kleine baan digitaal laten rijden.

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Onderwerp starter
matthijskuiper
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30

kleine baan digitaal laten rijden.

Bericht door matthijskuiper »

Waarschijnlijk is dit een spuit 11 vraag, maar ik kom er niet uit als ik andere onderdelen lees.

Mijn probleem:
Ik wil 2 treinen laten rijden via een digitaal systeem. Ik heb 12 baanvakken, 5 wissels.
Alle seinen en spoordetectie moet ik nog maken.

Mijn Vraag:
Hoe kan ik dit doen, zonder dat ik veel ruimte nodig heb. (kan geen PC plaatsen.)
Of heel veel geld kwijt ben, het is namelijk zonde om meer geld onder de baan te hebben dan er boven.

Ik wil dit even als leek benaderen, want ik merk dat als ik dit niet snel oppak ik de liefde voor de hobby kwijt raak.


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: kleine baan digitaal laten rijden.

Bericht door evo »

De allergemakkelijkste manier om op korte termijn te kunnen rijden is om alle baanvakken op een ringleiding aan te sluiten en dat met een Multimaus te besturen. Je hebt dan een DCC wisseldecoder nodig om de wissels ook aan te kunnen drijven.
Als je dan een tijdje gereden hebt, kun je later de Multimaus aansluiten op een laptop/PC en de bedrading van de baanvakken via bezetmelders laten lopen.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

FidOo
Berichten: 5682
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: kleine baan digitaal laten rijden.

Bericht door FidOo »

Mathijs, post eens je baanplan of een foto van je baan.

Zoals Evo aangeeft, een multimaus is een prima optie. Goedkoop (zo'n 75,- voor een losse set 2e hands) en later uit te breiden naar PC aansturing met een printje van Rosoft. Wissels (als je std wisselaandrijvingen gebruikt) kun je met een wisseldecoder aansturen. BV een Digirails DR4018 (30,-)

Wat ik even niet goed begrijp is of je geautomatiseerd wilt rijden, of gewoon met 2 treinen op het zelfde spoor en met de hand besturen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

anne w
Berichten: 303
Lid geworden op: 17 okt 2010 23:07

Re: kleine baan digitaal laten rijden.

Bericht door anne w »

Beste Matthijs,

Als je geen plaats hebt voor een pc, dan is de Raptor wellicht wat voor je, zie www.raptor-digital.eu, 5 april is het weer beurs in Houten, daar zijn ze ook en kun je daar de werking bekijken, wellicht op een n-baantje.

Groet, Anne W


H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647

Onderwerp starter
matthijskuiper
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30

Re: kleine baan digitaal laten rijden.

Bericht door matthijskuiper »

Dit is het baan plan.
Hier zitten 11 secties in

4 in de hoofdbaan (2bochten & 2 rechte stukken)
2 kopsporen.
3 tussen de wissels
2 wissel straten

Afbeelding

De 5 Wissels hebben als een Minitrix magneetspoel.
De 2 locs zijn nog niet DCC, en ik vraag me af of dit ook gaat lukken (vrij weinig ruimte onder de kap)




Ik heb al naar een maus zitten kijken, maar dan moet ik over gaan op Decoders. Dat is misschien minder handig.
Qua kosten is dat 100 euro voor decoder + Maus, en dan de Wissel decoder. Kan ik ergens vinden hoe dat makkelijk kan?

En Raptor heb ik op de site proberen te kijken, maar kom dan op vrij hoge prijzen uit. waarschijnlijk kijk ik dan verkeerd.



FidOo
Berichten: 5682
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: kleine baan digitaal laten rijden.

Bericht door FidOo »

Tja goedkoper kan ik digitaal niet maken. Dit is echt wat het is.

Een decoder is ook heel klein dus die passen in nagenoeg elke lok. En ja die kosten je wel 25,- per lok extra.

Maar vertel nu eerst eens wat je precies wilt kwa rijden...! Wil je gewoon met een trafo de treinen besturen en met knopjes de wissels omzetten. Of wil je er eigenlijk niet naar omkijken en dat alles automatisch gaat???


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: kleine baan digitaal laten rijden.

Bericht door Detlev »

Als je genoegen neemt met 1 blok op het lange rechte stuk dan kom je op 8 blokken (wissels horen niet in een blok). Dan kun je theoretisch met €440 alles in Dinamo stoppen. Da's dan 1 startset (RM-U + TM44 +OC32) + 1 uitbreiding (voeding+kabels) + 1 losse TM44.

Dan kun je toch met analoge treintjes rijden



Onderwerp starter
matthijskuiper
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30

Re: kleine baan digitaal laten rijden.

Bericht door matthijskuiper »

Ik wil zonder er naar om te kijken kunnen rijden.

En ik snap dat het een prijzige hobby is, maar zodra er meer geld onder de baan eindigd dan er boven gaat het mis. (paar honderd euro kan nog)



FidOo
Berichten: 5682
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: kleine baan digitaal laten rijden.

Bericht door FidOo »

Dan zul je echt over een grotere uitgave gaan praten. Dan moet je wel aan raptor gaan denken. Dinamo en via de meeste centrales via dcc ook omdat je allemaal aan een PC vast zit.

Ik denk dat je het meest geïnteresseerd zult zijn in het van meeckeren blok systeem..

Google dat eens en kijk er naar.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4492
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: kleine baan digitaal laten rijden.

Bericht door spoor65 »

matthijskuiper schreef:
En ik snap dat het een prijzige hobby is, maar zodra er meer geld onder de baan eindigd dan er boven gaat het mis. (paar honderd euro kan nog)
Matthijs,

Bedenk ten alle tijden, als de basis in het ontwerp niet goed is, doordat juist op die basis is bezuinigd, dan kun je nog z`n mooie carrosserie op een auto zetten, maar zal het altijd een drama blijven om mee te rijden. en dat gaat zeker ook op voor onze modelspoorhobby.

kortom, juist de onderkant van de baan, is van groot belang om uiteindelijk ook van de bovenkant te kunnen genieten.
Daarmee wil ik zeker niet zeggen, dat je nu ineens duizenden euri in de basis moet gaan stoppen, maar voor €100 zul je altijd een Trabant blijven rijden.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: kleine baan digitaal laten rijden.

Bericht door Willempie »

Detlev schreef:Als je genoegen neemt met 1 blok op het lange rechte stuk dan kom je op 8 blokken (wissels horen niet in een blok). Dan kun je theoretisch met €440 alles in Dinamo stoppen. Da's dan 1 startset (RM-U + TM44 +OC32) + 1 uitbreiding (voeding+kabels) + 1 losse TM44.

Dan kun je toch met analoge treintjes rijden
Er wordt aangegeven dat men zonder PC wil rijden, en volgens mij werkt Dinamo alleen als er een PC en een een besturingsprogramma bij wordt gebruikt.

Groetjes



Onderwerp starter
matthijskuiper
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30

Re: kleine baan digitaal laten rijden.

Bericht door matthijskuiper »

Dus voor dit geheel is de optie:

MultiMaus met OC32 en twee decoders.
Is de OC32 direct op de maus aan tesluiten?

OF een raptor, en wat heb ik voor de raptor nodig?

Dinamo/ pc inrichting is intressant voor een grotere baan, maar daar is nu geen plek voor


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: kleine baan digitaal laten rijden.

Bericht door evo »

Matthijs, ik zou niet weten waarom je een OC32 nodig zou hebben bij een MM. Een gewone wisseldecoder is ook goed (en maar E30 zoals Joost al aangaf).


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

FidOo
Berichten: 5682
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: kleine baan digitaal laten rijden.

Bericht door FidOo »

Zoals mathijs aangaf, hij wil zonder pc rijden
Dus valt zoals eerder gezegd dinamo af. Maar ook een multimaus of elke andere dcc centrale.
Deze zijn allemaal afhankelijk van een pc om geautomatiseerd te rijden.

De enige opties die hij nog heeft zijn dan het raptor systeem. Of een ouderwets blok systeem zoals van meeckeren.

Ik zeg niet dat zijn uitgangspunt wel goed is. Maar dat is aan hem.

En een oc32 is nergens voor nodig. Als wisseldecoder heb je genoeg aan die digirails dr4018.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

anne w
Berichten: 303
Lid geworden op: 17 okt 2010 23:07

Re: kleine baan digitaal laten rijden.

Bericht door anne w »

Beste Matthijs,

De keuze tussen digitaal of analoog rijden zul je, denk ik, eerst moeten maken voor je verder gaat, digitaal is uiteindelijk het mooiste, voor analoog zijn er o.a. bij Van Meekeren (staat ook op de Houtense beurs) spullen te koop.

Met de Raptor, digitaal schakelende wissels en seinen/relais en reedcontact terugmelders kun je ook analoog automatisch rijden, maar zoals gezegd uiteindelijk zul je dat bedrijf niet mooi vinden (om maar eens wat te noemen: mooi, netjes afremmen).

Groet, Anne W


H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647

stejaap
Berichten: 218
Lid geworden op: 22 dec 2011 21:11
Locatie: Capelle aan de IJssel

Re: kleine baan digitaal laten rijden.

Bericht door stejaap »

beste Matthijs,

je kan ook analoog blijven rijden en een bloksysteem van Fleischmann toepassen, is 2e hands wel aan te komen voor een leuke prijs!


Groeten,
Jaap

{{Königlich Bayerische Staatseisenbahn, Königlich Preußische Eisenbahn-Verwaltung, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft}}
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: kleine baan digitaal laten rijden.

Bericht door evo »

FidOo schreef:Zoals mathijs aangaf, hij wil zonder pc rijden
Als alles meezit wil ik dit dus in Lochum laten zien later dit jaar: DCC met automatische besturing zonder PC (en toch geen Raptor).


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

FidOo
Berichten: 5682
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: kleine baan digitaal laten rijden.

Bericht door FidOo »

Rocrail via een Raspberi Pi. Das natuurlijk ook een optie, vergt alleen wel een hoop uitpluiswerk. (maar das met het meeste digitaal rijden natuurlijk het geval!)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

anne w
Berichten: 303
Lid geworden op: 17 okt 2010 23:07

Re: kleine baan digitaal laten rijden.

Bericht door anne w »

evo schreef:
FidOo schreef:Zoals mathijs aangaf, hij wil zonder pc rijden
Als alles meezit wil ik dit dus in Lochum laten zien later dit jaar: DCC met automatische besturing zonder PC (en toch geen Raptor).
Beste Edwin,

Wat je wilt zal wellicht kunnen met CS van Matrix of een Ecos, maar dan houdt het wel op denk ik, maar heeft ook zijn nadelen.

Je keuze beperkt je, een mooi en flexibel bedrijf als in de bijgaande film is dan niet echt mogelijk, zie http://www.youtube.com/watch?v=6MiKDPkHQto#

Groet, Anne W


H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647

FidOo
Berichten: 5682
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: kleine baan digitaal laten rijden.

Bericht door FidOo »

Anne, bekijk even edwin zijn draadje over zn testbaantje. Hij maakt gebruik van een zelfbouw DCC centrale en Bezetmelders. Deze koppelt hij aan een Raspberry Pi (Linux-computer op creditcard formaat) waar rocrail op draait (Itrain zou ook mogelijk zijn).

Eigenlijk is dit toch PC besturing, alleen op micro-formaat.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: kleine baan digitaal laten rijden.

Bericht door Detlev »

In principe is MrDirect natuurlijk ook rijden zonder pc. Alleen is het een héél klein beetje valsspelen omdat je van een oude (héle oude, kosten ongeveer een tientje) pc een booster maakt. Ik ben hier nu ook van alles voor aan het verzamelen Ben wel benieuwd hoe goedkoop het kan en wil het daarna documenteren.

Kosten tot zover:
1 oude pc met com- en parallelle poorten, heb ik toevallig nog maar kun je vast wel ergens vinden voor een tientje.
1 märklin 6604 of 66045 (liefst met trafo) ongeveer €30
Losse electro om de koppeling pc - 6604 te maken en om een S88LPT te bouwen: Minder dan €20
S88n bezetmelders van Wim: Nog niet naar gekeken maar ik geloof iets van €30 voor 16 meldpunten/8 blokken.

Vergeet ik nog iets? Volgens mij niet. In MrDirect (DOS programma) kun je alles zo instellen dat het automatisch rijdt. Handregelaar zelfbouw kan ook nog, kost ook geen dr*l.

En als je dan later toch pc-besturing wilt of een geavanceerde centrale is het meeste her te gebruiken.



anne w
Berichten: 303
Lid geworden op: 17 okt 2010 23:07

Re: kleine baan digitaal laten rijden.

Bericht door anne w »

Sorry, ik haal Edwin en Matthijs door elkaar, dus graag mijn laatste bijdrage als niet geschreven beschouwen.

Groet, Anne W


H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647

Onderwerp starter
matthijskuiper
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30

Re: kleine baan digitaal laten rijden.

Bericht door matthijskuiper »

Bedankt voor alle input.
Wel weer wat dingen geleerd, maar de conclussie is dus toch:

Of DCC met bijv. Multimaus en het is leuk om de baan verder digitaal te maken.

Of een bloksysteem, van meeckeren, fleischmann, dinamo.

Of een zelfbouw.

Dus eigenlijk het zelfde als op een grote baan, het geen het verschil tussen klein kneuterig en grootschalig voor digitaal niet veel verschil maakt. Althans in systemen.
Ik hoopte namelijk op een kleinschalig digitaal systeem.
Ik ga de voorstellen eens goed bekijken en na of dit intressant genoeg is. Anders blijf ik anoloog rijden voor nu.



pp4trains
Berichten: 664
Lid geworden op: 20 feb 2011 17:38
Locatie: Zwolle

Re: kleine baan digitaal laten rijden.

Bericht door pp4trains »

Voor een leuke start met digitaal icm multimuis maar wel met pc

http://link.marktplaats.nl/m791291034

Groeten,
Patrick


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: kleine baan digitaal laten rijden.

Bericht door evo »

Zoals Joost al zei wil ik een RasPi gaan gebruiken ipv een PC. Je zou idd kunnen zeggen dat dit een PC is, maar wat mij betreft is dit geen PC, want het is veeeel kleiner, heeft geen monitor en kost geen drol.
Wel houd ik nog een slag om de arm, want ik weet nog niet zeker of ik het allemaal werkend ga krijgen ... :o

Wat mij betreft is het voordeel van deze manier van automatisch rijden dat je "PC" onderdeel van de baan wordt en naast de centrale onder de tafel geschroefd is.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Plaats reactie