Geen fysieke blokscheiding?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Mijndert
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 okt 2009 15:48

Geen fysieke blokscheiding?

Bericht door Mijndert »

Heb ik het bij het rechte eind als ik denk, dat je geen echte (fysieke) blokscheidingen hoeft te maken, wanneer je reedschakelingen als terugmelders gebruikt? Dus dat je genoeg hebt aan het softwarematig aanbrengen van blokscheidingen in bv. Koploper?


Gebruikersavatar

-Henk-
Berichten: 240
Lid geworden op: 05 apr 2009 10:11
Locatie: Rotterdam

Re: Geen fysieke blokscheiding?

Bericht door -Henk- »

Hallo Mijndert

Je hebt het helemaal goed

Mvg
Henk



Onderwerp starter
Mijndert
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 okt 2009 15:48

Re: Geen fysieke blokscheiding?

Bericht door Mijndert »

Dank je wel Henk, dit gaat dan een hoop werk besparen.



Wim Ros

Re: Geen fysieke blokscheiding?

Bericht door Wim Ros »

Mijndert, maar ik denk dat het aanbrengen en aansluiten van reedcontacten meer werk is dan het maken van een rail onderbreking, oftewel even een railstaaf doorslijpen of zagen.

Mvg
Wim.



Onderwerp starter
Mijndert
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 okt 2009 15:48

Re: Geen fysieke blokscheiding?

Bericht door Mijndert »

Bedankt voor de suggestie Wim.
Aangezien ik nog moet beginnen, lijkt het me verstandig, dat ik beide mogelijkheden maar eens ga uitproberen op een teststukje.



Wim Ros

Re: Geen fysieke blokscheiding?

Bericht door Wim Ros »

Mijndert,

Als je vanaf niets nog moet beginnen, dan zou ik de reedcontacten maar verder vergeten. Dan kun je zelfs de metalen railslas vervangen voor eeb plastic railverbinder. Dat is nog minder werk.

Mvg
Wim.



Onderwerp starter
Mijndert
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 okt 2009 15:48

Re: Geen fysieke blokscheiding?

Bericht door Mijndert »

Ik heb bij verschillende mensen gezien, dat het systeem met reedcontacten goed werkte, dwz. zowel met Ecos als met Twincenter, met Viesmann 5217 S88, vrijwel geen storingen, vrijwel geen kapotte reedcontacten. Die mensen gebruikten overigens wel fysieke blokscheidingen.
Vandaar mijn oorspronkelijke vraag of fysieke blokscheidingen wel echt nodig zijn.
Andere manieren zoals stroomdetectie, daar heb ik de discussies op verschillende forums en websites wel goed gevolgd, maar ik ben er nog niet goed in thuis.
Ik denk dat ik me er dus nog meer in ga verdiepen, alvorens een beslissing te nemen.
Bedankt Wim voor de reactie.


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Geen fysieke blokscheiding?

Bericht door Jos »

Bedenk wel dat je met reedcontacten elke trein van een magneetje moet voorzien.

Groetjes,
Jos



Onderwerp starter
Mijndert
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 okt 2009 15:48

Re: Geen fysieke blokscheiding?

Bericht door Mijndert »

Zeker, Jos, is me bekend. Dank je wel voor de tip.
Enkele treintjes (n-spoor), piccolo-railmateriaal en de nodige magneetjes zijn in mijn bezit.
Nu dus nog: welke digitale apparatuur, met welk terug-/bezetmeldsysteem?


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Geen fysieke blokscheiding?

Bericht door Rob Fongers »

Mijndert,

Waarom reed contacten?

En dan tegelijkertijd waarom geen stroomdetectie? De prijs extra die je er voor kwijt bent is al niet zo groot meer ~ €20 . Of je nu via een S88SD16N of via een S88N meldt is hetzelfde. Het aanbrengen van Reed schakelaars is ook geen simpel werk en moet je toch ook de nodige tijd in investeren om e.e.a. goed te laten functioneren. Bovendien meldt een stroommeting altijd en het is nog maar de vraag of een Reed altijd schakelt.

Maar goed dat zijn overwegingen van mijn zijde

Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
Mijndert
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 okt 2009 15:48

Re: Geen fysieke blokscheiding?

Bericht door Mijndert »

Beste Rob,
Ik heb dus gezien bij anderen hoe eenvoudig en snel reedcontacten kunnen worden aangebracht, ook bijvoorbeeld als de plaatsing veranderd moet worden. Twee gaatjes boren,
draadjes aansolderen, contact een pietsie vastlijmen, draadjes verbinden met S88 en klaar, althans zoals ik het heb begrepen.
Op de site van de NMF staat dat de betrouwbaarheid van reedcontacten ietsje minder is, nou dat ietsje lijkt me niet zo'n probleem. En op de banen van anderen, die gebruik maakten van reedcontacten was de betrouwbaarheid ook groot. Vandaar dat ik op reedcontacten als terugmelders ben gekomen.
Niettemin heb ik nog helemaal niets beslist en je overwegingen neem ik dus graag mee.


Gebruikersavatar

-Henk-
Berichten: 240
Lid geworden op: 05 apr 2009 10:11
Locatie: Rotterdam

Re: Geen fysieke blokscheiding?

Bericht door -Henk- »

Hallo Mijndert

Nog even een opmerking van mijn kant
Op jouw vraag heb ik het antwoord gegeven dat je het goed had
Maar ik begrijp uit je andere antwoorden dat je nog voor de keuze staat reedrelais of stroomdetectie toe te passen
Op mijn vorige baan werkte ik ook met reedrelais en dat ging prima echter mijn verzameling treinen groeide en daar zaten div treinen bij waar het plaatsen van een magneet problemen ging opleveren
Dus ik kan maar een advies geven gebruik stroomdetectie ik zelf gebruik nu ook stroomdetectie en kan zeggen dat het niet veel uit maakt wat betreft de arbeid
En het voordeel is dat je nooit het probleem hebt van waar plak ik het magneetje vast
En een ander nadeel van het werken met reedrelais is dat bv de Class66 van kato behoorlijk magneties is aan de onderkant
Dus dat geeft foute meldingen

Mvg
Henk



Onderwerp starter
Mijndert
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 okt 2009 15:48

Re: Geen fysieke blokscheiding?

Bericht door Mijndert »

Dank je wel Henk voor je advies.
Heb ondertussen op je weblog gekeken, succes met je baan.
Je bent al een heel stuk verder.
(Er stond een link naar de Raptor. Heb ik ook wel eens aan gedacht)
Ik zal me dus nog eens flink moeten verdiepen in STROOMDETECTIE.


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Geen fysieke blokscheiding?

Bericht door Rob Fongers »

Mijndert schreef: Ik zal me dus nog eens flink moeten verdiepen in STROOMDETECTIE.
Dat heeft Wim al gedaan :geek: :geek:

Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Wim Ros

Re: Geen fysieke blokscheiding?

Bericht door Wim Ros »

Mijndert schreef:Dank je wel Henk voor je advies.
Ik zal me dus nog eens flink moeten verdiepen in STROOMDETECTIE.
Dat hoef jij niet te doen dat is al voor je gedaan. :roll: ;)


Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

-Henk-
Berichten: 240
Lid geworden op: 05 apr 2009 10:11
Locatie: Rotterdam

Re: Geen fysieke blokscheiding?

Bericht door -Henk- »

R Fongers schreef:
Mijndert schreef: Ik zal me dus nog eens flink moeten verdiepen in STROOMDETECTIE.
Dat heeft Wim al gedaan :geek: :geek:

Grtzz Rob
En vele andere

Mvg
Henk


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Geen fysieke blokscheiding?

Bericht door martinb »

Mijn mening: vergeet de reed contacten in N. De reedcontacten zelf zijn wel mooi aan te leggen in N (Biels uitsnijden en op die plek een buisje erin frutten en daarna schilderen in de kleur van de biels), maar de magneetjes onder de trein zullen n.a.w. een uitdaging worden in N. Daarmee neemt ook direct de betrouwbaarheid af en uiteindelijk n.a.w. ook het plezier.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Onderwerp starter
Mijndert
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 okt 2009 15:48

Re: Geen fysieke blokscheiding?

Bericht door Mijndert »

Ik zal je opmerking Martin (en de opmerkingen van de anderen) heel goed in mijn oren knopen.
Binnen niet al te lange tijd hoop ik de digitale apparatuur etc. te hebben aangeschaft en ga ik een testbaantje uitleggen.
Het zal dus wel stroomdetectie worden, maar eigenzinnig als ik ben, ik geef het toe, ga ik toch ook even testen met reedcontacten en magneetjes.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Geen fysieke blokscheiding?

Bericht door shoven »

Mijndert schreef:Het zal dus wel stroomdetectie worden, maar eigenzinnig als ik ben, ik geef het toe, ga ik toch ook even testen met reedcontacten en magneetjes.
Dat heb ik ook gedaan, en daar was ik gauw klaar mee. Stroomdetectie vind ik echt veel prettiger, geen gezeur met magneten onder je locs (ook niet fijn als je ze weer verkoopt) en dat geklier met reedrelais die je rails ontsieren heb je ook niet. Als je toch digitaal rijdt is de keuze m.i. heel simpel. En die draden moet je toch aan je rails solderen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Geen fysieke blokscheiding?

Bericht door martinb »

maar eigenzinnig als ik ben, ik geef het toe, ga ik toch ook even testen met reedcontacten en magneetjes
Niets mis met alles eens uitproberen. Gewoon doen, de kosten zijn toch nihil.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Onderwerp starter
Mijndert
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 okt 2009 15:48

Re: Geen fysieke blokscheiding?

Bericht door Mijndert »

Het is gelukt!
Ovaaltje gelegd, 10 reedcontacten aangebracht, geen blokscheidingen gemaakt, digitale apparatuur aan Ecos gekoppeld, met crosskabel aangesloten op laptop, verbinding gemaakt met Koploper en na twee dagen ietwat klungelen werkt het.
Met verbazing en trots zit ik te kijken hoe mijn 2 stoomlocs over het ovaaltje rijden en zie ik op het scherm, hoe ze elkaar via de bezetmeldingen feilloos ontwijken!
En met verwondering, dat zo'n mooie software geheel gratis tot mijn beschikking staat.

Nu verder experimenteren met bv. stationsspoor, snelheden enz.
Een eerste, zeker niet onbelangrijk, nadeel van reedcontacten heb ik inmiddels (ik rij N-spoor) ondervonden.
Ondanks dat ik heel dunne, kleine magneetjes gebruik, kan ik ze niet onder de tenderloc bevestigen, omdat de loc dan blijft hangen op de (Piccolo-)wissels. Bij de langere loc met losse tender lukt dat beter, maar ik heb sterk de indruk dat het magneetje nogal wat invloed heeft op de motor van de loc. Ik gebruik nu dus een kort wagonnetje achter beide locs, het magneetje dus onder de wagonnetjes. Niet echt een mooie oplossing.



dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Geen fysieke blokscheiding?

Bericht door dentheo »

En detectie van een stuk "afgebroken" trein kun je ook vergeten met reedcontactjes....want je detecteert alleen de lok...



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Geen fysieke blokscheiding?

Bericht door Rob Fongers »

@Theo,

Voor het detecteren van je "afgebroken" wagons heb je echter wel volledige bewaking nodig en minimaal moet dus ook de laatste wagon detecteerbaar zijn.
De argumentatie van mijn zijde is dat Detectie dmv S88 simpelere en betrouwbaar is als detectie door Reed kontakten.

Betrouwbaarder : Omdat er altijd gemeten wordt als er een weerstand of stroomverbruiker op het betreffende stukje rail is.
Simpeler : Het monteren van een reed contact is vele malen moeilijker als het maken van een S88 aansluiting. Niet zozeer het solderen maar veel meer het netjes wegwerken ervan.

@Mijndert,

Het verplaatsen van een S88 detectie is simpeler met S88, is een kwestie van een extra zaagsnede en een soldeer lasje over je rail liggen waar die niet goed ligt.
Nogmaals het is jouw idee en niks mee om die experimenten te doen maar je zal zien dat het met S88 nog mooier gaat als het aan de gang is. De volgende fase van verbazen en genieten :D :D . Het is gewone een mooie ontdekkingsreis :mrgreen: :mrgreen:

Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
Mijndert
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 okt 2009 15:48

Re: Geen fysieke blokscheiding?

Bericht door Mijndert »

Ja, Theo en Rob, ik begrijp jullie opmerkingen.
Maar ik ben nog bezig met het testbaantje, met heel kleine en dunne reedcontacten, in Koploper en ben nog bezig steeds nieuwe dingen te ontdekken. Hoe wonderlijk goed blijft het systeem met Koploper, na bijna een week intensief rijden, werken. En verbaasd ben ik ook over de rijeigenschappen van mijn N-locs. Ik heb altijd HO gereden, ik kende N-spoor van vroeger als slecht rijdend systeem, maar er is blijkbaar het nodige veranderd, want de combinatie die ik nu heb, Piccolo-rails, Fleischmann-stoomlocs met vliegwiel, ECOS en Koploper, zorgt voor een prima rijdend systeem, met locs die heel langzaam kunnen rijden en dat heb ik graag.
Ben ik uitgetest, dan kan ik dus, zie jullie opmerkingen, zonder al te veel moeite, met hetzelfde testbaantje, overstappen naar stroomdetectie en dan gaan genieten van de voordelen daarvan. En als ik daar niet uitkom, laat ik het wel weten.


Plaats reactie