Tandrad in (bocht)wissel?

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Sweex
Berichten: 219
Lid geworden op: 07 feb 2011 11:10

Tandrad in (bocht)wissel?

Bericht door Sweex »

Hoi!

Ik zit wat te brainstormen over 'n minidiorama (wedstrijd) baantje; ik wil de hoogte in en dus iets met tandrad. Kun je tandrad ook in wissels leggen, en nog lastiger (denk ik) bochtwissels? Ik ben van plan Fleischmann zonder ballast te gaan gebruiken.

Ik heb geen bouwervaring, zeker niet met tandrad en voor ik dus allemaal spullen in huis haal en erachter kom dat m'n ontwerp niet kan zou ik graag willen weten wat jullie hiervan vinden. Misschien iemand met ervaring hiermee?

Alvast bedankt!

Michiel



hansbog
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 feb 2012 17:20

Re: Tandrad in (bocht)wissel?

Bericht door hansbog »

Hallo Michiel,

Voor tandradspoor bestaan bij mijn weten geen wissels. Ik heb er zelf ook lang naar gezocht en niets gevonden. Je zal dus zelf zo'n wissel moeten fabrieken. Ik ben mijn eigen tandrad traject nu aan het bedenken en ik leg de wissels vlak zodat ik daar geen probleem mee heb.

Groeten,

Hans Bogaards



P Bender
Berichten: 216
Lid geworden op: 19 jan 2011 13:12

Re: Tandrad in (bocht)wissel?

Bericht door P Bender »

Er bestaan bij 1:1 wissels in tandradsecties, echter dat zijn zeer gecompliceerde dingen, met name omdat de tandradsectie bij het te berijden spoor moet doorlopen en op het niet te berijden spoor moet worden weggeklapt. Dat levert dus heel veel armen en benen op.

In de dagelijkse praktijk zal er ALLES aan gedaan worden om te zorgen dat wissels op een vlak stuk liggen (incl. een stuk er voor en na). Dit omdat het domweg eenvoudiger is / minder duur in onderhoud. In doorgaand spoor is tandrad minder gedoe.


Paul Bender

Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Gebruikersavatar

Appie173
Berichten: 272
Lid geworden op: 16 okt 2011 22:16

Re: Tandrad in (bocht)wissel?

Bericht door Appie173 »

Op sommige tandradlijnen hebben ze een constructie waarbij het doorgaande en afbuigende spoor van de wissel op een verschuifbare basis naast elkaar liggen. Al naar gelang de gewenste wisselstand wordt dan het juiste deel in het spoor geschoven. Technisch niet heel ingewikkeld, maar je moet wel een en ander zelf bouwen.

Mvg, Albert


Gebruikersavatar

Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Tandrad in (bocht)wissel?

Bericht door Marcel »

Ik ga zelf ook een tandradbaan aanleggen,maar ik zorg er wel voor dat de wissels vlak liggen,het is denk ik niet te doen om de wissels aan te passen.
Onder het lokje zit maar èèn tandwiel,bij de kleinste oderbreking in de tandradbaan zal de lok bij het klimmen stil blijven staan met doorslippende wielen,op vlak traject maakt dat niet uit.
Ik leg de tandrad rails alleen op hellingen en het eerste/laatste stukje vlak traject.
Wil je toch bijv. een schaduwstation of omloopspoor willen creeren op een helling dan ben je genoodzaakt om dat stuk vlak te leggen,wat uiteraard wel veel ruimte kost.
Dit is helaas niet te verwezenlijken op een diorama.
De tandrad rails is flexibel en dus in een bocht te leggen,maar niet scherper dan Radius 2,althans dat is mijn ervaring.


Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Tandrad in (bocht)wissel?

Bericht door Frank_N »

Hoewel ik er niet zeker van ben, zal in een tandradbaan iedere wissel nagenoeg horizontaal liggen.
Zie Wiki: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tandradspoorweg

Om zoiets in N te fabrieken.......Hou ons op de hoogte!!


Groet van Frank

Onderwerp starter
Sweex
Berichten: 219
Lid geworden op: 07 feb 2011 11:10

Re: Tandrad in (bocht)wissel?

Bericht door Sweex »

Hmm, met een totaal gebrek aan praktijkervaring moet ik hier dus maar niet meteen mee beginnen. Ik neem het in m'n plan op als optionele extra! ;)

Marcel's opmerking over de radius baart me nu meteen meer zorgen. Niet kleiner dan radius 2? Want voor m'n geplande minidiorama ontkom ik niet echt aan R1 bochten. Volgens de FLM site kan het tot de kleinste radius gebogen worden.



Modelspoorbarry
Berichten: 349
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: Tandrad in (bocht)wissel?

Bericht door Modelspoorbarry »

L.S.

Zelf tandrad liggen.
R1 is haalbaar. Echter,...
Als je de bocht in een helling legt, gaat de loc scheef hangen. Het meest op het punt waar je halverwege een 90 graden bocht bent.
De boel dan corrigeren (door bijv. opvullen aan de binnenkant) geeft een dermate torsie aan de rails, dat de loc dan mogelijk stopt. Mijn ervaring op mijn baan.
Doordat ik meer ruimte heb als op een diorama, is de bocht bij mij ruimer en kan ik het "schuin hangen" in de bocht opvangen.
Het heeft het nodige puzzelen gekost.

Wat een wissel betreft: ik heb getracht dit te doen, op basis van foto's en filmmateriaal uit de werkelijkheid.
Het is niet gelukt. Simpelweg, om het "gat" bij de overgang over de wisseltongen te groot is. Één tand missen laat de loc al stilstaan, bij een hellingspercentage van meer dan 5 procent, omdat dan de adhesie van de wielen te klein is.
Kortom: wissel alleen als deze plat liggen, dan is adhesie van de wielen voldoende.

Groeten,

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32

Onderwerp starter
Sweex
Berichten: 219
Lid geworden op: 07 feb 2011 11:10

Re: Tandrad in (bocht)wissel?

Bericht door Sweex »

Bedankt voor de info Barry, dat is nuttige informatie!


Plaats reactie