Module station Paul_DMV

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 687
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Module station Paul_DMV

Bericht door Paul_DMV »

nieuw filmpje Test 4

rijden met loc's aan beide kanten van een stam wagons heen en weer pendelen.

Conclusie; gaat perfect met Dinamo!

ook wordt er goed gebruik gemaakt van de dubbele wisselstraat over de kruis wissel. Aan het eind van het filmpje is te zien hoe de 6400'en van spoor 4 het station uitrijden terwijl de hondekoppen naar spoor 3 binnnen rijden. Zo was het ooit bedacht, maar met de hand bijna niet te doen, de computer weet er wel raad mee!


Afbeelding
https://www.youtube.com/watch?v=A9velgxmAxA


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging

FidOo
Berichten: 5671
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Module station Paul_DMV

Bericht door FidOo »

Dat ziet er heel goed uit Paul. Loopt allemaal ontzettend rustig en mooi!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4638
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Module station Paul_DMV

Bericht door Hoontje »

Ziet er puik uit Paul. Mooi gedaan.
Gaaf ook dat de wisselstraat zo 'dubbel' bereden kan worden. Heb dat in Itrain nog niet voor elkaar.

Groetjes,

Hoontje



Peter
Berichten: 908
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Module station Paul_DMV

Bericht door Peter »

Inderdaad gaaf Paul!

@Hoontje, gaat in iTrain ook gewoon hoor :D

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

Adriaan
Berichten: 617
Lid geworden op: 09 feb 2013 19:21
Locatie: Voorburg

Re: Module station Paul_DMV

Bericht door Adriaan »

Goed gedaan!
Mijn complimenten.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 687
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Module station Paul_DMV

Bericht door Paul_DMV »

Hoi hier update van test 4.

De keerlus heb ik van de week op zijn kant gehad omdat nog heel wat draadjes van de doorlus connectors niet helemaal goed zaten. Hier hebben we nog de oude werkmethode gebruikt, namelijk aansluiten dan opschrijven en dan aan de andere kant verder, dan blijken er toch veel foutjes te ontstaan. De nieuwe werkmethode werkt een stuk beter, namelijk eerst in excel de connector indelingen maken, dan aansluiten zoals in excel is opgeschreven, dan controleren of het daadwerkelijk zo is aangesloten. Maar goed het werkt nu. De hoofdbaan rijdt inmiddels, volgende keer de rangeerspoortjes testen.

filmpje, let ook op mijn messing 2400 die ik vorige week gemotoriseerd heb. Ik heb een onderstel van minitrix MAK loc helemaal afgevreesd tot dat hij tussen de kap paste. Daarbij kon de orginele motor er niet meer in, dus heb ik een iets smallere mashima motor geinstallerd. Door de messing kap maakt hij wel iets meer geluid als de orginele minitrix loc .

Afbeelding
https://www.youtube.com/watch?v=tsjyHLUcMR0

Zie foto's hieronder van het werk, was in 2010 hier aanbegonnen, maar ergens in de lades verdwenen tijdens afstuderen.

Afbeelding
net ff dunner die mahsima... helaas ging het grootste vliegwiel er niet meer op. het kleinste pinnetje van mijn pullytrekker heeft het kusje niet overleeft en de minitrix motor ook niet helemaal. Gelukkig de mashima wel.
Afbeelding
Naast de THS 2200, die heeft ook een minitrix onderstel gekregen. Er rangeert toch niks beter dan een minitrix MAK loc :)
Afbeelding
Draaistel zijkantje moeten nog even overgezet worden en de rangeerders paaltjes op de hoeken van de lok boven het trapje, dan nog even led verlichting inbouwen...


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2020
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Module station Paul_DMV

Bericht door Bjor »

Paul_DMV schreef:Hoi hier update van test 4.
filmpje, let ook op mijn messing 2400 die ik vorige week gemotoriseerd heb.
Paul,

Ik zou wel willen, maar het filmpje is "privé" :(

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 687
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Module station Paul_DMV

Bericht door Paul_DMV »

blijkbaar na wijzigen niet opgeslagen.. nu beter?


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3641
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Module station Paul_DMV

Bericht door maarten »

Yep, nu is ie wel te zien! :D


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4638
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Module station Paul_DMV

Bericht door Hoontje »

Jup zit vol jaloezie te kijken :mrgreen:
Wat een mooie modellen, goed om te weten dat ze op de trix Makjes passen, vind die rijeigenschappen ook heel fijn i.c.m. Dinamo namelijk.

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 687
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Module station Paul_DMV

Bericht door Paul_DMV »

ik weet niet hoe het zit bij die 3d modellen, maar de messing kap past wel goed op het korte model van de minitrix MAK. Wel wat weg frezen zoals je ziet en de tandwielen overzetten met een speciale mini pullytrekker.

Mike is bezig met een aangepast onderstel van een piko g1206, die heeft een nog veel slankere motor, maar rijdt weer iets minder verfijnt. Net als die NS2200 hebben ze een wat hogere opstart spanning. Iemand ervaring met Piko NS2200 en dinamo/koploper? ik heb gelezen dat je een kickstart kan geven om hem eerder opgang te laten komen..


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4638
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Module station Paul_DMV

Bericht door Hoontje »

Voor de 3D modellen is een Life-like donor geschikt. Maar ik ben nog altijd opzoek naar een messing model. Dus als jullie er ooit 1 wegdoen, houd ik me aanbevolen.

Overigens het "kickstarten" is in Itrain bij de lok instellingen in te geven. Kwestie van een stapgrootte ingeven. V.a. daar bouwt Itrain dan de snelheid op en je lok zal dus eerder gaan rijden dan wanneer je v.a. stap 0 begint met commando 's geven. Per analoge lok is het gewoon uitproberen welke stap als kickstart het beste past.
ik neem aan dat in koploper ook een dergelijke instelling mogelijk is.

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 687
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Module station Paul_DMV

Bericht door Paul_DMV »

Hier weer een filmpje van Test 5.

beide keerlussen rijden nu en een rondje rijden is dus mogelijk, er waren wel 5 treinen tegelijk in beweging op een bepaald moment. Wel zijn er nog 3 van de 4 overloopjes buitendienst vanwege servo tests die nog moeten worden afgerond. 1 overloopje naar de kopsporen 1 en 2 was wel te gebruiken en dus konden die kopsporen getest worden, wat goed te zien is aan het eind van het filmpje. Dat geeft een leuk effect. Wel moet ik hier iets mee gaan doen met voorrangsregelingen anders komt de trein langs dit perron er bijna niet meer tussen met zulk druk verkeer op de hoofdbaan.

Met al die inhaal sporen op het station zie je dat het bijna een soort estafette loop wordt van treinen, ik denk dat ik de wachttijd in het station iets moet verhogen, want het wordt wel heel druk bereden zo. Momenteel heb ik nog geen variabele routes actief, dat komt later, eerst maar eens gekeken of alles het überhaupt doet en dan langzaam stapje voor stapje de variabele route voorwaarden introduceren, zodat de treintypes ook hun eigen gedrag gaan vertonen, zoals geen goederen langs het perron. Ik kijk erg uit naar koploper 8.6 waarin straks ook per treintype een keuzevolgorde van blokken in het station bepaald kan worden, zodat een personentrein eerst kiest voor een perron en daarna pas voor inhaalspoor en goederen trein andersom, en het korte stoptreintje eerst kiest voor een kopspoortje en dan pas voor het lange perron. Dit zou het wel realistischer maken en toch nog enigszins random.

Genoeg getypt, hier het filmpje..

Afbeelding
https://www.youtube.com/watch?v=XQt6dCeamS4

ook het scherm heb ik iets aangepast zodat het meer lijkt op de ProRail verkeersleiding ipv een windows programma.

Afbeelding
Untitled by Paul's treinfoto, on Flickr


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging

Adriaan
Berichten: 617
Lid geworden op: 09 feb 2013 19:21
Locatie: Voorburg

Re: Module station Paul_DMV

Bericht door Adriaan »

Goed gedaan!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 687
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Module station Paul_DMV

Bericht door Paul_DMV »

Afgelopen maandag tijdens een club avond flink wat treinen laten rijden,

wat opvalt is dat het afstellen van de lok in koploper erg nauw komt om hem netjes te laten rijden, zelfs tussen twee koploper treinstellen is al een groot verschil zichtbaar, en ook achteruit of vooruit maakt voor sommige treinstellen een wereld van verschil in snelheid, gelukkig is alles aan te passen.

Trekduwen naar een kopspoor is met een koploper wel mogelijk, maar de sluitlichtjes in de stuurstand cabine geven niet altijd genoeg contact voor bezetmelding en rijdt dan soms tegen het stootjuk aan. Met smd weerstandjes direct op de as gelijmd met gelijdende lak er op naar het wiel en asje werkt wel beter. Zie http://heerlensebaan.nl/index.php/2014- ... zetmelders
wieltjes.png
wieltjes.png (34.69 KiB) 4683 keer bekeken
Toch ga ik mijn laatste bezetmelder voor de kopsporen ook dichtmelden met een optische reflectie sensor in het spoor. zie plaatje, hoeft dus niet naast het spoor.
SKU072960 (1).JPG
SKU072960 (1).JPG (68.54 KiB) 4683 keer bekeken
in het filmpje hieronder is een variabele route aangemaakt zodat goederen treinen niet langs het perron rijden maar er langs. Werkt best goed, echter mag hij dan ook echt niet langs het perron, in 8.6 zal dat anders zijn, dan kan je de voorkeur geven voor ' niet langs het perron' als al die sporen bezet zijn dan kiest hij toch voor het perron, evt dan stoppen niet toegestaan'

Afbeelding
https://www.youtube.com/watch?v=MZDwTL8qY2c


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Module station Paul_DMV

Bericht door Jeroen »

Nou, dat rijdt toch best wel mooi zo, Paul. En je ziet het:"Een keertje op ENTER drukken", en het komt allemaal goed! :mrgreen:


Afbeelding

Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Module station Paul_DMV

Bericht door Jerome »

Hahaha, ja, Enter indrukken!

Paul, gaaf hoor, een enorme verbetering vergeleken met Van Mekeren (maar dat had ik je al vaker gezegd).

Ik weet, je bent nog bezig met het inregelen van KL, maar wat nog wel beter kan is de afrem en optrek vertraging van de treinen. In mijn ogen mogen de treinen eerder afremmen voor een stop en rustiger optrekken. Uiteraard met treintype/bloktype kan je nog mee spelen hiermee voor meer afwisseling.

Maar: cool hoor! gaat weer kriebelen hier door die filmpjes, ik moet ook maar weer eens aan de slag..

Greetz, Jerome




Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 687
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Module station Paul_DMV

Bericht door Paul_DMV »

Hoi Jerome,

klopt helemaal, de vertraging kan nog wel een stukje opgeschroefd worden. Kan je ook per blok aangeven waar hij moet beginnen met remmen. Moet daar nog een beetje me spelen om te zien wat het beste werkt.

Had even snel wat geprobeerd met remvertraging, maar toen schoot hij door het blok heen, dus zal dan ook in het blok eerder de remming moeten laten inzetten. Per loc moet je echt fine tunen om het goed te laten optrekken en max snelheid te bepalen, ook gaan ze naarmate van tijd door warmlopen sneller rijden. Heb nog geen eik blok ingesteld dus het gaat nog met de hand.

Voor een minitrix 1100 en Piko 2200 krijg ik hem nog niet zo ingesteld dat hij een beetje kruipend wegrijdt. Vooral die THS 1100 die schiet pas weg als hij al op halve kracht rijdt. Je hoort de motor brommen maar voordat hij pakt staat hij al flink ver in zijn stappen.

Maar goed ik heb altijd zoiets van, één ding tegelijk wijzigen en dan het effect bekijken, anders weet je niet goed wat het effect van je wijziging is geweest en welke wijziging nu de bepalende was.


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging

Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Module station Paul_DMV

Bericht door Jerome »

Paul,

Je kan beter de treinen eerst ijken voordat je andere aanpassingen doet per trein. Koploper leert dan zelf wanneer ie moet gaan remmen (standaard vanaf de inrijmelder) en dan zal je na een tijdje zien dat het steeds mooier loopt. Ook hoef je dan minder aanpassingen te doen per loc. Die aanpassingen ook pas doen als het "leerproces" afgelopen is. Je zien dat er ook een enorm verschil is in rijgedrag tussen analoge en digitale locs.

Ik zou zelfs pas een loc op de baan zetten na het ijken....

Groet, Jeroen.






Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 687
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Module station Paul_DMV

Bericht door Paul_DMV »

ik had laatst mijn enige digitale lok op de baan en toen werd ik er aan herinnerd dat een loc na kleine stroom onderbreking weer van 0 af aan opstart, wat een ellende zeg, doe mij maar analoog icm dinamo, veel eenvoudiger.

ik zet ze er gewoon op hoor, als je gaat ijken, kan je altijd nog je info per lok eerst weggooien en een nieuwe aanmaken, ik zie het probleem niet zo.

de baan moet ook goed werken zonder ijken, anders is het niet geschikt voor een clubbaan.


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging

FidOo
Berichten: 5671
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Module station Paul_DMV

Bericht door FidOo »

Ik vind dat laatste nogal kortzichtig gedacht Paul. Alhoewel ik je gedachten wel begrijpelijk vindt, is het natuurlijk wel zo dat het software programma moet weten hoe een lok reageert. Je weet zelf ook dat er een groot verschil tussen loks kan zitten qua snelheden.

Dus ijken hoort gewoon bij digitaal gestuurd (dinamo of dcc maakt hierbij niks uit) rijden.

Dit is hetzelfde als de verwachting hebben als dat een kever het zelfde rijdt als een Porsche.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4638
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Module station Paul_DMV

Bericht door Hoontje »

Nee ik ben het eens met Paul. Het spelen met de instellingen en dan een lok goed laten rijden levert evenzo een mooi resultaat op. Je hebt dan zelf totale controle. Bij ijken en het AI van de software iets uit laten denken is makkelijker, maar je bent volledig afhankelijk vd software en hoe deze geprogrammeerd is.
Wel vraag ik me af of je op een clubbaan per lok de ruimte hebt om alles uit te zoeken.

Desalniettemin vind ik dit draadje een voorbeeld qua aansluit techniek en het heeft een mooie beschrijving van de implementatie van DINAMO in een reeds bestaande baan. Keep it up en ik kom graag weer eens kijken op een beurs.

Groetjes Hoontje



FidOo
Berichten: 5671
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Module station Paul_DMV

Bericht door FidOo »

Naar mijn weten doe je eerst je lokinstellingen aanpassen zodat deze acceptabel rijdt. (dus netjes opstarten bij stap 1 e.d. en verdere instellingen die je kunt doen icm analoge loks en dinamo).

Vervolgens ga je tegen het programma vertellen welke snelheid de lok rijdt bij welke stap. Zodat de software weet hoe de lok reageert en wanneer en hoe snel hij moet optrekken. Dit doe je door te ijken, en is dus essentieel.

En dat bedoelde ik door te zeggen dat Paul zegt dat ijken niet nodig is, dat vindt ik te kort door de bocht gedacht.

Dat je elke lok optimaal moet instellen voordat je een ijking doet lijkt me niet meer als logisch, want als je daarna instellingen gaat aanpassen kun je opnieuw ijken!

Een baan functioneerd wel of niet. Zonder ijken zul je zien dat loks te ver doorschieten, te vroeg stil staan.

Tja verder kunnen we met de Spoorstaaf nog wel wat leren van de structuur onder de baan. Das gewoon strak.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 687
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Module station Paul_DMV

Bericht door Paul_DMV »

FidoO ik begrijp je vergelijking hier niet zo goed.

het is niet kortzichtig, er zit een duidelijke motivatie achter om ook zonder ijken te kunnen rijden. Het gaat er om, als je met heel veel mensen bent in een club, dat iedereen op elk moment zonder al te veel gedoe zijn treintje op de baan moet kunnen zetten. Dat is nu eenmaal onze uitgangspositie. Als je thuis op zolder wilt perfectioneren, dan moet iedereen dat doen, maar in een club / met module baan / op een evenement rijden met een team van mensen samen rijden, is gewoon andere koek.

Uiteraard zal het beter gaan na ijken (ben hier nog niet eens aan toe gekomen om me hier in te verdiepen), maar ik ben er van overtuigd dat als je weet wat je doet, je zelf met handmatige instellingen ook heel ver zal komen, en als je dat eenmaal in de vingers hebt, dan weet je wel dat je het systeem snapt en dat je wat hebt geleerd over karakteristieken van verschillende locomotieven.

Daarnaast denk ik, als er een heel duidelijk verschil zichtbaar is tussen een analoge loc en digitale loc tijdens rijden met koploper, er toch echt iets niet helemaal goed is ingesteld. Als ik een 6400 van minitrix analoog laat rijden, dan zal je echt geen verschil zien. Misschien wel op een helling omdat je geen lastregeling hebt bij analoog, maar die hebben we niet op onze hollandse baan.

tot zo ver, en bedankt voor de complimenten


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Module station Paul_DMV

Bericht door Jeroen »

IJken is ook redelijk flauwekul. Als in: het hoeft niet. Ik heb mijn andere baan lang rijdend gehad en gehouden zonder één lok ijkend te hebben gehad. Uiteraard moet je wel de decoder zélf goed instellen. Dus gewoon een normale max snelheid instellen. Doe je dat, en dat kost iets meer moeite, dan is het 100.000 maal beter dan welke analoge lok dan ook. Daar ben je altijd overgeleverd aan fabrikant-instellingen, overbrengingen, opstartspanning en weet ik veel.

Ijken doe ik nu wel, want het scheelt je veel gerommel achteraf. Alle moeite die je hebt gestoken in 'wisselstraat hutsefluts doorrijden met xx km/h' gaat wel werken. Bovendien leert je lok ook zijn remcurve. Ijken kost mij 5 min. per lok, want ze hoeven toch niet harder dan 80-90 km/h door het Rheintal te raggen. Zonder ijken gaat het ook wel, maar dan is er meer risico op doorschieten en rijdt het niet zo mooi.

Dus, als iemand van jouw club een lokje ofzo meeneemt, moet ie eventjes 5 min wachten totdat ie 'm ziet rijden. Maar het is toch allemaal van die lelijke NS-shit, dus wie wil dat nou zien? :lol: :roll: :mrgreen:


Afbeelding
Plaats reactie