SBB/MCRE Re 474 (br 189), hitte probleem
-
Onderwerp starter - Berichten: 39
- Lid geworden op: 16 jul 2021 14:40
- Locatie: Nijverdal
SBB/MCRE Re 474 (br 189), hitte probleem
Goeieavond!
Ik heb momenteel een klein angstmoment. Namelijk, ik heb gisteren mijn twee Re474 voorzien van een Zimo MX617N N651. Door deze decoder in de loc te doen rijden ze beide maar een halve baan (ca. 2 m) voordat de chip dusdanig warm wordt dat de loc stil valt. Nu heb ik op facebook ook een post gedaan: https://www.facebook.com/groups/4538942 ... 0359676558.
Nu heb ik op basis van de antwoorden die mij daar zijn gegeven de condensator eruit gesoldeerd en tot heden ook niet overbrugt. (deze handeling heeft één van de twee locs pas gekregen) Nu rijd deze loc waarmee ik het al wel heb gedaan gewoon goed zoals het hoort. alleen na zo'n 3 minuten rijden wordt deze nog steeds heel erg warm, pijnlijk om aan te raken. Komt dit bij mensen bekend voor? Weet iemand toevallig een handeling die zou kunnen verhelpen/verbeteren. Zelf heb ik namelijk 0 ervaring op het gebied van DCC, alleen een chip erin prikken, CV's 1 t/m 5 aanpassen en gaan. Ik heb namelijk geen idee wat nu een goede stap kan zijn . Alvast bedankt!
Ik heb momenteel een klein angstmoment. Namelijk, ik heb gisteren mijn twee Re474 voorzien van een Zimo MX617N N651. Door deze decoder in de loc te doen rijden ze beide maar een halve baan (ca. 2 m) voordat de chip dusdanig warm wordt dat de loc stil valt. Nu heb ik op facebook ook een post gedaan: https://www.facebook.com/groups/4538942 ... 0359676558.
Nu heb ik op basis van de antwoorden die mij daar zijn gegeven de condensator eruit gesoldeerd en tot heden ook niet overbrugt. (deze handeling heeft één van de twee locs pas gekregen) Nu rijd deze loc waarmee ik het al wel heb gedaan gewoon goed zoals het hoort. alleen na zo'n 3 minuten rijden wordt deze nog steeds heel erg warm, pijnlijk om aan te raken. Komt dit bij mensen bekend voor? Weet iemand toevallig een handeling die zou kunnen verhelpen/verbeteren. Zelf heb ik namelijk 0 ervaring op het gebied van DCC, alleen een chip erin prikken, CV's 1 t/m 5 aanpassen en gaan. Ik heb namelijk geen idee wat nu een goede stap kan zijn . Alvast bedankt!
Groet,
Ramon
Mijn modelbaan: viewtopic.php?p=254802#p254802
DIY bovenleiding: viewtopic.php?f=21&t=16415
Ramon
Mijn modelbaan: viewtopic.php?p=254802#p254802
DIY bovenleiding: viewtopic.php?f=21&t=16415
-
- Berichten: 833
- Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
- Locatie: Kalmthout
Re: SBB/MCRE Re 474 (br 189), hitte probleem
Wat is je baanspanning?
Probeer deze eens rond de 15volt te houden.
Probeer deze eens rond de 15volt te houden.
Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Re: SBB/MCRE Re 474 (br 189), hitte probleem
In de Zimo handleiding lees is een max spanning van 35V dus daar zal niet direct het probleem liggen verwacht ik.
Max. continuous motor current: MX616, MX617, MX618, MX620, MX621, MX649 .......................... 0,7A
Peak motor current: MX600, MX616, MX617, MX618, MX620, MX621, MX623, MX646 ................ 1,5 (max 20 sec !)
En verder lees ik daar:
Maximum continuous total current (motor and functions) .............. = maximum continuous motor current
Dus de decoder kan maximaal 0,7A continu leveren, motor+verlichting+evt functies.
Je zou de opgenomen stroom kunnen meten als de lok analoog zijn rondjes loopt. Die mag dus niet boven de 0,7A komen.
Verder valt op dat de decoder recht boven de motor ligt. Als de motor erg warm wordt, kan daar ook nog het probleem ontstaan (niet binnen een paar seconden, wel na 3 minuten )
Ik hoop dat je hiermee wat kunt.
Max. continuous motor current: MX616, MX617, MX618, MX620, MX621, MX649 .......................... 0,7A
Peak motor current: MX600, MX616, MX617, MX618, MX620, MX621, MX623, MX646 ................ 1,5 (max 20 sec !)
En verder lees ik daar:
Maximum continuous total current (motor and functions) .............. = maximum continuous motor current
Dus de decoder kan maximaal 0,7A continu leveren, motor+verlichting+evt functies.
Je zou de opgenomen stroom kunnen meten als de lok analoog zijn rondjes loopt. Die mag dus niet boven de 0,7A komen.
Verder valt op dat de decoder recht boven de motor ligt. Als de motor erg warm wordt, kan daar ook nog het probleem ontstaan (niet binnen een paar seconden, wel na 3 minuten )
Ik hoop dat je hiermee wat kunt.
Groet,
Rico (momfer)
Centrale: DCC-Ex | Arduino Mega + Motor shield
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan en Starten met EXRAIL
Rico (momfer)
Centrale: DCC-Ex | Arduino Mega + Motor shield
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan en Starten met EXRAIL
-
Onderwerp starter - Berichten: 39
- Lid geworden op: 16 jul 2021 14:40
- Locatie: Nijverdal
Re: SBB/MCRE Re 474 (br 189), hitte probleem
Dankje voor het antwoord! Ik zal binnenkort een multimeter aanschaven en kijken wat het resultaat is. Als ik resultaten heb meld ik deze .Momfer schreef: ↑01 nov 2021 10:02 In de Zimo handleiding lees is een max spanning van 35V dus daar zal niet direct het probleem liggen verwacht ik.
Max. continuous motor current: MX616, MX617, MX618, MX620, MX621, MX649 .......................... 0,7A
Peak motor current: MX600, MX616, MX617, MX618, MX620, MX621, MX623, MX646 ................ 1,5 (max 20 sec !)
En verder lees ik daar:
Maximum continuous total current (motor and functions) .............. = maximum continuous motor current
Dus de decoder kan maximaal 0,7A continu leveren, motor+verlichting+evt functies.
Je zou de opgenomen stroom kunnen meten als de lok analoog zijn rondjes loopt. Die mag dus niet boven de 0,7A komen.
Verder valt op dat de decoder recht boven de motor ligt. Als de motor erg warm wordt, kan daar ook nog het probleem ontstaan (niet binnen een paar seconden, wel na 3 minuten )
Ik hoop dat je hiermee wat kunt.
Groet,
Ramon
Mijn modelbaan: viewtopic.php?p=254802#p254802
DIY bovenleiding: viewtopic.php?f=21&t=16415
Ramon
Mijn modelbaan: viewtopic.php?p=254802#p254802
DIY bovenleiding: viewtopic.php?f=21&t=16415
-
Onderwerp starter - Berichten: 39
- Lid geworden op: 16 jul 2021 14:40
- Locatie: Nijverdal
Re: SBB/MCRE Re 474 (br 189), hitte probleem
Ik gebruik de Z21 start momenteel. Kan je dat daarmee regelen? Maar zal het zeker een keer proberen als het lukt.Modelbouwerke schreef: ↑31 okt 2021 23:29 Wat is je baanspanning?
Probeer deze eens rond de 15volt te houden.
Groet,
Ramon
Mijn modelbaan: viewtopic.php?p=254802#p254802
DIY bovenleiding: viewtopic.php?f=21&t=16415
Ramon
Mijn modelbaan: viewtopic.php?p=254802#p254802
DIY bovenleiding: viewtopic.php?f=21&t=16415
-
- Berichten: 833
- Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
- Locatie: Kalmthout
Re: SBB/MCRE Re 474 (br 189), hitte probleem
Maintenance tools kiezen.Ramonbraker schreef: ↑03 nov 2021 08:41Ik gebruik de Z21 start momenteel. Kan je dat daarmee regelen? Maar zal het zeker een keer proberen als het lukt.Modelbouwerke schreef: ↑31 okt 2021 23:29 Wat is je baanspanning?
Probeer deze eens rond de 15volt te houden.
Onder settings kan je de baanspanning aanpassen.
Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Re: SBB/MCRE Re 474 (br 189), hitte probleem
Met de z21 start kun je dat niet instellen via maintenance software, wel door het vervangen van de standaard voeding door een voeding van 15 Volt. Voor het uitlezen van de motorstroom heb je niet direct een multi meter nodig. In de maintenance tool is op het eerste scherm status af te lezen hoeveel stroom er wordt opgenomen uit de z21 start.
Groet Guus,
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Re: SBB/MCRE Re 474 (br 189), hitte probleem
Een diodeschakeling kan ook helpen om de baanspanning (tijdelijk) te verlagen. Deze kunnen ook achter elkaar, waardoor de spanning verder zakt. Dan kun je eerst testen voordat je overgaat tot het kopen van een andere voeding
Groet,
Rico (momfer)
Centrale: DCC-Ex | Arduino Mega + Motor shield
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan en Starten met EXRAIL
Rico (momfer)
Centrale: DCC-Ex | Arduino Mega + Motor shield
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan en Starten met EXRAIL
Re: SBB/MCRE Re 474 (br 189), hitte probleem
Ik heb mijn br189 ook even bekeken. Ik heb een H2911, de blauwe lokomotion zebra
Wat me in ieder geval opvalt is dat ik een iets andere print plaat in mijn lok heb zitten.
Ik heb niet alleen de condensator weggehaald, ik heb ook de 2 spoeltjes weggehaald, en vervangen door draadbruggen.
Dat zijn de zwarte componenten op jouw foto's aan weerszijden van jouw 'rode rondjes', en naast de 2 ronde gaatjes in de print.
Ik heb een TRAN DCX75 in de lok zitten, deze wordt niet eens warm ...
Er gaat bij mij 15 volt gelijkstroom naar de centrale, ik denk dat er iets van 14 volt op de rails staat.
groet,
Guus
Wat me in ieder geval opvalt is dat ik een iets andere print plaat in mijn lok heb zitten.
Ik heb niet alleen de condensator weggehaald, ik heb ook de 2 spoeltjes weggehaald, en vervangen door draadbruggen.
Dat zijn de zwarte componenten op jouw foto's aan weerszijden van jouw 'rode rondjes', en naast de 2 ronde gaatjes in de print.
Ik heb een TRAN DCX75 in de lok zitten, deze wordt niet eens warm ...
Er gaat bij mij 15 volt gelijkstroom naar de centrale, ik denk dat er iets van 14 volt op de rails staat.
groet,
Guus
Re: SBB/MCRE Re 474 (br 189), hitte probleem
Nabrander ... het chassis van deze lok bestaat uit 2 delen die aan elkaar zijn geschroefd.
Die schroefjes zitten toch niet te strak waardoor tandwielen gaan klemmen waardoor de motor te veel stroom verbruikt?
Guus
Die schroefjes zitten toch niet te strak waardoor tandwielen gaan klemmen waardoor de motor te veel stroom verbruikt?
Guus
-
Onderwerp starter - Berichten: 39
- Lid geworden op: 16 jul 2021 14:40
- Locatie: Nijverdal
Re: SBB/MCRE Re 474 (br 189), hitte probleem
Goedemorgen heren!
Bedankt voor alle mooie antwoorden, kan ik zeker wat mee! Ik zal inderdaad het uitlezen via de Z21. En zal inderdaad ook even kijken naar de schroeven die inderdaad de 2 chassisblokken samenhoud, heb ze pas een kleine 3 maand dus heb nog geen onderhoud gepleegd aan de locs. Dus wie weet. En over de 2 zwarte cilinders gesproken, ik heb eerder gelezen dat mensen deze verwijderen ja. Alleen was dat uit reden dat het rijgedrag slecht was, kan ze altijd proberen eruit te halen en over te bruggen om te kijken als het helpt. Andere vraag, wat zijn dat eigenlijk?? Alvast bedankt!
Groet,
Ramon
Bedankt voor alle mooie antwoorden, kan ik zeker wat mee! Ik zal inderdaad het uitlezen via de Z21. En zal inderdaad ook even kijken naar de schroeven die inderdaad de 2 chassisblokken samenhoud, heb ze pas een kleine 3 maand dus heb nog geen onderhoud gepleegd aan de locs. Dus wie weet. En over de 2 zwarte cilinders gesproken, ik heb eerder gelezen dat mensen deze verwijderen ja. Alleen was dat uit reden dat het rijgedrag slecht was, kan ze altijd proberen eruit te halen en over te bruggen om te kijken als het helpt. Andere vraag, wat zijn dat eigenlijk?? Alvast bedankt!
Groet,
Ramon
Groet,
Ramon
Mijn modelbaan: viewtopic.php?p=254802#p254802
DIY bovenleiding: viewtopic.php?f=21&t=16415
Ramon
Mijn modelbaan: viewtopic.php?p=254802#p254802
DIY bovenleiding: viewtopic.php?f=21&t=16415
Re: SBB/MCRE Re 474 (br 189), hitte probleem
Dat zijn ferriet kernen met daaromheen een spoel, zogenaamde smoorspoelen, die zorgen dat storingen in de spanning worden gesmoord.
-
Onderwerp starter - Berichten: 39
- Lid geworden op: 16 jul 2021 14:40
- Locatie: Nijverdal
Re: SBB/MCRE Re 474 (br 189), hitte probleem
Aahh kijk! Nu ben ik toevallig aan het kijken om mijn analoge Re4/4 II ooit om te bouwen naar digitaal. En in de instructie die ik heb gevonden verwijderen ze ook die ferriet kern. Hhmm, ik ga ze er binnenkort afhalen en kijken wat het effect is. Dankje!
Groet,
Ramon
Mijn modelbaan: viewtopic.php?p=254802#p254802
DIY bovenleiding: viewtopic.php?f=21&t=16415
Ramon
Mijn modelbaan: viewtopic.php?p=254802#p254802
DIY bovenleiding: viewtopic.php?f=21&t=16415
Re: SBB/MCRE Re 474 (br 189), hitte probleem
De deskundigen zijn het er niet (nooit?) over eens, maar ik ben van het kamp 'alle zooi er uit' .
Dus ik haal alle condensatoren en (smoor) spoeltjes bij de motor aansluitingen weg, bij mij gaat de motor rechtstreeks aan de decoder, geen andere poespas die de boel kan verstieren. Daardoor heb ik eigenlijk ook nooit problemen met decoders.
Guus
Dus ik haal alle condensatoren en (smoor) spoeltjes bij de motor aansluitingen weg, bij mij gaat de motor rechtstreeks aan de decoder, geen andere poespas die de boel kan verstieren. Daardoor heb ik eigenlijk ook nooit problemen met decoders.
Guus