Beginnen met digitaal

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Beginnen met digitaal

Bericht door Eendenreetx »

Momenteel ben ik bezig met een simpel baanplan aan het ontwerpen. Ik wil voor het eerst overstappen naar digitaal. Echter wil ik alleen de treinen digitaal laten rijden en de wissel kunnen bedienen op een iPad of app dmv servos. Blokken wil ik nog niet maken aangezien er dan wel heel veel op me af komt en het moet wel nog leuk blijven. Wellicht ooit in de toekomst. Wat is dan een fijne besturing hiervoor? Heb er nog helemaal geen verstand van.


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2889
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Beginnen met digitaal

Bericht door WilcoV »

Dat is heel erg persoonlijk. Ga je vooral verdiepen in de verschillende digitale centrales die er zijn en maak een keuze. Die centrale is eigenlijk je basis. Kijk dan wat je nog meer nodig hebt. Een digitale beginset is vaak makkelijk maar met iets meer voorstudie kan je zelf ook aan de slag. Ik zelf ben heel tevreden over de zwarte Z21. Wel wat duurder in aanschaf maar gelijk op de toekomst voorbereid van ik voorspel je als je eenmaal begin en je hebt het door dan wil je steeds verder.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

piksov
Berichten: 1428
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Beginnen met digitaal

Bericht door piksov »

In ieder geval iets met een handregelaar, anders kun je je treintjes niet eens laten rijden

Guus



FidOo
Berichten: 5658
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Beginnen met digitaal

Bericht door FidOo »

Ik rij zelf met een Z21 en de app op een oude tablet. Metb de app kun je heel gemakkelijk met de hand rijden (loks met plaatjes) en een overzicht van je baan tekenen en daarin de wissels bedienen en zelfs rijwegen maken die dan automatisch de wissels en zelfs seinen bedienen. Mijn baan is voorbereid op het rijden met itrain en dus zijn er ook bezetmelders en blokken aangelegd. Dat laatste is helemaal niet zo spannend en erg handig om alvast aan te leggen als je de baan bouwt. Dan hoef je later niet allemaal draadjes extra wte solderen en onderbrekingen in je baan te maken.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: Beginnen met digitaal

Bericht door Eendenreetx »

FidOo schreef: 27 nov 2023 17:59 Ik rij zelf met een Z21 en de app op een oude tablet. Metb de app kun je heel gemakkelijk met de hand rijden (loks met plaatjes) en een overzicht van je baan tekenen en daarin de wissels bedienen en zelfs rijwegen maken die dan automatisch de wissels en zelfs seinen bedienen. Mijn baan is voorbereid op het rijden met itrain en dus zijn er ook bezetmelders en blokken aangelegd. Dat laatste is helemaal niet zo spannend en erg handig om alvast aan te leggen als je de baan bouwt. Dan hoef je later niet allemaal draadjes extra wte solderen en onderbrekingen in je baan te maken.
Heb jij de witte of de zwarte?

Zal me eens proberen te verdiepen, maar er is zoveel keus dat je als beginner ook bijna niet weet waar je moet beginnen en dat is soms wel frustrerend



FidOo
Berichten: 5658
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Beginnen met digitaal

Bericht door FidOo »

Ik heb een zwarte Z21. (de witte hoort met een kleine z geschreven.)

Maar in maakt dat niet zo veel uit. Ook met een witte z21 kun je via dezelfde app rijden. Maar kijk vooral even naar d website van de Z21 van roco wat de verschillen zijn.)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2889
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Beginnen met digitaal

Bericht door WilcoV »

In ieder geval iets met een handregelaar, anders kun je je treintjes niet eens laten rijden
Nee hoor, ook met een app of computerprogramma kan je treintjes rond laten rijden. Een goed voorbeeld is de Z21 app. Dus gewoon met je iphone, android telefoon of tablet dan wel Ipad.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: Beginnen met digitaal

Bericht door Eendenreetx »

Na veel lezen gisteravond en vanmorgen heb ik besloten niet te gaan beginnen aan bezet en terugmelders.

Het enige waar ik dan mee zit is het schaduwstation, de enige optie is om dan delen stroomloos te maken? Maar als het station niet zichtbaar is, dan weet je dus ook niet waar de trein moet stoppen. Of moet je dan per spoor 2 stukken stroomloos maken? Of natuurlijk geen onzichtbare sporen. De baan gaat sowieso niet heel groot worden.

Ps
Heb in het verleden heel kort gereden met een ms2 in marklin h0, maar vond die besturing echt een onding.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Beginnen met digitaal

Bericht door shoven »

My 2 cents:
Die hybride oplossingen (met deels digitaal, deels analoog) zijn nooit een daverend succes.
Het stroomloos maken van delen of vergelijkbare oplossingen vereist het nodige aan schakelingen, relais en dat soort spul voor besturing. Als je je verdiept in bezetmelders en dat soort dingen kom je erachter dat het net zoveel of minder werk is en dat je voor de toekomst flexibeler bent.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2889
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Beginnen met digitaal

Bericht door WilcoV »

Als je digitaal gaat rijden hoef je helemaal geen sporen stroomloos te maken. Als je een locomotief/treinstel niet aantuurt blijft deze immers stil staan.
Je zou bij je schaduwstation met een goedkope beveiligingscamera kunnen werken.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

BartenThomas
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Beginnen met digitaal

Bericht door BartenThomas »

shoven schreef: 28 nov 2023 12:03 My 2 cents:
Die hybride oplossingen (met deels digitaal, deels analoog) zijn nooit een daverend succes.
Als je geautomatiseerd wil rijden heb je gelijk.
Als je manueel wil rijden gaat dat hybride probleemloos.
Doen wij al jaren met veel succes.
Het is maar net wat je wil.
Voor ons is het voordeel van digitaal rijden;
1 de "cruise control" (zelfde snelheid bij dalen of stijgen)
2 meerdere locs op 1 spoor
3 locs met geluidsfuncties



Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: Beginnen met digitaal

Bericht door Eendenreetx »

BartenThomas schreef: 28 nov 2023 18:54
shoven schreef: 28 nov 2023 12:03 My 2 cents:
Die hybride oplossingen (met deels digitaal, deels analoog) zijn nooit een daverend succes.
Als je geautomatiseerd wil rijden heb je gelijk.
Als je manueel wil rijden gaat dat hybride probleemloos.
Doen wij al jaren met veel succes.
Het is maar net wat je wil.
Voor ons is het voordeel van digitaal rijden;
1 de "cruise control" (zelfde snelheid bij dalen of stijgen)
2 meerdere locs op 1 spoor
3 locs met geluidsfuncties
Dat zijn voor mij ook een van de redenen, hoe heb jij dan het schaduwstation opgelost, dat daar niet alles op elkaar klapt? en je weet waar je moet stoppen.

Wellicht maak ik een klein ovaaltje om toch eens bezetmelders e.d. te proberen. Moet alleen proberen of ik de plaat iets groter kan maken en de r1 bochten kan weglaten. Enige waar ik dan mee zit is dat ik rij met kleine locs op een lage snelheid... proberen met vastlopen op de wissels
Afbeelding



BartenThomas
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Beginnen met digitaal

Bericht door BartenThomas »

Wij gebruiken magneetjes onder elke lok, omdat we wissels met geleidend hartstuk toepassen. Met reed contacten vóór de wissels worden deze dan goed gezet.
Omdat we dus toch al met reedcontacten werken plaatsen we deze ook aan het begin en eind van de opstelsporen en schakelen via een relais of IC (moeten we nog uitwerken) een LED op het contole paneel om bezette sporen te melden.
Voor de uitrijwissel maken we een stroomloos te maken railstukje zodat de trein tot het einde van het opstelspoor doorrijd. Tevens gaan we een cameraatje met een schermpje plaarsen ( idee is een aftermarket achteruitrijcamera setje) om verder visueel controle te hebben.



FidOo
Berichten: 5658
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Beginnen met digitaal

Bericht door FidOo »

Tja ik gebruik magnetische koppelingen (soms stroomvoerend) tussen wagons. Reed contact is dus wat mij betreft echt een No-go.
Maar stroomlos schakelen werkt natuurlijk wel, kan ook gewoon handmatig met schakelaar voor elk spoor. Lijkt mij de meest makkelijke optie.
Ben ik er fan van. Nee niet echt. Maar ieder z'n ding.

Ps als je de (dure) bezetmelders van roco koopt dan kun je in de app van de Z21/z21 ook gewoon bezetmelders definiëren en dus kun je dan ook zien waar je trein is.
Ik heb dit niet werkend gekregen met loconet en s88 melders er achter zoals die bij mij zitten. (in de app dan wel te verstaan, in itrain komt alles gewoon netjes binnen.)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

WimR
Berichten: 212
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: Beginnen met digitaal

Bericht door WimR »

Bij mij zijn in de Z21 app de bezetmelders van Rosoft gekoppeld via loconet wel te zien.
Je moet wel goed kijken want het is erg klein.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340

BartenThomas
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Beginnen met digitaal

Bericht door BartenThomas »

FidOo schreef: 29 nov 2023 14:33 Tja ik gebruik magnetische koppelingen (soms stroomvoerend) tussen wagons. Reed contact is dus een no go.
Wij ook, maar deze magneetjes zijn lang niet sterk genoeg, c.q. zitten te hoog (en 90° gedraaid), om de reedcontacten te activeren. Onze reedcontacten zitten wel onder de rails, niet erop.



FidOo
Berichten: 5658
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Beginnen met digitaal

Bericht door FidOo »

Oké dat is mooi Bart en Thomas.

@WimR

Oo dat is wel goed nieuws want die gebruik ik ook, maar destijds toen ik dat maakte kreeg ik het maar niet voor elkaar. Zal er eens naar kijken of dat er misschien wat veranderd is in de app of dat ik wat verkeerd heb gedaan.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Beginnen met digitaal

Bericht door shoven »

BartenThomas schreef: 29 nov 2023 13:05 Wij gebruiken magneetjes onder elke lok, omdat we wissels met geleidend hartstuk toepassen. Met reed contacten vóór de wissels worden deze dan goed gezet.
Omdat we dus toch al met reedcontacten werken plaatsen we deze ook aan het begin en eind van de opstelsporen en schakelen via een relais of IC (moeten we nog uitwerken) een LED op het contole paneel om bezette sporen te melden.
Voor de uitrijwissel maken we een stroomloos te maken railstukje zodat de trein tot het einde van het opstelspoor doorrijd. Tevens gaan we een cameraatje met een schermpje plaarsen ( idee is een aftermarket achteruitrijcamera setje) om verder visueel controle te hebben.
Dit is een beetje wat ik bedoelde. Je moet dus met allerlei analoge elektronica voor elkaar zien te krijgen wat je anders met bezetmelders etc. zou doen. Daar kun je natuurlijk ook heel veel plezier uit halen, het is inderdaad maar net wat je wilt. Je kunt ook volledig met de hand rijden, dan is het hele probleem er niet; nadeel is wel dat je niet veel treinen tegelijk kunt laten rijden zonder brokken.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

BartenThomas
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Beginnen met digitaal

Bericht door BartenThomas »

Klopt.
Als je naar ons ontwerp Polderbaan kijkt zie je 4 opstelsporen. 2 in schaduwstation en 2 langs de stationsperronnen.
Dus 5 treinen op de baan is zo'n beetje wel de max.



Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Beginnen met digitaal

Bericht door Wim Ros »

FidOo schreef: 29 nov 2023 20:28 Oké dat is mooi Bart en Thomas.

@WimR

Oo dat is wel goed nieuws want die gebruik ik ook, maar destijds toen ik dat maakte kreeg ik het maar niet voor elkaar. Zal er eens naar kijken of dat er misschien wat veranderd is in de app of dat ik wat verkeerd heb gedaan.
Dat werkt gewoon Joost, wel voor de juiste LocoNet module kiezen in de app, de UH63320 bv. en dan werkt het als een tierelier, van de week nog getest voor iemand.

Mvg
Wim.



FidOo
Berichten: 5658
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Beginnen met digitaal

Bericht door FidOo »

Ha wim en wim.

Ik heb op YouTube inderdaad een filmpje gevonden waarbij er inderdaad voor de uhlenbrock gekozen wordt. Ik weet niet of die destijds toen ik het plan intekende er ook al was. Maar ik ga het veranderen in de app en dan zal het vast wel werken.

Thanks voor de bevestiging in ieder geval!

Zo dan weer terug naar het eigenlijke topic.
Ik voeg me achter steven zijn betoog en deel zijn mening wat betreft analoge schakelingen. Zowel dat als digitaal is eigenlijk weinig verschil in werk. Alleen denk ik dat digitaal makkelijker zou zijn. Gewoon rail onderbreken en draadje naar bezetmelder, geen schakelingen maken maar alleen aansluiten.

Via de app kun je dus ook met loconet bezetmelders die van 3e zijn bezetmelding in de app weergeven.
Ik rij al via de app zoals gezegd en eigenlijk bevalt me dat met mijn overzichtelijke baan best goed. Heb nog niet echt de behoefte om er itrain voor te gebruiken. Nu is mijn baantje best overzichtelijk en heb ik het schaduwstation gewoon in het zicht. Maar goed met die bezetmelding in de app is dat ook niet echt een issue meer.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: Beginnen met digitaal

Bericht door Eendenreetx »

Inmiddels een hoop vorderingen. In het bezit van een z21 start. Bezetmelders 4088RB en een CS versie.
Ik heb alleen geen kabel voor de 4088RB aan te sluiten op de z21, welke heb ik hiervoor nodig iemand een idee?

Ik heb nu 1 laag uitliggen van de 3 lagen en de baan voorzien van bezetmelders. Als ik deze aansluit op de 4088RB maar ik besluit nog niet met pc te rijden, kan ik dan wel gewoon rijden? Of moet ik alle draden op de rode ringleiding aansluiten?


Plaats reactie