Koppelingen vervangen

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
ouwerling
Berichten: 385
Lid geworden op: 22 jun 2010 12:19
Locatie: Gelderland

Koppelingen vervangen

Bericht door ouwerling »

Hallo,

Ik heb een aantal van deze wagons.
Afbeelding
Echter de koppelingen zijn niet echt betrouwbaar en ze laten bij een langere sleep nogal eens los.
Afbeelding
Ik wil ze dus vervangen door betere.

Iemand wat suggesties of dat mogelijk is en hoe dat te doen.

Dank :)

Jos


Baan Benelux, PC Windows10, IB Basic, Uhlenbrock Loconet, iTrain-3 Pro, Flm N spoor, Periode V
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Koppelingen vervangen

Bericht door Overdijk »

Hier kunnen eigenlijk alleen maar Roco kortkoppelingen onder als alternatief. Dit komt door de lange lengte van de originele koppeling, daardoor kan er eigenlijk niets anders onder.

Roco kortkoppelingen worden niet meer gemaakt, maar zijn nog wel te krijgen her en der. Als koppeling werken ze uitstekend en ik heb dan ook een stammetje van dezelfde rijtuigen dan ook voorzien van de koppeling. Waarbij dan alleen de buitenste twee wagons de standaard koppeling hebben gehouden aan een zijde. Het is jammer dat er nooit een versie is geweest voor in de NEM koppelschacht, want het is een goed alternatief voor de FLM kortkoppeling en eenmaal gekoppeld laten ze niet snel los.

Via een kunstgreep kunnen er ook FLM kortkoppelingen onder (FLM 9573 icm FLM 9570), maar deze laten relatief snel los. Mijn inziens zelfs sneller dan standaard koppelingen.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Koppelingen vervangen

Bericht door Marcel »

Ik zou ze dan vervangen door nieuwe kortkoppelingen.
Dan moet je op zoek gaan naar de kortkoppel setjes van Roco art.nr. 02597P of het oude art.nr. 20030.
Deze koppelingen zitten goed in elkaar gehaakt en de afstand tussen de wagons wordt kleiner,het enige nadeel is dat je ze niet kunt combineren met de Fleischmann kortkoppelingen.
Maar als je deze wagons in èèn stam laat zitten is dit wel een goede oplossing,en laat je van de voorste wagon aan èèn kant gewoon de standaard koppeling zitten om te kunnen koppelen aan een loc met standaard koppeling.,of je vervangt van de 'vaste' loc ook aan èèn kant de standaard koppeling voor een Roco kortkoppeling.
Overigens zul je wel op zoek moeten gaan op Marktplaats of E-bay e.d.,want ze zijn niet meer in de winkels verkrijgbaar.(dit geld ook voor de standaard koppelingen die er nu op zitten)

1 setje bevat 14 koppelingen met 3 verschillende lengtes,6x kort,4x middel en 4x lang,jij moet de lange hebben.


Gebruikersavatar

Appie173
Berichten: 269
Lid geworden op: 16 okt 2011 22:16

Re: Koppelingen vervangen

Bericht door Appie173 »

Je kan er een Fleischmann kortkoppelmechaniek onder bouwen http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=18&t=5090
Kost wel een paar euro, dus even het totaalplaatje begroten.

Een goedkoop alternatief is de koppelhaken afknippen en de "stompjes" met een stukje afvalplastic vastplakken tot starre koppelingen. Laat gegarandeerd nooit los (ook niet wanneer je dat weer eigenlijk wel zou willen).

Mvg, Albert


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
ouwerling
Berichten: 385
Lid geworden op: 22 jun 2010 12:19
Locatie: Gelderland

Re: Koppelingen vervangen

Bericht door ouwerling »

Hi Albert,

Dat is wel een dure oplossing.Ze kosten €12 p/s.
Ik heb er 15 dus tel uit je winst.

Ik hoop dat er nog andere oplossingen zijn.
Overigens kan ik op Ebay de roco koppeling sets die o.a. Marcel aanbeveelt al niet vinden, dus het zal moeilijk worden denk ik zo.

Maar eens langzaam gaan nadenken over een alternatieve en zelf werkzaamheid oplossing.

Groet

Jos


Baan Benelux, PC Windows10, IB Basic, Uhlenbrock Loconet, iTrain-3 Pro, Flm N spoor, Periode V
Gebruikersavatar

Rob_Lochem
Moderator
Berichten: 369
Lid geworden op: 04 sep 2008 20:51
Locatie: Lochem

Re: Koppelingen vervangen

Bericht door Rob_Lochem »

Goedenavond Jos,

Een goedkopere oplossing is de koppelingen onderling vastmaken met fotolijm. Is mooi stevig en zo weer te verwijderen.

Groeten,

Rob.
Laatst gewijzigd door Rob_Lochem op 23 okt 2012 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.



rob schellenbach
Berichten: 204
Lid geworden op: 25 dec 2010 17:33
Locatie: Amstelveen

Re: Koppelingen vervangen

Bericht door rob schellenbach »

Hi Jos ,

Ik vond op het duitse forum 1zu160 nog een aantal manieren om koppelingen te maken .
wie weet heb je hier iets aan .

http://www.1zu160.net/eigenbau/vitrine.php kijk bij kuplung .

ik heb ook ergens een keer gezien dat iemand een nietje of zo iets kleins gebruikte on de koppelingen bij elkaar te houden .
ik heb alleen geen idee waar dat was .


Groet

Rob Schellenbach
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Koppelingen vervangen

Bericht door Overdijk »

ouwerling schreef: Overigens kan ik op Ebay de roco koppeling sets die o.a. Marcel aanbeveelt al niet vinden, dus het zal moeilijk worden denk ik zo.
Met wat geduld kom je ze wel tegen op Ebay en MP, zo heb ik het ook moeten doen met mijn Roco stammetjes.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

Zolderspoor
Berichten: 810
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Koppelingen vervangen

Bericht door Zolderspoor »

Hallo Collega.

Als je veel geduld en fijne vingertjes hebt plus van priegelwerk houdt, dan kan je de koppelingen met zwart naaimachinegaren vastbinden.
Wagentjes aan elkaar koppelen en dan een draadje om de in elkaar gehaakte koppelingen binden. Is wel goedkoop maar vraagt een heeeeeeeeeeeeeleboel geduld.



dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Koppelingen vervangen

Bericht door dentheo »

Ik heb van een collega een papieren "lint" gekregen met daarop mopjes soepel blijvende lijm .(te koop in de hobbywinkel)
Vergelijkbaar met de lijm waarmee men bank en andere kaarten aan een brief kleeft.
Breng zo'n mopje lijm aan tussen de koppeling vlakjes en OK!!
Ook handig om containers op wagens te zetten en mensjes op het perron....
Alles achteraf nog afneembaar.



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

hadevos
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 mar 2010 10:57
Locatie: Den Haag

Re: Koppelingen vervangen

Bericht door hadevos »

Wat soms wil helpen is de veer uitrekken waardoor de koppeling strakker komt te staan. Peho heeft veel mogelijkheden om koppelingen om te bouwen kijk maar eens op www.peho-kkk.de, je kunt dan normale of Fleischamann kortkoppelingen toepassen. Op de site staan een aantal voorbeelden van ombouw.



dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Koppelingen vervangen

Bericht door dentheo »

http://www.eichhorn-modellbau.de/index.html

Deze man heeft redelijk aantal koppelingen van verschillende lengtes zowel de oude versie met spiraalveer als de nieuwere steekversie....

Ik meen dat Hans hem kent.



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd
Plaats reactie