Welke rails?

Vraag maar raak!

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Welke rails?

Bericht door Saraan »

Ik had me eerder ongeveer dezelfde vraag gesteld: hoeveel plaats neemt een wisselaandrijving in? Het draadje kan je hier volgen... http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... f=18&t=223

en over Seeps kan je hier wat meer over leren... http://www.ngaugesociety.com/modelling/ ... motors.htm

groeten,
Michiel


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Welke rails?

Bericht door shoven »

Hoi Michiel,

Dank voor de verwijzingen, leuke site. Je draadje over het wisselcomplex had ik al eens gelezen, zo complex wou ik het niet maken.
Heb je al enig inzicht in de kosten van de alternatieven? (Seep, geheugendraad) Een Peco PL10WE wisselmotor kost plm. 6 pond (€6,60), de Conrad aandrijving iets van €6,80 uit m'n hoofd. Maakt weinig uit dus. Stroomgebruik lijkt me wel spannend.
Met de kosten van wissels erbij (plm. €8 a €9 nieuw in the UK, prijzen variëren nogal) wordt jouw wisselcomplex een duur grapje maar een beetje baan is dat ook. Je zit op 30+ wissels voor je er erg in hebt.
Heb jij (of anderen) al ervaringen in de praktijk met de genoemde alternatieven?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Tonh
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 dec 2008 20:36
Locatie: Groningen

Re: Welke rails?

Bericht door Tonh »

shoven schreef:Hoi Ton,

Wat gebruik je om de wissels aan te drijven? :?:
Ik zit er zelf nl. naar te kijken wat het handigst is in combinatie met Peco code 55, ik denk na over A) de Conrad aandrijvingen of B) de Peco aandrijvingen uit de PL10 serie.
Voordat ik groot ga inkopen, wil ik dat wel in beeld hebben.
Hoi Steven,
Mijn voorkeur gaat uit naar de Conrad aandrijvingen.
Al je de draadjes doorleest zie je dat daar meer mensen gecharmeerd van zijn.
De Peco aandrijvingen zijn weliswaar goedkoper (in de UK) maar daar komt dan weer een bevestigingsplaatje bij.
De bevestiging van de Conradaandrijvingen lijkt me eenvoudiger.
De investering moet nog gedaan worden en ik heb er zo'n 30 nodig.
Kijk ook even op www. conrad .de.
Op 30 aandrijvingen gaat dat schelen, €6,71 of €4,99.
Scheelt toch weer ruim €50,00
Groet
Ton



marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: Welke rails?

Bericht door marco »

Tonh schreef:
Hallo Michiel,
Dank je voor de tip.
Peco55 is tweedehands moeilijk te krijgen :cry:
Ik heb m'n materieel bekeken en gemeten: flenshoogte 1,2 mm.

Nu blijkt dat de binnenzijde van de Peco55 1,4 mm is. :D
Dat lijkt me relevant informatie voor de beginner.
Ik heb het in ieder geval gemist. Bij deze dus, voor alle beginners en overstappers naar Pec055.
Geen enkel probleem dus.
Dank voor jullie reactie
Groet
Ton[/quote]



marco schreef:
R Fongers schreef:Maar nog even een vraagje tussendoor,

Als ik me niet vergis is PECO 55 de lage rail, heb je dan geen last met de flensen van sommige modellen die net iets te hoog zijn op wissels en kruisingen?

[/color]
Rob het mooie van de peco rail is dat de buitenkant van de spoorstaaf heel laag is en de binnenkant dus waar de flenzen komen is de spoorstaaf hoger dit valt niet echt op maar is wel zo.

Groetjes marco

Dan heb je bovenstaand bericht van mij niet gelezen daar had ik al verteld dat de binnenkant van de spoorstaaf hoger is dan de buitenkant.

Groetjes marco


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4533
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Welke rails?

Bericht door spoor65 »

Hallo,

Wat betreft de keus voor de conrad ipv peco wisselmotoren, was voor mij idd van doorslag, dat de peco`s nogal wat aan stroomverbruik nodig heeft, en dit met menig wisseldecoder toch problemen blijkt te geven,

Peco wisselmotoren is daarnaast beslist niet de stilste manier om je wissels om te zetten. heb al eens iemand zien schrijven, dat zijn vriendin telkens als hij een wissel omzette, kwam vragen wat dat geluid toch was :mrgreen:

ieder natuurlijk zijn eigen manier, maar voor mij was dat dus de reden om voor de conrads te gaan.

mvg

Freddy(spoor65)


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Tonh
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 dec 2008 20:36
Locatie: Groningen

Re: Welke rails?

Bericht door Tonh »

[/color][/quote]

Rob het mooie van de peco rail is dat de buitenkant van de spoorstaaf heel laag is en de binnenkant dus waar de flenzen komen is de spoorstaaf hoger dit valt niet echt op maar is wel zo.

Groetjes marco[/quote]


Dan heb je bovenstaand bericht van mij niet gelezen daar had ik al verteld dat de binnenkant van de spoorstaaf hoger is dan de buitenkant.

Groetjes marco[/quote]

Hallo Marco,
Het laatste wat ik wil is jou voor je hoofd stoten.
De binnenkant hoger dan de buitenkant, klopt helemaal.
Maar dat is geen maatvoering.
Als je als beginner gaat zoeken op het www, dan kom je info tegen zoals op deze site.
http://www.rokon.info/peco.htm
Vind je het dan gek, dat wanneer je het plaatje met de afmetingen bekijkt, dat je gaat twijfelen?
Buitenzijde 1,4mm en binnenzijde 1,06 mm?
Dat dat niet klopt, allah, maar dat weet je als beginner toch niet?
Groet
Ton


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Welke rails?

Bericht door shoven »

Ik heb net als testmateriaal wat Peco flexrail + 2 wissels besteld en er ook een Peco wisselaandrijving bij besteld (voor 5 pond per stuk kun je dat wel riskeren bij de huidige koers :mrgreen: ).
Ik heb de nieuwste PL10WE wisselaandrijving besteld, die schijnen stiller te zijn en ook niet zoveel stroom te vreten. Sowieso laat ik de wisseldecoder zijn stroom van de trafo en niet van de baan halen, dat scheelt alweer (hoe doen jullie dat? En hoe sterk is de evt. trafo?).

Als het binnen is en ik heb er wat mee geprobeerd meld ik hier mijn ervaringen wel even. :geek:

Btw, die rokon site weet wel van rekenen zeg. Een Peco SLE396F wissel kost er €16,19. Ik heb er een bij Hatton's besteld voor 8 pond...


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Welke rails?

Bericht door shoven »

Nog een vraagje: hoe zetten jullie je rails vast? Spijkeren, plakken of iets anders?
En is het dan ook weer los te krijgen?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

OBBinN
Forum-Beheerder
Berichten: 2140
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Welke rails?

Bericht door OBBinN »

Mn vaste baan doe ik lijmen met licht verdunde houtlijm op isolatie. De testbaan... heb ik nooit gehad :P
Maar als ik die zou hebben zou ik die simpel vastleggen met spijkers of voorzichtig met schroefjes tussen de bielsen indraaien. Dan is de rails simpel weer los te halen (zo leg ik mn vast baan tijdelijk vast :P )


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Welke rails?

Bericht door Saraan »

Ik lijm de rails om de 10 cm met een druppeltje secondelijm op een isolatielaag. Wissels worden NIET gelijmd want het spul is uiterst capilair! Ik heb nog niet hoeven loshalen, maar ik voorzie niet al te veel probleem; met een scherp mesje de resten van de lijm voorzichtig wegsnijden. Mijn testbaan ligt gewoon los.

groeten,
Michiel


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Plaats reactie