Eerste N-spoor project
Re: Eerste N-spoor project
Hallo,
Leuke baan,
Ik heb een vraag over het aansluiten van je schaduwstation hoe heb je deze aangesloten met de trix relais?
Heeft u misschien een tekening of een schema hoe dit is aangesloten.
Alvast bedankt,
Erwin
Leuke baan,
Ik heb een vraag over het aansluiten van je schaduwstation hoe heb je deze aangesloten met de trix relais?
Heeft u misschien een tekening of een schema hoe dit is aangesloten.
Alvast bedankt,
Erwin
Hoi Erwin.
Ik heb je even een pb gestuurd.
Groeten
Michael
Ik heb je even een pb gestuurd.
Groeten
Michael
Eerste N-spoor project: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8689
N-spoor in a Bottle viewtopic.php?f=14&t=13191
Merk : Minitrix
Soort systeem : Digitaal
Tijdperk: I / II
De afgelopen week bezig geweest met bedraden bedraden en nog eens bedraden. Wat een klus!!
Het stations deel is nu helemaal geschakeld, de overloop wissels geïsoleerd, en de rails zo danig geschakeld zodat de overloop wissels gebruikt kunnen worden en de sporen de juiste polarisatie krijgen.
Ook bezig geweest met het maken van een bedieningspaneel. Ik zat er even mee hoe dit te doen. Uiteindelijk heb ik in SCARM met symbolen het schaduwstation en het station met rangeer gedeelte getekend en dit vervolgens een beetje bijgewerkt in paint. ( lekker simpel) Uitgeprint op Clossy Photo papier en met een heel dun uitgesmeerd laagje houtlijm op een 3mm dik hardboord plaatje geplakt. Zie hier het resultaat.
Binnen kort komen de ledjes en schakelaars binnen en dan gaan we weer verder.
Het stations deel is nu helemaal geschakeld, de overloop wissels geïsoleerd, en de rails zo danig geschakeld zodat de overloop wissels gebruikt kunnen worden en de sporen de juiste polarisatie krijgen.
Ook bezig geweest met het maken van een bedieningspaneel. Ik zat er even mee hoe dit te doen. Uiteindelijk heb ik in SCARM met symbolen het schaduwstation en het station met rangeer gedeelte getekend en dit vervolgens een beetje bijgewerkt in paint. ( lekker simpel) Uitgeprint op Clossy Photo papier en met een heel dun uitgesmeerd laagje houtlijm op een 3mm dik hardboord plaatje geplakt. Zie hier het resultaat.
Binnen kort komen de ledjes en schakelaars binnen en dan gaan we weer verder.
- Bijlagen
-
- bedieningspaneel.jpg (77.16 KiB) 6232 keer bekeken
Ik ben nog steeds op zoek naar een manier om zelf muren te maken voor een tunnelgalerij.
Dus deze avond eens bezig geweest met klei.. gewoon om eens te proberen hoe het is om daar een steen patroon in te maken.
Ik heb een stukje DAS klei uitgerold tot een dun plakje en daar eens op los gegaan met een pincet om daar steentjes in te tekenen.
Zelf vind ik het wel een redelijk resultaat.
Op de foto is de klei nog niet droog, dus ben wel benieuwd hoe stevig het is als het droog is.
Zie hier het resultaat.
Wat denken de pro's hier van?
Dus deze avond eens bezig geweest met klei.. gewoon om eens te proberen hoe het is om daar een steen patroon in te maken.
Ik heb een stukje DAS klei uitgerold tot een dun plakje en daar eens op los gegaan met een pincet om daar steentjes in te tekenen.
Zelf vind ik het wel een redelijk resultaat.
Op de foto is de klei nog niet droog, dus ben wel benieuwd hoe stevig het is als het droog is.
Zie hier het resultaat.
Wat denken de pro's hier van?

- Bijlagen
-
- proef-steen.jpg (55.86 KiB) 6157 keer bekeken
Steentjes krassen in droge klei gaat makkelijker, je kunt dan fijner werken zonder dat e.e.a vervormd. Probeer maar eens.
Vorige week kwamen mn spulletjes binnen van Conrad, schakelaars weerstanden etc. en een Viessmann rangeer sein als zelfbouw pakketje.
De afgelopen tijd dus druk bezig geweest met het verder bedraden en aansluiten van het controle paneel.
Het schaduwstation en rangeer gedeelte is nu aangesloten, en de indicatie LED's doen ook hun werk.
Vandaag heb ik het Viessmann rangeer seintje in elkaar gezet. Gelukkig waren de draadjes al aan het seintje vast gesoldeerd. Dit is zo enorm klein dat dit zelf echt niet te doen is.
Er zitten 3 hele dunne koperdraadjes aan met een isolatie laklaagje er overheen. Deze moet je uit elkaar draaien en dan voorzien van weerstandjes en een diode. ik heb voor de stevigheid de draadjes door een stuk krimpkous geschoven, want die draadjes zijn zo enorm dun dat ze snel kunnen breken.
Het hele seintje is maar 6 mm groot... of klein.... maar het staat wel enorm gaaf zo langs het spoor.
De afgelopen tijd dus druk bezig geweest met het verder bedraden en aansluiten van het controle paneel.
Het schaduwstation en rangeer gedeelte is nu aangesloten, en de indicatie LED's doen ook hun werk.
Vandaag heb ik het Viessmann rangeer seintje in elkaar gezet. Gelukkig waren de draadjes al aan het seintje vast gesoldeerd. Dit is zo enorm klein dat dit zelf echt niet te doen is.
Er zitten 3 hele dunne koperdraadjes aan met een isolatie laklaagje er overheen. Deze moet je uit elkaar draaien en dan voorzien van weerstandjes en een diode. ik heb voor de stevigheid de draadjes door een stuk krimpkous geschoven, want die draadjes zijn zo enorm dun dat ze snel kunnen breken.
Het hele seintje is maar 6 mm groot... of klein.... maar het staat wel enorm gaaf zo langs het spoor.
- Bijlagen
-
- paneel2.jpg (93.39 KiB) 6040 keer bekeken
-
- sein2.jpg (95.64 KiB) 6040 keer bekeken
-
- sein1.jpg (100.48 KiB) 6040 keer bekeken
Hallo Michael,
Je baan ziet er al leuk uit. Veel bouwplezier!
Je baan ziet er al leuk uit. Veel bouwplezier!
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Vandaag mijn nieuwe aanwinst opgehaald. 

- Bijlagen
-
- nieuwe aanwinst.jpg (108.03 KiB) 5886 keer bekeken
Ik ben gek op dit soort kleine stoom treintjes, heb ze alleen niet, heel mooi!!!
Voor mij dure, maar hele mooie aanwinst!
Het is je gegund, veel rijplezier ermee
Mvg,
Ad
Voor mij dure, maar hele mooie aanwinst!
Het is je gegund, veel rijplezier ermee

Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
-
Deze treintjes rijden bij mij ook. Die andere Beierse loc van jou staat nog op mijn verlang lijstje.
Vraagje: waren er in tijdpert 1 & 2 al dwergseinen ?
Kees
Vraagje: waren er in tijdpert 1 & 2 al dwergseinen ?
Kees
Ja het is zeker een erg mooi setje wat al een tijdje op mijn verlanglijst stond. Aangezien ik deze maand jarig ben is het een vervroegd cadeautje wat ik van mijn vrouw gekregen heb 
Wat het dwergseintje betreft. Ik denk het niet Kees. In die periode hadden ze volgens mij andere modellen rangeerseinen. Echter kon ik die niet in schaal N vinden. Eigenlijk zou ik het onderstaande plaatje als rangeersein willen hebben.

Wat het dwergseintje betreft. Ik denk het niet Kees. In die periode hadden ze volgens mij andere modellen rangeerseinen. Echter kon ik die niet in schaal N vinden. Eigenlijk zou ik het onderstaande plaatje als rangeersein willen hebben.
- Bijlagen
-
- rangeesein1.JPG (11.71 KiB) 5566 keer bekeken
Ik heb toch eens zitten googelen over de vraag van Kees.
Of er in tijdperk I / II wel dwergseinen bestonden.... uh... nee
Wat ik heb kunnen vinden is dat het rangeer lichtsein uit tijdperk III komt.
Tijdperk I begint bij de eerste spoorlijnen (zo omstreeks 1835) en loopt tot ongeveer 1920.
Tijdperk II loopt ongeveer van 1920 tot 1945/1949.
Tijdperk III loopt van circa 1945/1949 tot 1968, 1970 of 1975.
De Glaskast werd gebouwd rond 1909/ 1910. Dat is tegen het eind van tijdperk I, vlak voor het begin van tijdperk II. (bron kbaystsb.blogspot.nl)
In tijdperk III werd er nog volop gebruik gemaakt van stoomtreinen en werden er zelfs nog nieuwe modellen ontwikkeld zoals de BR 23 en de BR 10. ( bron Wikipedia).
Je zou dus kunnen zeggen dat dit dwergseintje wel gebruikt zou kunnen worden als je alleen stoom rijd, en als je er van uit gaat dat de glaskast ook nog rond zou rijden in tijdperk III.
Histories correct is het niet helemaal..... maar ik vind ze zo leuk die kleine dwerg seinen
En helaas kan ik niet het rangeer sein vinden zoals in het bovenstaande plaatje, tenminste niet in schaal N
Of er in tijdperk I / II wel dwergseinen bestonden.... uh... nee

Wat ik heb kunnen vinden is dat het rangeer lichtsein uit tijdperk III komt.
Tijdperk I begint bij de eerste spoorlijnen (zo omstreeks 1835) en loopt tot ongeveer 1920.
Tijdperk II loopt ongeveer van 1920 tot 1945/1949.
Tijdperk III loopt van circa 1945/1949 tot 1968, 1970 of 1975.
De Glaskast werd gebouwd rond 1909/ 1910. Dat is tegen het eind van tijdperk I, vlak voor het begin van tijdperk II. (bron kbaystsb.blogspot.nl)
In tijdperk III werd er nog volop gebruik gemaakt van stoomtreinen en werden er zelfs nog nieuwe modellen ontwikkeld zoals de BR 23 en de BR 10. ( bron Wikipedia).
Je zou dus kunnen zeggen dat dit dwergseintje wel gebruikt zou kunnen worden als je alleen stoom rijd, en als je er van uit gaat dat de glaskast ook nog rond zou rijden in tijdperk III.
Histories correct is het niet helemaal..... maar ik vind ze zo leuk die kleine dwerg seinen

En helaas kan ik niet het rangeer sein vinden zoals in het bovenstaande plaatje, tenminste niet in schaal N
Hallo FidOo.
Bedankt!!! dat is gaaf zeg. Ik ga daar zeker eens naar kijken.
Ik ben alleen nog opzoek naar hoe dit signaal wordt geschakeld. welke standen zeg maar. weet je dat toevallig?
Heeft geen standen en wordt dus ook niet geschakelt.
in het echt reed een lok met rangeren tot dit sein en moest daar wachten op opdracht van de seinpost om verder te rangeren. Die opdracht was dan met handbevelen of intercom o.i.d.
Warte-signaal wordt het ook wel eens genoemd (warte=wachten)
in het echt reed een lok met rangeren tot dit sein en moest daar wachten op opdracht van de seinpost om verder te rangeren. Die opdracht was dan met handbevelen of intercom o.i.d.
Warte-signaal wordt het ook wel eens genoemd (warte=wachten)
-
Hallo Michael.
Als aanvulling op de info van Joost: Strikt genomen is het geen licht-rangeersein. De officiële benaming is Wartezeichen en behelsde een verplichte stop voor rangeerritten. Kon zijn voor een bepaald spoor, kon zijn voor een groep sporen. Het werd daarnaast ook vaak gebezigd als uitrijsein voor (stoomloc)depots. Het bestond zelfs in een dwerg-uitvoering van plm 50cm boven het maaiveld.
De toestemming tot voorbijrijden kon mondeling worden gegeven, door een gebaar (het hoog houden van een arm), door een hoog gehouden witte lamp (ook wel de witte seinlamp aan de gevel van het seinhuis) of door twee stijgende witte lichten aan de rechterpoot van de W. In principe was het een onverlicht sein, maar als de noodzaak daartoe aanwezig was, kon het sein worden verlicht d.m.v. een spotje.
Helaas voor Kees: Het sein kwam volgens mijn bronnen pas in zwang na WO II.
Als aanvulling op de info van Joost: Strikt genomen is het geen licht-rangeersein. De officiële benaming is Wartezeichen en behelsde een verplichte stop voor rangeerritten. Kon zijn voor een bepaald spoor, kon zijn voor een groep sporen. Het werd daarnaast ook vaak gebezigd als uitrijsein voor (stoomloc)depots. Het bestond zelfs in een dwerg-uitvoering van plm 50cm boven het maaiveld.
De toestemming tot voorbijrijden kon mondeling worden gegeven, door een gebaar (het hoog houden van een arm), door een hoog gehouden witte lamp (ook wel de witte seinlamp aan de gevel van het seinhuis) of door twee stijgende witte lichten aan de rechterpoot van de W. In principe was het een onverlicht sein, maar als de noodzaak daartoe aanwezig was, kon het sein worden verlicht d.m.v. een spotje.
Helaas voor Kees: Het sein kwam volgens mijn bronnen pas in zwang na WO II.
Dank voor jullie info, Rob en Joost
Zeer nuttige informatie. Ik neem aan dat dus de kleine vierkante "lantaarntjes" de twee stijgende witte lichten aan de rechterpoot van de W zijn.
@Joost, weet jij of in het N schaal model daar inderdaad dan twee witte ledjes in zitten?
Ik ga eens nadenken wat ik ga doen nu.
Zeer nuttige informatie. Ik neem aan dat dus de kleine vierkante "lantaarntjes" de twee stijgende witte lichten aan de rechterpoot van de W zijn.
@Joost, weet jij of in het N schaal model daar inderdaad dan twee witte ledjes in zitten?
Ik ga eens nadenken wat ik ga doen nu.
@Kees.
Weet jij of de glaskast ook nog in tijdperk III rond reed?
Ik kan alleen informatie vinden dat de glaskast rond 1910 werd gebouwd. Lijkt mij dat deze loc dan ook nog wel na 1945 rond reed. Of waren ze na 35 jaar al afgeschreven?
Dan zou het technisch wel kunnen dat ik die kleine dwergseinen kan gebruiken.
Weet jij of de glaskast ook nog in tijdperk III rond reed?
Ik kan alleen informatie vinden dat de glaskast rond 1910 werd gebouwd. Lijkt mij dat deze loc dan ook nog wel na 1945 rond reed. Of waren ze na 35 jaar al afgeschreven?

-
De glaskasten:
De meeste zijn in 1950 afgevoerd.
Alleen nummer 98 307 heeft nog t/m 1963 tussen Spalt en Georgensgemund gereden.
Deze 98 307 staat nu in het verkeersmuseum in Nurnberg

Helaas door de brand in 2005 omgekomen.
Er zijn wel plannen om hem weer op te bouwen.
Kees
De meeste zijn in 1950 afgevoerd.
Alleen nummer 98 307 heeft nog t/m 1963 tussen Spalt en Georgensgemund gereden.
Deze 98 307 staat nu in het verkeersmuseum in Nurnberg

Helaas door de brand in 2005 omgekomen.
Er zijn wel plannen om hem weer op te bouwen.
Kees
Ok dank voor de info.FidOo schreef:Michael, Nee die zitten er niet op!
Hallo Kees.
Bedankt voor de info.
Maar wat een treurige foto
Bedankt voor de info.
Maar wat een treurige foto

-
-
Ik vond net dat de verbrande 98 glaskast het nummer 98 327 was en niet de 98 307, sorry
Kees
Kees
Geweldige foto!
Mooi om te zien!
Mooi om te zien!