Zoals ik al vermelde in mijn voorstel topic ben ik sinds 2 jaar weer bezig met de modelhobby. Aangezien ik een groot deel van die tijd een arme student was had ik niet echt het geld om thuis een baan te hebben. De laatste paar weken is daar verandering in gekomen, dus heb ik wat rails gekocht. Ik had al wat materieel bij elkaar gespaard, dus ik kan nu thuis ook lekker spelen (en niet alleen meer bij de modelspoorclub, op de verenigingsbaan of op de baan die een clubgenoot meeneemt).
Ik ben begonnen met Kato Unitrack. Ik had daar goede verhalen over gehoord, en de grote bedding die erbij zit vind ik ook wel een voordeel. De rails ligt dan niet direct op de tafel of grond, maar is toch een beetje verhoogd. Ik denk dat dit wel iets scheelt in de hoeveelheid stof die in het rijdend materieel komt.
Het doel van het baantje is puur en alleen om thuis een beetje rails te hebben en daar af en toe te kunnen rijden, of om nieuw materieel meteen uit te kunnen proberen. Het is dus niet het doel om een z'on mooi mogelijke baan te hebben oid. Ik leg hem dus ook vaak uit op de grond in de woonkamer. Net zoals toen je klein was en je op je buik met treintjes aan het spelen was dus

De Kato-sets die ik nu gekocht heb zijn: de M2-startset (ovaaltje met inhaalspoor), de V1 uitbreidingsset (extra inhaalspoor), de V5 uitbreidingsset (extra ovaaltje dat binnen het ovaaltje van M2 past) en de V7-uitbreidingsset (Engelse kruising samen met 2 rechte stukken, net zo lang als de Engelse kruising).
Met al die sets is de volgende baan te maken: Die baan is ong. 240 x 80 cm (het rechthoek om de baan heen is dat formaat).
Linksboven zie je 2 rechthoekjes rond 2 raildelen staan. Dat geeft een simpele spoorwegovergang aan. Met een stukje plastic zitten de 2 delen spoorweg overgang daar ook aan elkaar. Samen met de Engelse kruising rechtsonder dwing ik op die manier af dat alle bochten netjes naast elkaar blijven lopen. Aangezien de Engelse kruising zorgt voor een volledige elektrische scheiding tussen de 2 ovaaltjes heb ik ook 2 stroominvoerrailsjes in gebruik, die liggen links van de spoorwegovergang.
De wissels zijn denkend, dus als ik, in 1 ovaal, beide wissels op rechtdoor zet, dan kan ik een andere trein stil zetten op het inhaalspoortje. Is wel handig, aangezien ik nog analoog rijd. Mijn eerstvolgende uitgave aan mijn collectie zijn 3 Lenz Silver Mini's decoders en een Uhlenbrock IntelliBox centrale.
De bochten die je ziet zijn ergens tussen R3 en R4 in (Kato heeft z'n eigen maten weer), dus alles rijd daar zonder problemen doorheen. Mijn Fleischmann BR39 (een 2-8-2 stoomlok) loopt er op R1 iig uit, maar deze bochten neemt hij zonder problemen. Ook las ik hier op het forum dat de Roco BR101 (een e-lok) problemen kan hebben met R1 (Roco nummer 23451). Zelf heb ik dat niet geprobeerd, maar ook die rijd op deze baan zonder problemen.
Ik heb een aantal filmpjes gemaakt met mijn baan, en die wil ik jullie natuurlijk niet onthouden

Deze is bij mij thuis, in de woonkamer dus, gemaakt: http://www.cybertinus.nl/treinbaan/films/P1040338.MOV
Hierop is alles wat ik heb te zien. Mijn volledige baan, mijn BR101 met 7 Euofirma rijtuigen, m'n BR39 met 5 Umbau-rijtuigen (waarvan 1 verlicht, niet te zien op het filmpje omdat ik analoog rij en de stroomtrein stil staat) en m'n BR212 met een paar goederen wagentjes.
Filmpje is gemaakt met een fototoestel, mijn excuses voor de wat slechte kwaliteit.
Mijn broer is ook bezig met modeltreintjes. Dus daar ben ik laatst ook langs gegaan om weer eens met treintjes te spelen

Mijn broer heeft met zijn telefoon (een Samsung Galaxy S) ook 2 filmpjes gemaakt. De ene is wat donker, maar we hebben daarna een extra lamp aan gezet en toen werd het wat beter:
http://www.cybertinus.nl/treinbaan/film ... -40-00.mp4
http://www.cybertinus.nl/treinbaan/film ... -46-11.mp4
Als ik alles gedigitaliseerd heb, dan ga ik waarschijnlijk nog wat extra rails kopen, zodat ik wat opstelsporen erbij krijg. Dat ga ik doen met de V3 uitbreidingsset. Ook koop ik dan wat isolerende railasjes en wat extra stroominvoerrailsen, zodat ik elk opstelspoor apart aan of uit kan gaan zetten. Het baanplan komt er dan ongeveer zo uit te zien: En kwa materieel wil ik nog wat Eurofirma rijtuigen gaan kopen. Ik wil nog 4 2e-klassers erbij hebben. Dan ga ik 1 1ste-klasser en 1 1e/2e-klasser verkopen en is die compleet.
Voor mijn goederentrein wil ik nog een aantal ketelwagentjes erbij hebben. Een stuk of 10 goedkope dingen.
En bij m'n stoomtrein wil ik nog een paar Umbau wagens (1 of 2) en dan verkoop ik er 1 of 2 uit deze set. Ik heb nu namelijk 3 wagens waarin bagage opgeslagen kan worden. Dat is wat veel in een trein met 5 wagonnen :p.
Nou, dat is mijn baan. Veranderingen, nieuwe plannen en aangekochte spullen zal ik in dit topic gaan melden. Als jullie nog tips en/of ideeën hebben, dan ben ik daar ook zeker benieuwd naar