Hoi allen,
Afgelopen maanden ben ik bezig geweest met een ovaaltje met inhaalspoor en rangeer stukje. Hierop heb ik kunnen oefenen met techniek maar heb hier geen scenery op gemaakt. Deze baan staat in koploper en kan er rondjes op rijden, echter zijn er nog wel wat puntjes hierin welke ik moet finetunen.
Ondertussen ben ik al aan het ontwerpen geslagen voor een baan. Ik heb al een stuk of 30 baanplan bestanden op de computer staan waar ik in meerdere bestanden al een aantal keer opnieuw begonnen ben. Nu heb ik eindelijk een plan wat volgens mij haalbaar is om mee te beginnen.
Ik wil klein beginnen, alhoewel het ondertussen al weer een redelijk formaat wordt. In eerste instantie wil ik alleen een parade baan maken met een heel klein schaduwstation aan de achterkant van de modules. Ik heb geprobeerd het wel zo te ontwerpen dat ik in de toekomst eenvoudig een helix zou kunnen toevoegen.
Hieronder twee screenshots van de baan. De baan is opgedeeld in drie modulus. De linker is 100cm bij 60cm, de andere twee zijn 110cm bij 60cm. Ik gebruik hier geen 120 cm omdat de kamer waar deze in komt te staan maar 285cm lang is. In het zichtbare gedeelte heb ik geprobeerd te voorkomen om rechte lijnen te gebruiken. In de eerste afbeelding is te zien hoe ik de baan wil bouwen, in de tweede afbeelding is te zien hoe er in de toekomt eventueel een helix in past. De open ruimte aan de voorkant van de baan moet ik in de toekomst nog invullen.
Het landschap wil ik maken naar duitse invloeden uit tijdperk III / IV.
Alle tips en opmerkingen zijn natuurlijk welkom.
Groeten,
Stephan
Eerste baan na de testbaan
Re: Eerste baan na de testbaan
Hallo Stephan,
Je plan ziet er goed uit! Lekker rustig, golvende lijnen en mogelijkheden om uit te breiden.
Een paar dingen die me opvallen (zie ook de schets hieronder):
1. In je schaduwstation heb je 2 keer een parallel spoor gelegd, 1 keer in het spoor naar de keerlus en 1 keer in het terugkerende spoor. In plaats van 2 + 2 zou ik er 1 + 3 van maken. Maw, in het terugkerende spoor 3 parallelle sporen. Het inrijspoor kun je dan nog in blokken verdelen. Dit geeft iets meer flexibiliteit bij hetzelfde aantal wissels.
2. Probeer het spoor op de segment overgangen zoveel mogelijk onder een rechte hoek te leggen, dat vermindert de kans op ontsporingen. Ik heb met blauwe lijnen aangegeven wat ik denk dat je segmentscheidingen worden. Met name bij het dubbelsporig deel in de rode cirkel ga je problemen krijgen. Een kleine verschuiving van een segment (bv door een andere temperatuur of luchtvochtigheid) veroorzaakt een grote verschuiving van de spoorstaven (met ontsporing tot gevolg). Door het spoor iets te verleggen, voorkom je dit. Je hebt er voldoende ruimte voor.
3. Je geeft al aan dat je op het lege deel aan de voorzijde nog wilt invullen. Komt hier ook spoor (goederenaansluiting oid?) of wordt dit puur landschappelijk?
Groet, Wim
Je plan ziet er goed uit! Lekker rustig, golvende lijnen en mogelijkheden om uit te breiden.
Een paar dingen die me opvallen (zie ook de schets hieronder):
1. In je schaduwstation heb je 2 keer een parallel spoor gelegd, 1 keer in het spoor naar de keerlus en 1 keer in het terugkerende spoor. In plaats van 2 + 2 zou ik er 1 + 3 van maken. Maw, in het terugkerende spoor 3 parallelle sporen. Het inrijspoor kun je dan nog in blokken verdelen. Dit geeft iets meer flexibiliteit bij hetzelfde aantal wissels.
2. Probeer het spoor op de segment overgangen zoveel mogelijk onder een rechte hoek te leggen, dat vermindert de kans op ontsporingen. Ik heb met blauwe lijnen aangegeven wat ik denk dat je segmentscheidingen worden. Met name bij het dubbelsporig deel in de rode cirkel ga je problemen krijgen. Een kleine verschuiving van een segment (bv door een andere temperatuur of luchtvochtigheid) veroorzaakt een grote verschuiving van de spoorstaven (met ontsporing tot gevolg). Door het spoor iets te verleggen, voorkom je dit. Je hebt er voldoende ruimte voor.
3. Je geeft al aan dat je op het lege deel aan de voorzijde nog wilt invullen. Komt hier ook spoor (goederenaansluiting oid?) of wordt dit puur landschappelijk?
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Eerste baan na de testbaan
Stephan,
Misschien begrijp ik je eerste tekening niet goed maar ik zie een groot gekronkeld hondenbot met 2 inhaalsporen waarvan slecht een stuk van ca. 2 meter tweesporige paradebaan zichtbaar is, enigste speelmogelijkheid bestaat uit die 2 niet zichtbare inhaalsporen, voor de rest kunnen je treinen slechts dom achter elkaar aanrijden, inderdaad erg rustig maar zelfs als je niet van rangeren houd zal deze baan je binnen de kortste keren gaan vervelen.
Nog even over die tweede tip van Wim, die schuine overgang in de module kan je opvangen door vanaf de rechterkant 2 modulebakken te maken van 1,20 meter en in de linker modulebak met dezelfde diepte een inkeping te maken van 20 centimeter, dan is ook de overgang linksonder vrijwel haaks.
groetjes,
Bert
Misschien begrijp ik je eerste tekening niet goed maar ik zie een groot gekronkeld hondenbot met 2 inhaalsporen waarvan slecht een stuk van ca. 2 meter tweesporige paradebaan zichtbaar is, enigste speelmogelijkheid bestaat uit die 2 niet zichtbare inhaalsporen, voor de rest kunnen je treinen slechts dom achter elkaar aanrijden, inderdaad erg rustig maar zelfs als je niet van rangeren houd zal deze baan je binnen de kortste keren gaan vervelen.
Nog even over die tweede tip van Wim, die schuine overgang in de module kan je opvangen door vanaf de rechterkant 2 modulebakken te maken van 1,20 meter en in de linker modulebak met dezelfde diepte een inkeping te maken van 20 centimeter, dan is ook de overgang linksonder vrijwel haaks.
groetjes,
Bert
Re: Eerste baan na de testbaan
Hoi Wim en Bert,
Bedankt voor de tips. In de eerste tekening had ik weinig zichtbare rails en mogelijkheden om het niet direct een groot project te maken maar klein te beginnen.
De segment overgangen kloppen inderdaad met de blauwe lijnen. Ik zal eens een schets gaan maken met de tip voor de overgang van Bert erin.
Het lege stuk aan de voorkant wil ik nog gaan invullen, ik zat in te denken aan een station maar misschien past een goederen overslag wel beter in de ruimte met ook meer rangeer mogelijkheden.
Hopelijk heb ik dit weekend wat tijd om het uit te werken.
Groet Stephan
Bedankt voor de tips. In de eerste tekening had ik weinig zichtbare rails en mogelijkheden om het niet direct een groot project te maken maar klein te beginnen.
De segment overgangen kloppen inderdaad met de blauwe lijnen. Ik zal eens een schets gaan maken met de tip voor de overgang van Bert erin.
Het lege stuk aan de voorkant wil ik nog gaan invullen, ik zat in te denken aan een station maar misschien past een goederen overslag wel beter in de ruimte met ook meer rangeer mogelijkheden.
Hopelijk heb ik dit weekend wat tijd om het uit te werken.
Groet Stephan
Re: Eerste baan na de testbaan
Stephan,
Je idee is goed, rustig en qua grote beheersbaar beginnen maar in je eerste schets zitten twee totaal overbodige lussen die de hele linkerzijde van je baan in beslag nemen, maak dezelfde tekening eens maar dan met twee gekronkelde ovalen en een veel langere paradebaan, jij wil digitaal gaan rijden dus tussen beide ovalen is dan best plek voor een aantal wissels om eventueel meer van spoor te veranderen, aan de linkerzijde ontstaat door het wegvallen van die wissels ook wat meer ruimte voor inhaalsporen.
Je vermeld niets over de onderbouw van je banen, gezien de hoeveelheid onzichtbare rails/wissels ga ik er wel van uit dat jij wil gaan werken met een open frame, anders krijg je echt een probleem als er iets achterin misgaat met een trein.
groetjes,
Bert
Je idee is goed, rustig en qua grote beheersbaar beginnen maar in je eerste schets zitten twee totaal overbodige lussen die de hele linkerzijde van je baan in beslag nemen, maak dezelfde tekening eens maar dan met twee gekronkelde ovalen en een veel langere paradebaan, jij wil digitaal gaan rijden dus tussen beide ovalen is dan best plek voor een aantal wissels om eventueel meer van spoor te veranderen, aan de linkerzijde ontstaat door het wegvallen van die wissels ook wat meer ruimte voor inhaalsporen.
Je vermeld niets over de onderbouw van je banen, gezien de hoeveelheid onzichtbare rails/wissels ga ik er wel van uit dat jij wil gaan werken met een open frame, anders krijg je echt een probleem als er iets achterin misgaat met een trein.
groetjes,
Bert
Re: Eerste baan na de testbaan
Hallo Bert,
Waarom zouden die 2 keerlussen overbodig zijn? Voor zover ik het begrijp, wil Stephan point-to-point rijden. De lus bij het schaduwstation is dan nodig om de trein automatisch te keren. De andere lus vormt dan de tegenhanger aan het andere eind van de lijn. En ik begrijp dat deze 2e lus tijdelijk is en op termijn wordt vervangen door een spiraal naar een hoger niveau.
De baan is inderdaad niet druk in de zin dat er veel verschillende rijmogelijkheden zijn. Daarentegen kun je er qua landschapsbouw helemaal los gaan en een hoofdlijn op natuurlijke wijze in een landschap weergeven. Het plan deed mij eerlijk gezegd denken aan Brummenbach en Backeramm van Ron resp. Jeroen.
Maar dit is mijn interpretatie. Misschien kan Stephan zelf nog iets aangeven over wat hij verder van plan is.
Groet, Wim
Waarom zouden die 2 keerlussen overbodig zijn? Voor zover ik het begrijp, wil Stephan point-to-point rijden. De lus bij het schaduwstation is dan nodig om de trein automatisch te keren. De andere lus vormt dan de tegenhanger aan het andere eind van de lijn. En ik begrijp dat deze 2e lus tijdelijk is en op termijn wordt vervangen door een spiraal naar een hoger niveau.
De baan is inderdaad niet druk in de zin dat er veel verschillende rijmogelijkheden zijn. Daarentegen kun je er qua landschapsbouw helemaal los gaan en een hoofdlijn op natuurlijke wijze in een landschap weergeven. Het plan deed mij eerlijk gezegd denken aan Brummenbach en Backeramm van Ron resp. Jeroen.
Maar dit is mijn interpretatie. Misschien kan Stephan zelf nog iets aangeven over wat hij verder van plan is.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus