HELP!!

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
marcopolo273
Berichten: 157
Lid geworden op: 29 dec 2011 13:08
Locatie: Enschede

HELP!!

Bericht door marcopolo273 »

Hallo N spoorders.
Mijn vraag is ( ja heel orgineel) heeft iemand een baanplan voor mij. Ik wil een baan maken zonder schaduwstation op een plaat van ongeveer 250x100 cm. Ik kom er ff niet meer uit. Wil wel met tunnels en hoogtes gaan werken eventueel maar niet onder de plaat zelf. ik heb 4 bocht wissels een 3wegswissel 1 engelse wissel en 18 rechte wissel dus 9L en 9R Ik hoop dat jullie wat leuke ideeen hebben.
MVG Marc


-----------------------------------------------------------------
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.

Met vriendelijke groet,

Marc.
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: HELP!!

Bericht door Michiel »

Het leukste is als je er ook een thema bij geeft. Iets dat uit je eigen interessesfeer komt, en dat je uitgebeeld zou willen zien op je baan. Je kan alle kanten uit, zolang je het zelf maar leuk vindt: een skistation, een kermis, een vismijn, een veerpont... Want treinen doelloos rondjes laten rijden is ook maar niets. En, met een duidelijk thema komt een sporenplan veel sneller! ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
marcopolo273
Berichten: 157
Lid geworden op: 29 dec 2011 13:08
Locatie: Enschede

Re: HELP!!

Bericht door marcopolo273 »

Ja dat is ook zo natuurlijk een thema, ik zou wel een mooie dorp willen met bergen en tunnels.
Een groot station waar de treinen rustig op binnen rollen en natuurlijk een stukje rangeer gedeelte met wat industrie er om heen. Ik vind het tijdperk van de diesel loc,s en de electrische loc,s wel mooi. Ik ben alleen zo,n prutser als het op een baan bedenken aan komt ik kom altijd weer uit op 2 of 3 ovaaltjes die weer in elkaar lopen. En als ik jullie pictures allemaal bekijk dan ziet het er altijd gaaf uit.


-----------------------------------------------------------------
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.

Met vriendelijke groet,

Marc.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: HELP!!

Bericht door shoven »

Je kunt ook een bestaand baanplan pakken van een baan die je aanspreekt en die aanpassen aan je eigen wensen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: HELP!!

Bericht door mdedeugd »

Hallo Marc.

Het is niet echt een onmogelijke klus. ;)
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=2792
Dit was wel meteen waar ik als eerst aan dacht toen ik las.
Bergen en tunnels op een plaat 250x100m.
Diesel en eloc,s wat industrie, rangeren.
Dit is vast wat voor jou, dat zit er allemaal in.
Sucses.

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1247
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: HELP!!

Bericht door WimC »

Inderdaad Martin, ik moest ook aan mijn baan denken toen ik dit draadje las.
Weliswaar heb ik een schaduwstation, maar je kunt 'm natuurlijk ook zonder schaduwstation aanleggen.
Mijn baan is wat langer en smaller, maar de oppervlakte komt vrij goed overeen. Je hebt alleen geen doorgaand station, maar je kunt wel leuk en gevarieerd treinverkeer maken.

Marc, waarom wil je trouwens geen schaduwstation?

Groeten,
Wim


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
marcopolo273
Berichten: 157
Lid geworden op: 29 dec 2011 13:08
Locatie: Enschede

Re: HELP!!

Bericht door marcopolo273 »

Nou omdat ik die plaat boven in de nok van de zolder moet takelen en dan word het zo kolossaal gevaarte.(ruimte gebrek he) Maar goed ik heb deze foto,s gezien en dat ziet er erg gaaf uit. En bij nader inzien is het misschien toch niet zo,n slecht idee om een schaduw station te maken. Ik ga eens even aan het puzzelen met wat ideeën.


-----------------------------------------------------------------
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.

Met vriendelijke groet,

Marc.
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: HELP!!

Bericht door Michiel »

Een ideetje:

Dit is een hondenbot-baan, met de beide keerlussen overdekt op niveau 0. Op niveau +5cm heb een vrij groot station ruimte voor een paar opstelsporen en een industrieaansluiting. Vooraan nog een industrieaftakking, en achteraan een hoop ruimte om een stad (met tram?) uit te beelden. Alles met R3 en R4 bochten. 't Is maar een snelle schets als inspiratiebron... ;) (er moet nog met helling en doorrijhoogte gegoocheld worden)

Afbeelding

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
marcopolo273
Berichten: 157
Lid geworden op: 29 dec 2011 13:08
Locatie: Enschede

Re: HELP!!

Bericht door marcopolo273 »

Wauw wat leuk dit erg aardig dat jullie mij zo helpen dit is ook een moor baan zeg en ik akan er zelf nog wat fantasie op los laten.
BEDANKT!!!!


-----------------------------------------------------------------
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.

Met vriendelijke groet,

Marc.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
marcopolo273
Berichten: 157
Lid geworden op: 29 dec 2011 13:08
Locatie: Enschede

Re: HELP!!

Bericht door marcopolo273 »

Er zitten dus 2 keerlussen in moet je dan nog rekening houden met iets??


-----------------------------------------------------------------
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.

Met vriendelijke groet,

Marc.
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: HELP!!

Bericht door evo »

Michiel schreef: (er moet nog met helling en doorrijhoogte gegoocheld worden)
Om die reden zou ik proberen de rechter keerlus wat naar links-boven te verschuiven, zodat die bocht grotendeels binnen de erbovenliggende bocht valt.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: HELP!!

Bericht door Michiel »

Wel, om zo weinig mogelijk problemen te hebben, zouden de keerlussen beneden volledig binnen de stijgende dubbeslspoor bochten moeten kome te liggen. 2 mogelijkheden: gebruik van R2 bochten voor de keerlussen onderin, of rechte stukjes in de dubbelspoorbochten boven. De eerste oplossing, met R2 bochten, is de elegantste.

De keerlussen zelf moeten elk voorzien worden met een keerlusschakeling. Ik ben even kwijt of je digitaal of analoog gaat rijden. De keerlusoplossing is in beide gevallen verschillend, maar niet moeilijk.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: HELP!!

Bericht door evo »

Of met flex rail werken...


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
marcopolo273
Berichten: 157
Lid geworden op: 29 dec 2011 13:08
Locatie: Enschede

Re: HELP!!

Bericht door marcopolo273 »

Als ik dit goed bekijk kun je volgens mij maar 1 kant op rijden en kun je niet meer omkeren. Je moet je lok dan handmatig omdraaien klopt dat?


-----------------------------------------------------------------
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.

Met vriendelijke groet,

Marc.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
marcopolo273
Berichten: 157
Lid geworden op: 29 dec 2011 13:08
Locatie: Enschede

Re: HELP!!

Bericht door marcopolo273 »

ja ik ga digitaal rijden heb nu nog analoog


-----------------------------------------------------------------
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.

Met vriendelijke groet,

Marc.
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: HELP!!

Bericht door Michiel »

Nee, je hoeft de loc niet met de hand te keren. :lol: Gelukkig!

Dit is, zoals men dat noemt, een hondenbot-sporenplan. Dus, het verkeer dat het station langs rechts verlaat, komt even later langs rechts ook weer aangereden. En links natuurlijk hezelfde verhaal. Dat is een beetje zoals in het echt: de trein richting A'dam, komt even later weer terug uit richting A'dam. Dus, als de trein het station verlaten, rijden ze via het dubbelspoor naar beneden, waar ze in de tunnel verdwijnen. In de tunnel (op niveau 0) ligt een lus, waardoor de trein automatisch keert en op het andere spoor weer terug rijdt via het dubbelspoor richting station.

Je zou, indien je je onderlegd voelt, in elke lus een paar parallelle opstelsporen aanleggen; 2 schaduwstations als het ware. Maar in je initiele vraag stond dat je net geen schaduwstation wou hebben.

Je zal vooraf moeten kiezen of je digitaal gaat, of analoog blijft rijden. De keerlusoplossing is totaal anders voor elk respectievelijk systeem, en niet combineerbaar. ;)

(edit, ik zal voor de duidelijkheid vanavond een gedeeld plan plaatsen: 1 plan met station en zichtbare sporen, en een ander met de sporen in de tunnels met de keerlussen. Dan wordt alles wel duidelijk ;) )


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
marcopolo273
Berichten: 157
Lid geworden op: 29 dec 2011 13:08
Locatie: Enschede

Re: HELP!!

Bericht door marcopolo273 »

Ja ik vind het mooi vertaald maar als ik dus omgekeerd weer terug kom dan krijg ik de loc niet meer met de neus de ander kant op (of ben ik nou gek haha) klopt dat ?


-----------------------------------------------------------------
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.

Met vriendelijke groet,

Marc.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
marcopolo273
Berichten: 157
Lid geworden op: 29 dec 2011 13:08
Locatie: Enschede

Re: HELP!!

Bericht door marcopolo273 »

Ooh wacht volgens mij zie ik de helft van de tekening niet. er lopen nog veel meer sporen onder op niveau 0 is er een tekening van alles op nivea 0 en alles op neveau 1?


-----------------------------------------------------------------
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.

Met vriendelijke groet,

Marc.
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: HELP!!

Bericht door Michiel »

Het sporenplan boven, en onder. ;)

Afbeelding

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
marcopolo273
Berichten: 157
Lid geworden op: 29 dec 2011 13:08
Locatie: Enschede

Re: HELP!!

Bericht door marcopolo273 »

jaa nu is het duidelijk ik kwam er niet uit maar nu wel erg mooie baan dit. Ik wil niet vervelend zijn maar hebben jullie nog meer voorbeelden van banen dan kan ik wat vergelijken. Jullie hoeven niet voor mij achter de tekentafel te klimmen maar als jullie al wat hebben liggen ??? graag. En voor nu al erg bedankt voor al jullie hulp en steun. :)


-----------------------------------------------------------------
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.

Met vriendelijke groet,

Marc.
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4533
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: HELP!!

Bericht door spoor65 »

Marco,

1 belangrijk punt mis ik nog in de adviesen hier, je hebt het over een tafel van 100cm diepte, kun je dan wel rond om de baan heen lopen, zodat je ook aan de achterkant er bij kunt, want anders heb je wel erg lange armen nodig.

Overigens, ik zou toch proberen een schaduwstation te maken als ik jou was, al is het maar een niet al te grote die je in het onderste niet zichtbare nivo 0 verwerkt, en waar je vanaf de achterkant bij kunt, dit geeft veel meer mogelijkheden in afwisseling van materiaal.

mvg

Freddy,


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
marcopolo273
Berichten: 157
Lid geworden op: 29 dec 2011 13:08
Locatie: Enschede

Re: HELP!!

Bericht door marcopolo273 »

spoor65 schreef:Marco,

1 belangrijk punt mis ik nog in de adviesen hier, je hebt het over een tafel van 100cm diepte, kun je dan wel rond om de baan heen lopen, zodat je ook aan de achterkant er bij kunt, want anders heb je wel erg lange armen nodig.

Overigens, ik zou toch proberen een schaduwstation te maken als ik jou was, al is het maar een niet al te grote die je in het onderste niet zichtbare nivo 0 verwerkt, en waar je vanaf de achterkant bij kunt, dit geeft veel meer mogelijkheden in afwisseling van materiaal.

mvg

Freddy,

Hoi Freddy,
Ja goede tip ik ga inderdaad toch maar een klein schaduwstation bouwen denk ik. Wat betreft de plaat die ga ik of aan kabels hangen op zolder dan kan ik het optakelen als ik logies krijg en ik kan er omheen lopen. En als ik da plaat vast op de grond ga zetten dan maak ik het op wieltjes zodat ik het verplaatsen kan. Het railwerk op nivea 0 hoef je allen maar bij te kunnen in gaval van calamiteiten toch? of om de rails een keer schoon te poetsen met schuurpapier korrel 60! ( Grapje met de railgum natuurlijk ;) )


-----------------------------------------------------------------
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.

Met vriendelijke groet,

Marc.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
marcopolo273
Berichten: 157
Lid geworden op: 29 dec 2011 13:08
Locatie: Enschede

Re: HELP!!

Bericht door marcopolo273 »

Trouwens wat zouden jullie doen op deze baan digitaal of analoog rijden. ik heb nu analoog.


-----------------------------------------------------------------
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.

Met vriendelijke groet,

Marc.
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: HELP!!

Bericht door Michiel »

Met beide systemen kan je mooie dingen maken, en heel veel plezier bezig zijn met bouwen en rijden.

Gezien je een beginner bent zou ik kiezen voor digitaal. Ik zou uitkijken voor een startset van Fleischmann met een multimouse, en mijn 3 analoge locjes verkopen en er 1 mooi digitaal schatje mee kopen. Maar de vraag is natuurlijk niet wat ik zou doen, maar wat JIJ liefst zou doen. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Plaats reactie