eerste opzet 0.60 x 2.50m

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Rinus
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 nov 2011 15:34
Locatie: Maas en waal

eerste opzet 0.60 x 2.50m

Bericht door Rinus »

Even een programma gedownload om een baan te plannen.
Hierbij de eerste opzet.

De rode strepen zouden perrons moeten worden.
Ik wilde eerst aan de voorkant (de lange rechte kant) ook een station maken, maar denk dat ik dat laat varen. Word anders erg druk denk ik.

Ben helemaal klaar voor (opbouwende) kritiek. Hoop hiermee een mooi plan te maken.






AfbeeldingClick for large view -



tv_man
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: eerste opzet 0.60 x 2.50m

Bericht door tv_man »

a. wat is de radius van de bochten? Vooral de binnenbochten maak ik me zorgen over. Dat lijkt op de kleinste radius of nog kleiner (R1) en dat kunnen lang niet alle treinen aan. Gezien je lange perrons hebt, plan je waarschijnlijk met lang materieel (vierassige rijtuigen etc.) te rijden. Als je stoomlocomotieven plant te gebruiken, dan zullen de wat langere grote problemen opleveren. Dus: grotere boogstraal gebruiken.

b. station voor of achter - (ervan utigaande dat de onderkant van het plaatje de kant is waar de toeschouwers staan) - meestal staat hij voor en is er achter slechts een omloopspoor, aan de andere kant, daar de tafel niet diep is kan er voor prima een paradespoor lopen.

c. de scherpe bochten links en rechts wil je mogelijk door een tunnel of anderzins verbergen zodat je minder duidelijk een rondje om de kerk hebt (en treinen zien er niet mooi uit in heel scherpe bochten. zeker lange treinen niet)

d. als je strikt vast gaat houden aan de gegeven rijrichtingen is de wissel rechtsonder tamelijk nutteloos volgens mij.

e. als je de wissels van spoor 3 en 4 (als bovenste spoor spoor 1 is) omdraait/spiegelt, krijg je minder ontsporingsgevoelige en lelijke s-bochten in de wisselstraten en worden de perronsporen langer.

f. ik zie het nut niet in van het perron tussen sporen 3 en 4.

g. spoor 1 is een beetje eenzaam, eigenlijk is de enige trein die daar komt de trein die tegen de klok in rondjes rijdt.

h. eigenlijk lijkt het erop dat er ongeveer drie treintjes rondjes rijden en er altijd eentje op het station wacht tot een andere weer terug is van het rondje. De paar opstelsporen voegen weinig toe naar mijn mening. Als ik eerlijk mag zijn zou ik tamelijk snel uitgekeken raken op de rijmogelijkheden.

i. welk tijdperk ga je rijden?

j. welk land?

k. hoe strikt is de grootte van de baan bepaald?

Ik hoop dat dit allemaal nog in de categorie constructief valt, het is zeker zo bedoeld. Hopelijk heb je er wat aan.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: eerste opzet 0.60 x 2.50m

Bericht door Lemland »

Moet het allemaal op hetzelfde niveau of mag er ook stijging of daling in zitten? Dan zou je kunnen overwegen om het een hele grote 8 op z'n kant te maken en het station diagonaal te maken. En moet het echt dubbelspoor worden? Misschien heb je er gewoon de ruimte niet voor.

Voor de rest sluit ik mij bij het voorgaande aan.



Onderwerp starter
Rinus
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 nov 2011 15:34
Locatie: Maas en waal

Re: eerste opzet 0.60 x 2.50m

Bericht door Rinus »

tv_man schreef:a. wat is de radius van de bochten? Vooral de binnenbochten maak ik me zorgen over. Dat lijkt op de kleinste radius of nog kleiner (R1) en dat kunnen lang niet alle treinen aan. Gezien je lange perrons hebt, plan je waarschijnlijk met lang materieel (vierassige rijtuigen etc.) te rijden. Als je stoomlocomotieven plant te gebruiken, dan zullen de wat langere grote problemen opleveren. Dus: grotere boogstraal gebruiken.

b. station voor of achter - (ervan utigaande dat de onderkant van het plaatje de kant is waar de toeschouwers staan) - meestal staat hij voor en is er achter slechts een omloopspoor, aan de andere kant, daar de tafel niet diep is kan er voor prima een paradespoor lopen.
Advies is dus een station aan de voorzijde te maken. Reden waarom het station aan de achter kant staat, is dat ik leuk vind om de treinen een lang recht eind te zie rijden, waar ze elkaar dus ook tegenkomen.

c. de scherpe bochten links en rechts wil je mogelijk door een tunnel of anderzins verbergen zodat je minder duidelijk een rondje om de kerk hebt (en treinen zien er niet mooi uit in heel scherpe bochten. zeker lange treinen niet)
Ik heb er over zitten denken om ze hier door een dicht bos te sturen, zodat het minder opvalt

d. als je strikt vast gaat houden aan de gegeven rijrichtingen is de wissel rechtsonder tamelijk nutteloos volgens mij.
Duidelijk. Doel was dat alle treinen van baan konden wisselen. Als het zinloos is, dan doen we dit niet.

e. als je de wissels van spoor 3 en 4 (als bovenste spoor spoor 1 is) omdraait/spiegelt, krijg je minder ontsporingsgevoelige en lelijke s-bochten in de wisselstraten en worden de perronsporen langer.

f. ik zie het nut niet in van het perron tussen sporen 3 en 4.
Duidelijk.

g. spoor 1 is een beetje eenzaam, eigenlijk is de enige trein die daar komt de trein die tegen de klok in rondjes rijdt.

h. eigenlijk lijkt het erop dat er ongeveer drie treintjes rondjes rijden en er altijd eentje op het station wacht tot een andere weer terug is van het rondje. De paar opstelsporen voegen weinig toe naar mijn mening. Als ik eerlijk mag zijn zou ik tamelijk snel uitgekeken raken op de rijmogelijkheden.

i. welk tijdperk ga je rijden?
Tijdperk ben ik nog niet helemaal overuit. Maar denk zoveel mogelijk heden. Als het geen heden is, dan word het oud, en stroomtreintjes.

j. welk land?
Nederland.

k. hoe strikt is de grootte van de baan bepaald?
In principe is dit redelijk strikt. Zou eventueel met veel moeite aan de kopsekant nog een plaat in de breedte kunnen krijgen. En dat zou dan max 1.5 worden. Maar dan word het zo groot, en raak ik het overzicht kwijt ben ik bang voor.

Ik hoop dat dit allemaal nog in de categorie constructief valt, het is zeker zo bedoeld. Hopelijk heb je er wat aan.
Dit helpt mij enorm! Zoals ik aangeef, ben ik helemaal nieuw. En heb maar wat op papier gegooid in de hoop veel kritiek te krijgen om er wat van te maken. En dit helpt mij nogmaals enorm! Ik ga komend weekend wederom proberen om de kritiek te verwerken in het plan.

Enorm bedankt!



tv_man
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: eerste opzet 0.60 x 2.50m

Bericht door tv_man »

Rinus schreef:
tv_man schreef: b. station voor of achter - (ervan utigaande dat de onderkant van het plaatje de kant is waar de toeschouwers staan) - meestal staat hij voor en is er achter slechts een omloopspoor, aan de andere kant, daar de tafel niet diep is kan er voor prima een paradespoor lopen.
Advies is dus een station aan de voorzijde te maken. Reden waarom het station aan de achter kant staat, is dat ik leuk vind om de treinen een lang recht eind te zie rijden, waar ze elkaar dus ook tegenkomen.

>> Je kunt best een paradespoor voor hebben, daar zie je de treinen tenminste rijden. Misschien nog een heel flauwe boog in maken, eventueel met flexrails.

c. de scherpe bochten links en rechts wil je mogelijk door een tunnel of anderzins verbergen zodat je minder duidelijk een rondje om de kerk hebt (en treinen zien er niet mooi uit in heel scherpe bochten. zeker lange treinen niet)
Ik heb er over zitten denken om ze hier door een dicht bos te sturen, zodat het minder opvalt

>> dichte bos, bebouwing, geluidscherm, werkt goed. En bergen met tunnels zijn wat zeldzaam in Nederland. :)

d. als je strikt vast gaat houden aan de gegeven rijrichtingen is de wissel rechtsonder tamelijk nutteloos volgens mij.
Duidelijk. Doel was dat alle treinen van baan konden wisselen. Als het zinloos is, dan doen we dit niet.

>> je kunt in gedachten wat rondjes rijden op de baan en kijken waar de treinen moeten komen en waar ze komen. Misschien heb je nog ergens een wissel nodig of heb je een wissel die niet gebruikt kan worden. Het van spoor wisselen geeft meer rijmogelijkheden, maar of dat vaak gaat gebeuren hier is de vraag. Ergens een mogelijkheid openlaten hiervoor is wel ok.

i. welk tijdperk ga je rijden?
Tijdperk ben ik nog niet helemaal overuit. Maar denk zoveel mogelijk heden. Als het geen heden is, dan word het oud, en stroomtreintjes.

j. welk land?
Nederland.

Ik geloof dat er relatief weinig Nederlands stoom kant en klaar beschikbaar is. Modern is er wat meer. Maar dat kan schijn zijn. De keuze van tijdperk heeft wat invloed op je baanplan. Zo zou je nu al na kunnen gaan denken over hoe lang de treinen zijn waarmee je gaat rijden in verband met de lengte van de perrons.

k. hoe strikt is de grootte van de baan bepaald?
In principe is dit redelijk strikt. Zou eventueel met veel moeite aan de kopsekant nog een plaat in de breedte kunnen krijgen. En dat zou dan max 1.5 worden. Maar dan word het zo groot, en raak ik het overzicht kwijt ben ik bang voor.

Als je het beschikbare oppervlak groter maakt hoeft het nog niet te betekenen dat je het vult met spoor - komt het overzicht ten goede.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1227
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: eerste opzet 0.60 x 2.50m

Bericht door WimC »

Ik zou de wisselstraten in het station iets anders maken. Het station geeft nu een onrustig beeld doordat je steeds na de wissel direct een tegenbocht doet en daarna weer een wissel. Dit levert veel S-bochten op. Dat is niet handig in het bedrijf.

Ik zou de wissels in de blauwe cirkel (en de tegenbocht) weghalen en het zo doen als ik met de zwarte lijnen getekend heb. Dit levert ook langere perrons op.
Ik zou dat bij het opstelspoor ook doen (heb ik niet ingetekend).
Je kunt ook nog overwegen om de wissels in de oranje cirkel te vervangen door een engels wissel.
Bijlagen
20111108-q9hwck6srna951aa7r4y7dxndh.jpg
20111108-q9hwck6srna951aa7r4y7dxndh.jpg (121.5 KiB) 5762 keer bekeken


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
Rinus
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 nov 2011 15:34
Locatie: Maas en waal

Re: eerste opzet 0.60 x 2.50m

Bericht door Rinus »

Advies zo goed als mogelijk verwerkt.

Ben er nog niet helemaal overuit op het moment. Deze layout zou voor een huidig tijdperk zijn, met lange treinen, vandaar lange perrons.

Wil van de week ook nog een ontwerp maken voor oude stoomlocs. En zoals vermeld met een soort gekantelde 8.


AfbeeldingClick for large view -

Ik heb bewust gekozen voor een simpele baan om te beginnen. Ik heb jaren terug een poging gewaagd die helaas niet van de grond kwam. Het gedeelte van de zolder waar ik de baan op wilde is ongeveer 8 x 4, dus vollop ruimte. Echter zag ik letterlijk door de bomen het bos niet meer. Heb toen voor een paar duizend aan Marlin digitaal spul gekocht. Maar daar ga je het niet mee redden als de voorbereiding gewoon niet wil lukken. Heb het toen weer van de hand gedaan, was het helemaal zat. Tuurlijk bleef het treintjes virus hangen. Nu een aantal jaar later, moest ik gewoon toegeven. Voorop gesteld, een kleine baan, simpele baan. Wil gewoon dat er wat treinen rondrijden, wil lekker met de scenery aan de gang. Die zolder is er nog steeds, en die loopt niet weg. Maar voorlopig ff niet :)

Ik heb het programma Railmodeller gekocht, dat werkt op de mac. Daarin hou ik minitrix rails aan, kan daar diverse merken rails kiezen. Maakt het verder nog uit welke rails ik daar kies? Ik veronderstel als ik eenmaal een rails gekozen heb, dat ik die ook moet aanhouden als ik naar de winkel ga.


AfbeeldingClick for large view -



tv_man
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: eerste opzet 0.60 x 2.50m

Bericht door tv_man »

Tja, de geometrie van verschillende merken rails verschilt wat, dus het is dan handig om te ontwerpen met het railssyssteem dat je gaat gebruiken.

Als je nu weer opnieuw begint zou je natuurlijk kunnen beginnen met het aanschaffen van een start set en gewoon wat rondjes rijden voordat je weer groots gaat investeren in spoor (ook al gaat een baan zoals je die nu hebt ontworpen geen duizenden kosten, ben je hier ook aardig wat centen aan kwijt, dus als je heel klein beginnend, dus ovaaltje met inhaalspoor, kijkt of je meer rondjes wilt rijden of rangeren of iets anders en een idee vormt van of je modern of met oude stoomtreinen wilt rijden kan je straks een voor jezelf leuker baanplan in elkaar zetten.

Kleine opmerking over je laatste baanplan: ziet er al beter uit - de korte wissels (van minitrix) die je bovenaan bij het station gebruikt zijn een bron van frustratie en kunnen met sommig materieel problemen opleveren (zeker met lange moderne treinen, maar ook met grotere stoomlocs): ze hebben een flink stuk plastic waar locomotieven blijven hangen en ze hebben een R1 boogradius. Ik heb er een heleboel en probeer ze waar mogelijk met grotere radius wissels te vervangen. Alleen gebruiken als het echt niet anders kan.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
Rinus
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 nov 2011 15:34
Locatie: Maas en waal

Re: eerste opzet 0.60 x 2.50m

Bericht door Rinus »

Hallo tv_man.
heb je advies opgevolgd, en minitrix vervangen door Arnold. Kwam nog beter uit ook.

Toch nog even zitten priegelen. Het zinde me niet echt dat de treinen niet van richting konden veranderen.
Heb er nu 2 "lussen" in zitten waardoor de treinen altijd nog van rijrichting kunnen veranderen.
Met wat flexibele rails er een draai aan kunnen geven.
Heb er nu een klein stationnetje bij.


AfbeeldingClick for large view - Uploaded with Skitch


AfbeeldingClick for large view -



tv_man
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: eerste opzet 0.60 x 2.50m

Bericht door tv_man »

Oh, minitrix is geen slecht merk hoor, alleen die korte wissels zijn niet aan te raden. De lange wissels (R4) zijn wel ok, zeker die met gepolariseerd hartstuk. Op zich is minitrix verder best ok, er is ook een hoop tweedehands te krijgen. Arnold is vervelend, omdat het spoorprofiel anders is dan bv. bij minitrix, roco of fleischmann en het niet zonder zagen erop aan te sluiten is. Maar het is blijkbaar nog wel verkrijgbaar.

Misschien is een vraag om mee te beginnen de keuze of je spoor wilt met ingebouwd ballastbed (Fleischmann, Kato) of zonder (meeste andere)

Keerlussen zijn prima, maar let wel dat je het een en ander aan schakelingen moet toevoegen om kortsluitingen te voorkomen. Weet niet of twee stationnen zo dicht bij elkaar geloofwaardig overkomt (als je het in 'grotewereldformaat' overzet heb je nu ongeveer twintig meter, ongeveer een rijtuiglengte, tussen de perrons van de twee verschillende stations, en je trein rijdt in principe al binnen bij station twee als de staart station een nog niet uit is. En het is allemaal zichtbaar ook. Maar dit is in de eerste plaats mijn mening)


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
Rinus
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 nov 2011 15:34
Locatie: Maas en waal

Re: eerste opzet 0.60 x 2.50m

Bericht door Rinus »

Bedankt voor het advies.

Weer wat extra om over na te denken. Had zelf geen rekening gehouden met extra schakelingen. Moet ik even gaan uitvogelen op het forum hoe dat te doen, en of dit wel te doen is voor mij met 2 linkerhanden. ;) Als ik dat voor elkaar krijg, dan ga ik met dit baanplan door.

2e Station is inderdaad een beetje teveel van het goede, dit word weggehaald.

Verder wil ik rails zonder ballastbed. Het lijkt me leuk omdat zelf een beetje te maken. Heb dit ondervonden een paar jaar terug, kocht toen dat marlin set en daar zat de rails al op een plastic dijkje, zag er niet uit.
Dus dit wil ik niet meer.

De baan zal ik waarschijnlijk opsplitsen in 2 modules elk 1.25cm. gezien de breedte van 60cm zal dit geen probleem zijn door het trapgat. Vandaag ook even kijken hoe ik de onderbouw ga doen, of dat ik geen onderbouw doe maar aan de muur hang.

Acties voor vandaag :

• uitvogelen keerlus schakelingen
• Station weghalen
• Word het onderbouw of ophang aan de muur.



Onderwerp starter
Rinus
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 nov 2011 15:34
Locatie: Maas en waal

Re: eerste opzet 0.60 x 2.50m

Bericht door Rinus »

Hoi tv_man,
tv_man schreef: Arnold is vervelend, omdat het spoorprofiel anders is dan bv. bij minitrix, roco of fleischmann en het niet zonder zagen erop aan te sluiten is. Maar het is blijkbaar nog wel verkrijgbaar.
Wat ik uit jouw antwoord begrijp is dat het niet gangbaar is? Ik zag dat bij conrad nog Arnold te verkrijgen is.
Twijfel nu dus toch over de rails keuze. Liefst heb ik 1 type rails, voor nu en toch de komende paar jaar. Om het voor mezelf een beetje overzichtelijk te houden.



tv_man
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: eerste opzet 0.60 x 2.50m

Bericht door tv_man »

Tja, het is een persoonlijke voorkeur. Misschien handig als iemand anders hier commentaar op geeft. Ik vind Fleischmann of Minitrix beginnersvriendelijk, ook al is dat ook niet de optimale keus als je voor maximaal realisme gaat.

Het verdelen van de baan in twee elementen is een goede zet - als je de baan verhuizen moet hoef je niet te gaan zagen... (zelf had ik m'n baan in twee delen van 120cm gebouwd met dit in gedachten..)


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: eerste opzet 0.60 x 2.50m

Bericht door shoven »

Er is nog wel meer dan Flm of Minitrix verkrijgbaar. Deze twee zijn echter m.i. wel het meest gangbaar. Anders kun je ook nog kijken naar merken als Kato of Atlas.
Als je niet aanhikt tegen flexrails is Peco te overwegen (ze hebben ook voorgevormde stukken trouwens), die hebben een mooi assortiment wissels, zowel in code 55 als code 80. Code 80 is simpel te combineren met andere merken, bij code 55 is dat wat meer werk maar ook goed te doen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Rinus
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 nov 2011 15:34
Locatie: Maas en waal

Re: eerste opzet 0.60 x 2.50m

Bericht door Rinus »

Nog steeds druk aan het orienteren. Heb ondertussen al diverse filmpjes zitten kijken. En kwam uit dat rangeren toch ook wel leuk is, ben je toch wat meer met de knoppen bezig. Ik vind echter niet heel veel informatie waar een rangeer terein een beetje aan moet voldoen. Dus heb maar uit de losse pols wat neergegooid.
Verder heb ik toch gekozen voor dubbelspoor, omdat ik dat toch erg mooi vind.
Ik ontkom er dan niet aan om de baan iets breder te maken als de 60cm, anders word het teveel proppen.

Rechts word het dus een drukke bedoeling. Waarbij links rustig word, fabriekje met een spoortje.



AfbeeldingClick for large view -


AfbeeldingClick for large view -


Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: eerste opzet 0.60 x 2.50m

Bericht door Lemland »

:idea: Draai hem eens 180 graden om: druk vooraan links, rustig rechts achteraan. Dan ben ze zelf dichter bij de meeste actie. Is dat wat?



Onderwerp starter
Rinus
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 nov 2011 15:34
Locatie: Maas en waal

Re: eerste opzet 0.60 x 2.50m

Bericht door Rinus »

Op zich kan dat ook nog wel. Gelijk een heel ander gezicht.
Wel een goeie tip :)


AfbeeldingClick for large view -



Onderwerp starter
Rinus
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 nov 2011 15:34
Locatie: Maas en waal

Re: eerste opzet 0.60 x 2.50m

Bericht door Rinus »

Toch geschrokken dat er zo heel veel rails op de baan komt.
Heb het plan toch wat versimpelt. Kan nu wat rangeren, treinen kunnen rondjes rijden, station.
En hiermee ga ik kennis opdoen. Met vallen en opstaan.
Heb nu nog wel wat ruimte voor scenery over. Wil ook de baan in baanvlakken opdelen, heb echter totaal nog geen idee hoe.
Uiteindelijk is het bedoeling dat de computer het spul gaat aansturen.
Ben mij nu wat aan het verdiepen in een multimaus.

AfbeeldingClick for large view -



FidOo
Berichten: 5699
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: eerste opzet 0.60 x 2.50m

Bericht door FidOo »

Dit vind ik een stuk leuker baanplan..

Weet alvast dat een MM niet direct op een pc aangesloten kan worden.. hier voor heb je een expressnetli voor nodig van wim ros. Of een roco/flm adapter om met rocomotion overweg te kunnen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Rinus
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 nov 2011 15:34
Locatie: Maas en waal

Re: eerste opzet 0.60 x 2.50m

Bericht door Rinus »

Toch zint het me nog steeds niet. Heb het baanplan hierboven uit gelegd, heb er de rails voor gekocht. Echter ben ik toch niet tevreden.
Wil toch eigenlijk wel met dubbelspoor werken. Lijkt me prachtig dat een paar sneltreinen elkaar tegenkomen. Wil eigenlijk aan de kant waar je voor de baan staat lekker de treinen zien voorbij zoeven.

AfbeeldingClick for large view -
Links onder word dus een klein industrie gebiedje. Fabriekje langs de rails ofzo.

Zit nu ook te kijken naar een fleischmann 931086 startset. NS materiaal trekt me toch wel. Denk dat ik van het stoom idee afstap, en iets moderner ga. Vind dat gele ns spul wel heel erg mooi.



Ton1955
Berichten: 124
Lid geworden op: 13 sep 2011 19:17

Re: eerste opzet 0.60 x 2.50m

Bericht door Ton1955 »

Hallo Rinus,

Ook ik ben een liefhebber van rangeer werk. Mijn keuze is daar door gevallen op een kopstation. En daar onder een apparte omloop baan. De tekeningen van mij ideeen staan ook hier op het forum. Naar mijn idee heb je dan veel meer vrijheid en mogelijkheden. Vooral als je niet veel ruimte hebt.


Groetjes,
Ton...
---------------------------------------------
1 x Ecos 50200 centrale. 5 x Digirails DR4018 schakel decoder. 6 x Fleischmann lok DCC. 2 x Lenz LK200.
Diesel, BR200 DB, BR100 DB + DR, BR60 DB + DR en BR23 van de DB.
Gebruikersavatar

Doolemeister
Berichten: 1109
Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
Locatie: Regio het Groene Hart

Re: eerste opzet 0.60 x 2.50m

Bericht door Doolemeister »

Beste Rinus,

Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag.
Dat je maar leuke spoorse aanvullingen mag krijgen.

Groet,

Arjan


Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1932
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: eerste opzet 0.60 x 2.50m

Bericht door gek op stoom »

Rinus
Hartelijk gefeliciteerd

Gr andy



Onderwerp starter
Rinus
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 nov 2011 15:34
Locatie: Maas en waal

Re: eerste opzet 0.60 x 2.50m

Bericht door Rinus »

Dank u wel :)

De volgende cadeautjes lagen op me te wachten :)
Daar vind ik vast wel een leuk plekje voor over een tijdje op de baan :)


AfbeeldingClick for large view -


AfbeeldingClick for large view -

AfbeeldingClick for large view -

AfbeeldingClick for large view -


En een paar bonnen om lekker wat dingen uit te zoeken in de winkel :)

AfbeeldingClick for large view -


Grappig detail. M'n vriendin weet verder niks van de verschillende versies van H0 /n. Ze wilde dus wat kopen. Heeft ze stiekem een railsje gekaapt, zo de winkel in. En zei: Voor deze soort moet ik wat spul hebben :)
Nou ik ben er blij mee!


Plaats reactie