Digitale Baanspanning meten met Fluke 287 Multimeter

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Digitale Baanspanning meten met Fluke 287 Multimeter

Bericht door Marcvane86 »

Nu ik toch zo aan het prutsen ben, heb ik online nog eens zitten zoeken hoe je nu met een multimeter de digitale railspanning kunt meten.
Nu gaat dat niet zomaar met een simpele multimeter zonder een diode brug of iets dergelijks lees ik overal.

Echter op 1 Site, waar Ad_M ook naar verwijst in een ander Topic op dit forum, geeft men aan dat de dure professionele range Fluke multimeters dit wel zou kunnen meten.
Phil S
Posted 26 January 2014 - 13:36
Actually, a 'high quality' digital meter such as from FLUKE® will give accurate readings of the dcc track voltage - matching those of an oscilloscope: But at a price of an expensive sound loco you may not be willing to pay just for this limited application
Laat ik nu net een professionele Fluke 287 True RMS meter op de kop getikt hebben een jaar of wat geleden.

Afbeelding

Klik hier voor info Fluke

Op DC meet ik geen voltage, echter als ik dan via AC meet krijg ik een stabiele spanning van 17.2 VAC te zien.
Dit lijkt mij een goede waarde, al wil ik mijn centrale terug gaan regelen naar 14 Volt, maar is dit nou een reële waarde?

Nu ben ik niet zo'n Goeroe op elektronica/multimeter gebied,wellicht is er hier iemand die mij wat extra info kan geven om te zien of ik dus ook zonder knutselproject met diodes, weerstanden etc. dus al kan meten.

Er wordt dus op het forum inderdaad al wel eens over gesproken maar echter nooit over de dure meters die het evt wel kunnen aangezien men die niet snel voor de hobby gaat gebruiken.

Misschien dat een elektronica kenner hier op het forum een antwoord weet.

Alvast bedankt voor jullie effort.
Laatst gewijzigd door Marcvane86 op 24 jan 2016 23:59, 2 keer totaal gewijzigd.


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/

FidOo
Berichten: 5661
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Digitale Baanspanning meten met Fluke 287 Multimeter

Bericht door FidOo »

Je link naar de fluke site werkt helaas niet. Maar alles hangt af van het feit of de meter om kan gaan met de frequentie van het dcc signaal. Dat je op dc niks meet klopt volledig aangezien het dcc signaal een digitaal ac signaal Is. Je waarde van 17.2 volt lijkt te kloppen dus mijn veronderstelling Is dat je meter juist Is.

Overigens zou ik 15v aanhouden. Dat Is prima voor alle Decoders en minder is niet nodig.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: Digitale Baanspanning meten met Fluke 287 Multimeter

Bericht door Marcvane86 »

Joost bedankt voor jouw antwoord.
Ik zie net dat de link niet werkt inderdaad. Opnieuw toegevoegd maar ook dan weigert de pagina, waarschijnlijk omdat de fluke modellen verschijnen binnen de hoofdpagina.

Echter boven in de rechterhoek zit een zoekveld al zou je daar 287 invullen komt de juiste pagina naar boven.

De frequentie van het dcc signaal die zou ik eens op moeten zoeken, er staan namelijk bij de specificaties heel wat frequentie bereiken opgenoemd bij fluke. En zo zou ik het dus kunnen uitsluiten.

15 Volt it will be, staat nu standaard op 18 Volt in de Z21 maar zag al online dat dat meer voor H0 is.
Tussen 12 en 14 volt zie je vaak op de verpakkingen van loks. Vandaar mijn keuze van 14. Maar als jij aangeeft dat lager dan 15 niet nodig is geloof ik dat.


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/

Onderwerp starter
Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: Digitale Baanspanning meten met Fluke 287 Multimeter

Bericht door Marcvane86 »

Is er iemand hier die zo weet wat de frequentie is van het dcc signaal? Ik kan het nog altijd niet gevonden krijgen op internet. Ik neem aan dat het voor elk systeem hetzelfde is, maar voor de zekerheid mijn centrale is de Roco Z21 zwarte versie.


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Gebruikersavatar

george
Berichten: 100
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:53

Re: Digitale Baanspanning meten met Fluke 287 Multimeter

Bericht door george »

Volgens DCCWiki is een puls van 58µs een 1 en een puls van 100µs een 0. Er is dus niet echt één vaste frequentie.

Afbeelding

Bij OpenDCC gaan ze echter weer uit van 112µs voor een 0 (dus het dubbele van een 1 puls).

Afbeelding


Groeten,

George
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Digitale Baanspanning meten met Fluke 287 Multimeter

Bericht door martindomburg »

Dcc spanning is een DC spanning die zich gedraagt als een AC wisselspanning omdat hij pulseert. De DCC baanspanning meet je dus als een wisselspanning.

Als je Fluke True RMS is, en dat is die, dan heb je een meter die bijna nauwkeurig de baanspanning kan meten. Dus zit je met deze meter goed!!!

Voor N spoor is zoals Joost al zei 15V een mooie voltage. Hoger is in ieder geval overbodig.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: Digitale Baanspanning meten met Fluke 287 Multimeter

Bericht door Marcvane86 »

Bedankt iedereen voor de antwoorden, ik ben blij dat mijn fluke zo te gebruiken is. Heb ik wat houvast met nameten.


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Digitale Baanspanning meten met Fluke 287 Multimeter

Bericht door martindomburg »

`Maar onthoudt wel, het is geen 100% zekerheid dat het overeenkomt.

Het belangrijkste is wat je aan voltage aanvoert. dus wat je voeding levert. Hoeveel er uiteindelijk op de baan overblijft is niet heel belangrijk, maar wel leuk om te weten.

Mijn profi-boss bijvoorbeeld is 14VDC gevoed. En ik meet 12,3 VAC op de rails
Het gaat hem om die 14V, die is zuiver!

groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: Digitale Baanspanning meten met Fluke 287 Multimeter

Bericht door Marcvane86 »

Martin ik begrijp wat je bedoeld.

Ik heb bij mijn Z21 nu opgegeven maintrack 15V en program track 12V bij nameten zit beide rond de 14V dat is dus wel apart. Daarnaast als ik de stukken meet die met de weerstand van RoSoft werken (niet gemelde stukken) dan is er nog maar 12,7 V over.


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: Digitale Baanspanning meten met Fluke 287 Multimeter

Bericht door Detlev »

Die "weerstand" is een setje diodes, die de spanning ongeveer 1,4V verlagen. Dit omdat dit ook gebeurt op de wél gedetecteerde stukken.



Onderwerp starter
Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: Digitale Baanspanning meten met Fluke 287 Multimeter

Bericht door Marcvane86 »

Dat de spanning verlaagd wordt dat begreep ik echter is de spanning veel lager dan op de gedetecteerde stukken. Met rijden merk ik er overigens niks van.


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: Digitale Baanspanning meten met Fluke 287 Multimeter

Bericht door Detlev »

Volgens mij zakt de spanning op de gedetecteerde stukken pas als er een belasting (=verbruiker=locje of lampjes) op staat. Dat is juist waardoor gedetecteerd wordt.



Onderwerp starter
Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: Digitale Baanspanning meten met Fluke 287 Multimeter

Bericht door Marcvane86 »

Dat is natuurlijk logisch gedacht. Had ik nog niet gedaan haha


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Plaats reactie