bezet melders? / blokken?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Onderwerp starter
Rinus
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 nov 2011 15:34
Locatie: Maas en waal

bezet melders? / blokken?

Bericht door Rinus »

LS,

Ondertussen gaat het vrij goed voor baan harrywarry. Baanplan is zogoed als klaar. De plaat waar het allemaal op moet komen ligt ongeduldig te wachten. Binnenkort een starterset kopen. Het kriebelt!

Bedoeling is dat mijn baan met een multimaus bestuurd gaat worden, en via de pc (daar moet wat voor tussen heb ik geleerd). Geen probleem.

Nu komt het volgende, ik lees zaken over bezet melders ,terug melders en zaken. Ik vind daar bijzonder weinig informatie over hoe je dat toepast eigenlijk. Ik lees alleen op wat sites wat de werking is. Maar niet echt precies hoe en wat, en hoe je het toepast.
Het heeft te maken met de langste trein die je hebt begrijp ik. Houd dit in dat je de langste trein op de baan zet, en elke keer achter de trein een melder plaatst?

En dat geld ook voor blokken (?). je baan opdelen in blokken. geld dit ook voor je langste trein? komen daar dan die melders in?
En er schijnt een soldeer bout aan te pas te komen. Dat word nog wat :)

Ik hoop niet dat ik als een volslagen idioot klink, wilde het toch maar vragen.

Alvast dank.



ps,
ik leer elke dag, en raak steeds meer gevaccineerd door de treintjes :)


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: bezet melders? / blokken?

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Rinus,

Als je alleen met je muis wil rijden hoef je verder niets te doen en zijn blokken en terug melders niet nood zakelijk. Jij let dan zelf op dat de treine die je bestuur niet tegen een andere trein botst. Wil je echter hebben dat een dergelijke botsing niet kan plaats vinden dan zal je dus voorzorg maatregelen moeten nemen met elektronica die er voor zorgt dat deze botsing niet kan plaats vinden. Normalieter heb je daar software voor op je PC. Echter de software moet weten waar een trein zich op je baan bevind doaarvoor zijn de terug melders. Dat zijn (afhanklijk van het soort railsysteem) elektronica bouwstenen die aan je rails gesoldeerd zijn en aan de andere kant de software vertellen dat er een trein op dit deel van je baan staat. Deze delen van de baan zijn geisoleerde stukken, ook wel een blok genoemd. Als een trein dus van het ene in het andere geisoleerde stuk rijd dan ziet de elektronica (lees terug melder) dat en geeft dat door aan je software op de PC. Het digitale systeem van je baan bijvoorbeeld de Tams easycontrol, CS2 etc etc geeft een signaal aan de zelfde software van welke lokomotief in dat blok rijd en dan weet de software he mijn BR50 staa nu in blok 12.

Hoop dat dit wat verduidelijkt

Bob Vermeulen


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

Onderwerp starter
Rinus
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 nov 2011 15:34
Locatie: Maas en waal

Re: bezet melders? / blokken?

Bericht door Rinus »

Hi Bob,

Het verduidelijkt een klein beetje.
Bedoeling is dat ik via de computer ga rijden. En het liefst automatich op den duur. In het begin zal het veel zelf spelen worden.

Waar ik echter niet uitkom is, hoe bepaal je waar een blok begint of eindigt. Heeft dit te maken met de langste trein?
Onderstaand heb ik in rood en blauw aangegeven, kijken of ik een beetje in het juiste denk patroon zit.

Rood begin, blauw eind.
En dat is dan een blok. Daar tussen plaats je dan melders? maakt dat uit waar?

AfbeeldingClick for large view -


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: bezet melders? / blokken?

Bericht door Jeroen »

Kijk eens op www.beneluxspoor.net, en dan bij de Encyclopedie. Staat het verhaal duidelijk in.


Afbeelding

Onderwerp starter
Rinus
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 nov 2011 15:34
Locatie: Maas en waal

Re: bezet melders? / blokken?

Bericht door Rinus »

Hoi Jeroen,

Daar heb ik ook gekeken voordat ik mijn vraag stelde. Maar vind de encyclopedie niet echt duidelijk voor mij. Ik als beginner kom er met meer vraag tekens vandaan, dan dat ik antwoorden vind. Ik begin helemaal onder aan de ladder. En de termen waar ze daar mee gooien begrijp ik nog niet. Ook de schemaatjes, ik snap daar de ballen niet van. :)
Niks ten nadele van de encyclopedie.

Ik blijf stug doorzoeken op internet.



dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: bezet melders? / blokken?

Bericht door dentheo »

Rinus schreef:Hi Bob,


Rood begin, blauw eind.
En dat is dan een blok. Daar tussen plaats je dan melders? maakt dat uit waar?
Klopt redelijk, onderaan heb je wissels in een blok zitten, zou ik niet doen.
Anderzijds heb je twee perrons die geen blok zijn ? Daar moeten toch ook treinen kunnen staan en beschermd zijn tegen andere treinen ?

Waar zet je bezetmelders ?
1) Als je wil dat een computer weet dat een trein het blok binnenrijdt...dus bij het begin (inrijmelder)
2) Als je wil dat de computer de treinen "exact" stopt op het eind van het blok dan achteraan ook een bezetmelder (stopmelder)
3) Als je een verloren wagen wil detecteren dan detecteer je het middendeel ook(tussenmelder)
4) Rij je maar in één richting kan je inrijmelder en tussenmelder rustig combineren tot één lange bezetmelder.



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Onderwerp starter
Rinus
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 nov 2011 15:34
Locatie: Maas en waal

Re: bezet melders? / blokken?

Bericht door Rinus »

Hoi Dentheo,

Hier kan ik wat mee! Bedankt voor de informatie.
Als ik dan een beetje tel kom ik op 9 blokken uit.

AfbeeldingClick for large view -


Voor de perrons is het wel handig als de trein stopt binnen de perrons, wellicht daar dan een bezet melder, als ik de afmetingen weet van de trein.


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: bezet melders? / blokken?

Bericht door martinb »

Hoi Rinus,

N.a.v. je vraag heb ik "even" een stukje geschreven met wat plaatjes wat bezet/terugmelders zijn en wat blokken zijn. Hopelijk helpt je dat wat verder: http://www.nproject.org/nl/modelspoor-d ... loper.html


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

piksov
Berichten: 1468
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: bezet melders? / blokken?

Bericht door piksov »

Hallo,

hier een voorbeeld van de blokken op mijn baan, en kijk dan vooral aan de linkerkant...

Zie http://www.piksov.com/index.php?id=sporenplan.php

(ik had een plaatje willen posten, maar dat is te groot..)

Voorbeeld: blok 17 (helemaal bovenaan) bestaat uit melders 3.08, 3.10 en 3.07

De rode bezetmelders zoals b.v. 2.02 zijn overbodig, haal ik binnenkort weg en worden dan niet gedetecteerde stukken via een diode schakeling.

De lichtblauwe streepjes zijn sectie scheidingen, de roze zijn blokscheidingen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

groet,
Guus


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: bezet melders? / blokken?

Bericht door martinb »

@Guus: thnx voor de reminder van de diodeschakeling. Helemaal vergeten op te nemen in mijn stukje :oops: , ook direct maar even toegevoegd aan: http://www.nproject.org/nl/modelspoor-d ... lders.html


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: bezet melders? / blokken?

Bericht door shoven »

martinb schreef:@Guus: thnx voor de reminder van de diodeschakeling. Helemaal vergeten op te nemen in mijn stukje :oops: , ook direct maar even toegevoegd aan: http://www.nproject.org/nl/modelspoor-d ... lders.html
Ook kant en klaar te koop.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: bezet melders? / blokken?

Bericht door martinb »

Deze vindt ik ook wel erg fraai: http://webshop.traintech.nl/product_inf ... ucts_id=35

Kost een paar centen meer, netjes schroefblokje en printplaatje. :D

Afbeelding


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Onderwerp starter
Rinus
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 nov 2011 15:34
Locatie: Maas en waal

Re: bezet melders? / blokken?

Bericht door Rinus »

Allemaal dank voor het meedenken.

Martinb,
En dank voor het stukje op nproject. Hier ga ik de komende tijd even op studeren.

Het is lastig voor een echte beginner om alles een beetje duidelijk te krijgen. Voor de meeste is het allemaal gesneden koek, maar ik begin echt onderaan :)


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: bezet melders? / blokken?

Bericht door martinb »

Heb n.a.v. wat tips het stukje op http://www.nproject.org/nl/modelspoor-d ... lders.html nog wat duidelijker gemaakt en ook nog een voorbeeldje met een wissel toegevoegd.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Onderwerp starter
Rinus
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 nov 2011 15:34
Locatie: Maas en waal

Re: bezet melders? / blokken?

Bericht door Rinus »

Begin het volgens mij nu een beetje te begrijpen.

Kwa electronica voor de bezet melders, heb je dus 2 bezetmelders per blok.
Op de website traintech, zie ik staat : 1 set terugmelder + 2 bezet melders.

• 1 16 voudige s88-n terug melder
2 - 8 voudige stroombezet melders.

Stel dat ik 16 blokken zou hebben, heb ik dus 2 van deze setjes nodig, omdat er slecths 8 stroombezet melders "inzitten"?


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: bezet melders? / blokken?

Bericht door shoven »

Ik gebruik deze bezetmelders en met een gedtecteerde sectie aan het begin en eind van elk blok doe je er idd 8 blokken mee. In jouw geval dus 2 stuks nodig voor 16 blokken.
Deze dingen zijn van meerdere merken te krijgen overigens. Prijzen lopen niet ver uiteen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Rinus
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 nov 2011 15:34
Locatie: Maas en waal

Re: bezet melders? / blokken?

Bericht door Rinus »

bedankt voor het antwoord.
Hoe zit het dan met terug melders? Die heb je dan ook nodig neem ik aan, dus 16x als ik mijn voorbeeld aan hou. Of zit dit gecombineerd met de bezet melders?


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: bezet melders? / blokken?

Bericht door shoven »

Is meestal gecombineerd, maar niet altijd.
Die van Rosoft wel.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

TrainTech
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 apr 2011 16:04

Re: bezet melders? / blokken?

Bericht door TrainTech »

Rinus,
in het setje zitten twee stroombezetmelders, zoals op het plaatje. 1 setje is dus goed voor 16 bezetmeldpunten, voor 35 euro.
ik zal de tekst in de webshop wijzigen om verwarring te voorkomen.


Gebruikersavatar

TrainTech
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 apr 2011 16:04

Re: bezet melders? / blokken?

Bericht door TrainTech »

hierbij een reactie op de PB van Rinus (ik doe dit liever openbaar, dan kunnen meer mensen het nalezen):
Hoi Traintech,

Met jouw set heb ik dan geen terugmeld "electronica" nodig?
Rinus,
wat bedoel je precies met terugmeld electronica? bedoel je de stroombezetmelders? deze zitten al in de set, dus die hoef je er niet nog los bij te kopen. wat in de set zit is alles wat je nodig hebt om 16 secties van stroombezetmelding te voorzien. als je nog eens precies wilt lezen hoe de terugmelder werkt en hoe stroombezetmelding gebruikt moet worden kun je op de informatiepagina's en in de handleidingen van de terugmelder en de bezetmelder heel veel informatie vinden: http://info.traintech.nl/index.php?page=prodterugs88n en http://info.traintech.nl/index.php?page=prodstrbezet.
op de pagina van de terugmelder wordt een algemene beschrijving gegeven van terugmelding, en op de pagina van de bezetmelder wordt een beschrijving gegeven voor specifiek stroombezetmelding.
als je nog vragen hebt hoor ik het graag.



Onderwerp starter
Rinus
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 nov 2011 15:34
Locatie: Maas en waal

Re: bezet melders? / blokken?

Bericht door Rinus »

Ik denk dat ik begin te begrijpen.
Was even in de war.

Dank voor de uitleg



Onderwerp starter
Rinus
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 nov 2011 15:34
Locatie: Maas en waal

Re: bezet melders? / blokken?

Bericht door Rinus »

Toch nog even een vraag voor de veiligheid, ben nu op een punt dat ik met de blokken & bezet/terug melders aan de slag ga.

Als ik een 16 voudige terug melder heb, kan ik daarmee 8 blokken aansluiten als ik in het begin en aan het eind van het blok een melding wil hebben?

Onderstaand plaatje heb ik van nproject.org geleend.
Wat ik bedoel, van de 16 "poorten" op de bezet/terumelder, sluit ik dus 2.1 & 2.2 aan op ieder poortje. Hiermee heb ik dus voor 1 blok, 2 aansluitingen, en in totaal kan ik dus 8 blokken doen (8 x 2 = 16).


AfbeeldingClick for large view -

Wat ik dan nog niet duidelijk heb is dit:
AfbeeldingClick for large view -

Ik heb een set van hierboven. Waarbij ik de 16 draadjes aan elkaar knoop.
Op het plaatje naar de Spoorsecties, doe ik dus 2 draadjes naar elk blok(1.1 & 1.2 / 2.1 & 2.2)? Als plaatje hieronder, waarbij ik het plaatje van nproject.org aanhoud met 1.1-1.2 & 2.1-2.2

AfbeeldingClick for large view

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
En dan ergens in het midden van het blok doe ik nog een extra stroomtoevoer vanaf de transformator. Dat houd in met 4 blokken 4 stroomaansluitingen. En heb je wissels, dan die nog extra voorzien van stroom?


Gebruikersavatar

TrainTech
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 apr 2011 16:04

Re: bezet melders? / blokken?

Bericht door TrainTech »

Rinus, volgens mij klopt dit wel. je kunt inderdaad de stukken waar je geen bezetmelding nodig hebt (midden van het blok) direct op de trafo/centrale aansluiten. beter is om die stukken met een spanningsverlager aan te sluiten, anders wordt de trein pas gedetecteerd als hij helemaal in de bezetmeldsectie staat.
maar je tekening klopt. wat wissels betreft: als je een losse wissel hebt, betrek ik hem altijd bij de sectie waar het 'uiteinde' aan vast zit. ik laat de sectie dus doorlopen over de wissel, en maak de scheidingen pas aan de rechtdoor- en afbuigend uitgangen van de wissel. je kunt ook de wissel afzonderlijk voeden, direct vanaf de trafo/centrale of de spanningsverlager. bij wisselstraten moet je dit sowieso doen.


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: bezet melders? / blokken?

Bericht door martinb »



Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Onderwerp starter
Rinus
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 nov 2011 15:34
Locatie: Maas en waal

Re: bezet melders? / blokken?

Bericht door Rinus »

Dit is voor mij veel te ingewikkeld, daar snap ik helemaal niks van.


Plaats reactie