beginners problemen

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
n-spoorder ED
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 mar 2011 13:51

beginners problemen

Bericht door n-spoorder ED »

Hallo mede hobbyisten,
Heb net de overstop gemaakt van analoog naar digital de IB basic. Heb gereden met de printen van v.Meekeren(mectronics) Maar op jullie forum veel gelezen over het digitaal rijden o.a. het verhaal van Martin de Deugd het ging geweldig bij hem. maar mijn start begint al slecht IB box aangesloten op de 6 polige steker de basis instelling gezet op DCC
Had van de analoog baan een vaste trofo met verschillende voltage aansluitingen en gekozen voor de 15V wisselspanning de VA waarde ligt hoger als 60VA. De inkomende spanning 15V~ Rijdraad uitgang geeft aan 20,8V`~ de aansluiting van het detectie spoor 0V~ heb 1 loc voorzien van een decoder KHEUN 025 aansluiting simpel 6 draden motor geisoleerd van het frame.

I.v.m analoog rijden als er een storing ergens optreed is de eerste handeling de betreffende print meten op spanningen of die kloppen. Dit heb ik nu ook gedaan bij de IB box maar in de handleiding wordt nergen gesproken over het meten van de contacten
en welke spanningen waar zitten. Dus beste mensen wie kan mij hier op weg helpen :!:
en wat kan er niet kloppen. Alle hulp is welkom :?

Groet Ed Scheermeijer



alfred diesel VT 137
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 aug 2012 19:35

Re: beginners problemen

Bericht door alfred diesel VT 137 »

Beste Ed,

Ga naar een modelspoor winkel met je loc, en laat aldaar uitleggen op welke punten je de boel kan doormeten, dat verschilt namelijk van Fabrikant en type loc.
Probeer ook eenheid te krijgen van loc fabrikant zodat je niet alle verschillende CV nummers hoeft uit te lezen en eventueel te her programmeren.

Zet de IB box op DCC en 28 rijstappen, zorg ook dat je loc ingesteld is op 28 rijstappen.
meestal CV 29 en als de verlichting knippert dan ook CV 2 nazien.

http://www.blog.seniorennet.ba/treintje

groet van alfred



Onderwerp starter
n-spoorder ED
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 mar 2011 13:51

Re: beginners problemen

Bericht door n-spoorder ED »

Beste Alfred,
Ben heden al enkele stappen verder en bedankt voor je antwoord. De eerste loc rijd al prima op de IB. Ben zelf elektromonteur en werkt veel met het herstellen en meten van printen. De stap naar digitaal was helemaal nieuw voor mij en moet er nog in thuis raken daarom kom ik nog vragen tegen die ik niet terug kan vinden in de handleiding en hoopte dat dit forum de beginners op weg kan helpen, ook al zijn het misschien stomme vragen die voor een ander simpel zijn. Elkaar een beetje helpen is toch niet zo moeilijk.
Autorijden leer je ook niet in 2 dagen. Heb inmiddels het LOCONET kunnen aansluiten de eerste bezetmelders werken op de IB ook de eerste wissel schakeld met de IB dus langzaam met uitproberen gaat het wel komen.

Mvg. Ed


Plaats reactie