Cybertinus' Kato Unitrack speelbaantje

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Cybertinus

Cybertinus' Kato Unitrack speelbaantje

Bericht door Cybertinus »

Hallo allemaal,

Zoals ik al vermelde in mijn voorstel topic ben ik sinds 2 jaar weer bezig met de modelhobby. Aangezien ik een groot deel van die tijd een arme student was had ik niet echt het geld om thuis een baan te hebben. De laatste paar weken is daar verandering in gekomen, dus heb ik wat rails gekocht. Ik had al wat materieel bij elkaar gespaard, dus ik kan nu thuis ook lekker spelen (en niet alleen meer bij de modelspoorclub, op de verenigingsbaan of op de baan die een clubgenoot meeneemt).

Ik ben begonnen met Kato Unitrack. Ik had daar goede verhalen over gehoord, en de grote bedding die erbij zit vind ik ook wel een voordeel. De rails ligt dan niet direct op de tafel of grond, maar is toch een beetje verhoogd. Ik denk dat dit wel iets scheelt in de hoeveelheid stof die in het rijdend materieel komt.
Het doel van het baantje is puur en alleen om thuis een beetje rails te hebben en daar af en toe te kunnen rijden, of om nieuw materieel meteen uit te kunnen proberen. Het is dus niet het doel om een z'on mooi mogelijke baan te hebben oid. Ik leg hem dus ook vaak uit op de grond in de woonkamer. Net zoals toen je klein was en je op je buik met treintjes aan het spelen was dus :).

De Kato-sets die ik nu gekocht heb zijn: de M2-startset (ovaaltje met inhaalspoor), de V1 uitbreidingsset (extra inhaalspoor), de V5 uitbreidingsset (extra ovaaltje dat binnen het ovaaltje van M2 past) en de V7-uitbreidingsset (Engelse kruising samen met 2 rechte stukken, net zo lang als de Engelse kruising).
Met al die sets is de volgende baan te maken:
Huidige Kato Unitrack sporenplan
Huidige Kato Unitrack sporenplan
Katobaan-huidig.png (14.51 KiB) 10128 keer bekeken
Die baan is ong. 240 x 80 cm (het rechthoek om de baan heen is dat formaat).

Linksboven zie je 2 rechthoekjes rond 2 raildelen staan. Dat geeft een simpele spoorwegovergang aan. Met een stukje plastic zitten de 2 delen spoorweg overgang daar ook aan elkaar. Samen met de Engelse kruising rechtsonder dwing ik op die manier af dat alle bochten netjes naast elkaar blijven lopen. Aangezien de Engelse kruising zorgt voor een volledige elektrische scheiding tussen de 2 ovaaltjes heb ik ook 2 stroominvoerrailsjes in gebruik, die liggen links van de spoorwegovergang.

De wissels zijn denkend, dus als ik, in 1 ovaal, beide wissels op rechtdoor zet, dan kan ik een andere trein stil zetten op het inhaalspoortje. Is wel handig, aangezien ik nog analoog rijd. Mijn eerstvolgende uitgave aan mijn collectie zijn 3 Lenz Silver Mini's decoders en een Uhlenbrock IntelliBox centrale.

De bochten die je ziet zijn ergens tussen R3 en R4 in (Kato heeft z'n eigen maten weer), dus alles rijd daar zonder problemen doorheen. Mijn Fleischmann BR39 (een 2-8-2 stoomlok) loopt er op R1 iig uit, maar deze bochten neemt hij zonder problemen. Ook las ik hier op het forum dat de Roco BR101 (een e-lok) problemen kan hebben met R1 (Roco nummer 23451). Zelf heb ik dat niet geprobeerd, maar ook die rijd op deze baan zonder problemen.

Ik heb een aantal filmpjes gemaakt met mijn baan, en die wil ik jullie natuurlijk niet onthouden :):
Deze is bij mij thuis, in de woonkamer dus, gemaakt: http://www.cybertinus.nl/treinbaan/films/P1040338.MOV
Hierop is alles wat ik heb te zien. Mijn volledige baan, mijn BR101 met 7 Euofirma rijtuigen, m'n BR39 met 5 Umbau-rijtuigen (waarvan 1 verlicht, niet te zien op het filmpje omdat ik analoog rij en de stroomtrein stil staat) en m'n BR212 met een paar goederen wagentjes.
Filmpje is gemaakt met een fototoestel, mijn excuses voor de wat slechte kwaliteit.

Mijn broer is ook bezig met modeltreintjes. Dus daar ben ik laatst ook langs gegaan om weer eens met treintjes te spelen :) (hij had mijn kruising ook nog niet in het echt gezien, dus daar moest ik natuurlijk ff mee opscheppen :p). Daar hebben we ook wat van zijn materieel op de baan gezet. Hij heeft vooral goederen wagentjes, dus konden we een erg lange goederentrein maken. De uiteindelijke trein paste net op het rechte stuk van mijn baan :). Maar dan alleen als ik de laatste wagon pakte en een beetje naar voren drukte, zodat alle koppelingen een beetje in elkaar gingen. Anders stond de trein net op een bochtdeel :p.
Mijn broer heeft met zijn telefoon (een Samsung Galaxy S) ook 2 filmpjes gemaakt. De ene is wat donker, maar we hebben daarna een extra lamp aan gezet en toen werd het wat beter:
http://www.cybertinus.nl/treinbaan/film ... -40-00.mp4
http://www.cybertinus.nl/treinbaan/film ... -46-11.mp4

Als ik alles gedigitaliseerd heb, dan ga ik waarschijnlijk nog wat extra rails kopen, zodat ik wat opstelsporen erbij krijg. Dat ga ik doen met de V3 uitbreidingsset. Ook koop ik dan wat isolerende railasjes en wat extra stroominvoerrailsen, zodat ik elk opstelspoor apart aan of uit kan gaan zetten. Het baanplan komt er dan ongeveer zo uit te zien:
Extra opstelsporen erbij.
Extra opstelsporen erbij.
Katobaan-met-opstelsporen.png (16.81 KiB) 10128 keer bekeken
En kwa materieel wil ik nog wat Eurofirma rijtuigen gaan kopen. Ik wil nog 4 2e-klassers erbij hebben. Dan ga ik 1 1ste-klasser en 1 1e/2e-klasser verkopen en is die compleet.
Voor mijn goederentrein wil ik nog een aantal ketelwagentjes erbij hebben. Een stuk of 10 goedkope dingen.
En bij m'n stoomtrein wil ik nog een paar Umbau wagens (1 of 2) en dan verkoop ik er 1 of 2 uit deze set. Ik heb nu namelijk 3 wagens waarin bagage opgeslagen kan worden. Dat is wat veel in een trein met 5 wagonnen :p.

Nou, dat is mijn baan. Veranderingen, nieuwe plannen en aangekochte spullen zal ik in dit topic gaan melden. Als jullie nog tips en/of ideeën hebben, dan ben ik daar ook zeker benieuwd naar :).

Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig

Overdijk

Re: Cybertinus' Kato Unitrack speelbaantje

Bericht door Overdijk »

Is toch al een leuke verzameling.

Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

Onderwerp starter
Cybertinus

Ja, het lijkt al wel ergens op inderdaad :). Het is ook zeker wel ff hard gegaan begin dit jaar, rond Rail 2011.
Met kerst heb ik m'n BR101 gekregen, samen met 3 ketelwagentjes. Maar dat was een Duitse tijdperk 5 lok die vaak voor personentreinen gezet werd, gecombineerd met Oostenrijkse ketelwagentjes uit tijdperk 4. Klopte dus geen zak van :p. Na wat speurwerk (foto's bekijken op www.br-101.de :P) kwam ik die Eurofirma rijtuigen tegen. In Februari oid op eBay een Eurofirma rijtuig gekocht. In Maart was dan Rail 2011 en daar heb ik 2 Eurofirma rijtuigen gekocht. Meer was er niet op Rail 2011 te vinden. M'n budget was echter wel toereikend om 8 rijtuigen te kunnen kopen. Het geld wat ik nog over had heb ik toen uitgegeven aan die BR39, samen met z'n 5 rijtuigen.
Mijn opa was overleden op de woensdag voor Rail en werd begraven op de dinsdag na Rail. Toen ik terugkwam van die begrafenis had ik nergens zin in en ben ik foto's gaan kijken op Marktplaats. Daar kwam ik een aanbieding tegen voor 4 Eurofirma rijtuigen, en die heb ik toen ook direct gekocht.
Ook had ik in die periode contact met een maat van me, die had nog een Fleischmann startset over waar hij niks mee deed. Die mocht ik zo hebben. Die heb ik rond die periode ook opgehaald, en daarin zat een BR212, samen met 3 goederen wagentjes.
Binnen 2 weken ben ik dus van 1 lok met 3 ketelwagentjes naar 3 loks, 12 personenrijtuigen (verdeeld over 2 stammetjes) en 6 goederen wagens gegaan. Dat was best snel :). Stond ik ook wel ff van te kijken :).

Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig

WimC

Bericht door WimC »

Gaat wel lekker snel zo idd.
Mooi toch, als je er maar plezier in hebt.
Ik ben in februari weer begonnen en heb ook al veel meer gekocht dan in eigenlijk gepland had :oops:

Groeten,
Wim

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
Cybertinus

Ja, ik heb er zeker plezier in. Lekker rijden ermee. Zeker op de club is dit baantje ook wel handig. We hebben geen clubruimte, dus we moeten elke keer weer een baan opbouwen om mee te rijden. Daar is deze dus zeker geschikt voor. Als iemand een lokje gerepareerd heeft oid, dan kan hij zo gaan rijden op deze baan. Rustig opstellen op een spoortje dat ff niet gebruikt wordt, en dan laat ik hem wel rijden als hij er netjes op staat. Ook de wat langere treinen kunnen hier perfect op getest worden. Een e-lok met 5 moderne IC-rijtuigen is het langste wat in een inhaalspoor past, dus als ik met meerdere treinen rijd, is dat ook de max wat erop mag ;).

Onderwerp starter
Cybertinus

Dit topic heb ik al een tijdje niet meer bijgewerkt, zo te zien :)

Gisteren thuis ff lekker gereden met m'n baantje. Al m'n materieel heeft er toen wel op gestaan. En dat ging nog verrassend goed :). Alleen met 3 locs (de BR212 met 3 wagentjes, de BR232 met 6 wagentjes en de BR101 met 6 intercityrijtuigen) tegelijkertijd op het binnenste rondje vraagt wel wat aandacht :P.

Ook kwam ik er gisteren achter dat m'n stoomloc (de BR39) ook gewoon reed. Ik dacht dat er wat kabels tegen het wormwiel van de motor zat waardoor die niet reed. Maar dat was gelukkig niet het geval. Die heeft dus gisteren ook ff lekker wat rondjes gereden (nadat hij de rijtuigen van de E10 had gestolen :P, daarom heeft die op de foto er ff niets achter).

Toen ik uitgespeeld was, heb ik er ff wat foto's van gemaakt, waarbij alles geparkeerd staat. De 6 rijtuigen van de BR101 passen wel op 1 opstelspoor, maar dan moet de achterste wagon wel met z'n buffers tegen het stootblok staan. Bij de wissel zit er dan nog 0,5 mm tussen de afbuigende loc en het voorste rijtuig. M'n BR39 is wat breeder dan de BR101, dus best kans dat die er wel tegenaan rijd. Daarom heb ik er maar 5 wagons op dat opstelspoor gezet, en het 6e rijtuig achter de BR101 laten staan:
Afbeelding
En nog een detailshot van het materieel:
Afbeelding

De V3 set heb ik dus, sinds afgelopen maandag. Al leg ik hem wel anders, dan op de bovenstaande tekening. De wissel na de wissel in het binnenste ovaal is de rechter-wissel geworden, en de linkerwissel zit op het afbuigende spoor van die rechterwissel. Daardoor komen de opstelsporen wat dichter bij de ovaalsporen te liggen en houd ik meer ruimte over aan de binnenkant van m'n ovaaltjes, waar ik m'n bedieningsapparatuur wegzet ;).

Ondertussen ben ik erachter dat die ümbauwagens achter m'n stoomloc helemaal niet kloppen (m'n stoomloc heeft er DRG stempels op zitten, daar kunnen geen wagens achter uit de jaren '50 ;)), dus daar gaat totaal iets anders achter komen.
Verder heb ik er 2 locs bij (de DB E10 107 (Hobbytrain 2810) en de TLG BR232 446 (Brawa 1306)), waar ik ook wagens voor moet vinden. Tijdperk III/IV ketelwagentjes voor achter m'n BR212 zoek ik nog steeds, net zoals de juiste Eurofirma rijtuigen.
Die Ümbauwagens zitten, for the time being, achter de E10. Dat klopt beter dan achter m'n BR39, maar helemaal kloppen doet het nog steeds niet (de blauwe kleur van de E10 verraad immers dat het een sneltreinloc is, en dat zijn die wagentjes niet). Daar moet ik dus nog een loc voor regelen :).

obb1044

Bericht door obb1044 »

Hey Tijn,

Dat ziet er mooi uit , hopelijk tot binnenkort , want zoals je van mij het en ander heb gehoord ben ik langzaam weer opgekropen naar N. Ik heb nu ook een beetje HO, maar het N komt weer terug,zo gezegd kan ik bij jou eens wat laten rijden tegen die tijd.

Groet Alex

SNCF Petit a Rosé.

Onderwerp starter
Cybertinus

Hallo Alex,

Leuk om weer eens wat van je te horen :).

Het N spul komt toch weer terug. Dat is ook wel leuk om te horen. Is het ook het Oost-Europese (Hongarije, Bulgarije, wat was het precies?) materieel wat je wilde gaan halen?

Als je iets hebt, dan mag je het altijd op m'n baantje laten rijden. Ik heb hem eigenlijk altijd wel bij, dinsdagavond :).

obb1044

Bericht door obb1044 »

Hoi Tijn,

Ik heb in HO Tjechisch en Oost Duits ,maar om hier nu over te gaan typen daar is het niet het juiste forum voor.
Met N ben ik rustig aan weer begonnen , voor je het weet staat jou baan vol met een opvallende lange kolentrein.
In ieder heb jij mooi spul met vooral de bekende Oostenrijkers.

Groet Alex

SNCF Petit a Rosé.

Onderwerp starter
Cybertinus

Tjechies, dat was het inderdaad. En inderdaad, H0 zullen we het hier maar niet over hebben :). Hoewel dat ook zeker mooi kan zijn (het is groter dan N, dus er kan meer detail in, simpel ;)).

Een lange opvallende kolentrein ben ik wel voor, die mag je altijd laten rijden op m'n baan ;). Maar misschien ga ik zelf ook wel wat van dat soort wagens verzamelen, voor achter m'n BR232, dus dan kan ik dat zelf laten rijden ;).
Ach, ik zie wel wat ik volgende week in Houten tegen kom.

Die Oostenrijkers zijn mooi inderdaad ja. Ik heb hem nog steeds niet bij elkaar verzameld in de combinatie die jij me maanden geleden heb toegemaild. Maar regelmatig op eBay kijken, en ook Houten afsnuffelen en dan zou dat op een gegeven moment toch wel moeten lukken :).

Onderwerp starter
Cybertinus

Ik heb nu een BR232. Dat is best een krachtige loc, in het echt. Ik moest dus nog ff uittesten hoeveel dat ding nou eigenlijk aan kan. Zelf heb ik een serieus tekort aan wagentjes om dat te kunnen testen, dus een clubgenoot kwam even met zijn doos aanzetten :). Dit was het resultaat:
Afbeelding
Het raadplaatje is: waar staat de loc? :P
De achterkant stond net niet tegen de voorkant, er zat nog een centimeter of 5 tussen :P. De mA-meter op m'n ECoS gaf aan dat die loc niet eens zoveel trok nu, maar z'on 140 tot 180 mA. Maar ik vind het niet echt betrouwbaar, want zonder sleep trekt hij hetzelfde. Lijkt me wat vreemd :P.

Vincent

Bericht door Vincent »

leuke sleep.

vincent
www.elfd.nl

Schachbrett

Bericht door Schachbrett »

Dat zijn me nog al wat wagens,hij zit zijn eigen start achterna. :mrgreen:

Gr Chris

Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben

Onderwerp starter
Cybertinus

Jup, heel wat wagens. En geen enkele was van mij :P. Allemaal van een clubgenoot (de armen die je ziet, die zijn van de clubgenoot. Ik ben de broek, ietsjes dichterbij op de foto).

Ondertussen heb ik 10 wagentjes gekocht, dus ik ben onderweg om deze sleep zelf te kunnen maken ;).

Schachbrett

Bericht door Schachbrett »

Die Br 232 kan het denk ik wel aan? :?:

Gr Chris

Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben

Onderwerp starter
Cybertinus

och jawel. Geen enkel probleem. Ding heeft zonder problemen op volle snelheid gereden met deze sleep erachter. Totaal probleemloos. Het is ook een Brawa he. Die gaan niet zo snel. Ik denk dat gewoon een paar kleine tandwielen hebben laten verbinden met een groter tandwiel. Dan rijd de loc vanzelf langzamer, en krijg je meer kracht. Ik denk dat je dat hier perfect ziet.

René

Bericht door René »

Grappig :)
Leuke baan om van alles te proberen.

Gr.
René

Groet,
René

DCC Multimaus / Peco code 55 / epoche III-IV ------> FACEBOOK: https://www.facebook.com/groups/DeNspoorpagina/

Sven

Bericht door Sven »

Geen gering treintje zo, een wagentje of 70-80? Toch is dit niet eens zo heel bijzonder, er zijn veel locs die dit kunnen trekken (ik weet niet of je dat ook geprobeerd hebt toen je toch bezig was?) Een Roco V200, een Fleischmann NS1600 of zelfs een Minitrix NS1100 moet dat wel weg kunnen krijgen. Het soort wagentjes is hierbij wel doorslaggevend. Recente modellen lopen veel lichter dan het spul van 25 jaar of langer geleden.

Onderwerp starter
Cybertinus

Ik weet niet of het zoveel wagentjes waren, maar wel een hele hoop. Meer dan 40 waren het er wel, denk ik.
Ik heb alleen m'n Brawa BR232 ervoor gezet. Ik wilde weten hoeveel dat ding aan kon ;) (de BR232 in grootspoor kan immers veel aan, ik wilde ff weten of dit schaalmodel dat ook kan). Het was geen test om te zien welke treinen z'on sleep aan konden.

Onderwerp starter
Cybertinus

Weer eens tijd om dit topic uit de mottenballen te halen. Ik ga hier de komende tijd nog wel wat meer posten, want ik ga er de komende tijd flink aan sleutelen.

Het is allemaal begonnen nadat ik m'n opstelsporen heb gekocht. Daarna ben ik de verschillende baanstukken echt gaan isoleren van elkaar. Ik heb nu 9 blokken op m'n baan. Met mijn schakelplank kan ik nu per blok bepalen of het analoog of digitaal is. Door al die isolaties moet ik goed nadenken als ik mijn baan opbouw, want ik heb gewoon al mijn railsstukken los en als ik wil rijden bouw ik hem helemaal op. Dat kost z'on 30 a 45 minuten, omdat ik alle isolatiestukken goed moet laten uitkomen. Het afbreken kost ook ongeveer evenveel tijd, omdat ik alles graag goed gesorteerd in het koffertje heb zitten (dat maakt het opbouwen echt weer makkelijek). Als een clubavond van 19:30 tot 22:00 a 22:30 uur duurt, dan ben ik bijna meer tijd kwijt met het opbouwen en afbreken dan het rijden zelf. De laatste tijd is m'n baan daardoor niet (geheel) opgebouwd geweest.

Een clubgenoot kwam afgelopen dinsdag met de oplossing aanzetten:
Afbeelding
Daar moet ik mijn baan dus op gaan bouwen. Ik had helemaal geen ruimte op mijn kamer voor deze modules. Ik had teveel computerzooi staan, en nog een oude lego-kist. Die lego-kist is nu naar zolder gegaan, en ik heb veel computeronderdelen weg gegooid (allemaal spul wat tussen 1999 en 2002 op de markt gekomen is, oude waardeloze zooi dus). En nu heb ik de ruimte voor deze modules :D. Ze zijn een mooie standaard maat, namelijk 120x80 cm.

Stap 1 is wat houten planken kopen en die erop gaan leggen, zodat ik daarna m'n treinbaan zelf erop kan gaan bouwen.

marco

Bericht door marco »

Ja dat is handiger dan iedere keer alle rails weer opbouwen :D

Groetjes marco

Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911

bob vermeulen

Bericht door bob vermeulen »

Kan je de baan nu laten liggen?

Bob

Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

Onderwerp starter
Cybertinus

Dat gaat nog steeds niet thuis, maar als ik deze 2 modules straks af heb, dan wordt het opbouwen van m'n baan stukken eenvoudiger. Daar ben ik dan snel mee klaar (2 modules aan elkaar koppelen, 3 besturingsapparaten aansluiten (2x analoge trafo, 1x ESU ECoS), en klaar). Ook kan ik dan m'n baan nog verder in stukken gaan hakken, bijv. voor S88 terugmelders of dat soort mogelijkheden, iets wat nu niet echt mogelijk is omdat het opbouwen van mijn baan dan nog ingewikkelder wordt door de extra isolaties ed.

Heiko

Bericht door Heiko »

@Cybertinus, heb jij van het 2e baanplan op pagina 1 ook een afbeelding met daarop de railstuknummers ?

z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato
Plaats reactie