Stadt Schellenbach (voorheen Erlebniswelt Domburg)
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4944
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg
Tnxs mannen, mooie reacties wederom (blijf er vooral mee door gaan hihi)
Jazekers vrienden,
Het is weer de hoogste tijd voor een update uit het altijd zonnige Ermelo. We zijn weer erg druk geweest met dit monsterproject. En met recht want inmiddels heeft de baan met al meninge kopzorgen mogen bezorgen. Laat dat nu net hetgene zijn waar ik het meeste van geniet in dit soort projecten
Als eerste zaten we zoals eerder genoemd met een gefaalde oplossing van de kortsluiting op de wissels. Het afvijlen van het puntstuk wilde niet werken en al gauw werd er (succesvol) getest met lakken. Dit hielp goed echter houden we niet zo van verbloemen maar meer van verhelpen. Daardoor hebben we ervoor gekozen om naast elke wissel een microswitch te plaatsen om zo het puntstuk te schakelen. Omdat dit schaduwdeel altijd erg goed bereikbaar blijft vind ik het gebruik van de switchen niet erg. Normaal ben ik er niet zo van omdat relais betrouwbaarder zijn dan microswitchen. Maar in dit geval 100% goedgekeurd ook omdat ze maar 0,74 cent kosten per stuk.
De eerste opstelling:
De testen zijn erg positief. Enige nadeel (kan ook een voordeel zijn) is dat je de switch het beste kan positioneren na het instellen van de servo. Dit houd in dat we elke vier (aantal van 1 SP4 printje) servo's meteen inregelen en instellen. Het voordeel hiervan word dat we ervoor hebben gekozen om de baan in 3 delen in te delen: links, midden en rechts.
Elk deel gaan we helemaal van rails voorzien, servo's plaatsen en inregelen en compleet bedraden, aansluiten en testen. In het formaat van dit SS met 50 blokken, 100 wissels en 16 relaisschakelingen is dat een overzichtelijke werkwijze.
Dat is ook bepaald door de overloopwissels in het middelste gedeelte. Ik ben hiermee flink aan het puzzelen geweest omdat elke wissel vanaf een zijde word bediend door een servo. Dat betekend dat er aan beide zijden van het middenste deel 16 servo's komen te staan. Resultaat: geen enkele wissel kan naast elkaar liggen. Het moet dus verscpringen om zo de bediening te bewerkstelligen. Maar uiteindelijk is het gelukt, alle wissels hebben een plekje gekregen alsmede de wissels. Maar dat gaan we later weer verder oppakken.
Nu terug naar vanavond:
De OC32 voor deze wisselstraat heeft een plekje gekregen:
En Chris is erg druk geweest met het leggen van de sporen:
De rails verloopt hier omdat we vanuit 30mm hartafstand uitlopen naar 35mm hartafstand. Dat is eerder uitgelegd, dus ff teruglezen
Met 4 DR4 printen van PicommiT die ik reeds in mijn bezit had, heb ik de relais opstelling gemaakt voor de schakelingen van de wisselstraat. Als er twee wissels met de voeten aan elkaar zitten dan moeten deze voorzien worden van een blokspanning. Hij kan dus kiezen uit twee blokken vandaar dat we deze relais toe moeten passen. De relais meteen ingeregeld in OC32config en adressen in itrain ingevoerd. Zo kunnen we als we de wissels bedraden deze meteen aansluiten en testen.
Zoooooo weer wat te vertellen gehad. Chris heeft mooi vakantie dus die gaat deze week verder met rails leggen en de blokbedrading
Dusss Stay tuned folks
Groetjes
Jazekers vrienden,
Het is weer de hoogste tijd voor een update uit het altijd zonnige Ermelo. We zijn weer erg druk geweest met dit monsterproject. En met recht want inmiddels heeft de baan met al meninge kopzorgen mogen bezorgen. Laat dat nu net hetgene zijn waar ik het meeste van geniet in dit soort projecten
Als eerste zaten we zoals eerder genoemd met een gefaalde oplossing van de kortsluiting op de wissels. Het afvijlen van het puntstuk wilde niet werken en al gauw werd er (succesvol) getest met lakken. Dit hielp goed echter houden we niet zo van verbloemen maar meer van verhelpen. Daardoor hebben we ervoor gekozen om naast elke wissel een microswitch te plaatsen om zo het puntstuk te schakelen. Omdat dit schaduwdeel altijd erg goed bereikbaar blijft vind ik het gebruik van de switchen niet erg. Normaal ben ik er niet zo van omdat relais betrouwbaarder zijn dan microswitchen. Maar in dit geval 100% goedgekeurd ook omdat ze maar 0,74 cent kosten per stuk.
De eerste opstelling:
De testen zijn erg positief. Enige nadeel (kan ook een voordeel zijn) is dat je de switch het beste kan positioneren na het instellen van de servo. Dit houd in dat we elke vier (aantal van 1 SP4 printje) servo's meteen inregelen en instellen. Het voordeel hiervan word dat we ervoor hebben gekozen om de baan in 3 delen in te delen: links, midden en rechts.
Elk deel gaan we helemaal van rails voorzien, servo's plaatsen en inregelen en compleet bedraden, aansluiten en testen. In het formaat van dit SS met 50 blokken, 100 wissels en 16 relaisschakelingen is dat een overzichtelijke werkwijze.
Dat is ook bepaald door de overloopwissels in het middelste gedeelte. Ik ben hiermee flink aan het puzzelen geweest omdat elke wissel vanaf een zijde word bediend door een servo. Dat betekend dat er aan beide zijden van het middenste deel 16 servo's komen te staan. Resultaat: geen enkele wissel kan naast elkaar liggen. Het moet dus verscpringen om zo de bediening te bewerkstelligen. Maar uiteindelijk is het gelukt, alle wissels hebben een plekje gekregen alsmede de wissels. Maar dat gaan we later weer verder oppakken.
Nu terug naar vanavond:
De OC32 voor deze wisselstraat heeft een plekje gekregen:
En Chris is erg druk geweest met het leggen van de sporen:
De rails verloopt hier omdat we vanuit 30mm hartafstand uitlopen naar 35mm hartafstand. Dat is eerder uitgelegd, dus ff teruglezen
Met 4 DR4 printen van PicommiT die ik reeds in mijn bezit had, heb ik de relais opstelling gemaakt voor de schakelingen van de wisselstraat. Als er twee wissels met de voeten aan elkaar zitten dan moeten deze voorzien worden van een blokspanning. Hij kan dus kiezen uit twee blokken vandaar dat we deze relais toe moeten passen. De relais meteen ingeregeld in OC32config en adressen in itrain ingevoerd. Zo kunnen we als we de wissels bedraden deze meteen aansluiten en testen.
Zoooooo weer wat te vertellen gehad. Chris heeft mooi vakantie dus die gaat deze week verder met rails leggen en de blokbedrading
Dusss Stay tuned folks
Groetjes
Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg
Ik begrijp er helemaal niets van, maar wel interessant om te volgen.
Succes met al die voor mij onbegrijpelijke dingen.
Succes met al die voor mij onbegrijpelijke dingen.
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4944
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg
Ach dat geeft niks, hopelijk helpt mijn uitleg een beetje om de technische kant begrijpelijk te maken. zo niet gewoon vragen
Nu Chris even een weekje vrij is heeft hij wat extra tijd om rails te leggen. Tot zover ligt bijna het hele rechter deel al:
Let niet op het gedeelte rails na de bedradingssleuf aan het einde, die ligt nog los omdat we daar de bocht omgaan naar het midden gedeelte. Dat komt later.
Ondertussen ben ik begonnen met het plaatsen van de servo's op de wisselstraat:
De servobeugels van PicommiT zijn een echte uitkomst, werken enorm fijn. De buis heb ik gemaakt uit een wattenstaafje, een goede tip die ik heb gekregen.
Groetjes
Nu Chris even een weekje vrij is heeft hij wat extra tijd om rails te leggen. Tot zover ligt bijna het hele rechter deel al:
Let niet op het gedeelte rails na de bedradingssleuf aan het einde, die ligt nog los omdat we daar de bocht omgaan naar het midden gedeelte. Dat komt later.
Ondertussen ben ik begonnen met het plaatsen van de servo's op de wisselstraat:
De servobeugels van PicommiT zijn een echte uitkomst, werken enorm fijn. De buis heb ik gemaakt uit een wattenstaafje, een goede tip die ik heb gekregen.
Groetjes
Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg
een plastic pijpje die naar een paar keer is uitgesleten, je bezuinigd bij deze mega baan op een paar klote pijpjes.
voor een paar euries heb je een koperen buis die je leven lang meegaat.
ik vraag me af hoe je dit gaat vervangen als je alle wissels hebt liggen.
in mijn optiek ben je op het verkeerde aan het bezuinigen maar we zien straks wel hoe je dit gaat oplossen
g henry
voor een paar euries heb je een koperen buis die je leven lang meegaat.
ik vraag me af hoe je dit gaat vervangen als je alle wissels hebt liggen.
in mijn optiek ben je op het verkeerde aan het bezuinigen maar we zien straks wel hoe je dit gaat oplossen
g henry
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---
Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg
Indrukwekkend mannen maar zoals henry zegt zou ik ook voor metalen buisjes gaan.
Blijf jullie volgen.
Blijf jullie volgen.
Groetjes marco
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4944
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg
Henry gozert, alsof ik hier niet over na zou denken....... hoest
Zoals je natuurlijk hebt kunnen zien en lezen heb ik de wissels op afstand gewoon met messing uitgevoerd. Dat blijf ik gewoon doen natuurlijk.
De wissels die ik nu heb gedaan zijn korte stukjes waarbij de frictie vrijwel nul is. Ook is een buisje dan makkelijk te vervangen. Een buisje schuif je vrij makkelijk onder de rails door.
Dit is een experiment die ik dan ook alleen op de makkelijke plekken ga uitproberen zoals deze wisselstraat waar je altijd bij kan komen. De wissels waar vervangen lastig is zoals verderop krijgen gewoon een messing buisje.
Groetjes
Zoals je natuurlijk hebt kunnen zien en lezen heb ik de wissels op afstand gewoon met messing uitgevoerd. Dat blijf ik gewoon doen natuurlijk.
De wissels die ik nu heb gedaan zijn korte stukjes waarbij de frictie vrijwel nul is. Ook is een buisje dan makkelijk te vervangen. Een buisje schuif je vrij makkelijk onder de rails door.
Dit is een experiment die ik dan ook alleen op de makkelijke plekken ga uitproberen zoals deze wisselstraat waar je altijd bij kan komen. De wissels waar vervangen lastig is zoals verderop krijgen gewoon een messing buisje.
Groetjes
Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg
Ik gebruik ook wattenstaafjes als buisjes, en dit gaat prima. En ik kreeg de Tip van ene Herr J. die dit al wat langer toepast met prima resultaat.
Ook de Feldbergbaan van Bob gebruikt kunststof geleiders (zelfs in een boog) met goed resultaat.
Wat zou er trouwens moeten slijten? het verenstaal beweegt maar 5 a 6mm heen en weer, in een heel rustig tempo. T wordt niet gebruikt als lagerbus waarin het metaal met 1000rpm in ronddraait.
En metaal op kunststof geeft minder weerstand als metaal op metaal. Dus ik verwacht geen problemen met deze toepassing.
Ook de Feldbergbaan van Bob gebruikt kunststof geleiders (zelfs in een boog) met goed resultaat.
Wat zou er trouwens moeten slijten? het verenstaal beweegt maar 5 a 6mm heen en weer, in een heel rustig tempo. T wordt niet gebruikt als lagerbus waarin het metaal met 1000rpm in ronddraait.
En metaal op kunststof geeft minder weerstand als metaal op metaal. Dus ik verwacht geen problemen met deze toepassing.
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4944
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg
Prijs heeft er niks mee te maken. Soms is kunststof gewoon beter dan metaal. Koper is zeker geen verstandige keuze. Voor licht belaste schuifverbindingen is metaal/kunststof vrijwel altijd de beste keuze.henry schreef:een plastic pijpje die naar een paar keer is uitgesleten, je bezuinigd bij deze mega baan op een paar klote pijpjes.
voor een paar euries heb je een koperen buis die je leven lang meegaat.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg
In de modelvliegsport is een stalen stang door een plastic buisje niet meer dan normaal. En dat beweegt heel wat meer en vaker dan een wissel. Dusse...
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4944
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg
mannen bedankt voor de support in mijn gedachtengang over de buisjes.
Komende zondag wil ik op Houten de buisjes in gaan slaan voor het middelste deel. Twijfel daar nog tussen messing of kunststof, was er eerst wel over uit maar na de laatste twee betuigingen heb ik het idee dat plastic voor langere afstanden ook een optie is. Ga zondag op Houten eens kijken wat het prijsverschil is, maar wat raden de experts aan?
Komende zondag wil ik op Houten de buisjes in gaan slaan voor het middelste deel. Twijfel daar nog tussen messing of kunststof, was er eerst wel over uit maar na de laatste twee betuigingen heb ik het idee dat plastic voor langere afstanden ook een optie is. Ga zondag op Houten eens kijken wat het prijsverschil is, maar wat raden de experts aan?
Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg
Wattenstaafjes... Goedkoop en doeltreffend. Ik overbrug er 30cm mee! Zonder problemen!
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4944
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg
He Martin,
Begrijp mij niet verkeerd , maar je steekt zoveel geld in de baan in aansturing en rails en bezuinigd dan op de buis? ik wil niet betweterig overkomen maar vind het vreemd of er moet een heel groot verschil in zitten
excuus als ik het verkeerd zie....
Rudi
Begrijp mij niet verkeerd , maar je steekt zoveel geld in de baan in aansturing en rails en bezuinigd dan op de buis? ik wil niet betweterig overkomen maar vind het vreemd of er moet een heel groot verschil in zitten
excuus als ik het verkeerd zie....
Rudi
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4944
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg
geeft niks hoor discuseren is gezond
Maar is het bezuinigen of geen onnodig geld uitgeven? Als de buisjes goed zijn, mischien zelfs beter, waarom zou ik dan voor de standaard gaan.
Maar even iets anders nu,
Ik ben voor het volgende schaduwstation weer eens achter de tekentafel gaan zitten. Ik wilde eens kijken hoe het ss er uit zou komen te zien als ik code 55 gebruik daar. Dat SS is nog steeds goed bereikbaar maar wel een stuk minder als het grote SS.
De uitkomst bevalt me echte een stuk beter als het oude ontwerp:
15 wissels minder maar nu wel naast de 12 opstelsporen ook een doorrijdspoor en 6 parkeersporen. Kudo zeg ik
Groetjes
Maar is het bezuinigen of geen onnodig geld uitgeven? Als de buisjes goed zijn, mischien zelfs beter, waarom zou ik dan voor de standaard gaan.
Maar even iets anders nu,
Ik ben voor het volgende schaduwstation weer eens achter de tekentafel gaan zitten. Ik wilde eens kijken hoe het ss er uit zou komen te zien als ik code 55 gebruik daar. Dat SS is nog steeds goed bereikbaar maar wel een stuk minder als het grote SS.
De uitkomst bevalt me echte een stuk beter als het oude ontwerp:
15 wissels minder maar nu wel naast de 12 opstelsporen ook een doorrijdspoor en 6 parkeersporen. Kudo zeg ik
Groetjes
Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg
Hallo Martin.
Niets mis met wat je keuze is
Zuinigheid met vleit , bouwt huizen als kastelen.
Martin de Deugd
Niets mis met wat je keuze is
Zuinigheid met vleit , bouwt huizen als kastelen.
Martin de Deugd
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4944
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg
Avond mannen,
Er is vanavond weer hard gewerkt aan de baan dsu weer tijd voor een mooie update:
De eerste 4 servo's zijn ingesteld en aangesloten. Het was even puzzelen om de servo's perfect werkend te krijgen icm de microswitchen. Als eerste hebben we de servo standen ingeregeld op de OC32. Vervolgens ingevoerd en getest in iTrain alvorens we met de switchen aan de slag gingen. Omdat dit vrij goedkope switchen zijn geven ze wat weerstand tegen de servo aan het eind. maar dat bleek bij 1 servo een issue te zijn. Er was een kleine brom te horen, de overige drie hadden er geen last van. Maar dat is geen probleem want in OC32 Config kan je aan de servo een instructie toevoegen "suspend servo" waarmee hij de aansturing na een instelbare tijd uitschakeld.
Na het plaatsen van de switchen en het afstellen van het schakelmoment had ik nog tijd over om twee switchen aan te sluiten.
Een overzichtje:
Ook hebben we meteen de bedrading aangebracht voor de relaisschakeling van de wisselstraat. Dit moeten we nog fatsoeneren.
Gisteren stonden broeder en ik op de stand van Mischa (9mm-shop.nl). dat was echt super gezellig en bij hem zijn er aan mijn vinges 4 mooie ertzwagens blijven kleven. Bij Hans Lubbers (N-spoorstore) heb ik een bijna puntgave Fleischmann 1657 weten te scoren. Het gaat lekker met het lokbestand.
Maar het opmerkelijkste vond ik wel de aanschaf van de Sprog DCC. Iets waar ik tegen aan liep bij het programmeren van de decoder was dat ik telkens de profi-boss moest pakken, aansluiten. En via een scherm die ik vrij onoverzichtelijk vind kan ik de cv waardes instellen. Voorheen was er een alternatief in de vorm van DECPROG om de decoders via de PC te programmeren. Een waardeloos apparaat!!
Nu is er de Sprog-DCC en natuurlijk moest ik die even proberen. Meteen viel me op dat de mogelijkheden vrij groot zijn waardoor de software wat complex over komt. maar na een kleine toer door de handleiding en wat gezond verstand had was ik de eerste loc al vrij snel aan het uitlezen. Tot nu toe werkte het feilloos en leest hij alle cv waardes uit die je vervolgens kan opslaan in een bestand en kan aanvullen met extra informatie. Dit word opgeslagen in een database zodat je via een net overzicht de locs kan zien en aanpassen. En gaaf pluspunt je kan tot 3A (ik heb de 1A versie) een loc besturen, dus ook een kleine modelbaan!!!!
Ofwel, tot op heden bevalt hij goed. De komende tijd ga ik me eens verder verdiepen in het kleine apparaatje en zal ik er een testverslag van schrijven. Hij is te verkrijgen via PicommiT en heeft ook een website: www.sprog-dcc.co.uk
Zoooo tot dusver dit verslagje
Stay tuned
Er is vanavond weer hard gewerkt aan de baan dsu weer tijd voor een mooie update:
De eerste 4 servo's zijn ingesteld en aangesloten. Het was even puzzelen om de servo's perfect werkend te krijgen icm de microswitchen. Als eerste hebben we de servo standen ingeregeld op de OC32. Vervolgens ingevoerd en getest in iTrain alvorens we met de switchen aan de slag gingen. Omdat dit vrij goedkope switchen zijn geven ze wat weerstand tegen de servo aan het eind. maar dat bleek bij 1 servo een issue te zijn. Er was een kleine brom te horen, de overige drie hadden er geen last van. Maar dat is geen probleem want in OC32 Config kan je aan de servo een instructie toevoegen "suspend servo" waarmee hij de aansturing na een instelbare tijd uitschakeld.
Na het plaatsen van de switchen en het afstellen van het schakelmoment had ik nog tijd over om twee switchen aan te sluiten.
Een overzichtje:
Ook hebben we meteen de bedrading aangebracht voor de relaisschakeling van de wisselstraat. Dit moeten we nog fatsoeneren.
Gisteren stonden broeder en ik op de stand van Mischa (9mm-shop.nl). dat was echt super gezellig en bij hem zijn er aan mijn vinges 4 mooie ertzwagens blijven kleven. Bij Hans Lubbers (N-spoorstore) heb ik een bijna puntgave Fleischmann 1657 weten te scoren. Het gaat lekker met het lokbestand.
Maar het opmerkelijkste vond ik wel de aanschaf van de Sprog DCC. Iets waar ik tegen aan liep bij het programmeren van de decoder was dat ik telkens de profi-boss moest pakken, aansluiten. En via een scherm die ik vrij onoverzichtelijk vind kan ik de cv waardes instellen. Voorheen was er een alternatief in de vorm van DECPROG om de decoders via de PC te programmeren. Een waardeloos apparaat!!
Nu is er de Sprog-DCC en natuurlijk moest ik die even proberen. Meteen viel me op dat de mogelijkheden vrij groot zijn waardoor de software wat complex over komt. maar na een kleine toer door de handleiding en wat gezond verstand had was ik de eerste loc al vrij snel aan het uitlezen. Tot nu toe werkte het feilloos en leest hij alle cv waardes uit die je vervolgens kan opslaan in een bestand en kan aanvullen met extra informatie. Dit word opgeslagen in een database zodat je via een net overzicht de locs kan zien en aanpassen. En gaaf pluspunt je kan tot 3A (ik heb de 1A versie) een loc besturen, dus ook een kleine modelbaan!!!!
Ofwel, tot op heden bevalt hij goed. De komende tijd ga ik me eens verder verdiepen in het kleine apparaatje en zal ik er een testverslag van schrijven. Hij is te verkrijgen via PicommiT en heeft ook een website: www.sprog-dcc.co.uk
Zoooo tot dusver dit verslagje
Stay tuned
Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg
De SProg II heb ik recent ook aangeschaft (ter vervanging van mijn Decprog) inderdaad een fijn apparaat. Decproc functioneerde ook prima, maar de SProg is nog beter. Software is in eerste instantie even schrikken, maar het went snel
Grtz.
Peter
Grtz.
Peter
Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg
Op de site lees ik dat je 2 pakketten kan downloaden (gratis) en een betaald
Over welke software praten jullie dan?
Mvg,
Ad
Over welke software praten jullie dan?
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg
Ad, betreft de DecoderPro software.
TrainProgrammer is niet gratis. Heb nog niet naar dit programma gekeken, simpel omdat hetgeen ik nodig heb in DecoderPro zit.
Grtz.
Peter
TrainProgrammer is niet gratis. Heb nog niet naar dit programma gekeken, simpel omdat hetgeen ik nodig heb in DecoderPro zit.
Grtz.
Peter
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4944
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg
Ola boys,
Er is de laatste week wel weer hard gewerkt al blijft het even onzichtbaar. Zo heb ik geexpirimenteerd met de Sprog wat me uitstekend bevalt dusver.
Al vanaf het begin ben ik nog niet helemaal tevreden over het paradespoor en het industriegedeelte in ons plan. Dit weekend heb ik eens lekker veel gespeeld in Anyrail en na heel wat brainstormen en verloren ideeën hebben we nu idee wat ons uitstekend zal bevallen.
Mooi hoor!!! Wat is er gewijzigd:
Als eerste springen de bruggen natuurlijk in het ook. Een grote wens van ons was wat water. De industrieaansluiting vanachter het emplencement langs is vervallen alsmede wat opstelsporen. Door de nieuwe opzet van het paradespoor is een nevenspoortje mogelijk gemaakt met een industrieaansluiting. Veel mooier dan wat we eerst getekend hadden.
het nevenspoortje kent een stationmet goederenloods, de industrie een kolenmijn en houtzagerij. Een lekker lokaal spoortje met armseinen en kleine locs. Vanuit het centraal station zullen de locs rechtsonderin achter de helix langs rijden het nevenstation in. Hier kan gerangeerd worden naar het industriespoor. Als de trein verder rijd komt hij uit in het nieuwe SS3 (derde schaduwstation) vanuit hier kan hij door naar SS1 en SS2 of keren en terug naar CS of naar het nevenstation.
SS3 is een nieuw schaduwstation boven onze werktafel buiten de kamer. Het is hoofdzakelijk voor het nieuwe paradespoor bedoeld. De trein verlaat CS rechtsbovenin, rijd 1 omwenteling in de helix om dan het SS3 door te rijden over het paradespoor. Als het paradespoor is verdwenen keert het spoor terug naar de helix om verder te zakken naar SS1 en SS2.
SS3 heeft een extra spoor voor het opstellen van treinen tijdens en na service, programmeren via Sprog maar kan ook dienst doen als IJkspoor.
Kortom we hebben wel een flinke plus behaald in het ontwerp zo vind ik
Groetjes Martin
Er is de laatste week wel weer hard gewerkt al blijft het even onzichtbaar. Zo heb ik geexpirimenteerd met de Sprog wat me uitstekend bevalt dusver.
Al vanaf het begin ben ik nog niet helemaal tevreden over het paradespoor en het industriegedeelte in ons plan. Dit weekend heb ik eens lekker veel gespeeld in Anyrail en na heel wat brainstormen en verloren ideeën hebben we nu idee wat ons uitstekend zal bevallen.
Mooi hoor!!! Wat is er gewijzigd:
Als eerste springen de bruggen natuurlijk in het ook. Een grote wens van ons was wat water. De industrieaansluiting vanachter het emplencement langs is vervallen alsmede wat opstelsporen. Door de nieuwe opzet van het paradespoor is een nevenspoortje mogelijk gemaakt met een industrieaansluiting. Veel mooier dan wat we eerst getekend hadden.
het nevenspoortje kent een stationmet goederenloods, de industrie een kolenmijn en houtzagerij. Een lekker lokaal spoortje met armseinen en kleine locs. Vanuit het centraal station zullen de locs rechtsonderin achter de helix langs rijden het nevenstation in. Hier kan gerangeerd worden naar het industriespoor. Als de trein verder rijd komt hij uit in het nieuwe SS3 (derde schaduwstation) vanuit hier kan hij door naar SS1 en SS2 of keren en terug naar CS of naar het nevenstation.
SS3 is een nieuw schaduwstation boven onze werktafel buiten de kamer. Het is hoofdzakelijk voor het nieuwe paradespoor bedoeld. De trein verlaat CS rechtsbovenin, rijd 1 omwenteling in de helix om dan het SS3 door te rijden over het paradespoor. Als het paradespoor is verdwenen keert het spoor terug naar de helix om verder te zakken naar SS1 en SS2.
SS3 heeft een extra spoor voor het opstellen van treinen tijdens en na service, programmeren via Sprog maar kan ook dienst doen als IJkspoor.
Kortom we hebben wel een flinke plus behaald in het ontwerp zo vind ik
Groetjes Martin
-
- Moderator
- Berichten: 4676
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg
Goed bezig! Begrijp ik het nu goed dat je buiten de kamer verder bouwt?
groetjes
Hoontje
groetjes
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4944
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4944
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg
Het is weer dinsdag geweest dus er is weer gewerkt aan het mooie poject. Als eersteeven inhakend op mijn vorige update, ik heb de wisselstraten in het plan aangepast dus bij deze het laatste ontwerp:
Zoek de verschillen
Maar gisterenavond zijn we verder gegaan met de aanleg van SS2. Chris heeft de laatste sporen gelegd op de rechter module:
Ondertussen gaat mijn opdracht langzaam maar gestaag vooruit. Er zijn weer vier servo's geplaatst hihi. Welke halve zool heeft er bedacht een SS te gaan maken met 100 wissels?? Afschieten die kerel en rap wat
Volgende keer alleen nog de switchen solderen en inregelen. Daarna pak ik de volgende 4. Chris kan gaan beginnen met de blokbedrading van dit deel.
Stay Tuned
Zoek de verschillen
Maar gisterenavond zijn we verder gegaan met de aanleg van SS2. Chris heeft de laatste sporen gelegd op de rechter module:
Ondertussen gaat mijn opdracht langzaam maar gestaag vooruit. Er zijn weer vier servo's geplaatst hihi. Welke halve zool heeft er bedacht een SS te gaan maken met 100 wissels?? Afschieten die kerel en rap wat
Volgende keer alleen nog de switchen solderen en inregelen. Daarna pak ik de volgende 4. Chris kan gaan beginnen met de blokbedrading van dit deel.
Stay Tuned