baanplan drielandenpunt

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
stanny
Berichten: 134
Lid geworden op: 20 jan 2010 12:02

baanplan drielandenpunt

Bericht door stanny »

hoi iedereen,

Ik ben stijn uit belgië, 28 jaar.
Ik had voorheen een HO baan met enkel belgische modellen, maar die is 2 jaar geleden verkocht. Doch blijft het kriebelen en dus ben ik nu terug begonnen in N. N schaal is in mijn ogen realistischer. Vooral de lengte verhoudingen die mogelijk worden tussen een lange trein en bijvoorbeeld perronlengte kan realistischer gemaakt worden. Ik ben wel moeten afkicken op gebied van rollend materiaal. N schaal en Belgische modellen gaan nu eenmaal niet goed samen. Daarom mijn idee om een drielandenpunt als thema te nemen, zodat ik belgisch, nederlands en duits materiaal kan laten rijden. Ik probeer wel elke sleep zo realistisch mogelijk te houden, dus de juiste loc voor de juiste wagons. Ik werk met een IB Com, koploper en loconet en fleischmann rails zonder bedding (vroegere roco rails). De niet zichtbare stukken zal ik voorzien van rails met bedding.
Ondertussen heb ik even een inhaalbeweging gedaan op gebied van rollend materiaal, zodat ik bij ben met de huidig verkrijgbare modellen of modellen uit produktie die ik nog wenste te hebben.

Echter moet ik nog even wachten met definitieve bouw, aangezien we in de komende maanden met een verhuis zitten. Daarna kan ik beginnen. Ondertussen probeer ik al het nodige materiaal te verzamelen. Omdat ik van wisselstroom kom, is er wel wat aanpassing en "bijscholing" nodig. Daarom heb ik met een hoopje fleischmann rails met bedding begonnen aan een tijdelijke testbaan, die zal verdwijnen na de verhuis. Dan kan ik me in de komende maanden toch nog een beetje bezig houden. En aangezien de vrouw zwanger is (jaja ik word trotse papa) en dus vaak moe is en vroeg gaat slapen, kan ik me dan bezig houden met "nuttige" dingen: men treinbaan.

Hierbij eerst het baanplan van wat de echte baan moet worden, ik heb ongeveer dezelfde afmetingen van grondplaten als men HO baan gehouden. U zal zien dat ze vrij ruim is met lange lengtes. Ik hou van open, overzichtelijke banen, geen "volgepropte" banen. Maar dat is ieders zijn keuze natuurlijk. De basis in koploper is al aangemaakt, virtueel stuit ik op geen problemen momenteel. Ik laat testen rijden met 5 loc's tegelijk en niets loopt fout. Dus de blokken, routes en andere instellingen staan vrij juist. Enkel de seinen moet ik nog opnemen in koploper

Afbeelding

hieronder dan het plan van de testbaan die ik weldra verder zal bouwen. In koploper heb ik nog niets gedaan, maar aangezien ik ziek thuis zit, zal dat iets voor vandaag worden :)

Afbeelding

Graag jullie opmerkingen op het baanplan van de toekomstige baan.

groeten
stijn


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: baanplan drielandenpunt

Bericht door Jos »

Hoi Stijn,

Welkom. Mooie ruimte heb je beschikbaar voor je baan :)
Het plan ziet er op zich leuk uit, echter met wat toevoegingen, zoals wat komt waar (stad, industrie, landschap etc. is het beter te bekijken.
Enige puntje ter verbetering nu is in mijn ogen dat bijna alle lijnen evenwijdig aan de tafel lopen. Laat er eens een schuin of licht gebogen lopen, dat maakt het realistischer en speelser in mijn ogen.

Groetjes,
Jos



Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: baanplan drielandenpunt

Bericht door Saraan »

Hoi Stijn,

dat is een indrukwekkend plan! Het is moeilijk om op wisselstraatniveau te oordelen of het wel goed zit. Daarvoor zal je ergens een groter beeld moeten beschikbaar stellen. Wel merk ik vrij veel trajecten parallel aan de zijkant, met dan weer zeer scherpe bogen. Je hebt de plaats, maak misschien meer gebruik van flex, met ruime bogen en vloeiende lijnen die een relief volgen (beek, heuvel, dal,...)

Ik zie ook erg veel paradespoor, maar geen echt station. Is dat bewust, of kijk ik erover? Ik veronderstel dat het donkerblauwe deel rechts een schaduwstation is.

En het groene ovaal onderaan mag je ook eens verklaren, want het verhaal daarachter kan ik me nog niet inbeelden.

Ik veronderstel dat je de bereikbaarheid van het bovenste deel goed ingeschat hebt. Het lijkt een vrij breed deel te zijn. Ik veronderstel dus dat je er langs achter ook bij kan.

groetjes,
MIchiel


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Onderwerp starter
stanny
Berichten: 134
Lid geworden op: 20 jan 2010 12:02

Re: baanplan drielandenpunt

Bericht door stanny »

michiel,

enkele verduidelijkingen:

blauwe stuk rechts is hoofdstation met 8 sporen en daaronder is een steldepot en omloopspoor. enkel de buitenste sporen zijn voor keerbare treinstellen (thalys, eurostar,...), de binnenste zes sporen van het station zijn voor normale passagierstreinen die via het omloopspoor langs de stelplaats vertrekken. Het groene deel onderaan is goederendepot. Of dat effectief zo zal blijven is nog de vraag. Dit plan is de indicatie. Natuurlijk zal ik tijdens de bouw met flexrail werken en de nodige bochten een andere curve geven. Echter tijdens ontwerp is het soms makkelijker om gewoon standaard bochten te nemen.
Het schaduwstation is het grijze blok bovenaan. Door zijkanten in te voegen zal je hier niets van zien. Het schaduwstation ligt op niveau 1, daaronder loopt het roze traject, zijnde een stadslijntje voor regionaal verkeer. Ik kan overal rondom de baan. Het schaduwstation zal "scharnieren" zodat je gemakkelijk aan de hoofdbaan kan.

groeten
stijn



Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: baanplan drielandenpunt

Bericht door Saraan »

Hoi Stijn,

Over de bereikbaarheid heb je dus nagedacht, en dat zal dus in orde zijn. Je hoofdstation vind ik vrij onwaarschijnlijk (en nu kom je dan met een mooi voorbeeld uit de werkelijkheid ;) ). Het is veel te symmetrisch en te recht. Ik vind eigenlijk het mossel noch vis. Ik zou er een volwaardig kopstation van maken, of een volwaardig doorgaand station. Dit concept vind ik niet geloofwaardig.

Je goederenzone zal je ook nog eens moeten herbekijken. Maar dat geef je al aan. Laat je inspireren door iets reëel: een havengebied, goederenoverslag, of een specifieke nijverheid. Even een tip dan maar: als je een grensstation wilt uitbeelden op een drielandenpunt, heb je vooral veel opstelsporen voor goederentreinen in de onmiddellijke nabijheid voor de douanefaciliteiten, met kantoren, meetbruggen, weegbruggen, en andere... Het personenstation is waarschijnlijk doorgaand en erg bescheiden.

Ik ben razend benieuwd naar het vervolg!
groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Onderwerp starter
stanny
Berichten: 134
Lid geworden op: 20 jan 2010 12:02

Re: baanplan drielandenpunt

Bericht door stanny »

Saraan schreef:Hoi Stijn,

Over de bereikbaarheid heb je dus nagedacht, en dat zal dus in orde zijn. Je hoofdstation vind ik vrij onwaarschijnlijk (en nu kom je dan met een mooi voorbeeld uit de werkelijkheid ;) ). Het is veel te symmetrisch en te recht. Ik vind eigenlijk het mossel noch vis. Ik zou er een volwaardig kopstation van maken, of een volwaardig doorgaand station. Dit concept vind ik niet geloofwaardig.

Je goederenzone zal je ook nog eens moeten herbekijken. Maar dat geef je al aan. Laat je inspireren door iets reëel: een havengebied, goederenoverslag, of een specifieke nijverheid. Even een tip dan maar: als je een grensstation wilt uitbeelden op een drielandenpunt, heb je vooral veel opstelsporen voor goederentreinen in de onmiddellijke nabijheid voor de douanefaciliteiten, met kantoren, meetbruggen, weegbruggen, en andere... Het personenstation is waarschijnlijk doorgaand en erg bescheiden.

Ik ben razend benieuwd naar het vervolg!
groetjes,
ik hou je bemerkingen in het achterhoofd. ik probeer al enkele keren een 3d beeld in wintrack op te slaan, maar ik krijg steeds een lege bmp afbeelding. enig idee? ik heb de laatste nieuwe wintrack gekocht. Het kleine station is idd bescheiden, zoek dat wel zo te houden.

een 3d beeld geeft toch een betere impressie...

groeten
stijn



Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: baanplan drielandenpunt

Bericht door Saraan »

De aanmaken van het 3d-beeld bij WinTrack (ik heb v7.0) vraagt vrij veel rekenkracht van de computer. Als je dat doet op een wat oudere laptop of zo, kan het minuten duren vooraleer er een beeld op het scherm komt. Op een krachtige, recente computer met grafische versnelling zal dit louter een paar seconden mogen duren.


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Onderwerp starter
stanny
Berichten: 134
Lid geworden op: 20 jan 2010 12:02

Re: baanplan drielandenpunt

Bericht door stanny »

ik zie wel een 3d beeld, maar als ik het opslaag heb ik een leeg bitmap.



Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: baanplan drielandenpunt

Bericht door Saraan »

Sorry, ik had te vlug gelezen. Verkeerd antwoord van mij dus. :oops:

Ik heb ook problemen met Wintrack en het saven van beelden. Ik gebruik dan maar "ALT-PrintScreen", en bewerk het beeld met een tekenpakket (Gimp), om het dan te saven. Dat werkt prima.

groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: baanplan drielandenpunt

Bericht door Rob Fongers »

Stijn,

Indrukwekkend baanplan wat em wel aanspreekt. Echter sluit ik me aan bij de andere sprekers. Probeer het wat speelser te maken door meer variatie in de vorm van slanke bochten die niet de randen van de tafel volgen.

Wat je station betreft is het idd onrealistisch gezien de keerlus, ik zou die er uit halen of op een dusdanige manier maken door via een Helix naar een schaduwstation te gaan. Andere mogelijkheid is omlopen. Dit is te realiseren in koploper maar er zijn echter beperkingen

Wat betreft je testbaan voor Koploper, ik zou niet zou uitgebreid gaan proberen. Een ovaal met extra spoor eventueel met een rangeerspoor is meer dan genoeg. Hou het simpel.

Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
stanny
Berichten: 134
Lid geworden op: 20 jan 2010 12:02

Re: baanplan drielandenpunt

Bericht door stanny »

rob,

even tussen de plooien door:
ik heb al met koploper gewerkt vroeger op men HO baan. Dat stukje met het ovaaltje heb ik twee jaar geleden al eens gedaan. als ik vandaag de dag nog problemen zou hebben met koploper, zijn dat meestal zaken die je ook niet op een ovaal kunt testen...

verder had ik al enkele bemerkingen genoteerd. het omloopspoor had ik gedaan omdat het super gemakkelijk is. Nooit keren van een treinstel...
ik zal er eens over nadenken :-)

groeten
stijn


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: baanplan drielandenpunt

Bericht door Rob Fongers »

stanny schreef:rob,

even tussen de plooien door:
ik heb al met koploper gewerkt vroeger op men HO baan. Dat stukje met het ovaaltje heb ik twee jaar geleden al eens gedaan. als ik vandaag de dag nog problemen zou hebben met koploper, zijn dat meestal zaken die je ook niet op een ovaal kunt testen...
Dan hoef je toch ook geen testbaan meer te bouwen ;) ;) Ik zou die speciale acties gewoon op mn baan uitproberen... maar goed dat is mijn ged8e
verder had ik al enkele bemerkingen genoteerd. het omloopspoor had ik gedaan omdat het super gemakkelijk is. Nooit keren van een treinstel...
ik zal er eens over nadenken :-)
Het is jouw baan en via een schaduwstation is het nog steeds lekker makkelijk maar niemand weet het :D :D :D

Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
stanny
Berichten: 134
Lid geworden op: 20 jan 2010 12:02

Re: baanplan drielandenpunt

Bericht door stanny »

ik moet eerst nog verhuizen, voor ik kan beginnen aan de baan. Dus ondertussen kan ik toch al even wat prutsen...


Plaats reactie