Draadjes aan decoderpennen solderen

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Janneman
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 okt 2009 08:32
Locatie: Middelburg ( Zld )

Draadjes aan decoderpennen solderen

Bericht door Janneman »

Dit bericht heb ik ook op het 9mm forum gezet maar omdat niet iedereen ook op dat forum zit plaats ik het hier ook maar. :roll:

Daar ik op mijn leeftijd meestal bibber handen heb als ik iets aan elkaar moet solderen ben ik gaan zoeken naar een voor mij geschikte methode.
Ik moest draadjes aan een decoder solderen en ik had elke keer het probleem dat alles vol soldeertin kwam te zitten. :twisted:
Nadat dit verschillende keren gebeurt was kwam ik op het idee om een stukje papier te nemen en dit dubbel te vouwen.
Na de pinnen en de draadjes vertint te hebben legde ik het draadje in het gevouwen papiertje en schoof dit tussen de pennen van de decoder zodat de draad tegen de pen aan kwam te leggen.
Hierna kon ik met de soldeerbout de vertinde delen aan elkaar solderen zonder de andere pennen van de decoder aan te raken.
Het voordeel hiervan is dat de draad en de pen door de vouw van het papier perfect tegen elkaar komen te liggen.
Voor alle zekerheid kan een stukje krimpkous over de soldering gedaan worden.

Misschien dat andere er ook wat aan hebben.

Mvg, Jan :D :D



Jesse
Berichten: 350
Lid geworden op: 24 feb 2011 19:21

Re: Draadjes aan decoderpennen solderen

Bericht door Jesse »

Goeie tip! Ik heb eergisteren een hele avond zitten pielen met hetzelfde probleem. Ook de minder bibberende handen kunnen wel een hulpmiddeltje gebruiken :D


met vriendelijke groet, Jesse
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Draadjes aan decoderpennen solderen

Bericht door martinb »

goed idee! Thnx!


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Plaats reactie