[DATABASE] NS/NL 186 TRAXX F140 MS2 in N
[DATABASE] NS/NL 186 TRAXX F140 MS2 in N
De TRAXX locomotieven is een 'familiereeks' van elektrische en dieselelektrische locomotieven welke sinds 1998 door Bombardier worden geleverd aan Europese spoorwegbedrijven. De merknaam Traxx staat voor Transnational Railway Applications with eXtreme fleXibility. Voor onder andere de Nederlandse markt werd de F140 MS2 serie uitgebracht. Hierbij staat F voor Freight, 140 voor tramophanging elektromotoren, MS voor meerspanningsysteem en 2 voor het aantal spanningssystemen. Formeel zijn de locomotieven geschikt te maken voor vier spanningen en wel 15 kV wisselspanning, 3 kV gelijkspanning, 25 kV wisselspanning en 1,5 kV gelijkspanning bij aanpassing van het beveiligingssysteem. Eigenlijk zijn het derhalve vier spanning systeem locomotieven. De F140 MS2 was dan ook een doorontwikkeling van de F140 MS die bedoeld was voor de SBB. De F140 MS was een zogenaamde TRAXX locomotief en de F140 MS2 een zogenaamde TRAXX2E locomotief waarbij de TRAXX2 gezien moet worden als een modernere versie van de TRAXX en de TRAXX2. De TRAXX en TRAXX2 komen/kwamen ook in Nederland en zijn genummerd in de 185 series.
De F140 MS2 is bij de DB gekenmerkt als Baureihe 186 en genummerd in de reeksen E186 met een volgnummer.
Zoals aangedragen is de TRAXX F140 MS2 geschikt voor alle vier de in Europa voorkomende bovenleiding spanningen. Bij de NMBS werd deze serie bekend als Reeks 28, in Nederland als serie 186 en in Duitsland als Baureihe 186.
De eerste voor Nederland geschikte locomotieven in deze reeks waren van de leasemaatschappij Angel Trains (tegenwoordig Alpha Trains).
In 2005 bestelde de High Speed Alliance (HSA) 12 186 locomotieven bij Angel Trains voor de HSL-Zuid, geschikt voor 160 km/u. De locomotieven kwamen aanvankelijk in de Rode huisstijl van HSA in dienst maar werden later, toen NS zelf ook TRAXX locomotieven ging aanschaffen, in de geel/blauwe huisstijl bestickerd (E 186 111 - E186 122).
In 2013 bestelde NS bij Bombardier 19 stuks 186 locomotieven die vanaf 2014 werden geleverd (E186 001 - E186 019). De bestelling werd in 2015 uitgebreid met nog eens 18 locomotieven (E186 020 - E186 037). Deze extra bestelling was nodig omdat de locomotieven uiteindelijk toch niet met de ICR stuurstandrijtuigen in trek-duw schakeling konden rijden. In 2016 werd nog eens een aanvullende bestelling van 8 locomotieven gedaan (E186 038 - E186 045). In 2018 werd besloten de 45 locomotieven te verkopen aan de leasemaatschappij Akiem en deze direct weer te leasen.
Voor de Intercity Direct en de Benelux trein huurt men van Macquarie nog eens 9 TRAXX locomotieven (E186 142, E186 144, E186 148, E186 149, E186 236 - E186 240). Deze rijden in de grijze kleur rond.
De goederenvervoerder DB Schenker gebruikt de Baureihe 186 eveneens voor vervoer in Nederland. Deze locomotieven zijn eigendom van Euro Cargo Rail (ECR) en genummerd in de reeksen 186 161-180, 186 301-332 en 186 341-345.
Ook de NMBS Cargo en haar opvolger Lineas gebruiken de TRAXX als HLE 28 en HLE 29 in Nederland. NMBS gebruikt de HLE28 eveneens voor de Benelux diensten. De Belgische locomotieven zijn genummerd in de reeksen 2801 - 2843 en 2901 - 2905.
Captrain Duitsland heeft de TRAXX locomotieven 186 151
186 152 - 186 156 en 186 459 in dienst die ook met enige regelmaat Nederland aandoen.
Diverse goederenvervoerders huren en huurden TRAXX locomotieven uit de 186 reeksen. Sommigen hebben/hadden deze in eigendom. Het is, mede door het nu en dan failliet gaan van bedrijven moeilijk aan te geven welke locomotieven door welke bedrijven gebruikt werden of worden. Mochten lezers hierbij kunnen helpen dan graag.
De volgende goederenvervoerders hebben in ieder geval de TRAXX gebruikt of gebruiken deze:
BLS, HSL, ITL, LTE, Rheincargo, Rhenus Logistics, Rurtalbahn, RTB Cargo, SBB Cargo Deutschland
Qua lease maatschappijen hebben de volgende bedrijven de volgende reeksen in eigendom die geschikt zijn voor gebruik in Nederland:
Alpha Trains: 186 101 – 186 135, 186 196 – 186 235, 186 241 – 186 251 en 186 346 – 186 350
Macquarie European Rail (CB Rail): 186 136 – 186 150, 186 236 – 186 240, 186 281 – 186 285 en 186 901 – 186 910
Railpool: 186 001-010, 186 181 – 186 183, 186 187, 186 189, 186 191, 186 251, 186 256 - 186 259, 186 292 – 186 300, 186 421 – 186 438, 186 445 – 186 459 en 186 491 - 186 510
Akiem(naast de van NS overgenomen locomotieven): 186 351 – 186 363 en 186 381 – 186 387
De F140 MS2 is bij de DB gekenmerkt als Baureihe 186 en genummerd in de reeksen E186 met een volgnummer.
Zoals aangedragen is de TRAXX F140 MS2 geschikt voor alle vier de in Europa voorkomende bovenleiding spanningen. Bij de NMBS werd deze serie bekend als Reeks 28, in Nederland als serie 186 en in Duitsland als Baureihe 186.
De eerste voor Nederland geschikte locomotieven in deze reeks waren van de leasemaatschappij Angel Trains (tegenwoordig Alpha Trains).
In 2005 bestelde de High Speed Alliance (HSA) 12 186 locomotieven bij Angel Trains voor de HSL-Zuid, geschikt voor 160 km/u. De locomotieven kwamen aanvankelijk in de Rode huisstijl van HSA in dienst maar werden later, toen NS zelf ook TRAXX locomotieven ging aanschaffen, in de geel/blauwe huisstijl bestickerd (E 186 111 - E186 122).
In 2013 bestelde NS bij Bombardier 19 stuks 186 locomotieven die vanaf 2014 werden geleverd (E186 001 - E186 019). De bestelling werd in 2015 uitgebreid met nog eens 18 locomotieven (E186 020 - E186 037). Deze extra bestelling was nodig omdat de locomotieven uiteindelijk toch niet met de ICR stuurstandrijtuigen in trek-duw schakeling konden rijden. In 2016 werd nog eens een aanvullende bestelling van 8 locomotieven gedaan (E186 038 - E186 045). In 2018 werd besloten de 45 locomotieven te verkopen aan de leasemaatschappij Akiem en deze direct weer te leasen.
Voor de Intercity Direct en de Benelux trein huurt men van Macquarie nog eens 9 TRAXX locomotieven (E186 142, E186 144, E186 148, E186 149, E186 236 - E186 240). Deze rijden in de grijze kleur rond.
De goederenvervoerder DB Schenker gebruikt de Baureihe 186 eveneens voor vervoer in Nederland. Deze locomotieven zijn eigendom van Euro Cargo Rail (ECR) en genummerd in de reeksen 186 161-180, 186 301-332 en 186 341-345.
Ook de NMBS Cargo en haar opvolger Lineas gebruiken de TRAXX als HLE 28 en HLE 29 in Nederland. NMBS gebruikt de HLE28 eveneens voor de Benelux diensten. De Belgische locomotieven zijn genummerd in de reeksen 2801 - 2843 en 2901 - 2905.
Captrain Duitsland heeft de TRAXX locomotieven 186 151
186 152 - 186 156 en 186 459 in dienst die ook met enige regelmaat Nederland aandoen.
Diverse goederenvervoerders huren en huurden TRAXX locomotieven uit de 186 reeksen. Sommigen hebben/hadden deze in eigendom. Het is, mede door het nu en dan failliet gaan van bedrijven moeilijk aan te geven welke locomotieven door welke bedrijven gebruikt werden of worden. Mochten lezers hierbij kunnen helpen dan graag.
De volgende goederenvervoerders hebben in ieder geval de TRAXX gebruikt of gebruiken deze:
BLS, HSL, ITL, LTE, Rheincargo, Rhenus Logistics, Rurtalbahn, RTB Cargo, SBB Cargo Deutschland
Qua lease maatschappijen hebben de volgende bedrijven de volgende reeksen in eigendom die geschikt zijn voor gebruik in Nederland:
Alpha Trains: 186 101 – 186 135, 186 196 – 186 235, 186 241 – 186 251 en 186 346 – 186 350
Macquarie European Rail (CB Rail): 186 136 – 186 150, 186 236 – 186 240, 186 281 – 186 285 en 186 901 – 186 910
Railpool: 186 001-010, 186 181 – 186 183, 186 187, 186 189, 186 191, 186 251, 186 256 - 186 259, 186 292 – 186 300, 186 421 – 186 438, 186 445 – 186 459 en 186 491 - 186 510
Akiem(naast de van NS overgenomen locomotieven): 186 351 – 186 363 en 186 381 – 186 387
Laatst gewijzigd door WilcoV op 24 okt 2019 11:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] NS/NL 186 TRAXX F140 MS2
Serie 186 in N spoor:
Arnold
HN2106
ITL-149 / 186 149
HN2332
NS 186 002
HN2434
NS 186 005
HN2459
SBB 186 181 (Railpool)
HN2464
Rhenus 186 286
HN2498 (2020)
Lineas 186 293
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Minitrix
16875
NS 186 012
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Brongergea modeltrains and trainstuf 1:160 & 1:87/Bouwe
8 buffers voor Arnold Traxx BR186 schaal N
4 buffers Arnold Traxx BR 186 schaal N
Arnold
HN2106
ITL-149 / 186 149
HN2332
NS 186 002
HN2434
NS 186 005
HN2459
SBB 186 181 (Railpool)
HN2464
Rhenus 186 286
HN2498 (2020)
Lineas 186 293
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Minitrix
16875
NS 186 012
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Brongergea modeltrains and trainstuf 1:160 & 1:87/Bouwe
8 buffers voor Arnold Traxx BR186 schaal N
4 buffers Arnold Traxx BR 186 schaal N
Laatst gewijzigd door WilcoV op 08 jan 2020 21:33, 4 keer totaal gewijzigd.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
-
- Berichten: 991
- Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: [DATABASE] NS/NL 186 TRAXX F140 MS2
Ik zie locs erbij staan die naar mijn idee nooit in Nederland zijn geweest?
Met vriendelijke groet,
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Re: [DATABASE] NS/NL 186 TRAXX F140 MS2
Graag aangeven welke, dan kan ik die checken en eventueel verwijderen.
Voor zover ik heb na kunnen gaan hebben de 1:1 locs van deze modellen allemaal NL in hun landenpakket. Ze kunnen derhalve in principe in Nederland terecht komen.
Voor zover ik heb na kunnen gaan hebben de 1:1 locs van deze modellen allemaal NL in hun landenpakket. Ze kunnen derhalve in principe in Nederland terecht komen.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] NS/NL 186 TRAXX F140 MS2
Beide DB locs en de Railpool 186 285 hebben geen NL-pakket (respectievelijk D/B/F en D/A/I) volgens Railcolor. De Arnold HN2459 heeft het nummer 186 181 volgens foto's.
-
- Berichten: 991
- Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: [DATABASE] NS/NL 186 TRAXX F140 MS2
Hoi Wilco, ik dacht dat de volgende niet in Nederland zijn geweest of rijden:
HN2176
DB 186 325
16873
DB 186 338
16874
Railpool 186 285
HN2176
DB 186 325
16873
DB 186 338
16874
Railpool 186 285
Met vriendelijke groet,
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Re: [DATABASE] NS/NL 186 TRAXX F140 MS2
DB 186 325 klopt voor zover ik kan nagaan rijd en reed deze voornamelijk op België. Voor zover ik weet mag deze echter ook naar Nederland, maar mocht iemand het landenpakket weten van deze lok, graag.
DB 186 338 heeft in dienst gereden van DB-Schenker Nederland en DB Cargo Nederland, heeft landenpakket met Nederland en werd voornamelijk in België ingezet.
Beide modellen komen echter wel in Nederland voor DB Cargo en kunnen vanwege het landenpakket dus heel goed op de Nederlandse Modelbaan.
Railpool 186 285 Correct, deze rijd bij Rail Traction Company in Italië.
DB 186 338 heeft in dienst gereden van DB-Schenker Nederland en DB Cargo Nederland, heeft landenpakket met Nederland en werd voornamelijk in België ingezet.
Beide modellen komen echter wel in Nederland voor DB Cargo en kunnen vanwege het landenpakket dus heel goed op de Nederlandse Modelbaan.
Railpool 186 285 Correct, deze rijd bij Rail Traction Company in Italië.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] NS/NL 186 TRAXX F140 MS2
Top Rick en Ronald, gelijk aangepast.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] NS/NL 186 TRAXX F140 MS2 in N
Volgens mij hebben de nr 2901-2905 geen ATB, wel Frans KVB ?
Zijn die ooit in Nederland geweest ? Dan "achter" een 28 ?
Zijn die ooit in Nederland geweest ? Dan "achter" een 28 ?
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Re: [DATABASE] NS/NL 186 TRAXX F140 MS2 in N
Geen idee, ik stel ook alleen dat de Belgische Traxxen zo genummerd zijn.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] NS/NL 186 TRAXX F140 MS2 in N
Hier wat extra informatie en geschiedenis omtrent de TRAXX:
Begin de jaren '90 besloot de DB (toen nog Deutsche Bundesbahn) om hun locomotievenpark te vernieuwen. Hiervoor bouwde de Duitse industrie twee prototype-locomotieven die uitvoerig werden getest: ADTranz bouwde de 12X (BR 128), Siemens de EuroSprinter (BR 127).
Het project van een universeel inzetbare loc (project BR 121, opvolger van de 120) werd aan de kant geschoven en er werd geopteerd om drie verschillende types te laten bouwen: een locomotief om snelle reizigerstreinen te slepen (die de 103 moest vervangen), één om zware goederentreinen te kunnen slepen en een lichter type om zowel lichte goederen- en lichte reizigerstreinen te kunnen slepen. Op basis van de ervaringen opgedaan met de 12X werd besloten om ADTranz de bouw toe te kennen van de snelle loc (BR 101) en ook de universele loc voor lichte treinen (BR 145). Siemens kreeg het order voor de zware goederenloc (BR 152), gebaseerd op de EuroSprinter.
Terwijl deze diverse locs in dienst kwamen, was de DB volop aan het veranderen: ondertussen waren de DR (Oost-Duitse Reichsbahn) en DB samengevoegd tot het nieuwe DB AG en werd ook besloten om de reizigers- en goederen-afdelingen op te splitsen. Voor de BR 101 en 152 was duidelijk waar ze toe behoorden; bij de BR 145 lag dit moeilijker. Daarom werd besloten om op basis van de 145 een versie specifiek voor het regionale reizigersverkeer te bouwen: de BR 146 die een gewijzigde overbrenging kreeg en bestemmingsaanduiders boven het raam. De BR 145 mag men beschouwen als de oer-TRAXX; na de overname van ADTranz door Bombardier werd deze dan ook aangeduid als TRAXX F140 AC. De F staat hier voor Freight, 140 voor de maximale snelheid, en AC voor wisselspanningsversie. De BR 146 kreeg de aanduiding TRAXX P160 AC (P=Passenger, 160 km/u).
Door de liberalisering van het (goederen-)spoorverkeer was er ondertussen een grote vraag naar locomotieven en verschenen er veel locs van het type TRAXX F140 AC bij diverse privé-operatoren.
Om de loc ook in Zwitserland te kunnen inzetten, diende de kast te worden aangepast aan het daar geldende kleinere vrij-ruimteprofiel: de daklijn en de stroomafnemers werden hiervoor lager geplaatst. Deze gewijzigde constructie werd aangeduid als TRAXX F140 AC1. Deze locs kregen de Duitse nummering 185; de SBB bestelde er ook als reeks Re 482. Enkele locomotieven voor DB werden ook voorzien van een wisselspanningsversie voor het Franse net (25 kV) en hadden dus vier stroomafnemers op het dak. Ook de locs van de reeds lopende bestellingen van de reeksen 145 en 146 kregen deze kast met lagere daklijn: bij DB kregen die nu de nummering vanaf 145.1 en 146.1.
Om toegelaten te worden in Italië diende er terug een wijziging te worden uitgevoerd aan de locomotiefkast: nu werd het front onder handen genomen. De locs kregen nu koplichten die verticaal geplaatst staan, en niet meer schuin. Deze wijziging verkreeg de benaming TRAXX F140 AC2 en werd ingevoerd vanaf locomotief 185 200 van de DB. Ook de nog te leveren 146's (TRAXX P160 AC2) voor DB Regio kregen deze wijziging en ook de aanduiding BR 146.2. Hieronder een foto van de verschillende neuzen van de BR 185:
Het is van deze uitvoering dat Bombardier een meerspanningsversie-variant maakt die de aanduiding TRAXX F140 MS (MS = Multi System) kreeg: deze is beter bekend als reeks 186.
Zoals reeds vermeld zijn de DB Cargo 186's en die van ECR niet toegelaten in Nederland: deze locs hebben enkel de uitrusting om in Frankrijk, België en Duitsland te rijden. Deze locs zijn identiek aan de NMBS reeks 29.
De NMBS reeks 28 bestond uit 43 exemplaren die geleased werden bij ATC: de locs werden indertijd door elkaar gebruikt in zowel het goederenverkeer als in de Beneluxtreinen. Na de afsplitsing van de goederentak (eerst B-Logistics, sinds 2017 Lineas) werden de locs opgedeeld: de 2801 ging terug naar ATC en werd algauw verhuurd aan andere oparatoren (CrossRail), de 2802 tot 2812 zijn nog steeds in dienst bij de NMBS voor inzet in de IC Direct, de 2813 tot 2843 bleven bij Lineas. Ondertussen heeft Lineas een contract met RailPool voor de huur van TRAXX-locs, en werden de locs van de reeks 28 stelselmatig teruggegeven aan ATC. Hiervoor werden ze ontdaan van hun NMBS-nummer. Maar door een gebrek aan locomotieven dient Lineas toch nog een beroep te doen op deze locs van ATC: de vijf exemplaren van de reeks 29, de 186 209 en de 186 235 rijden momenteel nog bij Lineas, waarbij de 2904 en de 2843 (186 235) nog hun NMBS-nummer dragen.
De meeste RailPool-TRAXXen van Lineas hebben een toelating voor Nederland: enkel de 186 252 tot 255 niet , dit zijn ook locs met een landenpakket D-F-B.
Om de Benelux/IC Direct te kunnen rijden had de NMBS een te kort aan locomotieven en werd daarom zeer kort de 186 240 (witte loc omgenummerd als 2844) alsook de RailPool 186 181 (2862) en 186 183 (2861) ingezet.
Nog een opmerking: de locomotieven geleverd vanaf 2017 hebben nu de kast met vlakke zijwanden. Arnold heeft dit bij het model van de Rhenus Logistics-loc correct weergegeven in model; bij het model van de Lineas 186 293 jammergenoeg niet!
Ondertussen blijkt dat ik toch al wat TRAXX-modellen in de collectie heb
De geel-blauwe NS, de donkere Lineas, de rode DB, de witgrijze ECR en de blauwe Rhenus Logistics zijn originele Arnold-modellen. De rest is omgespoten en/of omgebouwd.
Het Minitrix-model van de NS 186 is fout: Minitrix had indertijd geen zin om te investeren in een nieuwe kap en heeft een kap van een 185.2 gebruikt met aangepast dak voor deze loc. Ook het geluid is dat van een 185.2.
Begin de jaren '90 besloot de DB (toen nog Deutsche Bundesbahn) om hun locomotievenpark te vernieuwen. Hiervoor bouwde de Duitse industrie twee prototype-locomotieven die uitvoerig werden getest: ADTranz bouwde de 12X (BR 128), Siemens de EuroSprinter (BR 127).
Het project van een universeel inzetbare loc (project BR 121, opvolger van de 120) werd aan de kant geschoven en er werd geopteerd om drie verschillende types te laten bouwen: een locomotief om snelle reizigerstreinen te slepen (die de 103 moest vervangen), één om zware goederentreinen te kunnen slepen en een lichter type om zowel lichte goederen- en lichte reizigerstreinen te kunnen slepen. Op basis van de ervaringen opgedaan met de 12X werd besloten om ADTranz de bouw toe te kennen van de snelle loc (BR 101) en ook de universele loc voor lichte treinen (BR 145). Siemens kreeg het order voor de zware goederenloc (BR 152), gebaseerd op de EuroSprinter.
Terwijl deze diverse locs in dienst kwamen, was de DB volop aan het veranderen: ondertussen waren de DR (Oost-Duitse Reichsbahn) en DB samengevoegd tot het nieuwe DB AG en werd ook besloten om de reizigers- en goederen-afdelingen op te splitsen. Voor de BR 101 en 152 was duidelijk waar ze toe behoorden; bij de BR 145 lag dit moeilijker. Daarom werd besloten om op basis van de 145 een versie specifiek voor het regionale reizigersverkeer te bouwen: de BR 146 die een gewijzigde overbrenging kreeg en bestemmingsaanduiders boven het raam. De BR 145 mag men beschouwen als de oer-TRAXX; na de overname van ADTranz door Bombardier werd deze dan ook aangeduid als TRAXX F140 AC. De F staat hier voor Freight, 140 voor de maximale snelheid, en AC voor wisselspanningsversie. De BR 146 kreeg de aanduiding TRAXX P160 AC (P=Passenger, 160 km/u).
Door de liberalisering van het (goederen-)spoorverkeer was er ondertussen een grote vraag naar locomotieven en verschenen er veel locs van het type TRAXX F140 AC bij diverse privé-operatoren.
Om de loc ook in Zwitserland te kunnen inzetten, diende de kast te worden aangepast aan het daar geldende kleinere vrij-ruimteprofiel: de daklijn en de stroomafnemers werden hiervoor lager geplaatst. Deze gewijzigde constructie werd aangeduid als TRAXX F140 AC1. Deze locs kregen de Duitse nummering 185; de SBB bestelde er ook als reeks Re 482. Enkele locomotieven voor DB werden ook voorzien van een wisselspanningsversie voor het Franse net (25 kV) en hadden dus vier stroomafnemers op het dak. Ook de locs van de reeds lopende bestellingen van de reeksen 145 en 146 kregen deze kast met lagere daklijn: bij DB kregen die nu de nummering vanaf 145.1 en 146.1.
Om toegelaten te worden in Italië diende er terug een wijziging te worden uitgevoerd aan de locomotiefkast: nu werd het front onder handen genomen. De locs kregen nu koplichten die verticaal geplaatst staan, en niet meer schuin. Deze wijziging verkreeg de benaming TRAXX F140 AC2 en werd ingevoerd vanaf locomotief 185 200 van de DB. Ook de nog te leveren 146's (TRAXX P160 AC2) voor DB Regio kregen deze wijziging en ook de aanduiding BR 146.2. Hieronder een foto van de verschillende neuzen van de BR 185:
Het is van deze uitvoering dat Bombardier een meerspanningsversie-variant maakt die de aanduiding TRAXX F140 MS (MS = Multi System) kreeg: deze is beter bekend als reeks 186.
Zoals reeds vermeld zijn de DB Cargo 186's en die van ECR niet toegelaten in Nederland: deze locs hebben enkel de uitrusting om in Frankrijk, België en Duitsland te rijden. Deze locs zijn identiek aan de NMBS reeks 29.
De NMBS reeks 28 bestond uit 43 exemplaren die geleased werden bij ATC: de locs werden indertijd door elkaar gebruikt in zowel het goederenverkeer als in de Beneluxtreinen. Na de afsplitsing van de goederentak (eerst B-Logistics, sinds 2017 Lineas) werden de locs opgedeeld: de 2801 ging terug naar ATC en werd algauw verhuurd aan andere oparatoren (CrossRail), de 2802 tot 2812 zijn nog steeds in dienst bij de NMBS voor inzet in de IC Direct, de 2813 tot 2843 bleven bij Lineas. Ondertussen heeft Lineas een contract met RailPool voor de huur van TRAXX-locs, en werden de locs van de reeks 28 stelselmatig teruggegeven aan ATC. Hiervoor werden ze ontdaan van hun NMBS-nummer. Maar door een gebrek aan locomotieven dient Lineas toch nog een beroep te doen op deze locs van ATC: de vijf exemplaren van de reeks 29, de 186 209 en de 186 235 rijden momenteel nog bij Lineas, waarbij de 2904 en de 2843 (186 235) nog hun NMBS-nummer dragen.
De meeste RailPool-TRAXXen van Lineas hebben een toelating voor Nederland: enkel de 186 252 tot 255 niet , dit zijn ook locs met een landenpakket D-F-B.
Om de Benelux/IC Direct te kunnen rijden had de NMBS een te kort aan locomotieven en werd daarom zeer kort de 186 240 (witte loc omgenummerd als 2844) alsook de RailPool 186 181 (2862) en 186 183 (2861) ingezet.
Nog een opmerking: de locomotieven geleverd vanaf 2017 hebben nu de kast met vlakke zijwanden. Arnold heeft dit bij het model van de Rhenus Logistics-loc correct weergegeven in model; bij het model van de Lineas 186 293 jammergenoeg niet!
Ondertussen blijkt dat ik toch al wat TRAXX-modellen in de collectie heb
De geel-blauwe NS, de donkere Lineas, de rode DB, de witgrijze ECR en de blauwe Rhenus Logistics zijn originele Arnold-modellen. De rest is omgespoten en/of omgebouwd.
Het Minitrix-model van de NS 186 is fout: Minitrix had indertijd geen zin om te investeren in een nieuwe kap en heeft een kap van een 185.2 gebruikt met aangepast dak voor deze loc. Ook het geluid is dat van een 185.2.
Re: [DATABASE] NS/NL 186 TRAXX F140 MS2 in N
Leuke bijdrage, bedankt.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] NS/NL 186 TRAXX F140 MS2 in N
Nooit doen, achtergrondinformatie is altijd leuk.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie