Arnold 2384 met tandwielproblemen

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2094
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Arnold 2384 met tandwielproblemen

Bericht door Robert_N-Nm »

Hoi,

Ik heb recentelijk een arnold SBB RBe 540 aangeschaft (tweede hands) echter ik zit nu met een probleempje. Het model rijdt wel eens waar redelijk maar heeft 4 gespleten tandwielen om de assen (het probleem is vergelijkbaar met de MTX-MaK's en ICE-3). Dus voordat ik ook maar enigzins ga digitaliseren wil ik er nieuwe tandwielen in hebben.

Ik heb al navraag gedaan bij arnold ersatzteile maar nog geen enkele reactie gehad. Heeft iemand ervaring met deze firma? Idem voor de firma KH-modellbahnbau.

Daarnaast vraag ik me af of iemand misschien een andere oplossing heeft gevonden voor tandwielproblemen bij arnoldloks uit de tijd van vlak voor het omvallen van deze fabrikant. Zijn de tandwielen van een lok uit de Hornold herintro misschien geschikt (KöF bijvoorbeeld)?? En heeft iemand enig idee in hoeverre Hornold al vervangende onderdelen levert?

MvG,
Robert

p.s. de afmetingen die ik heb gevonden voor de tandwielen: M 0,3 en 15 tanden Tandwiel 1 mm breed.
Afbeelding

bron: spurweite N.de datenbank


Fan van Alpenbanen in N(m)

Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Arnold 2384 met tandwielproblemen

Bericht door Bouwe »

Hallo Robert,

Ik heb enige ervaring met de ersatzteile van Arnold. Een reactie duurt vrij lang, maar als je wat besteld zijn ze vrij snel met het beantwoorden. Artikelen worden ook vrij snel geleverd na betaling.

Met vriendelijke groet,

Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2094
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Arnold 2384 met tandwielproblemen

Bericht door Robert_N-Nm »

Hoi,

De tandwielen zijn binnen en de oude tandwieltjes liggen er nu uit. Ze hadden alle een doorlopende scheur vanaf de as naar de tanden. Nogal wiedes dat het naadje rijdt.

De nieuwe tandwieltjes hebben echter weer een ander probleem. De gaatjes zijn 0.95 mm en de asjes ietsje meer (1 mm). Dus passen vergeet het maar. De boel moet iets opruimd worden.

Heeft iemand hier ervaring mee cq suggesties om dit tot een goed einde te brengen?

MvG,
Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)

janspoor
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 okt 2008 16:14
Locatie: hellevoetsluis

Re: Arnold 2384 met tandwielproblemen

Bericht door janspoor »

Robert een suggestie ik weet dat de tandarts ruimers gebruikt ze zien er uit als kleine vijltjes.
ik heb een keer er wat van iemand gekregen je kunt ze gebruiken om een gat iets ruimer te maken.
maar hoe je er aan moet komen weet ik niet hij had ze gekregen van zijn tandarts
groetjes janspoor


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Arnold 2384 met tandwielproblemen

Bericht door martinb »

In de electronica winkel hebben ze printboortjes die prima werken.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2094
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Arnold 2384 met tandwielproblemen

Bericht door Robert_N-Nm »

Hoi,

Hij rijdt weer als een "zonnetje". De tandwielen heb ik door ze even uit te ruimen pas gemaakt en kunnen plaatsen. Uiteraard heb ik er wel eentje vernacheld in het proces (iets te ruim en het gaatje voor de as was al beschadigd (scheef) waardoor deze niet meer tot een functionerend resultaat kwam).

Het ruimen bleek echt een simpel klusje te zijn dankzij m'n opa, waar ik even de horloge makers gereedschappen mocht plunderen voor ruimers. Hij blij (dat het gereedschap nog gebruikt wordt, zelf ziet hij het niet meer) en ik blij.

Volgende stap is het digitaliseren met een Sx-decodertje. Dat komt later wel. Voor nu even genieten van een lawaaierige arnoldmotortje.

Robert

p.s. Als iemand nog een arnold met problemen heeft ik kan de messing tandwieltjes aanbevelen. Ik heb zelf KH-modellbahnbau 8810 gebruikt, 4 tandwieltjes a €7,05 (incl. verzendkosten) voor deze RBe 540. Maar ze zijn er voor heel veel oudere arnold/pre-Hornold modellen in verschillende moduli en maten.


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

bisschop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 953
Lid geworden op: 17 sep 2008 15:54
Locatie: sliedrecht

Re: Arnold 2384 met tandwielproblemen

Bericht door bisschop »

Hoi Robert,

Is het bestellen bij KH-modellbahnbau ook goed te doen voor een Hollander die 10 worden Duits spreekt en geen duits kan schrijven?
Het lezen gaat nog net met een woordenboek er bij.

Dit omdat ik hier een arnold moterpost met ook gescheurde tandwiellen heb en die zijn het zelfde als de arnold köf.
En omdat ze nog meer artiekelen verkopen die erg handig zijn zoals buffers en dergelijken.

Groetjes
Rob


Bouwt modeltreinen van de NS
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2094
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Arnold 2384 met tandwielproblemen

Bericht door Robert_N-Nm »

Hoi Rob,

Ik red het aardig met m'n baggerduits dus ik denk dat het geen enkel bezwaar mag vormen. De mailtjes die ik naar duitsland stuur hebben ongeveer de volgende vorm.

L.s.,

Ich wurde gerne die folgende artikel(n) bestellen.

Art.nr XXXX, [beschrijving artikel (even Ctrl+C en ctrl+V van de website)], 1x
Art.nr XXXX, etc etc etc.

MfG,
Naam,
adres,
NL-postcode (de toevoeging NL voor de postcode is in duitsland heel gebruikelijk, het wordt dan zoiets als NL-1001 AA).
Woonplaats,
die Niederlande

Meer dan dat heb je niet nodig. Ik heb altijd keurig nette mailtjes terug en heb nog nooit commentaar gehad.

De verzendkosten bedragen geloof ik 1.10 voor de tandwielen en evt. remslangen zullen als je niet te veel besteld de prijs verder niet verhogen. De eerste keer bestellen in duitsland is over het algemeen alleen tegen vooruitbetaling (Vorkasse) mogelijk en de kosten zijn meestal 0 voor zowel zender als ontvanger als je Shared doet.

Mocht het zo nog niet lukken of je komt er niet uit stuur dan maar even een PB-tje dan kan ik je altijd verder helpen.

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

bisschop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 953
Lid geworden op: 17 sep 2008 15:54
Locatie: sliedrecht

Re: Arnold 2384 met tandwielproblemen

Bericht door bisschop »

Hoi Robert,

Hartelijk bedankt voor de uitleg
Het vooruit betalen ben ik inmiddels gewend dat doen ook veel bedrijven in nederland
Ik zal het zeer spoedig eens een keer proberen, morgen denk ik.

Groetjes,

Rob


Bouwt modeltreinen van de NS

LeFennec
Berichten: 119
Lid geworden op: 02 sep 2008 19:19
Locatie: Helmond

Re: Arnold 2384 met tandwielproblemen

Bericht door LeFennec »

[quote="Robert_N-Nm"]Hoi Rob,

Ik red het aardig met m'n baggerduits dus ik denk dat het geen enkel bezwaar mag vormen. De mailtjes die ik naar duitsland stuur hebben ongeveer de volgende vorm.

L.s.,

"Ich wurde gerne die folgende artikel(n) bestellen.

Art.nr XXXX, [beschrijving artikel (even Ctrl+C en ctrl+V van de website)], 1x
Art.nr XXXX, etc etc etc.

MfG,
Naam,
adres,
NL-postcode (de toevoeging NL voor de postcode is in duitsland heel gebruikelijk, het wordt dan zoiets als NL-1001 AA).
Woonplaats,
die Niederlande "

Ervaring voor K&H van een veelbesteller voeg bij bijzonder heden volgende zin toe:

"Werden Dringend gebraucht"

Resultaat is binne zes dagen op de mat!!!


Gebruikersavatar

bisschop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 953
Lid geworden op: 17 sep 2008 15:54
Locatie: sliedrecht

Re: Arnold 2384 met tandwielproblemen

Bericht door bisschop »

Hoi,

Afgelopen maandag heb ik de bestelling via de website van kh-hupeldepup geplaatst.
Vandaag kreeg ik een brief van het bedrijf met de rekening en de addres gegevens zodat ik kan betalen.
Is dit gebruikelijk bij die duitsers?
Ik meld het wel als de onderdelen binnen zijn.

LeFennec bedankt voor de tip.

Groetjes Rob


Bouwt modeltreinen van de NS
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2094
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Arnold 2384 met tandwielproblemen

Bericht door Robert_N-Nm »

bisschop schreef: Is dit gebruikelijk bij die duitsers?
Hoi Rob,

Het varieert een beetje of wel of geen brief krijgt. Ik heb ze wel eens gehad maar ook niet altijd. Ik meld meestal in de mail dat ze de rekening ook elektronisch cq via de mail mogen opsturen aangezien dat wel makkelijk overmaken is, een beetje knip en plakwerk en je kan zo een buitenlandbetaling doen.

Mocht je ooit iets bestellen buiten de euro-zone (bijv. zwitserland) vraag ze dan ook om het corresponderende bedrag in hun valuta aangezien je dan niet voor gezeik met wisselkoersen komt te staan (zo van ik kom zoveel euri tekort kan je die nog even (a 11€ per transactie) alsnog overmaken). Maar dat is hier niet aan de orde.

Ik hoor het wel wanneer je ze binnen hebt en of ze passen. Als het niet lukt laat het dan even weten dan valt er misschien iets te regelen.

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2094
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Arnold 2384 met tandwielproblemen

Bericht door Robert_N-Nm »

Hoi Rob,

Had je je tandwielen al binnen??

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

bisschop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 953
Lid geworden op: 17 sep 2008 15:54
Locatie: sliedrecht

Re: Arnold 2384 met tandwielproblemen

Bericht door bisschop »

Hoi, robert

Nee, nog niet.
Duitsers he en onderdelen gaat niet samen.(trix en fleischmann doen er ook lang over.)
Mijn betaling naar duitsland is al wel af geschreven.(heb ik dat al wel goed gedaan.)
Je hoort nog van me.

Groetjes,
Rob die nu niet aleen is met een defecte motorpost


Bouwt modeltreinen van de NS
Gebruikersavatar

bisschop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 953
Lid geworden op: 17 sep 2008 15:54
Locatie: sliedrecht

Re: Arnold 2384 met tandwielproblemen

Bericht door bisschop »

Hoi Robert,

Afgtelopen donderdag eindelijk de onderdelen binnen gekregen na 2 keer een mailtje naar KH gestuurd te hebben waar mijn bestelling bleef.

Zijn er meer mensen die dit probleem hebben of hadden?
Of heb ik gewoon pech gehad.

Nu aleen nog een keertje passen misschien in de loop van de dag.

Groetjes,
Rob


Bouwt modeltreinen van de NS

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Arnold 2384 met tandwielproblemen

Bericht door Saraan »

Met Arnold heb ik nog geen ervaring, maar ik wacht sinds november op 4 wielen voor een ICE van Minitrix. Nog steeds geen enkel teken van leven bij Trix/Märklin, zelfs na herhaaldelijk vragen om stand van zaken. Geduld is een mooie deugd :shock:


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2094
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Arnold 2384 met tandwielproblemen

Bericht door Robert_N-Nm »

Ik vond ze niet super snel, maar ik ben qua wachten wel wat gewend (bij dat smalspoor-spul is ook niet alles direct leverbaar). Het duurde in ieder geval niet zo lang, week of 2 vanaf het bestellen geloof ik.

Ik weet overigens niet of de tandwieltjes direct zullen passen op de asjes. Ik had ruimertjes nodig. Mocht het niet lukken ze er zo in te drukken ga het dan niet forceren met een hamertje. Dat is of het einde van het tandwiel of het einde van het asje (uit ervaring). Laat maar ff weten of het gelukt is...

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)

LeFennec
Berichten: 119
Lid geworden op: 02 sep 2008 19:19
Locatie: Helmond

Re: Arnold 2384 met tandwielproblemen

Bericht door LeFennec »

Ik heb lang niet meer hier gereageerd maar had dat wel moeten doen aangezien er iets fout gaat met het aanbrengen van de tandwielen. Jullie merken dat de boring kleiner is als de as en dat moet ook ga je ze ruimer maken had je net zo goed de ode tandwielen kunnen laten zitten want op den duur gaan ze toch weer los zitten.

Oplossing is als volgt

Ijskast!!

De as leg je een dag of twee in de diepvriezer, de tandwielen op kamer temperatuur houden. Neem een stukje staal of een blokje gewicht uit een lima lok en boor hier een gaatje in van 5 mm diepte en 3 mm doorsnede. Nu gaan we snel werken. Je moet als het ware naast de vriezer zitten of de assen op ijs leggen. Tandwiel op het blokje boven het gaatje, asje met pincet op gaatje zetten met hamertje Ferme tik klaar! Even uit passen op de juiste afstand wielen er op klaar asje en tandwiel zitten nu muurvast!!


Plaats reactie