlei stoffen in de lucht, die dan aanslaan op de relatief warme rails.
Indien direct zonlicht, kun je vrij snel uitproberen of dat de oorzaak is, door de directe zoninval weg te halen. Bijvoorbeeld door gematteerd plakplastic op het raam. Wel licht, maar geen zoninval (=geen UV).
Kijk ook maar in de rest van je huis: bij direct zonlicht meer verkleuring en meer aantrekken / neerslaan van vuil.
Groeten,
Barry
N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: vochtaanslag
Hoi Barry,
dat is een invalshoek waar je wel eens gelijk in zou kunnen hebben.
de zon staat als ie schijnt s,zomers en s,winters vanaf ongeveer twaalf uur s,middags naar binnen .
s,zomers is dat langer (gemiddeld tot 21.00 uur ) en s,winters korter ( gemiddeld 16.00 uur ).
Ik kan alleen niet zeggen of er direct verband zou zijn met het daadwerkelijk de zonstraling of alleen maar het feit dat het overdag licht is en of de licht(zon)straling alleen invloed zou kunnen hebben.
maar is in ieder geval een optie om uit te testen met de zonwering vaker dicht ook als de zon niet schijnt.
dat is een invalshoek waar je wel eens gelijk in zou kunnen hebben.
de zon staat als ie schijnt s,zomers en s,winters vanaf ongeveer twaalf uur s,middags naar binnen .
s,zomers is dat langer (gemiddeld tot 21.00 uur ) en s,winters korter ( gemiddeld 16.00 uur ).
Ik kan alleen niet zeggen of er direct verband zou zijn met het daadwerkelijk de zonstraling of alleen maar het feit dat het overdag licht is en of de licht(zon)straling alleen invloed zou kunnen hebben.
maar is in ieder geval een optie om uit te testen met de zonwering vaker dicht ook als de zon niet schijnt.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: vochtaanslag
Misschien te simpel gedacht: staat het raam weleens/vaak open en/of zijn er luchtroosters boven het raam die open staan...........op die manier zou er heel veel (fijn)stof binnen kunnen komen en daarvan heeft de rails die het dichts bij het raam is de meeste last van.
Henk
Henk
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: vochtaanslag
Hoi Henk,
Nee dat raam staat nooooit open en een luchtrooster dat zit zo hoog dat ik alleen maar hoor dat er een rooster is maar voel daar absoluut niets van enige vorm van tocht of frisse wind nee dat ding is nutteloos dus daar zou het niet aan kunnen liggen.
maar fijn dat je probeert mee te denken. dank je wel.
Nee dat raam staat nooooit open en een luchtrooster dat zit zo hoog dat ik alleen maar hoor dat er een rooster is maar voel daar absoluut niets van enige vorm van tocht of frisse wind nee dat ding is nutteloos dus daar zou het niet aan kunnen liggen.
maar fijn dat je probeert mee te denken. dank je wel.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: vochtaanslag
Dan zou ik toch eens dat rooster open peuteren en dan zal je schrikken hoeveel stof en vet er in zit, los van het feit of dit nu wel of niet de directe oorzaak is.
Als je het rooster als mogelijke oorzaak geheel wilt uitsluiten, dan rails schoonmaken, plakband over het rooster en kijken of je de klachten houdt. Rails schoonmaken moet je toch en dat plakbandje is 2 minuten werk.
Henk
Als je het rooster als mogelijke oorzaak geheel wilt uitsluiten, dan rails schoonmaken, plakband over het rooster en kijken of je de klachten houdt. Rails schoonmaken moet je toch en dat plakbandje is 2 minuten werk.
Henk
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: vochtaanslag
hoi Henk ,
dat zal dan alleen maar afplakken worden want rooster is geintrigeert ( bedoel één geheel en is geheel van kunststof ) in het raam dus kan niet open.
zal het doen en dan zien of dat helpt.
dat zal dan alleen maar afplakken worden want rooster is geintrigeert ( bedoel één geheel en is geheel van kunststof ) in het raam dus kan niet open.
zal het doen en dan zien of dat helpt.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: vochtaanslag
Volgens mij is het vrij simpel: de rails voor het raam worden het koudst en daar treedt dus het eerst condensatie op. Als dat deze tijd van het jaar bijna dagelijks gebeurt, gaat daar waarschijnlijk de rail een beetje oxideren.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: vochtaanslag
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: vochtaanslag
Ik heb wat minder goede ervaringen met het spuiten van contact spray op de rails. Dat werd overgebracht op de wieltjes van de locs, die daardoor vettig werden en trekkracht verloren wat vooral op hellingen te merken was. Ik zou daar dus toch wat voorzichtig mee zijn.
Re: vochtaanslag
apart, zowel Rob Fongers als ik hebben een totaal andere ervaring en wij hebben beide toch een klein baantje met grote hoogte verschillen.JanCK schreef:Ik heb wat minder goede ervaringen met het spuiten van contact spray op de rails. Dat werd overgebracht op de wieltjes van de locs, die daardoor vettig werden en trekkracht verloren wat vooral op hellingen te merken was. Ik zou daar dus toch wat voorzichtig mee zijn.
welk product gebruik jij want daar zitten wel hele grote verschillen in
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: vochtaanslag
Hallo Maurits,
Ik gebruik Contact Cleaner 390 van CRC Industries (België). Gekocht in een elektronicazaak.
Ik zie dat jij de Spray van Griffon gebruikt en dat die wel goed werkt. Misschien tijd voor mij om eens te switchen.
Bedankt voor je antwoord en tip,
Jan
Ik gebruik Contact Cleaner 390 van CRC Industries (België). Gekocht in een elektronicazaak.
Ik zie dat jij de Spray van Griffon gebruikt en dat die wel goed werkt. Misschien tijd voor mij om eens te switchen.
Bedankt voor je antwoord en tip,
Jan
Re: vochtaanslag
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: vochtaanslag
Om de rails te reinigen gebruik ik trouwens de Softlok railreiniger in combinatie met Goo Gone. Gekocht op de beurs in Houten. Bevalt uitstekend. Aan het begin van elk seizoen dat ding een paar rondjes laten rijden (gekoppeld voor de loc bevalt het best) en alles rijdt weer vrolijk rond.
Maar nu raken we off-topic, ben ik bang.
Maar nu raken we off-topic, ben ik bang.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: vochtaanslag
off topic of niet ik volg het wel met belangstelling.
ben alleen bang dat wat de vraagstelling betreft het inderdaad de vraag voorbijstreeft.
jullie komen met oplossingen om e.e.a. weer in goede banen te leiden die ikzelf simpel oplos door railreinigingsblok erover te halen en het rijd weer prima.
het gaat mij om de oorzaak waarom alleen op dat specifieke stuk baan.
ben alleen bang dat wat de vraagstelling betreft het inderdaad de vraag voorbijstreeft.
jullie komen met oplossingen om e.e.a. weer in goede banen te leiden die ikzelf simpel oplos door railreinigingsblok erover te halen en het rijd weer prima.
het gaat mij om de oorzaak waarom alleen op dat specifieke stuk baan.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: vochtaanslag
Jan,
In jouw draadje over de Geinbaan zie ik op de eerste foto dat er een enkelsporig tracé pal onder het raam doorloopt en zo te zien tegen het raamkozijn aan ligt.
Is dit het spoor dat je bedoelt? Zo te zien kan daar geen direct zonlicht op vallen, omdat de ruit een stukje hoger zit. Zo te zien zit er ook plakfolie op de ruit, die zonlicht een beetje tempert.
Dan zou de kou die van het kozijn afstraalt (voelt het kozijn kouder aan dan andere wanddelen waar spoor langs loopt?) er de oorzaak van kunnen zijn dat er vocht uit de lucht condenseert op het kozijn en alles daar vlakbij. Dat hoef je niet te zien. Het zijn minieme vochtdeeltjes.
Je schreef eerder dat het geen vocht kan zijn, omdat het in de kamer 20 graden is. Dat zegt niet zo veel. Temperatuur en luchtvochtigheid zijn niet recht evenredig. Als het klimaat aangenaam is, is de luchtvochtigheid waarschijnlijk tussen de 50 en 60%. Er is dus altijd vocht in de lucht aanwezig. Wel kan warmere lucht meer vocht bevatten dan koude lucht, vocht dat op een koud oppervlak (rails die kouder is) condenseert. Je schreef ook dat je voldoende ventileert, maar dat je niets merkt van een luchtstroom door het ventilatierooster en dat het raam nooit open staat. Dan is de kans heel groot dat er maar heel weinig ventilatie is. Daardoor wordt het in huis eerder vochtiger dan droger. Dat vocht komt o.a. van jou af. (Doe maar eens een plastic handschoen aan en sluit hem bij de pols af. Na een paar minuten in de handschoen van binnen drijfnat.)
Dat vocht komt dus ook in je kamer, maar dan over een veel grotere oppervlakte verdeeld. Daarom zie het niet of nauwelijks.
Je schreef ook dat het spoor boven de verwarmingsradiator loopt. Wanneer is het probleem het grootst? Als de radiator aan staat, of als hij uit is?
Heb je het probleem zowel in de zomer sla in de winter, of slechts in één van beide?
Heb je temperatuur en luchtvochtigheid bij de rails langs het raam en op andere delen van de baan al eens gemeten? Is er verschil?
Als je hierover wat informatie kunt geven, komen we misschien achter de oorzaak.
Ben
In jouw draadje over de Geinbaan zie ik op de eerste foto dat er een enkelsporig tracé pal onder het raam doorloopt en zo te zien tegen het raamkozijn aan ligt.
Is dit het spoor dat je bedoelt? Zo te zien kan daar geen direct zonlicht op vallen, omdat de ruit een stukje hoger zit. Zo te zien zit er ook plakfolie op de ruit, die zonlicht een beetje tempert.
Dan zou de kou die van het kozijn afstraalt (voelt het kozijn kouder aan dan andere wanddelen waar spoor langs loopt?) er de oorzaak van kunnen zijn dat er vocht uit de lucht condenseert op het kozijn en alles daar vlakbij. Dat hoef je niet te zien. Het zijn minieme vochtdeeltjes.
Je schreef eerder dat het geen vocht kan zijn, omdat het in de kamer 20 graden is. Dat zegt niet zo veel. Temperatuur en luchtvochtigheid zijn niet recht evenredig. Als het klimaat aangenaam is, is de luchtvochtigheid waarschijnlijk tussen de 50 en 60%. Er is dus altijd vocht in de lucht aanwezig. Wel kan warmere lucht meer vocht bevatten dan koude lucht, vocht dat op een koud oppervlak (rails die kouder is) condenseert. Je schreef ook dat je voldoende ventileert, maar dat je niets merkt van een luchtstroom door het ventilatierooster en dat het raam nooit open staat. Dan is de kans heel groot dat er maar heel weinig ventilatie is. Daardoor wordt het in huis eerder vochtiger dan droger. Dat vocht komt o.a. van jou af. (Doe maar eens een plastic handschoen aan en sluit hem bij de pols af. Na een paar minuten in de handschoen van binnen drijfnat.)
Dat vocht komt dus ook in je kamer, maar dan over een veel grotere oppervlakte verdeeld. Daarom zie het niet of nauwelijks.
Je schreef ook dat het spoor boven de verwarmingsradiator loopt. Wanneer is het probleem het grootst? Als de radiator aan staat, of als hij uit is?
Heb je het probleem zowel in de zomer sla in de winter, of slechts in één van beide?
Heb je temperatuur en luchtvochtigheid bij de rails langs het raam en op andere delen van de baan al eens gemeten? Is er verschil?
Als je hierover wat informatie kunt geven, komen we misschien achter de oorzaak.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: vochtaanslag
Ben,
Heb even gekeken naar de foto die jij bedoeld maar die komt van Steven (Shoven).
Hij heeft een kunstofraamkozijn waar net onder een spoor loopt.
En de ruit afgeplakt met folie met vierkantjes.
Verder sta ik achter jouw betoog.
Heb even gekeken naar de foto die jij bedoeld maar die komt van Steven (Shoven).
Hij heeft een kunstofraamkozijn waar net onder een spoor loopt.
En de ruit afgeplakt met folie met vierkantjes.
Verder sta ik achter jouw betoog.
Re: vochtaanslag
Modelspoorbaary schreef:
Kijk maar naar een zonnebril met mee kleurende glazen, in een auto heb je niets aan zo'n bril want er kom geen UV licht op.
Groetjes, Jan
Glas filter UV straling dus het komt er niet door.Een omgekeerde redenering is ook mogelijk, maar weet niet of dat van toepassing is op jouw baan: direct zonlicht, dat op de rails valt. Het UV-licht zorgt dan voor omzetting van allerlei stoffen in de lucht, die dan aanslaan op de relatief warme rails.
Indien direct zonlicht, kun je vrij snel uitproberen of dat de oorzaak is, door de directe zoninval weg te halen. Bijvoorbeeld door gematteerd plakplastic op het raam. Wel licht, maar geen zoninval (=geen UV).
Kijk maar naar een zonnebril met mee kleurende glazen, in een auto heb je niets aan zo'n bril want er kom geen UV licht op.
Groetjes, Jan
Re: vochtaanslag
Ik zie regelmatig foto's voorbij komen van banen die over de kachel lopen. Hierdoor gebeuren een aantal zaken, eerder niet eigenlijk. De cv radiator bevindt zich onder het raam om zo convectie te veroorzaken in de kamer zodra deze warmte afgeeft. Wat ook gebeurd is het tegengaan van de koudeval vanaf het raamoppervlak. Doordat het werkblad de kachelradiator afsluit wordt de conversie tot een minimum beperkt en creëer je een koude hoek in de ruimte welke alleen nog maar door stralingswarmte wordt verwarmd. Je kunt je zelfs voorstellen dat er door verwarming aan de onderzijde condens aan de bovenzijde van het blad ontstaat.janiegein schreef:Hallo allemaal,
ik kom weer eens een specifiek probleem tegen.
Voor hen die mijn baanplan kennen begrijpen waar ik het over heb en voor hen die dat nog niet kennen verwijs ik naar de geinbaan.
Het gedeelte van mijn baan dat loopt over de verwarming en voor het grote raam langs valt het mij op dat de aldaar geprojecteerde rails ondanks dat er stevig over gereden wordt bovenmatig veel sneller vervuiling plaats vind.
Zou dit kunnen komen door uitstraling van kou of vocht/waterdamp/kilte wat van het glas afstraalt????
vast staat dat als ik mijn reinigingsblok erover haal het allemaal weer als een zonnetje loopt.
kennen jullie dat verschijnsel ook en wat hebben jullie daar eventueel aan gedaan.
Om dit op te vangen is het het beste om het blad plaatselijk van de muur te houden zodat de lucht door de gehele kamer kan circuleren, bovendien optimaal kan werken.
Optie is bv een opening ter grote van de radiator te maken, afwerken met een rooster waar je zelfs de rails nog overheen kunt laten lopen..!
Je zult zien dat je van het vocht af bent en de ruimte aangenamer wordt..
voorlopig nog geen baan, want helaas geen baan..
Re: vochtaanslag
Is gewoon hardhout hoor. En geen last van aanslag.BenQ schreef:Ben,
Heb even gekeken naar de foto die jij bedoeld maar die komt van Steven (Shoven).
Hij heeft een kunstofraamkozijn waar net onder een spoor loopt.
En de ruit afgeplakt met folie met vierkantjes.
Verder sta ik achter jouw betoog.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: vochtaanslag
Heren meedenkers,
als extra info foto van Hygrometer. inderdaad 60% luchtvochtigheid.
dit is maar een simpel ding maar info lijkt mij voldoende.
Foto twee laat het stuk baan zien waar het over gaat.
Foto drie laat ruimte tussen baan en raam zien en de ruimte die vrij is boven verwarming.
Dit is aangelegd na de helft van oktober dus einde warme dagen begin verwarming aan.
Te zien is dat verwarming vrij achter de baan langs gaat dus de luchtstroom langs het raam is gevrijwaard van obstakels behalve vensterbank.
Zonlicht komt uiteraard binnen maar nooit rechtstreeks op rails.
Kamerdeur recht tegenover raam staat dag en nacht open dus gelucht wordt er volle bak.
Als het al aan de luchtvochtigheid zou liggen dan is het toch raar dat de rest van de baan daar geen problemen over laat merken.
Hopelijk hebben de deskundigen en logische verklaring voor mijn aangeslagen rails die zoals gezegd door één simpele veeg met het reinigingsblok weer vlekkeloos de treinen laat passeren.
als extra info foto van Hygrometer. inderdaad 60% luchtvochtigheid.
dit is maar een simpel ding maar info lijkt mij voldoende.
Foto twee laat het stuk baan zien waar het over gaat.
Foto drie laat ruimte tussen baan en raam zien en de ruimte die vrij is boven verwarming.
Dit is aangelegd na de helft van oktober dus einde warme dagen begin verwarming aan.
Te zien is dat verwarming vrij achter de baan langs gaat dus de luchtstroom langs het raam is gevrijwaard van obstakels behalve vensterbank.
Zonlicht komt uiteraard binnen maar nooit rechtstreeks op rails.
Kamerdeur recht tegenover raam staat dag en nacht open dus gelucht wordt er volle bak.
Als het al aan de luchtvochtigheid zou liggen dan is het toch raar dat de rest van de baan daar geen problemen over laat merken.
Hopelijk hebben de deskundigen en logische verklaring voor mijn aangeslagen rails die zoals gezegd door één simpele veeg met het reinigingsblok weer vlekkeloos de treinen laat passeren.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: vochtaanslag
Het is mij nog niet duidelijk of het probleem ook ontstaat wanneer de verwarming uit is, of alleen als ie aan staat?
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: vochtaanslag
Hoi paul,
dat zak ik je niet kunnen vertellen omdat bij mij in huis de thermostaat altijd staat ingesteld op 19 graden op de dag en met slapen dus van 23.00 uur tot 07.00 uur op 15 graden des zomers en des winters met dien verstande dat in de winter e.e.a. wel en graatje of wat omhoog gaat maar op mijn kamer is het het hele jaar door minimaal 20 graden en ik weet niet hoe dit stuk baan zich in de zomer gedraagt dat zal ik af moeten wachten omdat de afgelopen zomer dit baandeel er nog niet was.
dat zak ik je niet kunnen vertellen omdat bij mij in huis de thermostaat altijd staat ingesteld op 19 graden op de dag en met slapen dus van 23.00 uur tot 07.00 uur op 15 graden des zomers en des winters met dien verstande dat in de winter e.e.a. wel en graatje of wat omhoog gaat maar op mijn kamer is het het hele jaar door minimaal 20 graden en ik weet niet hoe dit stuk baan zich in de zomer gedraagt dat zal ik af moeten wachten omdat de afgelopen zomer dit baandeel er nog niet was.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.