To weather or not to weather?

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1162
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

To weather or not to weather?

Bericht door Folkert van Wijk »

Als ik zelf naar andermans spoorbaan kijk, dan geniet ik het meest van banen waarop alles mooi geweatherd is inclusief het wagenpark en de traxie. Je weet wel, beetje roest, beetje stof en wat verbleekte kleuren hier en daar.

Nu vind ik dat bij het rollend materieel wel een dingetje. Intussen ben ik wel een beetje aan het experimenteren moet goedkope modelletjes waarvan er op marktplaats 13 in een dozijn te krijgen zijn.

Maar om dat uiteindelijk op mijn duur betaalde en soms ook zeldzame modelletjes te doen. Daar ben ik tot nu toe wat huiverig voor.

Stel dat ik het verprutst, de lok straks niet meer wil rijden en of ik hem ooit weer in de verkoop wil doen...

Hebben jullie dat ook, hoe doe je dat?


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3901
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: To weather or not to weather?

Bericht door Jeroen »

….vaak ben je te bang.


Afbeelding
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5107
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: To weather or not to weather?

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Jong geleerd is oud gedaan, letterlijk in dit geval. 95% van de mensen begint te laat met verouderen. Als je daar als kind of puber al mee begint denk je niet aan de prijs van het model en ben je niet bang het te verkloten. Mijn eerste slechte poging was toen ik 12 was en m'n eerste rijtuig heb ik omgeschilderd toen ik 10 was ofzo.

Verder is het vooral een kwestie van goed kijken en doen en van alles proberen. Er zijn veel verschillende werkwijzes en zolang het er realistisch uit komt te zien boeit het niet welke materialen en technieken je gebruikt. Het is ook iets waar je vooral niet echt over na moet denken maar gewoon moet doen. Door te doen leer je en verf is maar verf dus kan er altijd weer af. Uiteraard is het handig met goedkope wagentjes te beginnen en als je die begin fase nog door moet moet je je vooral nog niet druk gaan maken over dure modellen. Naar mate je vaardigheden vorderen neem je vanzelf de stappen wel om naar duurdere modellen te gaan. Wie een realistisch uiterlijk belangrijk vind gaat zich dan vanzelf meer en meer ergeren aan het plastic van modellen die nog niet gedaan zijn. En als je die ergernis gaat voelen dan weet je ook dat dat verouderen het juiste voor jou is. Als het glimmende plastic je totaal niet boeit dan kan je je afvragen waarvoor je het doet en of je het wel moet doen.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2020
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: To weather or not to weather?

Bericht door Bjor »

Folkert van Wijk schreef: 13 nov 2023 10:21 Stel dat ik het verprutst (...)
....sprak de man die dit soort juweeltjes maakt:
https://postlmg.cc/kRFRqZ5S

Nou, ik maak me daar bij jou totaal geen zorgen over. Het is heel verstandig om nieuwe technieken altijd eerst even te proberen op een sloop modelletje en dat heb je al gedaan.
En als je wat meer info wilt, Youtube zit vol met instructiefilmpjes en ik heb veel plezier van MIBA Spezial 107.(Patina mit Perfektion)
En als je bang bent voor het volsmeren van aandrijvingen, dan kun je die altijd afplakken of de kap voor de bewerking verwijderen.

Blijft over: secuur werken! Maar ik heb ergens het idee dat jou dat wel zal lukken :-)


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Raymond
Berichten: 1925
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: To weather or not to weather?

Bericht door Raymond »

Hallo Folkert,
Gewoon zo'n Atlas ding kopen en daarop los gaan...
Daarna gewoon doen met pigment poeders als het niet helemaal naar wens is kun je het er altijd nog afkrijgen met water en een doekje...
Begin gewoon met hele kleine stukjes te doen...
Ik ben de eerste keer met draaistellen begonnen, daar kan weinig mee fout gaan...
Daarna met de kap begonnen.

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4082
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: To weather or not to weather?

Bericht door Ad_M »

Ik vind het ook erg mooi als men het netjes kan doen, vooral als men van foto's zoals voorbeeld gewerkt heeft 8-)
Dan kan het model zelf meerwaarde hebben

Maar als ik kijk als de boel ooit verkocht moet worden (wat ik voor elke fanatieke hobbyist niet hoop), dan kan je goed de boot in gaan qua waarde
Niet iedereen zit op een geweaterd model te wachten, en weatheren is zéér persoonlijk

Is dat geen issue, gelijk doen en voorzichtig beginnen! :D

Mvg,
Ad
Laatst gewijzigd door Ad_M op 15 nov 2023 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

enderscw
Berichten: 691
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: To weather or not to weather?

Bericht door enderscw »

Gewoon doen. Veel foto’s bekijken van het grote voorbeeld en dan zelf aan de slag gaan.


Groet,

Wouter


Every day is a school day.
Plaats reactie