Test 4 merken rails
Test 4 merken rails
Dag N spoorders,
Een projectje tussendoor op verzoek van H@ns. Er zijn veel meningen over welke rails je moet gebruiken voor je modelbaan en wat je ermee kunt doen. Denk bijvoorbeeld aan ballasten en weatering maar ook het verwerken in je baan. Rijeigenschappen en verdere mogelijkheden laat ik buiten dit draadje.
Kortom, laten zien dat je met diverse merken rails bijna hetzelfde optische effect kunt berijken. Een leuke uitdaging lijkt me.
De N railsstukken voor deze uitdaging zijn de meest gangbare waaronder: Fleischmann met bedding, Roco zonder bedding, Kato met koppelstuk en Peco code 55.
Rails worden aan elkaar gekoppeld op een plank van 120×10. Hoogte verschillen worden met dunne xps schuimplaten opgevangen.
Wordt vervolgd.......
Een projectje tussendoor op verzoek van H@ns. Er zijn veel meningen over welke rails je moet gebruiken voor je modelbaan en wat je ermee kunt doen. Denk bijvoorbeeld aan ballasten en weatering maar ook het verwerken in je baan. Rijeigenschappen en verdere mogelijkheden laat ik buiten dit draadje.
Kortom, laten zien dat je met diverse merken rails bijna hetzelfde optische effect kunt berijken. Een leuke uitdaging lijkt me.
De N railsstukken voor deze uitdaging zijn de meest gangbare waaronder: Fleischmann met bedding, Roco zonder bedding, Kato met koppelstuk en Peco code 55.
Rails worden aan elkaar gekoppeld op een plank van 120×10. Hoogte verschillen worden met dunne xps schuimplaten opgevangen.
Wordt vervolgd.......
Laatst gewijzigd door brendo op 30 apr 2020 18:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Projectje 4 merken
Goed idee van H@ns. Ik ben benieuwd naar je bevindingen!
Omdat het een (soort) test is heb ik je onderwerp verplaatst naar dit forum-onderdeel.
Omdat het een (soort) test is heb ik je onderwerp verplaatst naar dit forum-onderdeel.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Projectje 4 merken
Leuk project die vooral de keuze kan vergemakkelijken voor beginners.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: Projectje 4 merken
Goed idee! De laatste tijd kwam deze vraag inderdaad een paar keer naar boven.
Ik ben benieuwd wat het resultaat is.
Groet, Wim
Ik ben benieuwd wat het resultaat is.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Projectje 4 merken
Klopt Maarten, hier past dit onderwerp beter.
Project in stappen.
Het leggen van de rails moest eerst in diverse hoogtes worden aangepast. Een klusje op zich.....
Toen de railstaven gekleurd.
Daarna ondergrond in de verf en vervolgens de ballast aanbrengen en aansluitend met lijm gefixeerd.
Nu alles goed laten drogen!
Project in stappen.
Het leggen van de rails moest eerst in diverse hoogtes worden aangepast. Een klusje op zich.....
Toen de railstaven gekleurd.
Daarna ondergrond in de verf en vervolgens de ballast aanbrengen en aansluitend met lijm gefixeerd.
Nu alles goed laten drogen!
Re: Projectje 4 merken
Bren,
Goed idee, maar als ik het zo bekijk, leg je nu elke railtype in ballast?
Dus ook de Fleischmann met bedding en de kato?
mvg
Freddy
Goed idee, maar als ik het zo bekijk, leg je nu elke railtype in ballast?
Dus ook de Fleischmann met bedding en de kato?
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Projectje 4 merken
Hoi Freddy,
Klopt. Dat ze aan elkaar gekoppeld zitten is om een goed vergelijk te krijgen. Maar eigenlijk bijzaak.
Het idee bij deze "plank" is om te laten zien dat alle merken goed te behandelen zijn. En zijn er nu echt grote verschillen na behandeling?
Blijft straks de discussie over........welk rails ga jij gebruiken?
Klopt. Dat ze aan elkaar gekoppeld zitten is om een goed vergelijk te krijgen. Maar eigenlijk bijzaak.
Het idee bij deze "plank" is om te laten zien dat alle merken goed te behandelen zijn. En zijn er nu echt grote verschillen na behandeling?
Blijft straks de discussie over........welk rails ga jij gebruiken?
Re: Projectje 4 merken
Misschien is het dan ook leuk om er een prijskaartje aan te hangen en daarbij te vermelden wat de arbeidstijd per strekkende meter is.
Re: Projectje 4 merken
zo te zien ziet het er hetzelfde uit
een hoop werk zo te zien
maatgevend was uiteraard kato unitrack
Is de beddinghoogte nu op schaal ?
Kato is 5 mm is 80 cm in het echt of reken ik nu verkeerd?
wat misschien ook interessant was om de verschillende soorten rails te vergelijken hoe ze opeen juiste bedding hoogte te krijgen zijn
groet kees
een hoop werk zo te zien
maatgevend was uiteraard kato unitrack
Is de beddinghoogte nu op schaal ?
Kato is 5 mm is 80 cm in het echt of reken ik nu verkeerd?
wat misschien ook interessant was om de verschillende soorten rails te vergelijken hoe ze opeen juiste bedding hoogte te krijgen zijn
groet kees
Re: Projectje 4 merken
Jasper, kosten per meter laat ik aan iedereen zelf over. Peco is het snelst te bewerken, verder is de arbeidstijd gelijk bij de overige merken. Alleen de beddinghoogte bepaal jij op je eigen manier op je baan. Met 1 of 2 dunne laagjes kurk of foam eronder en dan ballast. Goede onder bedding is nadien weinig ballast materiaal. (kostenbesparend) Daarbij is arbeidstijd bij onze hobby toch geen kostenpost? Gaat erom wat jij mooi vindt en hoe realistisch wil jij het maken.
Kees, Kato is inderdaad de richtlijn qua hoogte bij deze test. Omdat alles gekoppeld is moest ik wel de staven op dezelfde hoogte krijgen. Realistisch? Vind de 5 mm van Kato behoorlijk hoog echter is dit best wel goed te camoufleren als je er ballast tegenaan doet. De hoge/steile hellingshoek verdwijnt waardoor het geheel wat realistischer wordt. Straks nog wat grassen eromheen en dan ben ik ook benieuwd of het te hoog blijft.
Heb nog snel even een wagonnetje erop gezet voor jullie beeldvorming.
Kees, Kato is inderdaad de richtlijn qua hoogte bij deze test. Omdat alles gekoppeld is moest ik wel de staven op dezelfde hoogte krijgen. Realistisch? Vind de 5 mm van Kato behoorlijk hoog echter is dit best wel goed te camoufleren als je er ballast tegenaan doet. De hoge/steile hellingshoek verdwijnt waardoor het geheel wat realistischer wordt. Straks nog wat grassen eromheen en dan ben ik ook benieuwd of het te hoog blijft.
Heb nog snel even een wagonnetje erop gezet voor jullie beeldvorming.
Re: Projectje 4 merken
geeft inderdaad een beter beeld ,dank je
ik ben bezig om op kato over te gaan staat jammer genoeg nog in nederland in de opslag en onbekend wanneer de grenzen weer open gaan .
ondertussen regelmatig in lochem een bestelling plaatsen .
met groet kees
ik ben bezig om op kato over te gaan staat jammer genoeg nog in nederland in de opslag en onbekend wanneer de grenzen weer open gaan .
ondertussen regelmatig in lochem een bestelling plaatsen .
met groet kees
Re: Projectje 4 merken
Verder met de de rails en eens kijken wat het wordt. Beetje gras er omheen voor de aankleding en stootblokken. Niet teveel detail, focus op de rails.
Mijn ervaring met dit test projectje:
Peco is mooi qua railhoogte en detail en de rest is bekend qua mogelijkheden.
Roco en Fleischmann scoren gelijk, Roco heeft hier en daar "gekoppelde" bielzen en Fleischmann heeft bedding. Het is maar wat je mooi
vindt maar beiden zijn goed te bewerken.
Kato was zeer verassend, ik had er niet eerder mee gewerkt en vindt dit een zeer degelijk stuk rail. Voor de afwerking zijn de zijkanten goed
te doen maar echt iets ballast tussen de staven is lastig en priegelwerk. Bedding Fleischmann is dan net iets fraaier en makkelijker met
ballasten.
Kortom, alle rails zijn goed te bewerken en je moet hier zelf uitrekenen wat bij jou portemonnee past, hoe handig je bent, en hoeveel tijd je erin wil steken.
Het grappige is dat je nu wel goed moet kijken welke rails waar ligt.........
Jullie mogen dit zelf binnenkort beoordelen bij H@ns in de winkel.
Foto 1 overgang Peco code 55 > Fleischmann met bedding.
Foto 2 overgang Fleischmann met bedding > Roco zonder bedding
Foto 3 overgang Kato met bedding > Roco zonder bedding
Overzicht "plank" met rail.
Mijn ervaring met dit test projectje:
Peco is mooi qua railhoogte en detail en de rest is bekend qua mogelijkheden.
Roco en Fleischmann scoren gelijk, Roco heeft hier en daar "gekoppelde" bielzen en Fleischmann heeft bedding. Het is maar wat je mooi
vindt maar beiden zijn goed te bewerken.
Kato was zeer verassend, ik had er niet eerder mee gewerkt en vindt dit een zeer degelijk stuk rail. Voor de afwerking zijn de zijkanten goed
te doen maar echt iets ballast tussen de staven is lastig en priegelwerk. Bedding Fleischmann is dan net iets fraaier en makkelijker met
ballasten.
Kortom, alle rails zijn goed te bewerken en je moet hier zelf uitrekenen wat bij jou portemonnee past, hoe handig je bent, en hoeveel tijd je erin wil steken.
Het grappige is dat je nu wel goed moet kijken welke rails waar ligt.........
Jullie mogen dit zelf binnenkort beoordelen bij H@ns in de winkel.
Foto 1 overgang Peco code 55 > Fleischmann met bedding.
Foto 2 overgang Fleischmann met bedding > Roco zonder bedding
Foto 3 overgang Kato met bedding > Roco zonder bedding
Overzicht "plank" met rail.
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4944
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Projectje 4 merken
Hoe heb je de Fleischmann en de Peco code 55 gekoppeld? Dit is me nog niet goed gelukt zonder dat de locs stoppen omdat het verschil er is.
groetjes
groetjes
Re: Projectje 4 merken
En dan is het duidelijk dat wanneer het mooi wordt geballast, men amper veschil ziet op normale kijkafstand. Men moet er al met de neus op kruipen om de verschillen te zien. Erg leuke test!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Projectje 4 merken
Ik heb op 2 plekken op de baan nog een oud stukje Fleischmann rails liggen (dit is een stuk dat uit het zicht ligt). Dat is aan een zijde gekoppeld met Peco code 55 en aan de andere zijde met Peco code 80 (de helix en het schaduwstation is bij mij Peco code 80). En dat spul is gewoon gekoppeld met Fleischmann railschoentjes. Op de foto's kun je zien dat de railschoentjes er niet echt heel strak aan zitten (ahum), maar geen probleem. En anders even de vijl erover halen. Sowieso zijn de oude Fleischmann railschoentjes een stuk minder strak dan die van Peco.martindomburg schreef: ↑28 apr 2020 07:34 Hoe heb je de Fleischmann en de Peco code 55 gekoppeld? Dit is me nog niet goed gelukt zonder dat de locs stoppen omdat het verschil er is.
groetjes
Koppeling met Peco code 55. Railschoentjes hebben hun beste tijd gehad...
Koppeling met Peco code 80.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Projectje 4 merken
Hallo Bren,
Leuk verslag zo!
Maar waar mee heb je eigenlijk de sporen verweerd op de laatste foto's
Groet,
Frank.
Leuk verslag zo!
Maar waar mee heb je eigenlijk de sporen verweerd op de laatste foto's
Groet,
Frank.
Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,
Frank.
Frank.
Re: Projectje 4 merken
Mooi gedaan, Bren.
Interessante test.
m.vr.gr.
Hans
Interessante test.
m.vr.gr.
Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Re: Projectje 4 merken
Dag mannen,
Was inderdaad een leuke uitdaging om te doen en dank voor jullie reacties.
Oh ja, de Kato railschoenen/koppelingen waren het meest robuust en meest degelijke verbinding. Daar tegenover minder fraai en meerwerk om ze goed te camoufleren.
@Martin: koppelen met railschoentjes was een drama en geen optie.(lees: niet mooi). Railstaven Peco code 55 is totaal anders dan de overige merken. Bovendien voelde ik aan de wagon dat deze met de flenzen er langs schuurde omdat de railschoen naar buiten gaat staan. (dit zie je ook bij de foto's van Steven)
Kortom, ik heb de Peco rail eerst op hoogte gebracht met dun xps en dubbelzijdig tape geplakt. Ik moet zeggen dat als je beide railstukken op hoogte hebt en goed plakt er dan al weinig mis kan gaan. Tenminste, alleen op rechte stukken. Eventueel kun je met boekbinderslijm het geheel extra fixeren. In een schaduw station kun je daarbij overwegen om ze aan elkaar te solderen. In het zicht tegen elkaar plaatsen, plakken en ballasten. ( Je hebt alleen geen/slechte stroom geleiding)
@Frank: ik gebruik diverse poeders/pigmenten om b.v. vliegroest te imiteren. Opbrengen met een klein zeer kortharig kwastje en dan iets poetsen.......(lijkt op drybrushen)
Was inderdaad een leuke uitdaging om te doen en dank voor jullie reacties.
Oh ja, de Kato railschoenen/koppelingen waren het meest robuust en meest degelijke verbinding. Daar tegenover minder fraai en meerwerk om ze goed te camoufleren.
@Martin: koppelen met railschoentjes was een drama en geen optie.(lees: niet mooi). Railstaven Peco code 55 is totaal anders dan de overige merken. Bovendien voelde ik aan de wagon dat deze met de flenzen er langs schuurde omdat de railschoen naar buiten gaat staan. (dit zie je ook bij de foto's van Steven)
Kortom, ik heb de Peco rail eerst op hoogte gebracht met dun xps en dubbelzijdig tape geplakt. Ik moet zeggen dat als je beide railstukken op hoogte hebt en goed plakt er dan al weinig mis kan gaan. Tenminste, alleen op rechte stukken. Eventueel kun je met boekbinderslijm het geheel extra fixeren. In een schaduw station kun je daarbij overwegen om ze aan elkaar te solderen. In het zicht tegen elkaar plaatsen, plakken en ballasten. ( Je hebt alleen geen/slechte stroom geleiding)
@Frank: ik gebruik diverse poeders/pigmenten om b.v. vliegroest te imiteren. Opbrengen met een klein zeer kortharig kwastje en dan iets poetsen.......(lijkt op drybrushen)
Re: Projectje 4 merken
Ik gebruik peco 55, roco en minitrix door elkaar.
Met de railschoenen van peco gaat dat perfect, het past, geen gehobbel, geen stroom onderbreking, etc.
Groetjes Gerard
Met de railschoenen van peco gaat dat perfect, het past, geen gehobbel, geen stroom onderbreking, etc.
Groetjes Gerard
Re: Projectje 4 merken
Gerard,
Peco code 55 > Fleischmann piccolo met bedding was erg lastig (en niet mooi). Zal voor mijn nieuwsgierigheid binnenkort Peco code 55 eens koppelen aan Roco zonder bedding. (Minitrix is buiten deze test gehouden maar zal deze ook gelijk testen)
Peco code 55 > Fleischmann piccolo met bedding was erg lastig (en niet mooi). Zal voor mijn nieuwsgierigheid binnenkort Peco code 55 eens koppelen aan Roco zonder bedding. (Minitrix is buiten deze test gehouden maar zal deze ook gelijk testen)
Re: Projectje 4 merken
Ik denk dat, als je de railschoentjes van Peco gebruikt, het veel beter gaat.
De doorsnede van de Peco code 55 rails heeft, als het ware 2 flenzen (richels);
1 om de code 55 te creëren, die zit op de bielzen,
de 2de, die in het kunststof zit,om de rails te verankeren in het kunststof en om aan te sluiten op de standaard spoor n rails, Minitrix, Roco, Fleischman. Dit is de "truc" van Peco code 55 Maar hierdoor passen de railschoenen van Fleischmann, etc, niet goed om dat die tegen de bovenste flens aankomen en dan open buigen.
De railschoenen van Peco zijn platter en passen wel. Zie foto's: Overigens heb ik de rails niet zo netjes doorgezaagd. Dat kan beter...
groetjes,
Gerard
Re: Projectje 4 merken
Peco code 55 gaat inderdaad prima met Roco (nu ook Fleischmann wat verwarrend is), GT-Gleiss et anderen, maar niet met Fleischmann (Piccolo), waar de opmerking over ging. Fleischmann heeft een veel dikker voet waar de railschoenen van Peco niet zomaar over schuiven. De railschoenen van Fleischmann hebben een "hals" waardoor ze niet over de valse voet van Peco code 55 schuiven.
Ik priegel de railschoen van Peco langs 1 kant verder open, schuif het over de voet van de Fleischmann rail en knijp het dan met een tang weer dichter, maar mooi is het niet. Mogelijk dat het met railschoentjes van een ander merk (vb Roco) wel goed gaat tussen Peco55 en Piccolo. Heb ik zelf nooit geprobeerd.
Ik priegel de railschoen van Peco langs 1 kant verder open, schuif het over de voet van de Fleischmann rail en knijp het dan met een tang weer dichter, maar mooi is het niet. Mogelijk dat het met railschoentjes van een ander merk (vb Roco) wel goed gaat tussen Peco55 en Piccolo. Heb ik zelf nooit geprobeerd.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Projectje 4 merken
De norm voor modelspoor railprofielen:
https://www.nproject.org/nl/images/NEM/nem_120_nl.pdf
laat ruimte voor kleine verschillen in de railprofielen van de verschillende merken.
Maar ik denk dat het probleem van het combineren met Peco code 55 rails met andere merken vooral komt door de “hoge” railschoen van bijvoorbeeld Fleischmann met bedding, Roco (Fleischmann zonder bedding) of Minitrix.
Ik heb geen stukje Fleischmann met bedding om het eens te proberen.
Groetjes,
Gerard
https://www.nproject.org/nl/images/NEM/nem_120_nl.pdf
laat ruimte voor kleine verschillen in de railprofielen van de verschillende merken.
Maar ik denk dat het probleem van het combineren met Peco code 55 rails met andere merken vooral komt door de “hoge” railschoen van bijvoorbeeld Fleischmann met bedding, Roco (Fleischmann zonder bedding) of Minitrix.
Ik heb geen stukje Fleischmann met bedding om het eens te proberen.
Groetjes,
Gerard