10K voor detectie, mag het ook 12K zijn?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

10K voor detectie, mag het ook 12K zijn?

Bericht door martinb »

Ik heb 12K weerstanden (een enorme berg), kan ik die ook gebruiken voor detectie ipv de standaard 10K die ik eronder zet normaal gesproken?


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: 10K voor detectie, mag het ook 12K zijn?

Bericht door Detlev »

Ja.

Met weerstandsverf kan het verschil nog veel groter zijn, het gaat erom dat er een stroompje loopt. En volgens mij (maar dat weet ik niet zeker) loopt er bij 100K ook nog genoeg stroom al zal dat er wel om hangen.



Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: 10K voor detectie, mag het ook 12K zijn?

Bericht door Willempie »

Ja, hoor geen probleem. Er moet minimaal een stroomlopen van 5mA om de opto-coupler te laten werken.
Met de wet van Ohm kun je de waarde uitrekenen.

Groetjes



Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: 10K voor detectie, mag het ook 12K zijn?

Bericht door Detlev »

Wim, bedoel je niet 0.5mA? Om twee redenen: Anders is 10Kohm ook een probleem én ik las dat terug in een discussie waar jij en Karst in betrokken waren ;)


Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: 10K voor detectie, mag het ook 12K zijn?

Bericht door Frank_N »

Als dat stroompje wat er loopt groot genoeg is zal je detectie krijgen.
Dat is eenvoudig uit te proberen met een wagentje met een 12kOhm weerstand.
Zet dat op de rails en je ziet gelijk of er wat gebeurt.
Een en ander is natuurlijk ook weer afhankelijk van de gevoeligheid van je detectie schakeling.

Punt is dat als je alle wagentjes voorziet van een weerstand het totale stroomverbruik zal toenemen.
http://www.boncoeur.be/serie_parallel_weerstanden.html
De som van de parallele weerstanden (R-vervangende) = 1 / de som van die weerstanden.
Of: 1/Rv = 1/R1 + 1/R2 + ...
Dus 2 weerstanden van 12k parallel geeft 6k. Bij 3 x 12k zit je al op 1/0,25 = 4k....

Naarmate de hoeveelheid weerstanden toeneemt zal ook de detectie-zekerheid toenemen.
Maar ook het stroomverbruik :!:

Als je in een sleep slechts de laatste wagon (of juist de eerste) wilt detecteren kun je ook nog er 2 x 12k weerstanden parallel onder hangen.
(wel even de assen tov elkaar omdraaien he ;) )

Zojuist gevonden: http://faq.tweakers.net/cme/wetvanohm.html


Groet van Frank
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: 10K voor detectie, mag het ook 12K zijn?

Bericht door martinb »

Bedankt voor de reacties! (ik detecteer alleen de voor en achterkant van een sleep dus dan is 12K zo te lezen en inmiddels geprobeerd geen probleem)


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: 10K voor detectie, mag het ook 12K zijn?

Bericht door Frank_N »

Is een belangrijke conclusie, en good job, Martin!
Graag even op je schitterende http://www.nproject.org/nl/ webstek aanpassen :oops: 8-)
Tot nog toe lukte het me hier met gloeilampjes :idea: ....(zelfbouw analoge met brugcel-optocoupler-R47-detectie)
Richting melding lukt zo niet :twisted:


Groet van Frank

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: 10K voor detectie, mag het ook 12K zijn?

Bericht door Willempie »

Frank,

Met een opto-coupler aansluiting per rijrichting moet het wel lukken om de richtingen te detecteren.

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: 10K voor detectie, mag het ook 12K zijn?

Bericht door Frank_N »

Dat klopt 100%.....brugcel/weerstand (47Ohm) / 2 dc opto's antiparallel, MAAR: Bij een zuivere gelijkspanning ;)
Zodra je impuls breedte of EMS of wat voor blok/fase-aansnijding etc. gaat gebruiken werk dat niet 8-) :?


Groet van Frank
Gebruikersavatar

george
Berichten: 100
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:53

Re: 10K voor detectie, mag het ook 12K zijn?

Bericht door george »

Ik heb net een niet-geslaagde poging gedaan om met Uhlenbrock weerstandslak een wagon detecteerbaar te maken. Na een aantal lagen is de weerstand nu 4M, dus dat is een heilloze weg. (Ik ben geloof ik niet de eerste die dat ontdekt. :oops: )

Voordat ik een berg SMD weerstanden aanschaf, wilde ik eerst weten bij welke waarde er nog detectie is. Ik heb een 50k potmeter aangesloten, en van 50k langzaam omlaag gedraaid. Bij 27,4k ligt de grens. Voor de zekerheid denk ik dat ik een stapje kleiner ga en 22k weerstanden ga gebruiken.
Ik gebruik trouwens de Rosoft S88SD16-N. Misschien dat voor andere melders de grens anders is.

OT: Nu nog op zoek naar geleidende lijm. Bison Electro lijkt niet meer te bestaan. Heeft iemand toevallig ervaring met Wire Glue Soldeerlijm?


Groeten,

George

FidOo
Berichten: 5661
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: 10K voor detectie, mag het ook 12K zijn?

Bericht door FidOo »

George, ik zou de reviews op de site van Conrad even lezen.. Ik vind de ervaringen vrij wisselend.

Je zou ook dit kunnen overwegen: http://tofspeelgoed.com/bare.php


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

bvandewetering
Berichten: 102
Lid geworden op: 26 aug 2012 10:37
Locatie: Venlo

Re: 10K voor detectie, mag het ook 12K zijn?

Bericht door bvandewetering »

Hallo allemaal,

Voor het detecteerbaar maken van mijn wagons ben ik begonnen met weerstandslak. Omdat dit zeer wisselende resultaten gaf ben ik onlangs overgestapt op 10K smd weerstanden in combinatie met "wire glue" van Conrad.

In het begin was het even zoeken naar de juiste werkwijze maar na een paar pogingen heb ik in een soort serieproductie al mijn wagons detecteerbaar gemaakt (korte wagons op een as, de langere op 2 assen). Wat je nodig hebt is wat secondelijm, een loep, een fijne pincet en een sateprikker (voor het aanbrengen van de lijm). Vooraf wel het wieltje en het asje goed schoonmaken. Als de lijm goed droog is even testen en dan eventueel nog wat extra lijm aanbrengen.

Tot nu toe heb ik nog geen problemen gehad.

Met groet,

Ben


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: 10K voor detectie, mag het ook 12K zijn?

Bericht door BenQ »

Om contact te maken moest ik een laag van de as en het wiel verwijderen.
Ik heb zilverlijm van Bizon gebruikt, hier een link naar dat draadje, 1 na laatste bericht.
viewtopic.php?f=14&t=2939&start=10


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

george
Berichten: 100
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:53

Re: 10K voor detectie, mag het ook 12K zijn?

Bericht door george »

Bij de Bare Paint staat iets over het kunnen verwijderen met water en zeep, dus ik vraag me af of dat iets voor de lange termijn is.

Ik ga met de Conrad wire glue aan de slag. Gezien de kritiek op de wire glue lijkt het minder geschikt voor verbindingen die mechanisch belast worden. Maar daarvan is bij een met secondenlijm vastgezette SMD weerstand geen sprake.


Groeten,

George
Plaats reactie