3d print onderdeeltje gezocht, ombouw Minitrix 12716

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
BartenThomas
Berichten: 426
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

3d print onderdeeltje gezocht, ombouw Minitrix 12716

Bericht door BartenThomas »

Ik ben bezig mijn onlangs aangeschafte BR-03 te digitaliseren. De bedoeling is om er uiteindelijk een sound decoder in te plaatsen, maar eerst even testen met een (goedkope) normale decoder. Uit (dure) ervaring weet ik dat dergelijke stoomloks nog wel eens verassende stroompaadjes verbergen, die je decoder opblazen. En idd, ook bij deze lok is er zo'n paadje.
Een van de stroomafnames maakt contact met de koppelstang tussen lok en tender. Het gemakkelijkste is om een isolerende koppelstang te gebruiken. Deze mag echter maar 0,3 mm dik zijn, maar moet wel enige stevigheid hebben én bij een beetje buiging niet meteen breken.
Is er iemand die deze voor mij kan (en wil) printen?
Ik kan een 1:1 autocad tekening toeleveren.
Zie onderstaande foto' s.

ps het is de 12617, maar ik kan de titel niet meer aanpassen.

Afbeelding

Afbeelding



FidOo
Berichten: 5662
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: 3d print onderdeeltje gezocht, ombouw Minitrix 12716

Bericht door FidOo »

Het is niet nodig om dat koppelstangetje te veranderen, dat metalen koppelstangetje ligt in een kunststof houdertje in de tender en is op die manier geïsoleerd. En anders is het een kwestie van de assen in de tender 180 graden draaien, hiermee verander je de polariteit en is de tender gelijk aan de lok.
Maar vooropgesteld hoef je dus helemaal niks te doen. gewoon digitaliseren zoals altijd. Ik heb al meerdere van dit type lok/tender omgebouwd en geeft nooit problemen.

PS als je hem met geluid wilt maken dan is het makkelijkste omdat in de tender in te bouwen en er een custom motorhoudertje voor te gebruiken waar gelijk ook je speaker in past. Dit heb ik in ieder geval bij die van mij gedaan.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
BartenThomas
Berichten: 426
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: 3d print onderdeeltje gezocht, ombouw Minitrix 12716

Bericht door BartenThomas »

FidOo schreef: 22 nov 2023 13:43 Het is niet nodig om dat koppelstangetje te veranderen, dat metalen koppelstangetje ligt in een kunststof houdertje in de tender en is op die manier geïsoleerd.
Daar heb je gelijk in. Ik heb profesorisch getest door bij de open tender het schroefje van boven door de koppelstang te laten "vallen", dat gaf kortsluiting.
Het schroefje vervangen door een cocktailprikker loste het probleem op. Ik ga het straks ff proberen.



Onderwerp starter
BartenThomas
Berichten: 426
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: 3d print onderdeeltje gezocht, ombouw Minitrix 12716

Bericht door BartenThomas »

Project ligt even stil. Motortje is aan het overlijden denk ik. Ik meet over 2 spoelen 14 Ohm en over de 3e 7 Ohm.
Dan gelijk maar over naar een Micromotor zodat er meer ruimte te creëren is voor een sounddecoder.



FidOo
Berichten: 5662
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: 3d print onderdeeltje gezocht, ombouw Minitrix 12716

Bericht door FidOo »

Dat klinkt inderdaad als een wikkeling die zn beste tijd gehad heeft.

Ik heb er ook een micromotor 0716 (van 1001-digital) in zitten. En heb daar zelf een custom motorhoudertje voor geprint waar een 12x9 speaker op past en er bovenop genoeg ruimte voor een SD10A van D&H overblijft. Mocht je interesse hebben moet je me maar even een berichtje sturen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
BartenThomas
Berichten: 426
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: 3d print onderdeeltje gezocht, ombouw Minitrix 12716

Bericht door BartenThomas »

Ik heb zeker interesse.
Heb je het wormwiel en vliegwiel overgezet?
Ik lees dat motortje een as van 1 mm heeft en ik meet 1,1 mm op het trix motortje.



FidOo
Berichten: 5662
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: 3d print onderdeeltje gezocht, ombouw Minitrix 12716

Bericht door FidOo »

Nee, ik heb er zelf een custom vliegwiel (ebay 9x8mm) opgezet en een los wormwieltje destijds mee besteld bij 1001-digital.
Overigens zou ik dat vliegwiel niet adviseren want deze was veel te groot.

Overigens is het een 25x9mm speaker. Die heb ik ook nog liggen.

Oude motor opzij gegooid, die messingwormwielen krijg je er met geen mogelijk van de as af.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Plaats reactie