HELP!!

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
marcopolo273
Berichten: 157
Lid geworden op: 29 dec 2011 13:08
Locatie: Enschede

Re: HELP!!

Bericht door marcopolo273 »

Michiel schreef:Met beide systemen kan je mooie dingen maken, en heel veel plezier bezig zijn met bouwen en rijden.

Gezien je een beginner bent zou ik kiezen voor digitaal. Ik zou uitkijken voor een startset van Fleischmann met een multimouse, en mijn 3 analoge locjes verkopen en er 1 mooi digitaal schatje mee kopen. Maar de vraag is natuurlijk niet wat ik zou doen, maar wat JIJ liefst zou doen. ;)
Ja ik ga de multimouse aanschaffen en laat mijn locjes digitaliseren. Ik heb geinformeerd bij een hobbywinkel en dit helemaal miet zo duur. Is dit zelf te doen trouwens of moet je daar universteit voor hebben gestudeerd. Ze hadden het over dat als je loc voorbereid is kan die decode er zo in geplugt worden en anders moeten ze solderen. Maar volgens mij kan dit nooit moeilijk zijn.


-----------------------------------------------------------------
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.

Met vriendelijke groet,

Marc.
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: HELP!!

Bericht door Michiel »

Locomotieven die voorbereid zijn, is dat echt niet moeilijk. Je kan hoogstens de decoder omgekeerd steken, maar dan gaat er niets kapot, enkel een vreemd gedrag met lichten en niet rijden. Het moeilijkste is dikwijls nog het vinden hoe de loc te openen, en geen schade aan te brengen bij het proberen ervan.

Een loc dat niet voorbereid is, is telkens wel een avontuur. Geen 2 inbouwen zijn hetzelfde. Je zou toch best kaas gegeten hebben van wat elektriciteit (solderen, weerstanden, kortsluiting opzoeken,...) , een minimum aan elektronicakennis (diodes, leds, voorschakelweerstanden,...), een notie van mechanica en metaalbewerking om met inzicht van zaken plaats te maken voor de decoder zonder de goede mechanische werking van de loc in gedang te brengen. Digitalisatie van zo'n locje gaat nooit vanzelf, het is steeds een avontuur. :D


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: HELP!!

Bericht door Lemland »

Een startset van minitrix kan ook een goede zet zijn, wij zijn er tevreden over onze Mobile Stations. Wel versie 2, die kan namelijk ook wissel- en andere schakeldecoders aansturen.

Bart & lem


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
marcopolo273
Berichten: 157
Lid geworden op: 29 dec 2011 13:08
Locatie: Enschede

Re: HELP!!

Bericht door marcopolo273 »

Hallo N Spoorders,
Heeft iemand nog meer van baanplannen op tekening staan zoals op pagina 1 van dit draadje?


-----------------------------------------------------------------
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.

Met vriendelijke groet,

Marc.
Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: HELP!!

Bericht door Lemland »

Hallo,

Zie al die linkjes.

Bart


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: HELP!!

Bericht door Michiel »

Hoi Marcopolo,

Zomaar baanplannentje staan gaan tekenen voor de lol doe ik ook niet. Ik doe het om jou plezier te doen. Ik wil je constructief helpen met een baanplan, maar als je niet zegt wat je goed vindt, wat je liever anders had gezien of wat je mist, dan is de lol er voor mij ook snel af. Met "wie tekent voor mij nog eens een baanplannetje" ga je niet echt ver komen.

Dus, vanaf het begin, wat vind je leuk, wat is voor jou belangrijk, wat is je voorkeur. En, wat vind je niet voldoen aan het plan op pagina 1. Dat mag je gerust vertellen, daar heb ik geen probleem mee. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
marcopolo273
Berichten: 157
Lid geworden op: 29 dec 2011 13:08
Locatie: Enschede

Re: HELP!!

Bericht door marcopolo273 »

Hallo Michiel,

Ik bedoel niet van kunnen jullie even voor mij gaan tekenen, ik bedoel als je nog meer hebt opgeslagen op je harde schijf en je kunt nog meer laten zien dan graag. Ik vind het ontwerp erg mooi maar is er nog meer bovengronds bij aan te borduren? iets met een brug of zo.


-----------------------------------------------------------------
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.

Met vriendelijke groet,

Marc.
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: HELP!!

Bericht door Michiel »

Ok, een paar sporenplannen dat ik ooit al voor collega-modelspoorders heb ontwikkeld, steeds als inspiratie om op verder te borduren...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
marcopolo273
Berichten: 157
Lid geworden op: 29 dec 2011 13:08
Locatie: Enschede

Re: HELP!!

Bericht door marcopolo273 »

Bedankt Michiel,
Het 3e sporenplan vind ik erg mooi en denk zelfs dat dit het ook gaat worden met wat eigen creatie er bij.
Heb je van dit plan ook de 3D tekening of vraag ik nu iets onmogelijks?
Dan kan ik me een beetje inbeelden hoe het er op de plaat uit komt te zien.
In ieder geval alvast bedankt voor je hulp en je ondersteuning.
MVG Marc


-----------------------------------------------------------------
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.

Met vriendelijke groet,

Marc.
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: HELP!!

Bericht door Michiel »

Ik zal eens zoeken of ik het .tra bestand nog heb. Dan kan ik je er meteen een 3D beeld van genereren. Dat zal pas voor vanavond zijn, want ik zit nu op mijn werk. Tot straks,


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: HELP!!

Bericht door Michiel »

Dit is het derde baanplan van hierbovzn, in 3D. ;)

Merk op dat het hier gaan om 3 totaal afgezonderde lussen, zonder onderlinge verbinding. Ook ontbreekt het een schaduwstation. Maar dat was toen zo gevraagd, omdat er hier analoog gereden zou worden, met 3 totaal gescheiden regel-trafos. Aan jouw om dit eventueel aan te paasen naar jouw spmaak en voorkeur.

En, dit is een brede baan (1meter) waar ook langs achter toegang was. Als je baan vast tegen de muur gaat staan, dan heb je een probleem. ;)

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
marcopolo273
Berichten: 157
Lid geworden op: 29 dec 2011 13:08
Locatie: Enschede

Re: HELP!!

Bericht door marcopolo273 »

Hey michiel,
Er bedankt voor deze tekening ik vind het een mooie baan.
Ik ga er zelf nog wat bij verzinnen en wil ook digitaal gaan rijden zodat ik van banen kan wisselen.
Voor nu erg bedankt.


-----------------------------------------------------------------
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.

Met vriendelijke groet,

Marc.

GP64
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 jan 2012 15:42
Locatie: Koudekerke

Re: HELP!!

Bericht door GP64 »

Michiel schreef:Dit is het derde baanplan van hierbovzn, in 3D. ;)

Afbeelding
Deze voldoet aardig aan wat ik wil en kan maken gezien de ruimte die ik heb.
Leuke baan om te zien en een aardige rijlengte.
Zou het ook nog passend te maken zijn op 190cm bij 100cm?
Kan er allen niet bij aan de achterzijde maar daar is vast een oplossing voor te vinden ;)

@marcopolo273 sorry voor de vervuiling van jouw topic maar wilde even kwijt dat ik het een heel leuk ontwerp vind. ;)


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: HELP!!

Bericht door Michiel »

Er zit genoeg "rek" in het sporenplan om het ook passend te maken voor 190cm. Voor de achterkant zal je toch iets moeten voorzien. Ik had mijn vorige baan (240cm x 95cm) op wieltjes staan, en kon het ongeveer 40cm naar voren rollen. Net voldoende. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
marcopolo273
Berichten: 157
Lid geworden op: 29 dec 2011 13:08
Locatie: Enschede

Re: HELP!!

Bericht door marcopolo273 »

GP64 schreef:
Michiel schreef:Dit is het derde baanplan van hierbovzn, in 3D. ;)

Afbeelding
Deze voldoet aardig aan wat ik wil en kan maken gezien de ruimte die ik heb.
Leuke baan om te zien en een aardige rijlengte.
Zou het ook nog passend te maken zijn op 190cm bij 100cm?
Kan er allen niet bij aan de achterzijde maar daar is vast een oplossing voor te vinden ;)

@marcopolo273 sorry voor de vervuiling van jouw topic maar wilde even kwijt dat ik het een heel leuk ontwerp vind. ;)
Geen probleem hoor iedereen mag mee genieten gaat om de fun he succes


-----------------------------------------------------------------
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.

Met vriendelijke groet,

Marc.
Plaats reactie