Koop jij tweede hands rails?

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
franswilco
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 nov 2011 00:17

Koop jij tweede hands rails?

Bericht door franswilco »

De titel van het bericht zegt alles.. Ik ben benieuwd wie van jullie tweede hands rails koopt. Waarom wel? Waarom niet? Waar moet je op letten?


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Koop jij tweede hands rails?

Bericht door martinb »

Rails wel (Fl* profi), wissels gewoon nieuw kopen. Kans op storingen met rails zijn nihil, wissels slijten en de kans op storingen neemt dan toe.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

jeepney
Berichten: 674
Lid geworden op: 22 nov 2011 22:57

Re: Koop jij tweede hands rails?

Bericht door jeepney »

Idem als MartinB met de kanttekening dat je met flm-rails wel moet oppassen dat je niet de oude rails koopt met de"oude "grijze" railbedding ipv de nieuwe "bruine" railbedding. Op Ebay bijvoorbeeld is dat nog wel eens moeilijk op de foto's te zien. Waar je verder nog op moet letten is dat de rails niet teveel verf- en lijmresten heeft. Op een beurs kan je dat zelf makkelijk zien, maar op Ebay kan je dat lang niet altijd op de foto zien. Een goede Ebay-verkoper zet dat er overigens duidelijk bij. Ik heb zelf ook wissels (en wissel-aandrijvingen) gekocht op Ebay, maar het is en blijft een risico, omdat er i.t.t. gewone rails veel meer mis mee kan zijn. Bedenk wel, ik koop wissels op Ebay compleet voor zo'n 12 a 15 euro, terwijl ze in de winkel pakweg 35 euro kosten......dan zal er eens een miskoop tussen zitten, dan ben je in zijn totaliteit nog steeds goedkoper uit.

Henk


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5149
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Koop jij tweede hands rails?

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik koop altijd rails 2e hands en nooit nieuw eigenlijk, ik rij toch niet en wil dan gewoon het goedkoopste wat in vinden en met goedkope 2e hands flexrail of minitrix stukken van 30cm kan ik alles maken wat ik hebben wil en heel af en toe heb ik eens een wisseltje nodig en die koop ik dan ook 2e hands.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

FidOo
Berichten: 5699
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Koop jij tweede hands rails?

Bericht door FidOo »

Nagenoeg al mijn rails is 2e hands. En heb er eigenlijk geen problemen mee. Natuurlijk móet de rails wel eens schoon gemaakt worden maar niks onoverkomelijks. Ik heb voornamelijk minitrix rails met hier en daar een stukje roco of ibertren..

T scheelt in de kosten en dan recycle ik nog eens wat.. (doe ik toch nog wat goeds)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Koop jij tweede hands rails?

Bericht door evo »

Peco is zo goedkoop dat ik het de moeite niet vind om 2eh te kopen.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Thrilly
Berichten: 252
Lid geworden op: 10 jul 2009 18:09

Re: Koop jij tweede hands rails?

Bericht door Thrilly »

@jeepney waarom moet je opletten met de oude fl rails? Altijd handig om te weten :-)


Rory

(n-spoor website met project volgt)
Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Koop jij tweede hands rails?

Bericht door Lemland »

Wij hebben op twee momenten heel veel spul in een keer overgenomen van collega's van mij. Bouwpakketten, materieel maar dus ook rails en wissels. Paar wissels gingen niet meer soepel en bij twijfel gebruiken we die niet. Ook is er een motortje mee opgehouden. Dus ja, dat is wel een risico. Twee nieuwe wissels gekocht tot nu toe.

Kleurverschil oude en nieuw Flm hebben wij ook. Risico is er niet maar als je niet gaat balasten is het niet mooi om te zien.

Bart
Laatst gewijzigd door Lemland op 30 nov 2011 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.



jeepney
Berichten: 674
Lid geworden op: 22 nov 2011 22:57

Re: Koop jij tweede hands rails?

Bericht door jeepney »

Thrilly schreef:@jeepney waarom moet je opletten met de oude fl rails? Altijd handig om te weten :-)
Lemland noemde het zo net ook nog een keer: het kleurverschil tussen oude en nieuwe flm rails alsmede verf- en lijmresten. Bij wissels uiteraard opletten dat het mechaniek en de aandri,ving nog helemaal goed is.



Onderwerp starter
franswilco
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 nov 2011 00:17

Re: Koop jij tweede hands rails?

Bericht door franswilco »

Wow, bedankt voor alle tips tot nu toe!


Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Koop jij tweede hands rails?

Bericht door Overdijk »

evo schreef:Peco is zo goedkoop dat ik het de moeite niet vind om 2eh te kopen.
Idem hier, ik heb wel diversen Peco wissels 2de hands gekocht in een paar partijen.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

Paul B
Berichten: 554
Lid geworden op: 29 jul 2011 09:00

Re: Koop jij tweede hands rails?

Bericht door Paul B »

Ik heb ook redelijk veel 2e hands Flm rails gekocht. Die lichte beddingen zijn niet zo mooi en de oudere wissels zijn inderdaad soms niet goed meer. En ik heb soms op rechte stukken dat de trein 50 km/h minder snel gaat rijden, ondanks dat die rails net zo schoon zijn als de rest.

Dus als je storingsvrij en gegarandeerd soepel wil rijden, en een stevige beurs hebt, dan ben je m.i. beter af met nieuwe rails...



jeepney
Berichten: 674
Lid geworden op: 22 nov 2011 22:57

Re: Koop jij tweede hands rails?

Bericht door jeepney »

Paul B schreef: En ik heb soms op rechte stukken dat de trein 50 km/h minder snel gaat rijden, ondanks dat die rails net zo schoon zijn als de rest.
Op het gevaar af dat we van het onderwerp afraken: een herkenbaar probleem wat volgens mij niet(s) te maken hoef te hebben met de staat van de rails maar met de stroomvoorziening, het gebeurd bij mij namelijk bij zowel "nieuwe" als "gebruikte" rails.

Henk



Paul B
Berichten: 554
Lid geworden op: 29 jul 2011 09:00

Re: Koop jij tweede hands rails?

Bericht door Paul B »

Dat zou goed kunnen. Ik heb geen nieuwe rails liggen. Het maakt m.i. in elk geval niet uit of je lichte of donkere bedding hebt.


Plaats reactie