Op deze 1 april geen grap. Ongepast voor de rubriek Raadplaatje, want zelf weet ik het antwoord niet. Daarom hier de oprechte vraag: in welk type rijtuig bevinden deze Lourdes-bedevaartgangers/-begeleiders zich op 7 juli 1950?
Groet van
geen raadplaatje
-
- Berichten: 1090
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: geen raadplaatje
De wagon achter waarvan alleen een deel van de kop te zien is doet mij denken aan een wagon uit de hecht-serie. De wagon met de passagiers die uit het raam leunen is of geen Duitse wagon of het is een restauratiewagon. Ik heb gezocht op het dak einde dat rond loopt en een afwateringsgoot heeft. In mijn documentatie heb ik die combinatie niet kunnen vinden of heel veel later dan 1950. Waarom een restauratiewagon? De twee ramen zitten zeer dicht bij elkaar en ervoor zit een flink deel zonder ramen. Zoiets als het gangpad bij de keuken in die wagons.
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Re: geen raadplaatje
Het komt bij mijn "frans" over: de 2 lijkt typisch frans en het rijtuig heeft wat weg van de OCEM serie van de jaren '30.
Diederik - Lid AFAN.FR - specialdesigntrains
-
- Berichten: 789
- Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
- Locatie: Graauw
-
- Berichten: 5291
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: geen raadplaatje
In Italië hadden ze ook diverse typen rijtuigen met dat soort ramen.
Wat mij vooral opvalt en ik nog niet op foto's kan vinden is de combinatie van de vorm van het dak samen met die smalle dubbele ramen direct naast een deur. Alle elementen kom ik wel los van elkaar tegen. De alle Italiaanse rijtuigen met die deuren en ramen waar ik foto's van vind hebben een recht eindigend dak.
Groetjes Michiel
Wat mij vooral opvalt en ik nog niet op foto's kan vinden is de combinatie van de vorm van het dak samen met die smalle dubbele ramen direct naast een deur. Alle elementen kom ik wel los van elkaar tegen. De alle Italiaanse rijtuigen met die deuren en ramen waar ik foto's van vind hebben een recht eindigend dak.
Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Re: geen raadplaatje
Google eens op "voiture sncf ocem". : Office central d’études de matériel de chemins de fer
https://fr.wikipedia.org/wiki/Voiture_OCEM
Een organisatie die veel wagens heeft gemaakt die aardig gestandaardiseerd waren. Op vele wagens zie je bv die versteviging aan de onderzijde van de ramen en de regengoot boven de deuren. De combinatie met deze 2 ramen heb ik niet gezien, maar ik kan me voortellen dat er talloze series waren.
Heerlijk om eens in te duiken. J'aime la France!
https://fr.wikipedia.org/wiki/Voiture_OCEM
Een organisatie die veel wagens heeft gemaakt die aardig gestandaardiseerd waren. Op vele wagens zie je bv die versteviging aan de onderzijde van de ramen en de regengoot boven de deuren. De combinatie met deze 2 ramen heb ik niet gezien, maar ik kan me voortellen dat er talloze series waren.
Heerlijk om eens in te duiken. J'aime la France!
Re: geen raadplaatje
Dank, Joop, Diederik, Robby, Michiel en TonN voor jullie reacties tot dusver.
Een Hecht van de voormalige DR(G) is het stellig niet; dan had het zijwanden moeten hebben die aan de uiteinden versmalden en daken die daarboven schuins opliepen (Roco, Flm 8690xx/869101/8692xx).
Het lijkt nog het meest op een OCEM à rivets apparents, misschien een barrijtuig of half-bagagerijtuig, maar een overeenkomend diagram in de onvolprezen Encyclopédie van Rambaud/Dupuy vind ik niet. Zou het een Belgisch rijtuig zijn, dacht ik nog, maar daarvoor is het klassecijfer «2» te Frans. Het kan best een tweedeklasafdeling zijn geweest, want de middelste op de foto is een begeleidende priester en die reisden doorgaans in de tweede klas (toen er nog drie klassen waren).
Verdere recherchen blijven welkom!
Groeten van
Een Hecht van de voormalige DR(G) is het stellig niet; dan had het zijwanden moeten hebben die aan de uiteinden versmalden en daken die daarboven schuins opliepen (Roco, Flm 8690xx/869101/8692xx).
Het lijkt nog het meest op een OCEM à rivets apparents, misschien een barrijtuig of half-bagagerijtuig, maar een overeenkomend diagram in de onvolprezen Encyclopédie van Rambaud/Dupuy vind ik niet. Zou het een Belgisch rijtuig zijn, dacht ik nog, maar daarvoor is het klassecijfer «2» te Frans. Het kan best een tweedeklasafdeling zijn geweest, want de middelste op de foto is een begeleidende priester en die reisden doorgaans in de tweede klas (toen er nog drie klassen waren).
Verdere recherchen blijven welkom!
Groeten van
Valéry (*1948, verzamelaar normaalspoor Europa 1958-1969)
-
- Berichten: 1090
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: geen raadplaatje
Ik had het over het achterste rijtuig, maar bij nader inzien ook niet. Wel zijn er Hecht wagons geweest met niet schuin naar boven lopende daken met aanduiding C 4ü-21a, A 4ü-26, AB 4ü-26a.
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm