Terug in de hobby | Dachnl

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie

Onderwerp starter
ChiefMax
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 okt 2015 19:01

Terug in de hobby | Dachnl

Bericht door ChiefMax »

Goedeavond,

Zoals op het voorstel subforum al aangekondigd ben ik weer begonnen met de hobby.
Het is nu alleen wel bijna 10 jaar verder en er is veel veranderd persoonlijk. Studie klaar, full time aan het werk, liefde gevonden en weer kwijtgeraakt.
Nou ja laten we dan maar beginnen met waar deze baan overgaat en wat mijn plan is.

In de 10 jaar afwezigheid heb ik veel door de Duits sprekende landen gereisd, met name Zwitserland en Oostenrijk.
In deze landen heb ik vrienden wonen die ik tijdens mijn studie heb ontmoet. Deze twee landen spreken mij erg aan.
Nu is mijn idee om met deze baan een soort combinatie te maken of te wel een link tussen de Alpen landen en Nederland.
Aan de ene kant van de baan een Nederlands landschap en aan de andere kant Alpen/Berg gebied. In het midden een station dat in de stad: Dachnl ligt.
(Dach zijn de landen Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland mocht je er niet van gehoord hebben. Hier heb ik dan zelf Nederland achter gezet.) Het klinkt in ieder geval wel erg Zwitsers en Oostenrijks.

De baan gaat een afmeting hebben van 4 meter lang en 1 meter breed. Het is namelijk de bedoeling dat ik binnenkort uit huis ga dus wil ik het ook makkelijk kunnen nemen. Dit heb ik gedaan door de planken in 1 bij 0,5 meter op te delen. Het is verder ook de bedoeling dat ik hier een soort van show baan van maak die in mijn toekomstige woonkamer gaat staan. Daar kom ik later wel op terug.

Nu wat afbeeldingen van vanmiddag:

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je kunt zien is de onder tafel nog origineel :)

Ik zal jullie de komende tijd meenemen over mijn bouw proces. Mochten jullie tips hebben dan graag.
Heb al vast wel een vraag: Kurk onder de rails ja of nee? Ik lees verschillende berichten hierover.

Groet Max



sprui811
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 sep 2023 21:28
Locatie: Made

Re: Terug in de hobby | Dachnl

Bericht door sprui811 »

Succes met de bouw !

Ik ben ook net weer begonnen , helaas wat weinig tijd momenteel, maar vooruit. Ik ben er wel al achter dat je in ieder geval beter wel wat isolatie onder de rails kan doen, zeker als je in een rijtjeshuis woont als ik en de buren niet lastig wil vallen met het geluid van rijdende treinen :D :D


Smile, life is too short to be sad
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2421
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Terug in de hobby | Dachnl

Bericht door traiNiac »

Succes met je bouwplannen Max


Gebruikersavatar

OBBinN
Forum-Beheerder
Berichten: 2140
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Terug in de hobby | Dachnl

Bericht door OBBinN »

Succes met bouwen!!


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

Onderwerp starter
ChiefMax
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 okt 2015 19:01

Re: Terug in de hobby | Dachnl

Bericht door ChiefMax »

Bedankt allen. Ik denk dan dat ik wat kurk onder mijn rails ga leggen.


Gebruikersavatar

OBBinN
Forum-Beheerder
Berichten: 2140
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Terug in de hobby | Dachnl

Bericht door OBBinN »

Ik heb de 'blauwe plaat' van de Gamma er onder liggen. Is isolatie plaat voor onder laminaat. Je zal altijd wat blijven horen, of je moet echt dikke laag piepschuim oid gaan gebruiken.. Maar een beetje geluid is ook wel leuk :mrgreen:


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3748
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Terug in de hobby | Dachnl

Bericht door maarten »

Let op dat je geen houtlijm gebruikt om je rails en ballast vast te lijmen. Dat wordt keihard en doet al je pogingen om het stiller te krijgen volledig teniet. Er heeft hier iemand ooit een test gedaan met verschillende materialen om te kijken wat het beste dempt, ik meen dat dit Michiel was (die van Brussel Noord). ;-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
ChiefMax
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 okt 2015 19:01

Re: Terug in de hobby | Dachnl

Bericht door ChiefMax »

Oke bedankt voor de tips. Ja ik had ook al gelezen op internet dat je het niet de rails moet vast lijmen. Ik ga even verder onderzoek doen.


Gebruikersavatar

kootje007
Berichten: 190
Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
Locatie: Zwolle

Re: Terug in de hobby | Dachnl

Bericht door kootje007 »

Ik heb boekbinderslijm gebruikt.


Waldkirch

Fleischmann Piccolo icm z21start, Digikeijs DR4018, Yamorc YD6016RB-CS, 2x YD6016ES-CS, Esu Switchpilot 3 servo + extensions.
Rijdend materieel; Fleischmann br221, br218, br212, rh 2016 obb & Piko vt98 railbus.
ITrain 5 Standard.
Gebruikersavatar

OBBinN
Forum-Beheerder
Berichten: 2140
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Terug in de hobby | Dachnl

Bericht door OBBinN »

Ik heb ook boekbinderslijm gebruikt! Werkt makkelijk en ook makkelijk te verwijderen van de rails met loshalen later.


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7654
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Terug in de hobby | Dachnl

Bericht door Krab »

Hier ook boekbinderslijm gebruikt maar op het laatst lijm uitgeprobeerd van de Action .
Werkte ook heel goed Crea Patch Glue zijn handige kleine flesjes waar uit de lijm makkelijk te doceren is .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1564
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Terug in de hobby | Dachnl

Bericht door Hans »

Hallo Max,

Veel succes.
Als de baan meter breed wordt, kun je dan overal nog goed bij?

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

Onderwerp starter
ChiefMax
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 okt 2015 19:01

Re: Terug in de hobby | Dachnl

Bericht door ChiefMax »

Boekbinders lijm is een goede tip! En ik kan zeker goed overal bij. Ik ben nu wat groter dan dat ik 9 jaar geleden was @Hans :)


Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 471
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Terug in de hobby | Dachnl

Bericht door jeemka »

Tacky glue van Action werkt ook goed. Ik hanteer dat verdund, met wat acryl verf, om de ballast vast te leggen. De ballast is dan gelijk op de gewenste kleur. Het is later met een beetje water los te krijgen, even laten inwerken. Geleerd van Michiel.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu

Onderwerp starter
ChiefMax
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 okt 2015 19:01

Re: Terug in de hobby | Dachnl

Bericht door ChiefMax »

Ik heb alleen wel piccolo rails dus ik moet even kijken hoe ik dat goed ga matchen. Heeft iemand daar ervaring mee?


Plaats reactie