HarryWarry

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Rinus
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 nov 2011 15:34
Locatie: Maas en waal

HarryWarry

Bericht door Rinus »

Goeiedag allemaal,

Het begint nu serieus vormen aan te nemen in huize harrywarry. Dus tijd voor een eigen draadje, waarbij ik de bouw van mijn baantje bij hou. En probeer regelmatig te updaten met foto's enzo.


Zoals wellicht bekend, ben ik een echte beginner. En wil daarom simpel beginnen om de basis dingen onder controle te krijgen. De onderbouw, de electronica, de scenery. Voor mij is het dan ook een trial and error traject. Daarom heb ik bewust gekozen om het klein te houden. Ik heb ooit de fout gemaakt om direct naar zolder te gaan, en zag daar gewoon geen gat meer in. Dus bewust klein.
Het baantje is nu op m'n "kantoor". De lengte is 2 multiplex platen van 61 x 122 x 15 (mm).

AfbeeldingClick for large view

Ondertussen is de inspectie dienst er ook bij gekomen. Toch wel controleren of er niet een lekker slaap plaatsje is.

AfbeeldingClick for large view

De pootjes onder de 2 bakken zijn de goedkoopste schilders ezels bij de formido (3 stuks). Mijn bedoeling is dat ik toch regelmatig beneden ga zitten hobbyen aan de eettafel.

Uiteindelijk de 2 bakken naar boven op kantoor uitgestald. En het word smal, maar is nog wel te doen.
Toen begon het ingewikkelde gedeelte voor mij, wat wil ik doen, wat moet het uitstralen, waarmee gaan we rijden, en een baanplan.
De stoute schoenen aangetrokken en een programma gekocht voor de mac om plannen te maken, Railmodeller. Werkt prima.
In het begin maakte ik de fout, door zoveel mogelijk rails erin te proppen. Aan de hand van advies hier op het forum, kreeg ik toch een baanplan wat aan mijn eisen voldeed, en dat was rondjes rijden, en een klein beetje rangeren.
Via het programma kon ik precies zien wat ik nodig had, en heb toen ook die rails besteld. Een paar dagen later had ik de rails.
Tja toen begon het toch te kriebelen. Toch eens het baanplan uitleggen op de plaat!

AfbeeldingClick for large view

AfbeeldingClick for large view


Tjee, dat was schrikken zeg. Want waar ga ik nu met scenery aan de slag. Er schoot toch wel heel erg weinig ruimte over. Baanplan weer op de schop. Uiteindelijk baanplan versie 11.11.11 is het eind resultaat. :mrgreen:
Uiteindelijk is er een laag xps over de multiplex gelegd over de lengte, geleerd dat dit wat dempt.

AfbeeldingClick for large view

Kortom, ik had een baanplan, ik had een plaat met onderstel en xps op de top. (doos van 12 platen bij de hornbach, waarvan ik er maar 3 nodig heb :))
Nu werd het tijd om te verdiepen in de electronica. Enorm veel geleerd in de afgelopen periode. Begrijp nu een beetje hoe het met baanvlakken werkt / bezet/terug melders.
Waar ik nog wel erg tegen op zie is het doormidden zagen van de rails, en het solderen om het allemaal weer aan te sluiten. En ook hoe ik met de electronica omga met het scheiden van de 2 bakken. Daar zie ik op dit moment ook nog even geen heil in.
Solderen heb ik ooit op de technische school gedaan bij electronica. een fiets solderen van afval draadjes en andere dingen. Maar goed das alweer een dikke 25 jaar gelee. Ben benieuwd of ik nog weet hoe een soldeerbout werkt. Moet er nog 1 aanschaffen ook, morgen even in den bosch kijken bij de modelspoor winkel.

Kortom, erg veel geleerd, en het is leuk om er mee bezig te zijn. Ondertussen ben ik nu zover dat ik gerust een startset durf te kopen.
Hoewel ik een beetje twijfel, want de rails heb ik niet meer nodig namelijk, die heb ik al. Maar goed een losse multimaus + een losse loc met wat karren is net zo duur als een starterset. Dus moet mij daar nog even in verdiepen.

Heb ondertussen een boodschappen lijstje gemaakt wat ik nu nog moet hebben:

wissel decoder voor 9 wissels
• decoder voor ontkoppel rail 3x (wisseldecoder?)
Multimaus + trein + aansluiting naar de pc
rails zaag
soldeerbout, soldeer vet (ook even kijken wat ik nodig heb).
dunne draadjes
• Stoplichten + electronica daarvoor (ook weer decoders schat ik in)

Wat in bold staat, heb ik nu nog budget voor. De rest moet even wachten.



Onderwerp starter
Rinus
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 nov 2011 15:34
Locatie: Maas en waal

Re: HarryWarry

Bericht door Rinus »

Op onderstaande foto zie je dus eigenlijk het rail plan uitgelegd, nog niet netjes recht en zo, gewoon even "neergegooid" om een indruk te krijgen.

Ik mis nog 2 rails, zoals te zien is. 2 x 9136. die moeten nog even bij het boodschappen lijstje toegevoegd worden.

AfbeeldingClick for large view

Verder had ik een paar bouwdoosjes gekregen voor de verjaardag paar dagen gelee. Bouwpakketkes zijn zooo leuk om te maken.
Flesje Revell lijm erbij.
AfbeeldingClick for large view

En toen aan de schuur begonnen waar 2 treinen in verstopt kunnen worden.

AfbeeldingClick for large view
De witte puntjes in de raam kozijnen kreeg ik niet helemaal weg, dus die moet ik nog een beetje aantippen met verf. Op de foto vallen ze wel heel erg op trouwes :oops:
Het schuurtje is pas voor veel later op de baan, maar vond het toch wel erg leuk om alvast iets te bouwen :)



tv_man
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: HarryWarry

Bericht door tv_man »

Leuk begin, ziet er goed uit.

Iets dat me een beetje opvalt is dat sommige sporen wel erg dicht bij de tafelrand liggen. Een ontsporing en het kan zo zijn dat je trein van honderden euro's een val van maakt richting de plavuizen afgrond terwijl jij het schouwspel vertraagd ziet gebeuren.

Bakken scheiden kan gewoon door de electrische verbindingen met aparte kabels aan elkaar aan te sluiten - het hoeft niet eens zo gestandaardiseerd. Een stekker is wel aan te raden als je het vaker dan eens per twee jaar los wilt halen. De rails zaag je door (het liefst wel zo dat ze aan beide bakranden nog stevig vast blijven zitten..voorkomt een heleboel ellende)


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: HarryWarry

Bericht door Spoor 9 mm »

Hee; dat locloodsje heb ik ook! Ik heb er twee aan elkaar gemaakt om er een viersporig exemplaar van te maken. Ja die witte puntjes van het afsnijden, ik schilder/spuit mijn bouwdoosjes voor 100%, ben ik daar gelijk vanaf. Kan ik ze gelijk verweerd er uit laten zien.



Onderwerp starter
Rinus
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 nov 2011 15:34
Locatie: Maas en waal

Re: HarryWarry

Bericht door Rinus »

Gister de stoute schoenen aangetrokken en een startset gehaald! Geweldig. Was eigenlijk direct wel verkocht toen ik de nederlandse 1613 zag. De rails die erin zit heb ik niet nodig, gezien ik alle rails al heb.
AfbeeldingClick for large view -

Uiteindelijk bleken er wel wat zaken "geleend" te zijn uit de doos. Dus die moest weer compleet gemaakt worden. De wagonnen ontbraken. Dus die heb ik aangevuld met 3 grind wagonnetjes

AfbeeldingClick for large view -

Toen liet ik doorschemeren dat ik alles via de pc wilde besturen. Pc is een hobby, dus de ideale manier om het te combineren. In een andere roco set zat nog een multimaus waarbij je de computer via usb kan aansluiten. Deze is uit die roco set gehaald, en bij mij in de set gegaan. De multimaus uit mijn set is naar een andere set gegaan :) Kortom, wissel praktijken :geek:
Uiteindelijk dus wel een GEWELDIGE startset. Mooie ns trein, met grind wagons, en een multimaus die direct op de pc aangesloten kan worden!

AfbeeldingClick for large view[/color]

Heb nu dus weer heel veel lees materiaal. Zowel de multimaus handleiding als de software handleiding van Rocomotion.

Een kort filmpje gemaakt (kwaliteit is bedroevend, wapper wapper). Om 1 of andere reden stopt de trein bij de laatste halve minuut.
Ook lijkt de trein te haperen, dit is in het echt in ieder niet zo. Het kan kruipend over de baan. Terwijl er nu nog maar 1 stroom aansluiting zit.


http://youtu.be/ZNCxZGZOh5s


Kortom, lekker lezen vanavond en verdiepen in de nieuwe materie! Geweldig.

volgende stappen zijn nu :
Kurk
Wissel decoders

heb ook een soldeerbout gekocht in de winkel, dus ga nu weer eens experimenteren met solderen.

Ook experimenteren in Rocomotion.

AfbeeldingClick for large view -


Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3657
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: HarryWarry

Bericht door Schachbrett »

Dat is een mooie startset van Flm,daar ga je veel plezier aan beleven.


Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Plaats reactie