Moet dan zeker wel een baksteen schaal 1:160 zijn.
![Confused :?](./images/smilies/icon_e_confused.gif)
Bjor schreef:Max,
Als jij vooral met stoom rijdt, kun je ook eens naar de BR96 van Arnold kijken. Een beest van een lok. Zwaar en met een flinke trekkracht. Daar sleep je nog een baksteen mee over je baan![]()
Ben
Als je kleine lokjes ook op een schoongemaakte baan ook contactproblemen houden, ligt het n.m.m. niet (alleen) aan de rails.MadSeven schreef:lastige wisselstraten wel, maar ik heb 0% verval. Word er wel moedeloos van; als ik de baan helemaal "opkuis" (lol@Michiel), dan hebben de kleine lokjes toch moeite met stroomafname. Als ik ATF gebruik(te), had ik hier beduidend minder last van, maar hadden de grotere locs weer moeite rond te komen....
@Ben; ze gaan allemaal in een benzinebadje, ik peuter de tandwielen schoon, doe met een prikkertje ATF op de afnemers, indien mogelijk haal ik het motortje uit elkaar voor een wasbeurt, daarna gaat er een drupje modelbaan olie op de assen en Roco vet op de tandwielen.....beter kan ik het zelf niet verzinnen....maar het zijn maar twee en drie-assertjes, bij elk vogelpoepje blijven ze staan.Bjor schreef:
Als je kleine lokjes ook op een schoongemaakte baan ook contactproblemen houden, ligt het n.m.m. niet (alleen) aan de rails.
Ben
Vestig daar je hoop niet op. Ik heb hagelnieuw spoor en een spiksplinternieuw 3-assertje; de Knabbel van Fleischmann en die stottert ook voortdurend. Wat nog zou kunnen werken is een LocBuffer. Mits daar plek voor is in de loc natuurlijk. Dan heb je een condensator die tijdelijk energie levert als de loc zo'n vogelpoepje te verwerken heeft.Het blijft natuurlijk oude meuk die ik koop, dat snap ik.
Misschien moet ik al m'n spoor maar vervangen, rijdt nieuwe rails beduidend beter dan oude rails? Minder problemen? Betere wissels? Pft...
Max,MadSeven schreef: Het blijft natuurlijk oude meuk die ik koop, dat snap ik.
Misschien moet ik al m'n spoor maar vervangen, rijdt nieuwe rails beduidend beter dan oude rails? Minder problemen? Betere wissels? Pft...
Het herstel zit in het feit het geruime tijd duurt voordat alle oxidatie is verdwenen. hiermee gaat het zonder dat je actief oxidatie(roest) hoeft te verwijderen. Je moet het wel de tijd geven alvorens het op heel de baan effectief is, 2 tot 3 maanden is m.i. wel nodig. Daarna is het als een waslaag en vind er geen oxidatie meer plaats. Dat kan je testen door met je vinger over de rail te gaan en als die niet afgeeft is er ook geen oxidatie meerMadSeven schreef:
@Rob; dank voor de toelichting. Ik kan me het herstel nog niet helemaal voorstellen, maar de waslaag wel.
Ik had op mijn baantje oude Arnold rails en wissels, op een vlakke, harde meubelplaat liggen. De ondergrond was goed vlak, maar in constateerde dat de Arnoldwissels net een fractie "dikker" waren dan de aanliggende rails. Daardoor ontstonden minimale hoogteverschillen die juist voor een langzaam rijdende tweeasser net groot genoeg waren om één wiel het contact met de rail te laten verliezen. Dat was in het donker goed te zien, door vonkvorming russen rail en wiel. Het ging echt om 0,1 - 0,2mm. Door de rails vóór het wissel iets hoger te leggen, dus letterlijk met kleine stukjes papier, net zolang tot het lokje niet meer haperde, konden vrijwel alle contactproblemen door niveauverschillen worden opgelost.MadSeven schreef: @Ben; mijn gedachte ging met name naar de wissels. (...) Ik hoopte dat met peco wissels de ellende een stuk minder zou zijn. Sommige wissel tilt de KUNSTSTOF gewoon een wieltje op![]()
![]()
![]()
Hoe heb je dat allemaal "met papiertjes" vlak gekregen? Ik heb echt wel moeite genomen om het redelijk recht te krijgen, maar het bonkt en hoddelt hier en daar toch nog wel. Het gedrag verschilt echt van lok tot lok. Sommige weten een hobbel te vinden waar ik bij andere loks geen enkele oneffenheid zie...
Zoals eerder aangegeven "hangt" de baan, dat maakt het echt niet makkelijk, maar betekent ook dat ik lastig foto's kan nemen. Hoe dan ook, ik zal vanavond weer eens een poging wagen.
Max,MadSeven schreef:Hi Ben,
misverstand; ik heb geen peco wissels! Ik heb, net als jij, oude roco en minitrix rails en wissels. Bij mij ligt de zaak op 20mm XPS-achtige spul. De baan hangt zeker ietsje door in het midden, daar heb ik op dit moment nog geen oplossing voor gevonden. Het is minimaal, maar hij zal er niet lichter op worden...
Just sayin....https://www.ebay.de/itm/MINITRIX-12254- ... 1438.l2649Bjor schreef: (Mijn bruine S 3/6 uit de Pfalz is mijn lieveling).
Ben