Clubbaan MC de Spoorstaaf: Lokomotiven Werkstatt Alschüberg

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Adriaan

Re: Clubbaan MC de Spoorstaaf: Lokomotiven Werkstatt Alschüb

Bericht door Adriaan »

Kan je het dak niet gewoon dicht maken en er een klein minicameraatje in hangen.
Dan kan je op een monitor zien wat er zich binnen af speelt.
Gewoon maar een gedachte want je bouwt alles minutieus en nu doe je concessies door een gek dak te maken.
Als je dat wilt kan je net zo goed het dak er af laten.
Ach, dit is zo maar een mening.
Groet.

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Hoi Adriaan,

Je mening wordt zeker gewaardeerd. Ik heb hier ook over nagedacht, echter kwam ik in dit specifieke gebouw tegen enkele onoverkomelijke problemen aan;

1. De camerahoek zou te klein zijn om alles in het gebouw in beeld te brengen.
2. De camera te groot is voor in het gebouw.
3. Waar laat ik het beeldscherm op m'n modules?
4. Kostentechnisch etc. niet handig...

Een dakconstructie die afneembaar is heb ik ook overwogen, maar vond ik te fragiel en te uitnodigend voor anderen om het dan ook maar open te zetten... En ik wil gewoon geen handen van vreemden in de buurt van de rijdende treinen etc. hebben.

Dus alle +'en en -'en bij elkaar genomen vond ik dit wel een mooie oplossing.

Groetjes,

Hoontje

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Na het succesvolle debuut op RAIL 2015, heb ik de smaak van het scenery knutselen echt weer te pakken! De hoofdbaan op mijn modules reed probleemloos, m'n nieuwe dwergseintjes hebben de hele beurs perfect hun werk gedaan en de wissels hebben niet 1x lopen b*tchen...
Kortom, tijd om m'n blauwe plaat verder te bedekken!

Op RAIL veel positieve feedback gehad over mijn ballast werk + groen én over de inkijkmogelijkheden van de wieldraaiierij. Dat gebouw is nu, op de electronica na, af en dus borrelen de ideeën op voor de andere gebouwen.

Om mijn werk overzichtelijk te houden én omdat ik niet aan de hoofdloods begin, voordat de rolbrug gedigitaliseerd is en functioneert, ga ik verder op de draaischijf-module.

Aan de hand van foto's toon ik mijn vorderingen van deze week;

Elke op- of aanmerking is welkom :)

Afbeelding

Afbeelding

De ballast ligt inmiddels te drogen. Doordat de weg 2 mm hoog opgesmeerd is, valt het spoor qua hoogte gelijk aan de weg. Een mooi effect geeft dat. Hier de beide sporen richting de Wieldraaiierij.
De ballast is nog maagdelijk schoon nu, als hij straks droog is volgt wat groen en ga ik eens weatheren met poeders bij wijze van test...

Afbeelding

De dubbele spoorwegovergang richting de polygonale loods en tankplaats...

Afbeelding

De draaischijf is een van de oudere delen van de Werkstatt en hier liggen nog wat ongebruikte spoortjes aan. Hier vond ik de modern grijze steenslag ballast niet passen en dus is er een roestbruine, fijnere ballast van Woodland Scenics (B70-71-72 gemixt) gebruikt. De sporen zijn geweatherd met HUMBROL no. 113 en een lichte zwarte wash.

Afbeelding

Een van de sporen heeft een oud stootjuk gekregen uit een FALLER bouwpakket. Het andere spoor verdwijnt in een bergje ballast / remslof / iets-wat-ik-nog-moet-verzinnen...

Afbeelding

Proefpassen van de bodemplaat waarop de polygonale loods moet komen... Uitdaging, hij gaat gezaagd worden, want het past niet op de module...

Afbeelding

Proefpassen van de bodemplaat van de tanksilo's. Dit bouwwerkje stond al in elkaar en was foeilelijk en plastic! dus voorzichtig uit elkaar gehaald. Alle losse onderdelen worden geschilderd / geweatherd etc. Zo is ook deze bak mooi betongrijs geschilderd ipv het vale plastic-groen wat het eerst was...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Enkele proefpassingen van de verschillende tanks. Later worden er ook nog leidingen aangelegd m.b.v. messing en koperdraad, rietjes etc. Bovenstaande zijn wat voorbeelden en niets staat nog vast qua uiteindelijke positie, afgezien van de 2 silo-tanks.

Afbeelding

De eerste kleuren op de vangrails. Die witte staafjes op de proefpasfoto's.

Het weggetje langs de tanks loopt over op de module van Fid0o. Ik weet nog niet zo goed wat ik ga doen, of ik er een poort aanleg of dat ik het een doodlopend iets van maak. Komt tijd, komt raad. Eerst zorgen dat de silo's afkomen. Zo werk ik langzaam maar zeker deze hoek van de module mooi af.
Ik ben nog op zoek naar een tankwagen, had er bij H@NS op de snuffelmarkt een zien liggen, maar iemand was me voor met kopen :roll:
Het liefst spaar ik nog even voor een model met verlichting etc. zoals HERPA en Fleischmann ze hebben. Dan wordt dit, verdere statische hoekje toch nog wat levendiger. De bijpassende Preisertjes heb ik op RAIL gevonden, dus die zijn er alvast!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Goed bezig Alwin zo met die grote silo's, een likje verf maakt een wereld van verschil. Ik vind jouw modules nog steeds een van de interessantste van de hele MC de Spoorstaaf, dat doe je goed! ;) Erg leuk ook dat jullie als club naar de open dag van Baroniespoor komen het laatste weekeind van maart. 8-)

Paar goed bedoelde tips:
Die vangrail is een prima idee, alleen lijkt hij wat lomp. Of is dat gezichtsbedrog? Kan ook goed hoor, met macro lijkt alles ineens gigantisch. :oops: Maar in plaats van zilver-kleurig zou ik ze midden-grijs verven (mat) met een enkel roestplakje (schade), nu lijken ze spiksplinternieuw. Misschien nog een idee om de uiteindjes te voorzien van gele/rode/witte/etc. vlakken?
Langs de (buiten)rand van het betonnen muurtje kun je nog wat rommel (slangen, buizen, vaten, etc.) leggen. En uiteraard wat grind/zand/rommel strooien en een enkel plukje groen. En eventueel een hokje met wat blusgerei/meldpaal, maakt het nog interessanter. ;)

Hmm.. ideeën genoeg, misschien moest ik zelf maar weer eens wat gaan doen... :mrgreen:

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Maarten,

Dank voor het compliment en de tips. Je bent alleen veeeeeeeeel te vroeg. :D Dit is pas de eerste proefpassing en basiskleuren. Het groen, grind en verdere detaillering van deze hoek volgt pas als de proefpassing naar mijn zin is, alle verlichting op zn plek zit en het wegdek verder af is.
Kortom dat duurt nog even voor ik daaraan toe ben. :(

Helaas kan ik er bij de Baroniespoordagen niet bij zijn :cry: Mijn modules wel :D

Groetjes

Hoontje

olaf04

Bericht door olaf04 »

Welke vangrail heb je (merk/type)? En als het zelfbouw is hoe heb je ze gemaakt?

Groet Olaf
Modelspoor is leuk!
mijn nieuwe baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10711

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Hoi Olaf,

Dit is vangrail uit een setje van BUSCH artno. 7097 of BUSCH 8121. Omdat ik voor onze hele club de bewegwijzering ga maken, heb ik een hele lading van beide artikelen goedkoop bij H@NS op de kop getikt en ligt alles uitgepakt in 1 grote doos nu.
De vangrail los kopen kan met set 8121, je krijgt er dan 6 en 12 kilometerpaaltjes.

Groetjes,

Hoontje

olaf04

Bericht door olaf04 »

Bedankt voor de reactie.

Groet Olaf
Modelspoor is leuk!
mijn nieuwe baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10711

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Na het klussen bij mijn ouders (zie hier) trof ik thuis mijn ega aan de eettafel druk knutselend aan haar module. Goed voorbeeld, doet goed volgen :mrgreen: Dus ik ben ook maar verder gaan freubelen aan de draaischijfmodule.
De tankplaats heeft weer meer gestalte gekregen.
De beide silotanks zijn verder 'gepimpt' en de proefpassing is omgezet in een permanente en de basis voor het wegdek ligt te drogen. Wederom gebruik gemaakt van Albastine® Grote gatenvuller.

Enkele foto's van de vorderingen:

Afbeelding

De kleine tanks met allerhande chemicaliën, diesel en shizzle staan op hun plek. De vangrails geplaatst en nog wat andere details...

Afbeelding

Detailopname van de tanks...

Afbeelding

De railing van het trapje de 'lekkagebarrière' in, is zwart-geel geverfd. Hier nog netjes afgeplakt en wachtend op wat komen gaat...

Afbeelding

Afbeelding

De beide tanks hebben ook vulleidingen uit de grond. Deze waren te plastic en inmiddels ook afgebroken, dus vervangen voor messingdraad van 0,3 mm.

Afbeelding

Een vulpunt van de blusleiding. De blusleiding zelf is afgebroken, maar ik mis hem eigenlijk niet. Nu lijken het koppelpunten voor leidingenwerk. Ze waren egaal rood en plastic, nu zijn wat details in metalic gezet en leeft het al gelijk meer!

Afbeelding

De bovenloop is geplaatst. Ook hier is de railing in zwart-geel uitgevoerd. Helemaal tevreden ben ik er niet over, het oogt wat te rommelig en grof, dus misschien maak ik de reling egaal geel...

Afbeelding

Afbeelding

Een trap was niet voorhanden bij deze set, zal wel verloren gegaan zijn ooit, dus zelf aan het fabrieken met een schoorsteenladder uit een ander bouwpakket (dat over was van de Wieldraaierij).
Nu is de ladder te steil en hoog om zonder reling uitgevoerd te worden, dus met 0,2mm messingdraad een valbeveiligings-leiding aangelegd. Werkende Preisertjes moeten op hoogte een tuigje aan, dat kunnen ze hieraan vastklinken, mochten ze van de ladder afstorten...

Afbeelding

Het toegangstrapje geplaatst...

Afbeelding

Het geheel te zien v.a. de polygonale loods...

Afbeelding

Afbeelding

Helikopterview...
Rondom komt nog lantaarnpalen/verlichting, passende bodembedekking, groen, verkeersborden, waarschuwings-/gevarenborden een telefoonpaaltje etc. etc. en natuurlijk Preisertjes, autootjes en vrachtwagens...

Morgen verder...

Groetjes,

Hoontje

Jerome

Bericht door Jerome »

Alwin,

Mooi gedaan hoor! Aangezien ik dezelfde silo´s heb en ik iets vergelijkbaars ga doen geeft dit mij veel ideeen. Die kleine tanks, waar heb je die vandaan? maakt de boel mooi af.

Greetz, Jerome.

henry

Bericht door henry »

dit ziet er allemaal erg leuk uit Alwin, een opmerking over je ballast.
het ziet er allemaal erg ruw uit en ik vraag me af of de treinen hier wel over heen komen

verder echt mooi gemaakt

gr henry

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Dank heren,

@ Jerome : de twee lange zwarte tanks zijn een heel oud Faller pakketje van SHELL tanks. De kleine rode en blauwe heb ik geen idee van. Al deze gebouwen in dit hoekje komen van Rob Schellenbach en heb ik helemaal aangepast.
Op beurzen zie ik ze vaak tussen de tweedehands spulletjes liggen...

@Henry, klopt. Als de ballast er zo onbewerkt, los, er tussen ligt, gaan de treintjes er moeilijk overheen. Daarnaast zijn het niet de beste foto's. :oops: . Ik kwast tijdens het indruppelen altijd nog zoveel mogelijk de bielzen vrij en plaats dan ook wat groen enzo. Als alles vastzit, krab ik vervelende en hardnekkige stukjes ballast weg. Als dat gedaan is test ik eea met een lok en werk bij waar nodig. Dan de railstaven verroesten en het ballastbed weatheren. En weer testen.

Als n.b., de grijze ballast is ook wel groffer van structuur en grootte. Voor de Werkstatt vind ik dat wel een mooie uitstraling. De hoofdbaan ligt in veel nettere, fijnere ballast en heeft daardoor een rustigere uitstraling.

Groetjes

Hoontje

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Afgelopen week vooral bezig geweest met de silo-tanks en het afwerken van de rest van de tankplaats. Hieronder een aantal foto's.

Afbeelding

Het wegdek is gladgeschuurd en geschilderd met Acryl verf van de ACTION.

Afbeelding

Inpassen van de schuif- en looppoorten...

Afbeelding

De ingang naar de tanks...

Afbeelding

De poorten en afrastering op hun plaats...

Afbeelding

Detailopname van de afrastering rondom de tankplaats...

Afbeelding

De eerste waarschuwingsborden op de Propaantank. Gemaakt met m'n inkjet printer en gedrukt op matglans fotopapier. Afmetingen 1x3 mm en 1x1 mm.

Afbeelding

Afbeelding

De luchttank naast de polygonale loods...

Afbeelding

Afbeelding

Ook de poorten werden voorzien van de nodige borden en aanwijzingen...

Afbeelding

De silo-tanks met allerhande waarschuwingsbordjes...

Afbeelding

Overzicht van de waarschuwings- en aanwijzingen borden bij de Diesel en Propaantanks...

Afbeelding

Overzicht vrachtwagen-ingang tankplaats...

Afbeelding

Afbeelding

Bewegwijzering op de Werkstatt... Halle 1 is de hoofdhal met de rolbrug, Halle 2 is de polygonale loods, Halle 3 de Wieldraaiierij...

Afbeelding

Eerste weathering van de luchttank met roestkleuren en black-wash...

Afbeelding

Verroeste vangrail...

Afbeelding

Enkele ondergrondse brandkranen en een afwateringsput...
(de brandkranen moeten nog opnieuw geverfd worden)

Afbeelding

Grote afwateringsput...

Afbeelding

Afbeelding

De inlaat voor de ondergrondse tanks vanuit verschillende hoeken gezien. De slang is een electradraad die verzonken is in het wegdek en vastgelijmd met superlijm...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Enkele Preisertjes zijn flink aan het sjouwen op de laad-/losplaats van de polygonale loods...

Afbeelding

Waar gaat dat vat met afval heen??? :o

Afbeelding

Naar de geïmproviseerde vuilstort in een donker hoekje van de tankplaats...

Afbeelding

Een Preisertje sluit de schuifpoort weer af, nadat de tankwagen op de tankplaats is aangekomen...

Afbeelding

Afbeelding

De tankwagen vult de ondergrondse tanks onder toeziend oog van 2 ontspannen Preisertjes...

Afbeelding

De tankwagen in volle glorie. Hij moet nog aangesloten worden en staat dus onder een rare hoek i.v.m. de draadjes die eronderuit komen...

Afbeelding

De voorman belt met de "hauptwache" of de tankwagen de tanks mag beginnen te vullen...

Graag hoor ik jullie mening(en).

Groetjes,

Hoontje

EdwinB

Bericht door EdwinB »

Super....mooie opzet en het toont echt bedrijvigheid. :D

Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

leuk man, wordt alleen zeeziek van je foto's :evil:

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

richard7877

Bericht door richard7877 »

Het wordt erg mooi!
leuk al die kleine details, dat is waar ik altijd naar kijk, gaaf hoor

Groeten Richard

http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Je weet zeker dat ze daar niet stiekem illegaal aan het lozen zijn :twisted:

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Jelle

Bericht door Jelle »

Echt helemaal super. 8-)

Dat ziet er echt heel goed uit, een compleet verhaal in deze scenery.

Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Die bordjes maken het helemaal top! Die vulopeningen in de grond zijn ook leuk. Alleen 50 km/u op dat stukje weg??? Zou eerder 5 of 10 km/u verwachten. :mrgreen:
Erg leuk gedaan, er is lekker veel te zien en te ontdekken.

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Dank dank,

@ Maarten yes ik vond dat dit als maximum wel kon! #YOLO.
@M ja de foto's zijn K*T na uploaden. Ga voortaan toch maar weer mn gewone camera gebruiken.

Groetjes

Hoontje

Ron

Bericht door Ron »

Die kleine details zijn altijd leuk om te zien en maken het geheel helemaal af.

Puik werk :D

gr. Ron.

Ik rommel maar wat aan!

Marcvane86
Contacteer:

Bericht door Marcvane86 »

Mooiwerk man. Ga zo door.

Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/

Wablo

Bericht door Wablo »

Alwin,
Mooie details zo op en rond de tankplaats, ik neem aan dat je voor het hekwerk metaal horrengaas gebruikt heb, maar die poorten, zijn die zelf gemaakt of is dat een bouwpakket ???
groetjes,
Bert

gek op stoom

Bericht door gek op stoom »

er is genoeg te zien mooie opzet

Gr andy

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Wablo schreef:Alwin,
Mooie details zo op en rond de tankplaats, ik neem aan dat je voor het hekwerk metaal horrengaas gebruikt heb, maar die poorten, zijn die zelf gemaakt of is dat een bouwpakket ???
groetjes,
Bert

Neen, het geheel is een bouwpakket van Faller. Op de snuffelbeurs meegenomen. Zit nog op de kazerne anders zocht ik even het artikelnummer op.

Groetjes,

Hoontje

Plaats reactie