Hallo,
We gaan nog één keer een stap naar het verleden. Ik was gebleven in 2014. In dat jaar ging ik de 4 jarige opleiding ‘middenkader engineering technicus’ volgen naast mijn 40-urige werkweek.
Oftewel ik had niet zo veel tijd meer over om aan de baan bouwen. Beurzen bezoeken en verder verzamelen van materieel deed ik nog wel.
In 2018 was de studie afgerond maar de zin om weer de baanbouw op te pakken was er even niet meer.
Eind 2020 begon het toch weer te kriebelen om verder te gaan.
Ik had maar een halve dubbele ovaal aan rails liggen dus werd het tijd om het baanvak aan de voorkant aan te leggen (zichtzijde). Rails goed leggen is best een secuur werkje en neem daar de tijd voor. Zeker bij de moduleovergangen moest het perfect liggen, anders ontspoort het iedere keer. Eén overgang was wat minder netjes gelegd, daar kom ik later op terug
.
Hierbij de foto’s hoe ik dat gedaan heb.
Ik begin even aan de linkerzijde. Nadat ik de blauwe platen op maat had gesneden, vastgelijmd op de het hout en daarna bruin had geschilderd met verf van de Action kon de rails er op.
Ik had nog doosjes Fleischmann met nieuwe rails 22222 (R2) en 22223 (R3) liggen dus die werden daarvoor gebruikt.
Rails leggen en vastlijmen met boekbinderslijm van bijvoorbeeld van Pipoos. Ligt de rails mooi dan daarna even met punaises vastzetten dat deze niet verschuift. Ik legde er ook wat gewicht op en gebruikte wat afvalstukken van metaal.
Verder met het station gedeelte, nou ja halte dan. Daar heb ik Peco sl302 rails gebruikt (code 80), dit past mooi op de Fleischmann rails. Ik gebruik daarbij een aluminium hoekprofieltje voor om alles recht te leggen. Een lange stalen liniaal kan ook natuurlijk. Op de derde foto hieronder zie je die vooraan liggen bij de Peco rails.
Hier deed ik de rails vastzetten met nietjes. Let hier op dat je tussen de betonnen bielsen de nietjes plaatst want je schiet er zo doorheen, hoe zou ik dat nu weten
.
We gaan nu verder aan de rechterzijde. Ook daar weer platen op maat snijden, lijmen en schilderen.
Daarna de rails lijmen, vast zetten en de gewichten erop. Het begint nu wel erg op werken te lijken
.
Tussen de bezigheden even de rijtuigtest uitvoeren (had ik ook al aan de linkerzijde gedaan) of het allemaal wel past, ja dus. Ik gebruikte daar oude Lima rijtuigen (juiste schaallengte van 165mm) voor uit de rommeldoos, de dure LS-models rijtuigen mogen later uit de doosjes.
Het ‘zwarte’ vierkant aan de achterzijde is om een donker gat te creëren zodat er geen licht van achter uit ‘schijnt’.
En weer verder met het baanvak wat in het zicht ligt. Ook hier dezelfde methode gebruikt. Ik zeg het maar nog even voor de toekomstige railsen leggers: werk netjes en secuur dat voorkomt een hoop ergernissen tijdens de ontsporingen in de toekomst. Ik had daar met mijn twee vorige baantjes wel last van
. Ik schrijf dit voor lering en vermaak, niet om iemand aan te vallen.
Ik had van een stukje hout een simpel malletje gemaakt om de hartlijnen te controleren.
Hart op hart is 25mm, of was het nu 26mm, ik weet het niet meer
, in ieder geval overal hetzelfde gehouden.
En zo kwam ik in het midden uit.
Tijd om de bende op te ruimen (op één of andere manier krijg ik dat toch voor elkaar) en zie hier het eindresultaat.
We zijn rond, letterlijk. Even nog wat lijm restjes wegsnijden tussen de railstaven en dat was het.
Dit was het laatste stuk uit het verleden, jullie zijn nu helemaal bij.
Tot de volgende update.
Alleee.