Diode in doodlopend spoor?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2032
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Diode in doodlopend spoor?

Bericht door Bjor »

Beste N-spoorders,

Ik heb een analoge baan die ik wil digitaliseren. Nu heb ik een aantal doodlopende sporen die ik 15 cm voor het einde heb voorzien van een diode, om te voorkomen dat de lok door het stootjuk rijdt. Kan ik die diode laten zitten als ik de baan digitaliseer, of werkt die blokkering dan niet meer?

Bij voorbaat dank,

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3921
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Diode in doodlopend spoor?

Bericht door Jeroen »

Ik antwoord hier nooit op, wegens gebrek aan kennis. Maar ik doe lekker toch een schot voor de boeg:

Nee.

Werkt met polariteit enzo........maar nu begeef ik me écht op glas ijs! :lol:


Afbeelding
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Diode in doodlopend spoor?

Bericht door Michiel »

Dat zal niet werken. Met gelijkstroom zal de stroom maar in 1 richting doorgelaten worden, en dus rijdt de trein maar in 1 richting (het kopspoor weer uit). Digitale stroom heeft een steeds van polariteit wisselende spanning. Met de diode ga je deze digitale spanning voor de helft van de tijd niet doorlaten. Dat is nogal vervelend voor de locdecoder. Daarbij komt dat de rijrichting van de locomotief onafhankelijk is van de spanning op de rails.

Kortom, je zal een andere oplossing moeten gebruiken voor je kopspoor in digitale operatie.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2032
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Diode in doodlopend spoor?

Bericht door Bjor »

Michel, Jeroen,

Allebei bedankt voor jullie antwoord. De volgende vraag is dus: hoe maak ik op een digitale baan eenzelfde beveiliging voor mijn doodlopende sporen als op een analoge baan, waar ik een spooronderbreking met een diode overbrug?

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Diode in doodlopend spoor?

Bericht door shoven »

Ligt eraan hoe je de baan wilt besturen. Weet je dat al?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2032
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Diode in doodlopend spoor?

Bericht door Bjor »

Steven,

Ik heb een Roco Multimaus en ben van plan t.z.t. ook de module van Rosoft te kopen om mijn baan ook met een pc te kunnen besturen.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

piksov
Berichten: 1514
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Diode in doodlopend spoor?

Bericht door piksov »

Ik denk dat het wel kan, het hangt af welke lokdecoders je gaat gebruiken, maar of je het echt wil ...?

Het toverwoord is ASYMMETRISCHE DCC

o.a. op http://www.holleman.demon.nl/treinen/asymmetrisch.htm

Guus


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2032
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Diode in doodlopend spoor?

Bericht door Bjor »

Guus,

Ik heb de link gevolgd en ik begrijp wat je bedoelt. Dat lijkt meer op werk dan met treintjes spelen, dus een gewone stopsectie lijkt me een stuk makkelijker. Bedankt voor je antwoord.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Diode in doodlopend spoor?

Bericht door shoven »

Bjor schreef:Steven,

Ik heb een Roco Multimaus en ben van plan t.z.t. ook de module van Rosoft te kopen om mijn baan ook met een pc te kunnen besturen.

Ben
Ok. Dat heb ik hier ook, en op de baan zit ook een kopspoor. Ik gebruik gewoon een stopsectie, werkt prima.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

TrainTech
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 apr 2011 16:04

Re: Diode in doodlopend spoor?

Bericht door TrainTech »

je kunt een stopsectie gebruiken, dat werkt prima, maar als je zeker wilt dat een trein altijd afremt voor een stootjuk kun je ook een afstand voor het stootjuk beveiligen met die diode. op die link lijkt het erg ingewikkeld, maar eigenlijk werkt het precies op de manier zoals je het nu gebruikt: als de digitale trein het spoor met de diode oprijdt stopt hij rustig. dit is een erg simpele methode, maar het heeft wel het nadeel dat de trein stopt als hij diodesectie op rijdt, maar als je hem de andere kant op laat rijden blijft hij stilstaan. de diode moet dan handmatig overbrugd worden om de trein weer te kunnen laten rijden.
je zou dus de diode kunnen gebruiken als een soort van noodstop, het heeft het voordeel dat je dan geen computer nodig hebt voor die beveiliging, maar als je het wel met een stopsectie gaat beveiligen is dat misschien wel gebruiksvriendelijker.


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Diode in doodlopend spoor?

Bericht door Michiel »

Zijn ALLE decoders voorbereid om te remmen indien er een diode aanwezig is? Ik dacht dat maar een paar merken/type locdecoders daarop reageerden met een afremmen tot stop? Ik ben ik verkeerd?


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

TrainTech
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 apr 2011 16:04

Re: Diode in doodlopend spoor?

Bericht door TrainTech »

volgens mij hebben tegenwoordig wel zo'n beetje alle decoder asymmetrisch remmen ingebouwd, maar pin me er niet op vast. bij oudere decoders verschilt het zeker per fabrikant.


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Diode in doodlopend spoor?

Bericht door Michiel »

Dat is goed om weten. Kan wel eens van pas komen. Thanks. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Diode in doodlopend spoor?

Bericht door Frank_N »

Bjor schreef:Beste N-spoorders,

Ik heb een analoge baan die ik wil digitaliseren. Nu heb ik een aantal doodlopende sporen die ik 15 cm voor het einde heb voorzien van een diode, om te voorkomen dat de lok door het stootjuk rijdt. Kan ik die diode laten zitten als ik de baan digitaliseer, of werkt die blokkering dan niet meer?

Bij voorbaat dank,

Ben
Antwoord: Nee.


Groet van Frank
Plaats reactie