Sprinkbaan
Re: Sprinkbaan
Ik ook, wordt nog wel even puzzelen om alles mooi passend te krijgen.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Sprinkbaan
Die ervaring valt wel mee hoor. Ik ben pas in 2008 weer begonnen met de hobby na er meer dan 25 jaar nauwelijks iets aan gedaan te hebben. Maar het is voor mij een kwestie van proberen als ik iets nieuws tegenkom of gewoon aan anderen vragen hoe het zit. En als het mislukt: uithuilen, afbreken en opnieuw beginnen....
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Sprinkbaan
Nou als ik je tips en adviezen bij andere lees en hoe je dingen zelf aanpakt heb je in mijn ogen wel ervaring....
Lol
Gr Reinier
shoven schreef:En als het mislukt: uithuilen, afbreken en opnieuw beginnen....
Lol
Gr Reinier
-
- Berichten: 1561
- Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
- Locatie: Sint Pancras
Re: Sprinkbaan
kan ik je de hand schudden, is mijn tweede baan in 4 jaar, ivm eerste baan was analoog, die ik niet goed digitaal kon maken.shoven schreef: En als het mislukt: uithuilen, afbreken en opnieuw beginnen....
Maar jouw baan is toch echt top, ben benieuwd naar jouw bovenbouw. kan niet wachten totdat de treinen door jouw station en paradebaan gassen.
Met vriendelijke groet, Mark
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Re: Sprinkbaan
Gewoon dit deuntje fluiten, dan gaat het als vanzelfIk ook, wordt nog wel even puzzelen om alles mooi passend te krijgen.
https://www.youtube.com/watch?v=VTSufgL16QI
gr. Ron.
Ik rommel maar wat aan!
Re: Sprinkbaan
Haha, hij is leuk!
Het houtwerk is klaar, ik kan nu met rails aan de slag. Ik probeer voor de ingewikkelde dingen als wisselstraten de hele handel op een plaatje te bouwen en die dan als 1 geheel op zijn plek te monteren. Bouwt wel zo makkelijk denk. Maar eens kijken hoe het uitpakt, het is de eerste keer dat ik het zo doe.
Zo dadelijk eerst nog maar eens 2 keerlus-prints bestellen, ik kwam er net achter dat ik die extra nodig heb...
Het houtwerk is klaar, ik kan nu met rails aan de slag. Ik probeer voor de ingewikkelde dingen als wisselstraten de hele handel op een plaatje te bouwen en die dan als 1 geheel op zijn plek te monteren. Bouwt wel zo makkelijk denk. Maar eens kijken hoe het uitpakt, het is de eerste keer dat ik het zo doe.
Zo dadelijk eerst nog maar eens 2 keerlus-prints bestellen, ik kwam er net achter dat ik die extra nodig heb...
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Sprinkbaan
Vandaag een actie uitgevoerd die ik vooraf niet had ingecalculeerd. Het aanleggen van een keerlusschakeling in de helix. Op de bovenbaan hebben de twee rondgaande sporen dezelfde 'polariteit', anders gaat het echt niet lukken met de kruisingen, wissels enzovoorts.
Het schaduwstation is als het ware een grote keerlus.
Keerlus met dradenzooi.
In totaal komen er in de baan vier keerlussen te zitten. In de helix nu dus een, in het schaduwstation zat er al een om treinstellen te laten keren, en in de bovenbouw zitten twee grote lussen om van de binnenbaan naar de buitenbaan te kunnen en omgekeerd.
Het schaduwstation is als het ware een grote keerlus.
Keerlus met dradenzooi.
In totaal komen er in de baan vier keerlussen te zitten. In de helix nu dus een, in het schaduwstation zat er al een om treinstellen te laten keren, en in de bovenbouw zitten twee grote lussen om van de binnenbaan naar de buitenbaan te kunnen en omgekeerd.
Laatst gewijzigd door shoven op 03 jan 2018 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
- Berichten: 1561
- Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
- Locatie: Sint Pancras
Re: Sprinkbaan
Steven, dat ziet er goed uit Hopelijk kan je nog wat draadjes zien? want je heb nog wel wat metertjes over
Maar klinkt goed, hopelijk werkt het perfect
want het bouw tempo zit er lekker in, voor je het weet kan jij groenen
Maar klinkt goed, hopelijk werkt het perfect
want het bouw tempo zit er lekker in, voor je het weet kan jij groenen
Met vriendelijke groet, Mark
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Re: Sprinkbaan
goed gedaan jochie, had ik moeten weten, heb nog 2 keerlussen over van de vorige baan, in deze baan heb ik er maar 2
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Sprinkbaan
Ziet er goed uit Steven en dat een jaartje of 6 na dat we een baan bij Jos gingen bekijken
m.v.g. Sjaak
m.v.g. Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: Sprinkbaan
@Sjaak:
Ja klopt.
Voor de niet-ingewijden: een jaar of zes geleden zijn we eens de baan van Jos de Bie (Jos hier op het forum) gaan bekijken met Martin Hoekstra (Hookies), Rob Fongers, Sjaak en ik zei de gek (ben ik nog iemand vergeten?). Een prachtige baan in actie gezien. Zowel Sjaak als ik stonden toen aan het begin van onze digitale carriere. Een middag met een hoop inspiratie, en sindsdien hebben we een hele hoop bijgeleerd...
Ja klopt.
Voor de niet-ingewijden: een jaar of zes geleden zijn we eens de baan van Jos de Bie (Jos hier op het forum) gaan bekijken met Martin Hoekstra (Hookies), Rob Fongers, Sjaak en ik zei de gek (ben ik nog iemand vergeten?). Een prachtige baan in actie gezien. Zowel Sjaak als ik stonden toen aan het begin van onze digitale carriere. Een middag met een hoop inspiratie, en sindsdien hebben we een hele hoop bijgeleerd...
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Sprinkbaan
Je bent niemand vergeten Steven. En ook voor mij was het het begin van mijn digitale carrière. Was een leuke middag.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Sprinkbaan
Vandaag heb ik een dingetje gebakken waarover we al meermalen heen en weer aan het mutsen zijn geweest op het forum: het koppelen van Peco code 80 rails aan code 55 rails, ook van Peco.
Het blijkt inderdaad erg simpel, railschoentje erop schuiven en klaar is Klara. Aan de ene kant (links) een stukkie code 80, aan de andere kant een stukkie code 55.
Uiteraard heb ik even getest of het een beetje werkt. Zie dit filmpje. De Taurus gaat er zonder gedoe prima overheen.
Ik heb nu twee van die overgangetjes gemaakt, ze worden bij de in- en uitgang van de helix geplaatst. Wel zo efficient, dan heb ik er maar 2 nodig.
Het blijkt inderdaad erg simpel, railschoentje erop schuiven en klaar is Klara. Aan de ene kant (links) een stukkie code 80, aan de andere kant een stukkie code 55.
Uiteraard heb ik even getest of het een beetje werkt. Zie dit filmpje. De Taurus gaat er zonder gedoe prima overheen.
Ik heb nu twee van die overgangetjes gemaakt, ze worden bij de in- en uitgang van de helix geplaatst. Wel zo efficient, dan heb ik er maar 2 nodig.
Laatst gewijzigd door shoven op 03 jan 2018 15:01, 3 keer totaal gewijzigd.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Sprinkbaan
Vandaag ook het eerste stukje rails van de bovenbouw gelegd. Het witte stuk op het baanplan.
Ging prima, voor het eerst echt aan de gang geweest met code 55. Het is wel wat stugger dan code 80, maar daar wen je snel aan. De inkepingen in het bed van bielzen zitten -om de 4bielzen- allemaal aan dezelfde kant, dus je moet vooraf wel even opletten hoe je gaat buigen (bij code 80 zitten ze om en om links en rechts).
Ik had een mooi hellinkje bedacht met een stijging van max 3%, maar toch had een trein er moeite mee. Bijstellen dus. Uiteindelijk bleek een combinatie van een bochtje met een niveauverschil tussen twee steunbalkjes de boosdoener. Bijgesteld, en opgelost. Hij doet het.
Ging prima, voor het eerst echt aan de gang geweest met code 55. Het is wel wat stugger dan code 80, maar daar wen je snel aan. De inkepingen in het bed van bielzen zitten -om de 4bielzen- allemaal aan dezelfde kant, dus je moet vooraf wel even opletten hoe je gaat buigen (bij code 80 zitten ze om en om links en rechts).
Ik had een mooi hellinkje bedacht met een stijging van max 3%, maar toch had een trein er moeite mee. Bijstellen dus. Uiteindelijk bleek een combinatie van een bochtje met een niveauverschil tussen twee steunbalkjes de boosdoener. Bijgesteld, en opgelost. Hij doet het.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Sprinkbaan
Even een update. Weinig gedaan de afgelopen dagen. Werken aan de baan was me gewoon te warm, en er was ook het een en ander te doen in de tuin (plaatsen van Cortenstalen randen - mooi maar heel scherp...) en dat soort klusjes.
Vandaag is het wat koeler en heb ik e.e.a. geprutst aan de baan. Een keerlus aangelegd voor een van de sporen die het wisselen van rijrichting mogelijk maken, en het doortrekken van de ringleiding naar het bovenste niveau. Ik vind dat altijd een pestwerk omdat ik zo eigenwijs ben om 2,5mm2 VD-draad gebruik voor de ringleiding en dat is gewoon stug spul. Waarschijnlijk is het enorme overkill, zeker als je kijkt wat voor draadjes er uit de Multimaus komen, dat is hooguit 0,75mm2...
Van de ringleiding tak ik af naar verdeelpunten. En daar vandaan voorzie ik de baan, decoders etc van stroom, DCC enzovoorts.
Effe wat fotootjes.
Ringleiding met aftakking. Dat doe ik met 0,75mm2 draad.
Een van de verdeelpunten. Gewoon een stukkie print met voldoende soldeer erop gekliederd om alle banen van signaal/stroom te voorzien. Een draadje eraan vast solderen is hierdoor heel makkelijk.
Vandaag is het wat koeler en heb ik e.e.a. geprutst aan de baan. Een keerlus aangelegd voor een van de sporen die het wisselen van rijrichting mogelijk maken, en het doortrekken van de ringleiding naar het bovenste niveau. Ik vind dat altijd een pestwerk omdat ik zo eigenwijs ben om 2,5mm2 VD-draad gebruik voor de ringleiding en dat is gewoon stug spul. Waarschijnlijk is het enorme overkill, zeker als je kijkt wat voor draadjes er uit de Multimaus komen, dat is hooguit 0,75mm2...
Van de ringleiding tak ik af naar verdeelpunten. En daar vandaan voorzie ik de baan, decoders etc van stroom, DCC enzovoorts.
Effe wat fotootjes.
Ringleiding met aftakking. Dat doe ik met 0,75mm2 draad.
Een van de verdeelpunten. Gewoon een stukkie print met voldoende soldeer erop gekliederd om alle banen van signaal/stroom te voorzien. Een draadje eraan vast solderen is hierdoor heel makkelijk.
Laatst gewijzigd door shoven op 03 jan 2018 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Sprinkbaan
De afgelopen tijd ben ik bezig geweest met het leggen van de meest complexe wisselstraat van de baan. Ik doe dat op mijn gemak want het is best warm als je even in je hobbykamertje gaat klussen.
Op dit punt komen drie dingen bij elkaar: van rechtsboven op de foto komen de treinen uit de helix, en van rechtsonder op de foto komen treinen die net een rondje hebben gereden. Dat komt bij elkaar en dan kunnen ze kiezen tussen rechtdoor rijden of direct linksaf richting station. En dat alles dubbelsporig. En o ja, er komt van links ook nog een extra spoor bij.
Resultaat is dat er 5 wissels liggen met twee kruisingen. Alle wissels worden met Servoswitches aangestuurd, en voor allebei de kruisingen is er een relais dat meeschakelt met de wissels. Dat meeschakelen wordt gedaan door een WDD-4 wisseldecoder van Rosoft.
Vandeweek druk aan het zoeken geweest omdat twee van de relais een kortsluiting gaven. Zoeken, opnieuw aansluiten, alles eraf en draadje voor draadje er weer aan, noppes. Uiteindelijk de relaisprintjes even bij Wim Ros in de bus gegooid en die constateerde dat er een baantje niet 100% doorgeslepen was en dus contact maakte. Opgelost, en het werkt nu prima.
Ik heb de hele handel op een los plaatje gelegd en aangesloten en getest. Dat werkt prima. Je kunt alles makkelijk even omdraaien als het nodig is en hoeft niet boven je hoofd te prutsen in een te krappe ruimte. Nu schroef ik dat plaatje op zijn plek en klaar is Klara, alle aansluitende rails kunnen nu worden gelegd en aangesloten.
Op dit punt komen drie dingen bij elkaar: van rechtsboven op de foto komen de treinen uit de helix, en van rechtsonder op de foto komen treinen die net een rondje hebben gereden. Dat komt bij elkaar en dan kunnen ze kiezen tussen rechtdoor rijden of direct linksaf richting station. En dat alles dubbelsporig. En o ja, er komt van links ook nog een extra spoor bij.
Resultaat is dat er 5 wissels liggen met twee kruisingen. Alle wissels worden met Servoswitches aangestuurd, en voor allebei de kruisingen is er een relais dat meeschakelt met de wissels. Dat meeschakelen wordt gedaan door een WDD-4 wisseldecoder van Rosoft.
Vandeweek druk aan het zoeken geweest omdat twee van de relais een kortsluiting gaven. Zoeken, opnieuw aansluiten, alles eraf en draadje voor draadje er weer aan, noppes. Uiteindelijk de relaisprintjes even bij Wim Ros in de bus gegooid en die constateerde dat er een baantje niet 100% doorgeslepen was en dus contact maakte. Opgelost, en het werkt nu prima.
Ik heb de hele handel op een los plaatje gelegd en aangesloten en getest. Dat werkt prima. Je kunt alles makkelijk even omdraaien als het nodig is en hoeft niet boven je hoofd te prutsen in een te krappe ruimte. Nu schroef ik dat plaatje op zijn plek en klaar is Klara, alle aansluitende rails kunnen nu worden gelegd en aangesloten.
Laatst gewijzigd door shoven op 03 jan 2018 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Sprinkbaan
kijk dat zijn de echte wisselstraten. enige Steef, wordt dit niet een bottle neck ?
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
-
- Berichten: 1561
- Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
- Locatie: Sint Pancras
Re: Sprinkbaan
Kijk, de start is er
Ziet er goed uit.
Maurits, bottelnek? Deze wisselstraat? Ik denk dat Steven dat allang oplossing heeft , ben benieuwd naar het vervolg
Ziet er goed uit.
Maurits, bottelnek? Deze wisselstraat? Ik denk dat Steven dat allang oplossing heeft , ben benieuwd naar het vervolg
Met vriendelijke groet, Mark
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Re: Sprinkbaan
Marcus, deze wisselstraat is bijna identiek aan de wisselstraat welke ik op Highbury fields had, 2 sporen in, 2 sporen of uit of rond. Omdat er meer in komtg als uit gaat, danwel uit kan krijg je een bottle neck. Uiteraard heeft Steef er over nagedacht en anders gaat hij dit zeker nu doen
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Sprinkbaan
Nou, dat hangt een beetje af van de hoeveelheid treinen die je tegelijkertijd laat rijden. Ik laat er nooit meer dan 7 tegelijk rijden, anders a) word ik gek en b) komt de Multimaus soms in de problemen.
Er zit elders in de baan nog een vergelijkbare maar wat eenvoudiger constructie, en ook het station is een flink wissel-paradijs.
Oplossing zal ook zitten in de aansturing door Koploper. Als je continu treinen blijft aanvoeren door de helix zal het snel file worden. De bedoeling is om treinen ook wel een lange wachttijd te geven in het schaduwstation zodat er op het bovendeel hooguit 3 of 4 treinen tegelijk rijden.
Maar nu eerst eens prutsen om dit ding aan te sluiten op de rest. Uiteraard neemt het alweer meer ruimte in dan gepland...
Er zit elders in de baan nog een vergelijkbare maar wat eenvoudiger constructie, en ook het station is een flink wissel-paradijs.
Oplossing zal ook zitten in de aansturing door Koploper. Als je continu treinen blijft aanvoeren door de helix zal het snel file worden. De bedoeling is om treinen ook wel een lange wachttijd te geven in het schaduwstation zodat er op het bovendeel hooguit 3 of 4 treinen tegelijk rijden.
Maar nu eerst eens prutsen om dit ding aan te sluiten op de rest. Uiteraard neemt het alweer meer ruimte in dan gepland...
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan