de GEINBAAN concept TWEE

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3544
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: de GEINBAAN concept TWEE

Bericht door janiegein »

mannen even hardop denken wat ik achter de oogbollen zie hihi . stel ik heb een lengte rail van max de langst rondrijdende trein. als de laatste wagon dit stuk rail is gepasseerd schakeld een reedcontact een relais om die laatste dertig centimer van verlaten rail stroomloos zet. en dat relais activeerd gelijk het voorgaande stuk rail welke stroomloos stond naar actief en ik voer dit op gehele baan domweg door is dat dan hetzelfde als bloksysteem??? voor zover jullie begrijpen wat ik achter de oogbollen zie en de uitbreiding daarvan simpel rood/groene seinpaal lijkt dat wat of totaal anoloog verkeerd gedacht ik hoor graag.

ps. ik ben met baanontweerp bezig in drie mogelijk vierlagen dubbelspoors uitgevoerd . maar die komen tzt de tekeningen hihi


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

sprui811
Berichten: 96
Lid geworden op: 11 sep 2023 21:28
Locatie: Made

Re: de GEINBAAN concept TWEE

Bericht door sprui811 »

janiegein schreef: 26 apr 2024 15:11 scgharnierend naar de muur zal een lastige klus worden met een wel heel speciaal ontworpen onderdstel omdat ik hier geen gatenin de muur mag boren dus moet losstaand frame worden met daarin weer scharnierend bovenstuk hihi in theorie moet dat wel mogelijk zijn maar of dat lukken zal zal blijken als frame aan maken ben dan wanneer er meer dan stukje met papier met ontwerp is ha ha maar dank voor idee sprui811
De theorie is niet zo moeilijk eigenlijk, ik heb onlangs ergens een winkel helpen verbouwen, die mochten ook niet in de muur boren. Ik heb een paar palen klemvast gezet tussen plafond en de vloer en daar alles aan vast gemaakt. In hoeverre ze dat goedvinden is natuurlijk een verhaal nummer 2 :roll:
Maar het belangrijkst is dat u achter die oogbollen weer lekker bezig bent :Thumb


Smile, life is too short to be sad
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1093
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: de GEINBAAN concept TWEE

Bericht door bpieters »

Ik heb misschien wel een idee hoe je de baan opklapbaar kunt maken.
Ben nu op de camping zodat tekenwerk niet lukt maar maandag zou wel kunnen denk ik.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3544
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: de GEINBAAN concept TWEE

Bericht door janiegein »

ja dat lijkt misschienmakkelijker dan het is ik wil in drie lagen max vier. betekend dat als ik onder laag -1 bezig ben dat 7 tot 10 com hoger ook wer scharnierend met en 7 tot 10 cm hoger datweer svarnierend en de laatste laag werderom hetzelfde en als er in de ondrste wat fout zou zittemnmoet de drie bovenste natuurlijk weg kunnen klappen met natuurlijk de opbouw eerst verwijderd te hebben en zoals gezegd op zich een behoorlojke opgave ook uit oogpunt dat ondanks de tijd aan mezelf door mijn handicap nu bijna geen lucht dus elke echte inspanning is zwaar en dus met soort tegengewichten moet gaan proberen hihi ja achter de oogbollen is het zo gepiept maar dan in eggie is duidelijk wat anders en dir alles oo weer met bovenbouw ombouw en plafond waar moeten anders de heteluchtballonnen draaien hihi dus zoals jullie begrijpen nog jaren werk en of mij nog zoveel tijd gegeven is geen idee misschien maar beter ook andes zou ik er misschien niet eens meer aan beginnen dus starten dan wanneer kan en zien hoever we komen eerst de tekeningen daartma de de ophangingen maken af maken en aankleden dus mannenwe houden moet en proberen wat wel kan maaaar allen nog even geduld aub . komt goed


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Jannesvdijk
Berichten: 116
Lid geworden op: 27 jul 2020 23:48
Locatie: Zwolle

Re: de GEINBAAN concept TWEE

Bericht door Jannesvdijk »

Waarom kies je er niet voor om een iets kleinere baan te maken?
Ivm je gezondheid/fitheid die op moment niet al te best is.

Ik zou als ik jouw was het geheel niet al te complex maken.
Kun je er straks ook lekker van genieten.

Is maar een tip van me, doe ermee wat je wil😉


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1093
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: de GEINBAAN concept TWEE

Bericht door bpieters »

Als ik je laatste verhaal lees dan zou ik zoals hierboven vermeld door Jannes voor een bijv. 1-laags ontwep gaan.
Meerdere lagen wordt te zwaar en ook ingewikkeld denk ik.
Die ene laag kun je dan in meerdere segmenten verdelen zodat het handzaam wordt ivm het gewicht.
Misschien een dubbelsporig ovaal met een schaduwstation en een station in het zicht is mijn optie.
En dan kan er evt nog een zijlijn bij of iets dergelijks.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1093
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: de GEINBAAN concept TWEE

Bericht door bpieters »

Hierbij een opzetje voor een opklapbare baan.
rood is opklapbaar.
zwart is een vast frame.
Het cirkeltje boven in is scharnierpunt.

Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3544
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: de GEINBAAN concept TWEE

Bericht door janiegein »

BERT Wow dat ziet er strak uit. hihi maar denk dat dat teveel van de diepte [ van voor naar achter ] weg zal nemen ik zelf dacht meer aan tussen de staanders maar dan ook nog met nieveau -1 want dat zal schaduwspoor opstelling minimaal zes misschien achtsporig dus heeeel veel schakelbedrading. rest baan hoeveel omhoog ook krijgt alleen hoofdleidingen voor continu doorrijdende treinen die alleen mert soort bloksysteemn om afstand onderling te worden gehouden. zodat ze niet elkaar inlopen zeg maar de ene trein lopt nu eenmal op zelfde stroomsterkte sneller dan de ander . maar snap je opzet en dank voor voorbeeld.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7409
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: de GEINBAAN concept TWEE

Bericht door Krab »

Denk dat je wel een goed idee achter je oogbollen heb over de indeling en hoe je het makkelijkst er aan kan werken .
Zal niet te diep zijn ,want anders kan je er niet bij als je in je stoel zit en
ik merk dat zelfs al bij mijn baantje dat je moet staan wil ik achteraan erbij kunnen komen .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1093
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: de GEINBAAN concept TWEE

Bericht door bpieters »

De diepte zou inderdaad max. 600mm kunnen zijn ivm. de bereikbaarheid.
Genoeg voor een dubbelsporige boog met minimum straal R=228 als binnenboog.
Maar dan is ook niet alles zonder moeite bereikbaar heb ik bij een van mijn vorige banen gemerkt.
Een alternatief is P2P-baan of een hondebot langs de wand(en) met lussen aan de koppen.
Dan kun je met plankbreedte van bijv. ca. 25 cm overal gemakkelijk bij.
Ook de bedrading is dan makkelijker zonder opklapsysteem o.i.d.
Daarom ben ik achteraf blij met mijn keuze voor een langs de wand baan.
Laatst gewijzigd door bpieters op 05 mei 2024 09:39, 2 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3544
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: de GEINBAAN concept TWEE

Bericht door janiegein »

dank Bert voor meedenken maar er is voor mij een "groter "probleem dat met het ontwerpen van de baan ik gebruik wilde maken van gratis ontwerpplanners maar die dingen hebben allemaal de restrictie van een x-aantal delen en dan kopen en aangezien kopen op dit moment en nog langer niet in het budget zit moet ik dus simpel zelf tekenenen en dus ook niet exact de juiste boogstralen kan tekenen en dus gokken op of het zal kloppen. maar voor nu gaat het meer om het uitwerken van het idee en dit met de werkelijkheid daarop aanpassen en heb toch het nodige om handen. tijdsverdrijf zullen we maar zeggen maar neem maar van mij aan dat de grijze bovenkamer en de projectie achter de oogbollen overuren maken hihi. spoedig volgt de compleet uitgedachte baan op tekening dus nog even geduld geduld gevraagd. ook al heb ik tijd zat is toch meer werk dan vooraf bedacht hihi.

groet Jan


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1093
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: de GEINBAAN concept TWEE

Bericht door bpieters »

Voor het uittekenen gebruik ik afgeleiden van AutoCAD die gratis zijn.
Zo zijn er bijv. A9CAD en NanoCAD die in 2D gratis zijn.
Voordeel is dat de nauwkeurigheid zeer groot is.
Nadeel is dat je wissels e.d. eerst zelf moet uitdokteren.
De programma's onder de knie krijgen is ook wel een dingetje maar dat geldt voor vrijwel alle applicaties.
Maar goed met passer, lineaal enzo is ook veel mogelijk.

https://a9cad.en.softonic.com/
https://nanocad.com/products/nanocad-free/


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2018
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: de GEINBAAN concept TWEE

Bericht door Bjor »

Jan, ik heb nog een plastic Fleischmann sjabloon. Daar tekende iedereen vroeger zijn baanplannen mee. Heb je daar iets aan? Je mag het gratis hebben. Als je het wilt hebben, stuur me dan even een p.b. met je nieuwe adres.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 894
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: de GEINBAAN concept TWEE

Bericht door Hube »

janiegein schreef: 05 mei 2024 09:25 dank Bert voor meedenken maar er is voor mij een "groter "probleem dat met het ontwerpen van de baan ik gebruik wilde maken van gratis ontwerpplanners maar die dingen hebben allemaal de restrictie van een x-aantal delen en dan kopen en aangezien kopen op dit moment en nog langer niet in het budget zit moet ik dus simpel zelf tekenenen en dus ook niet exact de juiste boogstralen kan tekenen en dus gokken op of het zal kloppen. maar voor nu gaat het meer om het uitwerken van het idee en dit met de werkelijkheid daarop aanpassen en heb toch het nodige om handen. tijdsverdrijf zullen we maar zeggen maar neem maar van mij aan dat de grijze bovenkamer en de projectie achter de oogbollen overuren maken hihi. spoedig volgt de compleet uitgedachte baan op tekening dus nog even geduld geduld gevraagd. ook al heb ik tijd zat is toch meer werk dan vooraf bedacht hihi.

groet Jan
Je zou de baan in delen kunnen tekenen m.b.v. de gratis baanontwerp programma’s. Als je aan de max zit van het aantal elementen dan sla je het op. Vervolgens gooi je 90% weg. Laat alleen die railelementen staan waar je verder moet tekenen. Ga verder en sla weer op met een andere naam. Zo kun je toch een gratis programma gebruiken.

Groetjes Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3544
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: de GEINBAAN concept TWEE

Bericht door janiegein »

Hube, zoals ik reeds tegen Bert vertelde ik ben echt een digibeet en snap op comp vaak niet waar ik mee bezig ben of hoe iets moet en experimenteren met ontwerpprogramma,s is boven mijn pet hoe aaredig van jullie ook bedoeld en ook nog eens jouw uitleg over makenopslaan en verder gaan klinkt leuk maar lijkt mij voor mezelf niet uitvoerbaar maar bij gelegenheid wel zal proberen we gaan het zien hihi maar dank je wel .

groet Jan.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7409
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: de GEINBAAN concept TWEE

Bericht door Krab »

Als je niet probeert weet je het niet Jan .
En wat als je het gewoon op papier eerst ongeveer uit tekent zoals je voor dat de computers er waren ?


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3544
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: de GEINBAAN concept TWEE

Bericht door janiegein »

hoi sjaak met zoiets ben ik reeds bezig maar laat jullie dat niet eerder zien dan dat het complete idee op papier zichtbaar wordt zodat duidelijk voor jullie wordt wat het basis idee is en dat dan in de praktijk ook voor een ieder te volgen is waar ik wat en waarom bouw dat zit achter de oogbolle en ja zet dat maar op papier dat valt nog vies tegen hihi maar ben er wel druk mee dus nog wat geduld gebrasagd aan ieder die hier nieuwsgierig naar is hihi

groet Jan


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7409
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: de GEINBAAN concept TWEE

Bericht door Krab »

We hebben geduld Jan en wachten wel af hoe het gaat lopen ;)


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3544
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: de GEINBAAN concept TWEE

Bericht door janiegein »

:Thumb :Thumb :Thumb :Thumb :Thumb


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3544
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: de GEINBAAN concept TWEE

Bericht door janiegein »

om jullie toch wat meer duidelijkheid te geven over wat er zich achter de oogbollen afspeeld hier een drietal ontwerpen welke volledig handmatig in elkaar bedacht zijn hihi. zal ongetwijfeld hier en daar onlogica inzitten maar commentaar natuurlijk welkom. de tafel wordt ongeveer 80n cm werk- en zichthoogte onder tafelblad komt schaduwstation.

Afbeelding

aan de linkerzijde is dus een helixachtige construktie die aansluit op een zelfde constructie niveau hoger met tussenruimte van 15 cm. dan komen we op tafelhoogte en daar is dus de binnenkomende lijn direct naar het station voor het circuitpubliek waar trein vertrekt naar rit voor volgende niveau; ovrigens komt er in het stadsverkeer [bewegend] ook nog tramlijn ergens ?? het volgendeniveau;

Afbeelding

het volgende niveau ligt dertig centimer boven tafelniveau omdatr ik rekening moet houden met stadsgezichtachtergrond welke ik van oude baan wil her gebruiken. op dit niveau komt een bewegende autosnelweg en weet nog niet zeker of er hierop nog niveau zou kunnen waar trein alleen rondje draait ovder div viaducten die weer snelweg kruisen maar dat zie ik tegen die tijd wel. hieronder nog even de snelweg en bij elkaar een aardige puist werk denk ik om uit te voeren en heeeeel veel over te vertellenb tijdensa de bouw .

Afbeelding

studeren maar en graag commentaar of opbouwende ideeen HIHI 🤭
jullie snappen denk ik wel dat ik hoofdpijn heb net al deze werkzaamheden achter de oogbollen ha ha ha 7(8)7 :lol:


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Plaats reactie