Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5229
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Gister avond en vandaag heb ik lekker door geschilderd. Veel werk heb ik met de posca stiften gedaan gister avond.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vanavond heb ik vooral besteed aan het overgieten van ruim 40 kleuren verf in nieuwe pillen potjes. Ik dacht dat ik met 30 potjes van 40ml ver zou komen maar dat viel toch tegen, ik had er wel 50 mogen kopen. Dus binnenkort nog wat bij kopen. Sommige verven waren te veel daarvoor en moesten in 75ml potjes waarvan ik er nog wel wat had maar die zijn nu ook op. Door nu allemaal de standaard apotheek potjes te gebruiken kan ik veel meer kwijt op de zelfde ruimte. De mix van oude potjes word grotendeels gerecycled en voor schilderhandvatten gebruikt.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5229
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

De gesloten goederenwagen is af:
Afbeelding

Ik heb de wagen met open containers beladen met van alles waaronder 1 bak grotendeels met seinborden. Toen kwam de vraag moeten daar geen netten over, uiteindelijk wel. Dat werd creatief met stukjes panty voor gevorderden. Ik moest ze echt oprekken tot tegen het scheuren aan of net er over dus de netten zijn vrij open en hier en daar iets te open :mrgreen: maarja dat draagt bij aan een doorleeft uiterlijk. Helaas is het op deze foto's niet zo goed te zien.
Afbeelding

Afbeelding
Deze wagen is nu dus ook af.

Dan ben ik met lading voor de vierassige goederenwagens bezig. Ik heb 4 stootjukken gebouwd en gespoten en ik ben oude dwarsliggers stapels aan het prutsen. Verder heb ik allerlei palen en borden bezig en er moeten nog kabelhaspels gemaakt worden.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

FidOo
Berichten: 5816
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door FidOo »

Lekker bezig Michiel. Ziet er allemaal top uit.

PS zo maar een opmerking, je foto's zijn vaak erg gelig. Komt dat door de verlichting? En zou jet het niet prettiger vinden om een wat meer Daglicht kleur lamp te nemen?


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5229
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Nee dat doet de camera, is voor mij soms ook irritant maar belangrijker is dat de foto's scherp worden dus ik moet hem zo instellen( o.a. ISO stand en flits uit) dat het zo min mogelijk door m'n tremor beïnvloed word ;) . Dat is trouwens met de slechte camera van mijn telefoon( nokia 6300) nog veeeeeeeeel erger ;) . Je ziet ook regelmatig dat ik foto's niet scherp krijg omdat mijn camera vind dat ik nog te dichtbij ben en dan de achtergrond maar scherp stelt. De belichting die voor mijn normale camera werkt werkt dan voor voor mijn telefoon juist niet en anders om

Ik heb wel mijn lamp zelf warm wit gemaakt omdat ik de oorspronkelijke koud witte kleur licht nogal vervelend vond.

Bij het door de instellingen lopen vond ik net nog een speciale lamp stand die alles minder geel maakt dus die eens aan gezet, eens kijken wat dat opleverd ;) Vaak weet ik maar half wat zo'n apparaat allemaal kan, hoe simpeler zo'n ding hoe beter voor mij en met fysieke knoppen en geen touchscreen.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

OBBinN
Forum-Beheerder
Berichten: 2140
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door OBBinN »

neudalhausenstadbahn schreef: 13 sep 2024 09:03 Vaak weet ik maar half wat zo'n apparaat allemaal kan
Denk dat je daarin niet de enige bent.. Ik weet dat ook nooit, als ik met mijn telefoon een foto maak krijg ik ook gelijk op m'n kop dat ik de instellingen wel goed moet zetten etc.. Joh, foto is vaak foto voor mij, maarja.. de fotograaf zegt dan anders.. 7(8)7


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5229
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ja voor mij is de informatie waarde en scherpte het belangrijkste maar het is ook wel fijn als de kleuren overkomen zoals ze zijn. Er zijn ook veel foto's( vooral bij diorama's) die juist nog al grijs zijn door gebruik aan licht + ISO stand en dan zijn van de kleuren helemaal weinig.

Ondertussen even een nieuwe serie foto's gemaakt om te testen wat er gebeurd en wat de effecten zijn.

Eerst de wagen met open containers:
Afbeelding

Afbeelding
Bij de bovenste heb ik de lamp op een kleine 30cm afstand, bij de 2e op ongeveer 50cm. Hoe meer licht, hoe korter de sluitertijd kan zijn en dus hoe minder gevoelig het is voor m'n tremor. Dicht bij komt het licht wel meer oranje over. De foto's moeten te dichtbij gemaakt worden om iets met flits te kunnen.

Afbeelding
Een stapel dwarsliggers, hier had ik zowel lamp als camera dicht bij op iets van 30cm.

Afbeelding

Afbeelding
Beide met het licht op 30cm afstand, dat blijkt mijn standaard te zijn. Bij de eerste het ik de camera laten proberen zelf scherp te stellen op het stootjuk, dat doet hij dus niet. Bij de 2e heb ik hem scherp laten stellen op m'n duimstok op ongeveer de zelfde afstand en toen de camera met half ingedrukte sluiterknop naar het stootjuk gedraait en toen de foto gemaakt en nu is hij wel scherp.

Afbeelding

Afbeelding
Hier weer het zelfde als bij de vorige 2 maar met de lamp verder weg.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

FidOo
Berichten: 5816
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door FidOo »

Aha oke, ja die verklaring is plausibel Michiel. Stond er niet zo bij stil dat door jouw tremor foto's maken een flinke uitdaging kan zijn.

Voor mijn gevoel komen fotos 4, 6 en 7 het dichtst bij de werkelijkheid.
Ik ga dan even af op de kleur van de Edding stift.
foto 2 lijkt ook nog wel aardig maar toch nog wat geel.

Maar vooropgesteld ik ben ook geen camera expert.

@OBBinN Wouter, jij zal het in dat geval zeker zwaar hebben met jouw wederhelft. Of juist makkelijk als je het haar laat doen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5229
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Het werkelijke licht zit tussen 4 en 5 in, 4, 6 en 7 zijn iets blauwer en 5 net iets geler.

Maar mocht iemand zin hebben zich een keer met de instellingen van mijn camera in combinatie met de belichting hier te vermaken dan is die van harte welkom ;)

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5229
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik ben bezig met het maken van lading voor de lage open wagens. De wagen met stootjukken en ander spul is af. Nu ben ik de andere 4asser aan het vullen. Als ik ruimte te kort heb dan heb ik nog 3 reserve 2assers die ik zaterdag in Lochem heb geschilderd.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5229
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Gister avond het laatste verouderwerk aan de onderlossers gedaan en de kabelhaspels op de platte wagen afgewerkt.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Plaats reactie