[DATABASE] NS en NL Fads, Fals en Falns in N
[DATABASE] NS en NL Fads, Fals en Falns in N
De Fads-Fals goederenwagens waren zogenaamde open zijlossers en bestonden bij de NS in de typen 2510, 2520 en 2530. De wagens hadden een lengte van 13,45 meter, een radstand van 8 meter (draaistel tot draaistel) en respectievelijk 2,00 meter (2510) en 1,80 meter (2520, 2530 en 2540) tussen de assen van het draaistel. De wagens werden gebouwd door Talbot en hadden een draagvermogen van 55 ton (2510).
2510: Open zijlossers in dienst vanaf 1961/1962
2520: Open zijlossers met grotere inhoud door andere opbouw in dienst vanaf 1968/1970.
2530: als 2520
In tegenstelling tot onderlossers, waarbij de losopeningen aan de onderzijde zitten, konden deze wagens worden gelost door het wegklappen van de zijwanden. De wagens waren speciaal geschikt voor het lossen van goederen in grote losbunkers onder de wagens en werden hierdoor gebruikt voor het vervoer van cokes, kolen, erts en kluitkalk.
Series:
2510: Fads NS 59500-59699 -> Fads NS 31 84 678 9 100-307 -> Fals NS 31 84 665 0 000-155
2520/2530: Fads NS 31 84 696 0 000-050, 31 84 696 0 100-214, 31 84 696 0 215-297 -> Fals NS 31 84 665 1 000-050, 31 84 665 1 100-297
Voor het vervoer van vochtgevoelige stoffen ontstonden de Tads 31 84 583 5 000-062, omgebouwd van Fads 2510 met gesloten dakopbouw, dit werden later Tals 2560.
Voor het vervoer van kalkvervoer ontstonden Fals-z 2540 op basis de series 2520/30. Dit waren de bekende grijskleurige wagens waarvan er één de tekst “KALK” heeft gedragen welke later werd omgevormd tot “KALKSTEEN” welke tekst ook de overige grijze wagens hebben gedragen. Hiernaast werden ook bruine wagens ingezet voor kalkvervoer en hiertoe voorzien van de tekst “KALK”.
Serie: 31 84 665 2 000-148 en 31 84 665 2 200-327. De serie 665 2 200-327 waren bruine Fals wagens met het opschrift "Kalk" die werden ingezet voor kalktransport zonder verbouwingen. Speciaal voor het kalkvervoer werden de overige wagens:665 2 000-148, verbouwd, in grijs uitgevoerd en kregen het opschrift "Kalksteen". Alleen de eerste wagen van deze definitieve serie heeft enige tijd met het grote opschrift "KALK" rondgereden.
F: Zelflosser
a: met 4 assen
d: lossen door middel van zwaartekracht
s: maximale snelheid van 100 km/uur
F: Zelflosser
a: met 4 assen
l: lossen door middel van zwaartekracht, gelijktijdig aan twee zijden, hoogliggend
s: maximale snelheid van 100 km/uur
F: Zelflosser
a: met 4 assen
l: lossen door middel van zwaartekracht, gelijktijdig aan twee zijden, hoogliggend
n: bij wagens met 4 assen: lastgrens meer dan 60 ton
s: maximale snelheid van 100 km/uur
Tegenwoordig zijn diverse moderne wagens van particuliere bedrijven ingeschreven in Nederland met de beschrijving Falns. Deze kunnen gezien worden als de opvolgers van de oudere NS wagens. Ook van de Falns zijn verschillende typen in gebruik. Ingeschreven in Nederland met het kenmerk NL zijn onder andere wagens bij VTG, Ermewa, OnRail e.a.
2510: Open zijlossers in dienst vanaf 1961/1962
2520: Open zijlossers met grotere inhoud door andere opbouw in dienst vanaf 1968/1970.
2530: als 2520
In tegenstelling tot onderlossers, waarbij de losopeningen aan de onderzijde zitten, konden deze wagens worden gelost door het wegklappen van de zijwanden. De wagens waren speciaal geschikt voor het lossen van goederen in grote losbunkers onder de wagens en werden hierdoor gebruikt voor het vervoer van cokes, kolen, erts en kluitkalk.
Series:
2510: Fads NS 59500-59699 -> Fads NS 31 84 678 9 100-307 -> Fals NS 31 84 665 0 000-155
2520/2530: Fads NS 31 84 696 0 000-050, 31 84 696 0 100-214, 31 84 696 0 215-297 -> Fals NS 31 84 665 1 000-050, 31 84 665 1 100-297
Voor het vervoer van vochtgevoelige stoffen ontstonden de Tads 31 84 583 5 000-062, omgebouwd van Fads 2510 met gesloten dakopbouw, dit werden later Tals 2560.
Voor het vervoer van kalkvervoer ontstonden Fals-z 2540 op basis de series 2520/30. Dit waren de bekende grijskleurige wagens waarvan er één de tekst “KALK” heeft gedragen welke later werd omgevormd tot “KALKSTEEN” welke tekst ook de overige grijze wagens hebben gedragen. Hiernaast werden ook bruine wagens ingezet voor kalkvervoer en hiertoe voorzien van de tekst “KALK”.
Serie: 31 84 665 2 000-148 en 31 84 665 2 200-327. De serie 665 2 200-327 waren bruine Fals wagens met het opschrift "Kalk" die werden ingezet voor kalktransport zonder verbouwingen. Speciaal voor het kalkvervoer werden de overige wagens:665 2 000-148, verbouwd, in grijs uitgevoerd en kregen het opschrift "Kalksteen". Alleen de eerste wagen van deze definitieve serie heeft enige tijd met het grote opschrift "KALK" rondgereden.
F: Zelflosser
a: met 4 assen
d: lossen door middel van zwaartekracht
s: maximale snelheid van 100 km/uur
F: Zelflosser
a: met 4 assen
l: lossen door middel van zwaartekracht, gelijktijdig aan twee zijden, hoogliggend
s: maximale snelheid van 100 km/uur
F: Zelflosser
a: met 4 assen
l: lossen door middel van zwaartekracht, gelijktijdig aan twee zijden, hoogliggend
n: bij wagens met 4 assen: lastgrens meer dan 60 ton
s: maximale snelheid van 100 km/uur
Tegenwoordig zijn diverse moderne wagens van particuliere bedrijven ingeschreven in Nederland met de beschrijving Falns. Deze kunnen gezien worden als de opvolgers van de oudere NS wagens. Ook van de Falns zijn verschillende typen in gebruik. Ingeschreven in Nederland met het kenmerk NL zijn onder andere wagens bij VTG, Ermewa, OnRail e.a.
- Bijlagen
-
- Tekening met maten serie 2510
- Fads2510_1.jpg (64.65 KiB) 9858 keer bekeken
-
- Serie 2510 (afbeelding: onbekend)
- Fads2510.jpg (64.55 KiB) 9858 keer bekeken
-
- serie 2520/2530 (afbeelding: Utrechts Archief)
- 2520-30_NS 22189-Utrechtsarchief1968.jpg (62.22 KiB) 9858 keer bekeken
-
- Falns (afbeelding: Arnold van Heyst)
- FalnsArnoldvanHeyst37 TEN-RIV 84 NL-VTGD 6646 759-4-Westhavenweg-Amsterdam-30-04-2011.jpg (64.42 KiB) 9858 keer bekeken
Laatst gewijzigd door WilcoV op 26 jan 2019 22:20, 5 keer totaal gewijzigd.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] NS en NL Fads, Fals en Falns in N
De Fads, Fals en Falns in model
De bekendste merken die dit type wagens voor de Nederlandse markt maakt of heeft gemaakt zijn Fleischmann en Minitrix. Roco en Piko hebben een enkele wagen voor de Nederlandse markt gefabriceerd. Bij een schaal van 1:160 zou de lengte van deze wagens ongeveer 8,4 centimeter moeten bedragen. De Fleischmann wagens zijn 7,2 cm, Minitrix wagens 7,3 cm en de Roco wagen 7,5 cm. Dit scheelt bijna een centimeter en komt doordat de Fleischmann en Minitrix wagens zijn gebaseerd op de kortere DB wagens van dit type. De Piko wagen meet 8,3 cm en is daarmee veel dichter bij de werkelijkheid. De Fleischmann, Minitrix en Roco wagens zijn qua uiterlijk allemaal enigzins gelijkend op het NS type 2510. Hiermee zijn met name de Kalkwagens niet gelijkend aan de werkelijkheid aangezien dit allen wagens van het type 2520/2530 waren met een afwijkende opbouw. De Piko wagen is een voorbeeld van de moderne in Nederland ingeschreven Falns.
Fleischmann
8522 13 (2010)
Set Fals KALK
31 84 665 1 034-0
31 84 665 1 035-7
31 84 665 1 037-3
31 84 665 1 031-6
31 84 665 1 032-4
8523 07 (2010)
Set Fals HGK
37 84 664 6 591-1
37 84 664 6 589-5
8523 08 (2010)
set Fals bruin KALK
31 84 665 0 057-2
31 84 665 0 066-1
8523 09 (2010)
set Fals ERR
37 84 664 3 163-6
37 84 664 3 161-0
8750 (1986)
Fals 31 84 655 1 103-3
8750 (1990)
Fals Kalksteen 31 84 665 2 064-6
9363 (1990)
Set NS
NS 1657
3x Fals254 31 84 665 2 064-6
(gegevens volgens Fleischmann catalogus, volgens enkele bronnen zou dit de NS 1601 zijn die bij deze set zit)
901 9363 (1990)
Set 3x Fals254 31 84 665 2 064-6
901 9364 (1990)
Set 3x Fals254 31 84 665 2 064-6
Nummer van deze set is niet duitelijk maar dozen van deze set suggereren dat het juiste nummer moet zijn 901 9364 en niet 901 9363. Van de 901 9363 heb ik nog geen afbeeldingen van dozen gevonden, wel van de 901 9364.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Minitrix
13656 (1992)
Set Fals252 KALK
31 84 665 1 026-0
31 84 665 1 038-1
15447 01 (2011)
Falns VTG 37 84 664 6 572-1
15447 02 (2011)
Falns VTG 37 84 664 6 581-2
15447 03 (2011)
Falns VTG 37 84 664 6 729-7
15447 04 (2011)
Falns VTG 37 84 664 6 733-9
15447 05 (2011)
Falns VTG 37 84 664 6 748-7
15513 01 (2010)
Fals251 31 84 665 0 155-4
15513 02 (2010)
Fals251 31 84 665 0 034-1
15513 03 (2010)
Fals251 31 84 665 0 122-4
15513 04 (2010)
Fals251 31 84 665 1 019-1
15513 05 (2010)
Fals251 31 84 665 1 218-9
15513 06 (2010)
Fals251 31 84 665 0 127-3
15513 07 (2010)
Fals251 31 84 665 1 150-4
15513 08 (2010)
Fals251 31 84 665 1 220-5
15513 09 (2010)
Fals251 31 84 665 0 138-0
15513 10 (2010)
Fals251 31 84 665 1 122-3
15513 11 (2010)
Fals251 31 84 665 1 207-2
15513 12 (2010)
Fals251 31 84 665 1 176 9
15618 (2004)
Set Fals252 KALK
31 84 665 1 038-1
31 84 665 2 455-6
31 84 665 2 512-4
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Piko
40712 (2017)
Falns 37 84 664 6 631-5
40715 (2019)
GATX Falns 37 84 664 4 044-3
40718 (2024)
Captrain Falns 84 6634 16-2 NL-ERR, bruingrijs, Tp VI
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Roco
25180
Fals251 84 84 665 0 038-2
De bekendste merken die dit type wagens voor de Nederlandse markt maakt of heeft gemaakt zijn Fleischmann en Minitrix. Roco en Piko hebben een enkele wagen voor de Nederlandse markt gefabriceerd. Bij een schaal van 1:160 zou de lengte van deze wagens ongeveer 8,4 centimeter moeten bedragen. De Fleischmann wagens zijn 7,2 cm, Minitrix wagens 7,3 cm en de Roco wagen 7,5 cm. Dit scheelt bijna een centimeter en komt doordat de Fleischmann en Minitrix wagens zijn gebaseerd op de kortere DB wagens van dit type. De Piko wagen meet 8,3 cm en is daarmee veel dichter bij de werkelijkheid. De Fleischmann, Minitrix en Roco wagens zijn qua uiterlijk allemaal enigzins gelijkend op het NS type 2510. Hiermee zijn met name de Kalkwagens niet gelijkend aan de werkelijkheid aangezien dit allen wagens van het type 2520/2530 waren met een afwijkende opbouw. De Piko wagen is een voorbeeld van de moderne in Nederland ingeschreven Falns.
Fleischmann
8522 13 (2010)
Set Fals KALK
31 84 665 1 034-0
31 84 665 1 035-7
31 84 665 1 037-3
31 84 665 1 031-6
31 84 665 1 032-4
8523 07 (2010)
Set Fals HGK
37 84 664 6 591-1
37 84 664 6 589-5
8523 08 (2010)
set Fals bruin KALK
31 84 665 0 057-2
31 84 665 0 066-1
8523 09 (2010)
set Fals ERR
37 84 664 3 163-6
37 84 664 3 161-0
8750 (1986)
Fals 31 84 655 1 103-3
8750 (1990)
Fals Kalksteen 31 84 665 2 064-6
9363 (1990)
Set NS
NS 1657
3x Fals254 31 84 665 2 064-6
(gegevens volgens Fleischmann catalogus, volgens enkele bronnen zou dit de NS 1601 zijn die bij deze set zit)
901 9363 (1990)
Set 3x Fals254 31 84 665 2 064-6
901 9364 (1990)
Set 3x Fals254 31 84 665 2 064-6
Nummer van deze set is niet duitelijk maar dozen van deze set suggereren dat het juiste nummer moet zijn 901 9364 en niet 901 9363. Van de 901 9363 heb ik nog geen afbeeldingen van dozen gevonden, wel van de 901 9364.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Minitrix
13656 (1992)
Set Fals252 KALK
31 84 665 1 026-0
31 84 665 1 038-1
15447 01 (2011)
Falns VTG 37 84 664 6 572-1
15447 02 (2011)
Falns VTG 37 84 664 6 581-2
15447 03 (2011)
Falns VTG 37 84 664 6 729-7
15447 04 (2011)
Falns VTG 37 84 664 6 733-9
15447 05 (2011)
Falns VTG 37 84 664 6 748-7
15513 01 (2010)
Fals251 31 84 665 0 155-4
15513 02 (2010)
Fals251 31 84 665 0 034-1
15513 03 (2010)
Fals251 31 84 665 0 122-4
15513 04 (2010)
Fals251 31 84 665 1 019-1
15513 05 (2010)
Fals251 31 84 665 1 218-9
15513 06 (2010)
Fals251 31 84 665 0 127-3
15513 07 (2010)
Fals251 31 84 665 1 150-4
15513 08 (2010)
Fals251 31 84 665 1 220-5
15513 09 (2010)
Fals251 31 84 665 0 138-0
15513 10 (2010)
Fals251 31 84 665 1 122-3
15513 11 (2010)
Fals251 31 84 665 1 207-2
15513 12 (2010)
Fals251 31 84 665 1 176 9
15618 (2004)
Set Fals252 KALK
31 84 665 1 038-1
31 84 665 2 455-6
31 84 665 2 512-4
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Piko
40712 (2017)
Falns 37 84 664 6 631-5
40715 (2019)
GATX Falns 37 84 664 4 044-3
40718 (2024)
Captrain Falns 84 6634 16-2 NL-ERR, bruingrijs, Tp VI
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Roco
25180
Fals251 84 84 665 0 038-2
- Bijlagen
-
- Piko 40712 (afbeelding: Piko)
- Piko.jpg (43.96 KiB) 9851 keer bekeken
-
- Minitrix 15513 serie (afbeelding: Trix)
- Minitrix.jpg (58.76 KiB) 9851 keer bekeken
-
- Fleischmann 852308 (afbeelding: Fleischmann)
- Fleischmann_852308_-_2_Delige_kalkwagenset_NS_IV.jpg (35.04 KiB) 9851 keer bekeken
Laatst gewijzigd door WilcoV op 31 okt 2024 08:53, 9 keer totaal gewijzigd.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] NS en NL Fads, Fals en Falns in N
Een kleine aanpassing:
8750 (1986)
Fals 31 84 655 1 103-3
Deze is bruin en staat geen KALK op.
8750 (1986)
Fals 31 84 655 1 103-3
Deze is bruin en staat geen KALK op.
Re: [DATABASE] NS en NL Fads, Fals en Falns in N
Top, bedankt en op de 8750 (1990) staat Kalksteen ipv KALK.Pleun schreef:Een kleine aanpassing:
8750 (1986)
Fals 31 84 655 1 103-3
Deze is bruin en staat geen KALK op.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] NS en NL Fads, Fals en Falns in N
Goede bijdrage, alleen hebben de Piko wagens geen band met de oude NS wagens die je noemt.
Jammer genoeg zijn er nooit echt goede NS-zelflossers uitgebracht door een fabrikant, het zijn altijd Duitse modellen in een NS-jasje.
Jammer genoeg zijn er nooit echt goede NS-zelflossers uitgebracht door een fabrikant, het zijn altijd Duitse modellen in een NS-jasje.
Re: [DATABASE] NS en NL Fads, Fals en Falns in N
Klopt, maar de wagen is een moderne NL Falns, dus in Nederland ingeschreven.Rick schreef:Goede bijdrage, alleen hebben de Piko wagens geen band met de oude NS wagens die je noemt.
Jammer genoeg zijn er nooit echt goede NS-zelflossers uitgebracht door een fabrikant, het zijn altijd Duitse modellen in een NS-jasje.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] NS en NL Fads, Fals en Falns in N
Dat weet ik, ik bedoelde meer dit wat mensen in verwarring kan brengen :
Ik zal later eens kijken voor foto's van de kalkwagens om hier te plaatsen.WilcoV schreef:De Piko wagen is qua opbouw meer gelijkend op het type 2520/2530/2540.
Re: [DATABASE] NS en NL Fads, Fals en Falns in N
Perfect Rick, ik heb een regel aan de tekst toegevoegd over de moderne Falns
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] NS en NL Fads, Fals en Falns in N
Zoals gezegd hier drie foto's van de bekende NS-zelflossers voor kalkvervoer, zoals uitgebracht door Minitrix en Fleischmann. De exemplaren op de dia's stonden al voor sloop in Beverwijk opgesteld. Over het grote voorbeeld is nog te vermelden dat er maar één exemplaar met het het opschrift 'KALK' rondreed. Dit werd aangepast naar 'Kalksteen', maar omdat hiervoor nieuwe sjablonen moesten worden gemaakt zijn veel wagens zonder dit opschrift de dienst in gegaan. De Fleischmann set met vijf wagens is dus vrij onrealistisch... De Minitrix set 15618 met eenmaal 'KALK' (31 84 665 1 036-1) en tweemaal 'Kalksteen' (31 84 665 2 455-6 en 31 84 665 2 512-4) ziet er dan beter uit al zijn de wagens nog steeds van het verkeerde type.
- Bijlagen
-
- Dia_T-37.jpg (67.64 KiB) 9725 keer bekeken
-
- Dia_U-42.jpg (69.75 KiB) 9725 keer bekeken
-
- Dia_U-41.jpg (88.78 KiB) 9725 keer bekeken
Re: [DATABASE] NS en NL Fads, Fals en Falns in N
Bedankt voor de aanvulling en de foto's Rick, altijd leuk.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] NS en NL Fads, Fals en Falns in N
Mooie foto's inderdaad Rick. Wat zagen die wagens er uit op het eind van hun leven! Hieronder de nog erg schone modelspoorvariant van Minitrix (13656) en de bruine set van Fleischmann (852308) uit het materieelpark alhier. De Fleischmann wagens komen naar mijn idee wel mooi dicht bij het origineel qua basisvorm en bedrukking.
(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Re: [DATABASE] NS en NL Fads, Fals en Falns in N
(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Re: [DATABASE] NS en NL Fads, Fals en Falns in N
Wat ik ooit gehoord/gelezen heb is dat de NS ooit het tonnage per meter trein wat wou beperken en daarvoor de wagens langer heeft gemaakt. Het zal te maken hebben gehad met de ondergrond van de baan en/of de belasting van de bruggen. Daardoor hebben de Fads'sen een hele andere afstand tussen de draaistellen dan hun Duitse broertjes. Het geeft een heel ander aangezicht.
Het is jammer dat er nooit een fabrikant is geweest met een echte Nederlandse Fads. Misschien wel leuk voor iemand met 3d vaardigheden om een ombouw set te maken.
Het is jammer dat er nooit een fabrikant is geweest met een echte Nederlandse Fads. Misschien wel leuk voor iemand met 3d vaardigheden om een ombouw set te maken.
Re: [DATABASE] NS en NL Fads, Fals en Falns in N
Vooral de kopvorm is anders dan bij de Duitse familieleden, dat vind ik het belangrijkste qua uiterlijk. En voor de kalktrein is een echte Tals met dakje ook leuk natuurlijk.
Re: [DATABASE] NS en NL Fads, Fals en Falns in N
Ben het met je eens Ton, het blijft schipperen met vernederlandste Duitse wagons. Al moet ik zeggen dat ik de Fleischmann kalkwagens dichter bij het origineel vind komen dan de Minitrixjes. Als je ze naast elkaar zet lijken de Trixjes zelfs te klein, alsof er een schaalfout in de modellen zit. Ik ben verder erg blij met de Fleischmannset al hadden ze natuurlijk best één wagen met 'KALK' en dan twee met alleen 'kalksteen' en twee zonder tekst kunnen doen en dan was het nog wat realistischer geweest. En ja, de echte Tals en dan ook meteen hun voorloper Fals in schaal N zou fantastisch zijn. We blijven stilletjes hopen en dromen
(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Re: [DATABASE] NS en NL Fads, Fals en Falns in N
Beste Wilco,
Door een vraag in ander draadje zag ik het volgende:
Bij Fleischmann staat deze set:
901 9363 (1990)
Set 3x Fals254 31 84 665 2 064-6
Volgens de sticker op de doos heeft de set als nummer 901-9364.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Groet, Jan
Door een vraag in ander draadje zag ik het volgende:
Bij Fleischmann staat deze set:
901 9363 (1990)
Set 3x Fals254 31 84 665 2 064-6
Volgens de sticker op de doos heeft de set als nummer 901-9364.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Groet, Jan
Re: [DATABASE] NS en NL Fads, Fals en Falns in N
(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Re: [DATABASE] NS en NL Fads, Fals en Falns in N
Wel al lang geleden maar ben hier nog even naar op zoek geweest. Volgens mij bekende databases was dit 901 9363 en was de 9363 dezelfde met de 1600 loc en zijn de 9364 of 901 9364 nooit uitgebracht. Als ik echter op jouw nummer zoek op internet krijg ik de juiste set er uit. Derhalve denk ik dat de bekende databases een fout hebben gemaakt die telkens, ook door mij, werd overgenomen.
En Merijn, weer bedankt voor de foto's
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] NS en NL Fads, Fals en Falns in N
Piko noviteit 2024 toegevoegd
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] NS en NL Fads, Fals en Falns in N
Set 9363 bevat een 1657 in plaats van de genoemde 1601 en is uitgegeven in 1991 volgens http://www.spur-n-datenbank.de/piccoloe ... 2-2005.pdf
Re: [DATABASE] NS en NL Fads, Fals en Falns in N
Niet volgens de databank zelf
https://www.spur-n-datenbank.de/cb_detail.php?nr=6439
https://www.spur-n-datenbank.de/cb_detail.php?nr=6439
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] NS en NL Fads, Fals en Falns in N
Of die betreffende die nu wordt aangehaald. We zullen het in de gaten houden.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] NS en NL Fads, Fals en Falns in N
Een leuk onderwerp hier, waar ik al een paar weken mijn oog langs laat gaan.
Ook op H0 schaal hebben ze hetzelfde probleem.
Vandaar dat ik het missende model(len) op die schaal ga uitbrengen.
Wat is mooier/makkelijker dan het ook met een factor 0,544 te verkleinen.
MOVisser
Ronald Visser
Ook op H0 schaal hebben ze hetzelfde probleem.
Vandaar dat ik het missende model(len) op die schaal ga uitbrengen.
Wat is mooier/makkelijker dan het ook met een factor 0,544 te verkleinen.
MOVisser
Ronald Visser