Geen geluid meer bij twee nieuwe fleischmann locs

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
JohnBriana
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 jun 2021 13:19

Geen geluid meer bij twee nieuwe fleischmann locs

Bericht door JohnBriana »

Ik heb onlangs (februari) twee nieuwe fleischmann n-locs aangeschaft: BR65 en BR211,AM Sersa. Met (prachtig) geluid. Echter plots was al het geluid weg, mogelijk is dit probleem gelijktijdig ontstaan, in ieder geval op dezelfde dag. Alleen het geluid is weg.
Bij beide werken de koplampen (F0) nog en ook binnenverlichting (F11) werken nog. Ook al mijn andere locs (25 stuk op de baan) werken nog.

Dit kan natuurlijk toeval zijn, maar twee locs (bijna) gelijktijdig?

Ik heb al mijn dcc spanning gecontroleerd met scope. Alles keurig 15Vpp. Ook kortsluitbeveiliging werkt keurig. Ik heb een DR5000 centrale met een meanwell 15V voeding.

In de locs zit eenzelfde zimo decoder (version 4.237). Een reset CV8=8 en ook een dag wachten (ontladen?) geeft geen oplossing.

Mijn vragen

Zijn er meer mensen waarbij dit recent is gebeurd, dus met nieuwe zimo sounddecoder of fleischmann locs.
en
Iets meer technisch: doordat de trein nog rijdt en (binnen)verlichting nog werkt lijkt mij dat de decoder nog werkt. Is het verklaarbaar dat dan alleen de sound niet meer werkt. Stel dat het aan mijn baan/centrale ligt zoals overspanning of spikes op de railspanning. Wat ik dan verwacht is dat de decoder helemaal niet meer werkt. Waarom dan alleen het sound deel? Heeft iemand daar een mening/ervaring over.

En nogmaals toeval bestaat maar twee locs met dezelfde sounddecoder (bijna) tegelijkertijd en al mijn andere locs niet is wel heel toevallig.

Natuurlijk zijn de twee loks terug naar de winkel.


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Geen geluid meer bij twee nieuwe fleischmann locs

Bericht door Hube »

Heb je het geluid niet per ongeluk uitgezet in iTrain?
Groetjes Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Onderwerp starter
JohnBriana
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 jun 2021 13:19

Re: Geen geluid meer bij twee nieuwe fleischmann locs

Bericht door JohnBriana »

Nee, ik heb alles volgens mij gecontroleerd. Ook de mute funcie (F?), en ook sound decrease functie(F?) waren het niet.


Plaats reactie